Bekijk resultaten enquête: Hoelang pendelen jullie per dag ? (heen- en terugrit tezamen geteld)

Aantal stemmers
122. Je mag niet stemmen in deze enquête
  • Minder dan 30 minuten per dag

25 20,49%
  • Tussen 30 en 60 minuten per dag

31 25,41%
  • Tussen 60 en 90 minuten per dag

18 14,75%
  • Tussen 90 minuten en 2 uur per dag

19 15,57%
  • Tussen de 2 en 3 uur per dag

24 19,67%
  • Tussen de 3 en 4 uur per dag

4 3,28%
  • Meer dan 4 uur per dag (dus heenrit van meer dan 2 uur)

1 0,82%
Pagina 7 van 7 Eerste ... 34567

iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sylverscythe Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Misschien is dit ook de thread voor mijn dilemma. Huidige situatie:

Voor mij: zie vorige post, goedbetaald, werkzekerheid toch vrij ok
    Voor mijn vrouw: 10 min stappen van waar we wonen, horeca, split-shift, heel wat minder betaald. Denkt eraan om in de toekomst minder/niet te werken de eerste jaren dat er kinderen komen.

Mijn idee voor mijn vrouw werk had was van de Noord- naar de Zuidrand van Brussel te verhuizen (Hoeilaart zou vrij ideaal zijn). Van daar zou ik met de trein of met de wagen onder de 20 min op mijn werk zijn. Dat zou dan een winst zijn voor mij, maar mijn vrouw moet dan eigenlijk gewoon haar job opgeven en hopen op een job in de buurt daar liefst. Dit terwijl we natuurlijk een hypotheek zouden hebben lopen, en een 2de inkomen interessant zou zijn. Ook gaan we gewoon verder wonen van mijn vrienden. De woningprijzen zouden hoger liggen. Mijn huidig appartement zou ik verhuren, wat eigenlijk ook makkelijker zou zijn als we in de buurt bleven wonen.

Ik breek er mijn hoofd nogal over of dit het nu allemaal zou waard zijn om van mijn reisduur naar een (veel) kortere te gaan. Ook ken ik mijn huidige woonplaats zeer goed, dus ik weet waar ik een huis wil kopen en waar niet voor de bereikbaarheid/buurt/whatever. In bv. Hoeilaart niet.
    Met kinderen is het hem allemaal waard. De meeste hoogopgeleiden die bewust voor kinderen kiezen, willen er ook quality time mee doorbrengen voor ze in bed liggen
    Eens er kinderen in het spel zijn, ga je die vrienden toch al veel minder zien.
    Als je vrouw toch zou minderen/stoppen met werken, is het de verhuis OOK waard.
    Maar kijk inderdaad vooral naar de voorzieningen die goed moeten zijn. Crèche, scholen openbaar vervoer, sport en hobby's,... Geen idee over de streek waar je het over hebt maar als je je kind later naar alles moet rondvoeren ga je meer vloeken dan nu.
    Ik ben opgegroeid in een dorp waar nauwelijks voorzieningen waren dus voor alles de fiets of bus moeten nemen eens ik naar het secundair ging en daarvoor enkel de Chiro als "hobby" want mijn ouders hadden maar 1 auto en werkten in ploegen. Ik heb er dan ook bewust voor gekozen in een stadscentrum te wonen en alle voorzieningen op minder dan 2km te hebben. Supermarkten, openbaar vervoer, crèche, scholen, sporthal en zwembad, muziekschool, jeugdbeweging,...

Sylverscythe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zarathustra Bekijk bericht
    En dan verhuist je werk over 3 jaar plots naar de andere kant. Heb je dan een optie om in de buurt van Hoeilaart te werken?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk bericht
    Inderdaad, de meeste mensen veranderen toch vaker van job dan van huis?
    Ik verander in ieder geval bijna jaarlijks van project, zal ik dan maar ieder jaar verhuizen, vrouw opnieuw werk laten zoeken en kinderen ontwortelen?
    Als deze evaluatieperiode van 5 jaar positief uitdraaid heb ik in principe een job voor het leven, vandaar. Er zijn nog geen kinderen, dus die dienen niet ontworteld te worden.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mulan Bekijk bericht
    Met kinderen is het hem allemaal waard. De meeste hoogopgeleiden die bewust voor kinderen kiezen, willen er ook quality time mee doorbrengen voor ze in bed liggen
    Eens er kinderen in het spel zijn, ga je die vrienden toch al veel minder zien.
    Als je vrouw toch zou minderen/stoppen met werken, is het de verhuis OOK waard.
    Maar kijk inderdaad vooral naar de voorzieningen die goed moeten zijn. Crèche, scholen openbaar vervoer, sport en hobby's,... Geen idee over de streek waar je het over hebt maar als je je kind later naar alles moet rondvoeren ga je meer vloeken dan nu.
    Ik ben opgegroeid in een dorp waar nauwelijks voorzieningen waren dus voor alles de fiets of bus moeten nemen eens ik naar het secundair ging en daarvoor enkel de Chiro als "hobby" want mijn ouders hadden maar 1 auto en werkten in ploegen. Ik heb er dan ook bewust voor gekozen in een stadscentrum te wonen en alle voorzieningen op minder dan 2km te hebben. Supermarkten, openbaar vervoer, crèche, scholen, sporthal en zwembad, muziekschool, jeugdbeweging,...
    Welja, mijn "ouderlijke" gemeente was zo. Huis aan de rand, niets van openbaar vervoer. Dus dat wil ik ook niet, terwijl daar gaan wonen eigenlijk optie 3 is. Voor al die voorzieningen wonen we nu eigenlijk best wel goed, als er tegen dan nog plaats is kunnen eventuele kinderen te voet of met de fiets naar alles zowat, en wij dus ook. Buiten mijn werk dus hé. Op de voorgestelde woonplaats heb je ook alle voorzieningen in principe, maar zoals gezegd zou ik daar eigenlijk gewoon eens enkele dagen moeten gaan wandelen.

Ik woon graag waar ik woon, maar elke keer er door een trein met 10 min vertraging weer een half uur of meer bij mijn reistijd komt, of ik met de auto mag gaan aanschuiven omdat de treinuren niet uitkomen, heb ik gewoon zin om te verhuizen. Eigenlijk ben ik bedorven door een jaar op 15 min van mijn werk te wonen in het buitenland.

Anderzijds, er staat hier nu een huis te koop dat mogelijk (bezoek zaterdag) onze goesting is, in dezelfde straat als het appartement, mooi tuin, nog altijd vlakbij station. Dan heb ik gewoon zin om voor de eenvoudige oplossing te gaan en dat te overwegen. Het is een beetje een kwestie van te veel na te denken volgens mij, bij zo'n bedragen heb je altijd iets van "wat als".
    Time is the school in which we learn, time is the fire in which we burn.

Feignasse's schermafbeelding
    iTrader
    15 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eniac Bekijk bericht
    zelfs wanneer die klanten vlakbij Brussel Noord zaten.
    Je woont zelf ver van een station, het treinaanbod in uw regio is niet goed, kwam niet uit met de uren of ...?

paradijsappel's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Als deze evaluatieperiode van 5 jaar positief uitdraaid heb ik in principe een job voor het leven, vandaar. Er zijn nog geen kinderen, dus die dienen niet ontworteld te worden.
    Stabiliteit in de academische wereld, maak dat mee. De post-docs die ik ken moeten constant achter geld vissen en als het projectgeld uiteindelijk op is zijn ze soms verplicht om naar een ander land te verhuizen waar wel nog geld voor hun niche is. Ik neem aan dat je een onderzoeksgroep zal mogen leiden?

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door paradijsappel Bekijk bericht
    Stabiliteit in de academische wereld, maak dat mee. De post-docs die ik ken moeten constant achter geld vissen en als het projectgeld uiteindelijk op is zijn ze soms verplicht om naar een ander land te verhuizen waar wel nog geld voor hun niche is. Ik neem aan dat je een onderzoeksgroep zal mogen leiden?
    Tenure track, dus eigen onderzoekslijn uitwerken, niet de groep leiden (toch niet de eerste 10 jaar). Dit alles na evaluatie wel, dus eigenlijk kan ik nu weinig zeggen over stabiliteit.

zarathustra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)

1 ding is werk hebben, iets anders is waar dat werk is natuurlijk. Maar mss gaat een unief minder makkelijk verhuizen
    *** Also sprach Zarathustra ***

iTrader
    22 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Feignasse Bekijk bericht
    Je woont zelf ver van een station, het treinaanbod in uw regio is niet goed, kwam niet uit met de uren of ...?
    Ik woon best dichtbij een station met relatief goede aansluiting richting GSP en vandaar een rechtstreekse naar Brussel. Probleem is dat naar mijn ervaring je echt van grootstad naar grootstad moet pendelen, of inflexibele uren moet hebben, om beter uit te komen met het OV.

Voorbeeldje met een klant die bij Brussel-Noord zit. Deur tot deur:
    Auto: vertrek om 6u => geparkeerd om 7u => bij de klant om 7u05
    OV: vertrek om 6u => trein 1 Gavere 6u15 => trein 2 GSP 6u38 => aankomst BXL Noord om 7u20 => aankomst bij klant +- 7u30

Voor het terugkeren is het verhaal soortgelijk.

Concreet betekent dat dat ik er met de trein een uurtje mag bijtellen per dag (ook omdat simpelweg niet elke minuut treinen rijden, ik verplicht 8u aanwezig moet zijn bij de meeste klanten (kwestie van facturatie) en dus ook nog wel wat tijd verlies omdat ik op de juiste treinen moet wachten).

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zarathustra Bekijk bericht
    1 ding is werk hebben, iets anders is waar dat werk is natuurlijk. Maar mss gaat een unief minder makkelijk verhuizen
    Klopt, kans lijkt mij klein dat we verhuizen. Maar er is natuurlijk de evaluatie, dus kan moeilijk over 100% zekerheid spreken (nuja is er nooit). Er is ook het financiële luik natuurlijk, als we hier iets in de buurt kopen en mijn vrouw blijft werken tot we beslissen aan kinderen te beginnen zullen we er financieel comfortabeler voorstaan, geen geldzorgen hebben is ook iets natuurlijk.

Uiteindelijk, eenmaal je van 1u pendelen de standaard maakt, staan we er dan super voor, de vraag is of dat nu het leven is.

Pagina 7 van 7 Eerste ... 34567

Regels voor berichten