Bruinbeer's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Sociale verkiezingen

Binnenkort zijn het weer sociale verkiezingen. Wat zijn jullie ervaringen hier mee? Kan het interessant zijn om je hier voor kandidaat te stellen (wat zijn de voordelen)?

Yvezz's schermafbeelding
    iTrader
    43 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bruinbeer Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Kan het interessant zijn om je hier voor kandidaat te stellen (wat zijn de voordelen)?
    Ik zou om te beginnen dit al eens deftig doorlezen:
    Sociale verkiezingen 2020 - Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg
    Corsair Graphite 780T//Antec Truepower 650W/Asus Prime Z370a/Intel I5 8600k(Delid by lestef)//Corsair H115i//Corsair 16GB DDR4 Ram/Asus ROG Strix GTX1070 8G/Soundblaster ZX/256GB C:\-/1,99TB Games/2TB Opslag//Logitech G15/Logitech G502/Logitech G25//Logitech G640//Afterglow XBOX ONE Wired//Logitech C310//TrackIR V_5//Playseat Evo White// --Klaksken, Pletskop en Kloefkapper--
    Ik zit wat anders in elkaar.

EvilTwin's schermafbeelding
    iTrader
    43 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik ben momenteel afgevaardigde in mijn bedrijf. Het is mijn eerste termijn en ook direct mijn laatste.

- Weinig tot geen steun van de vakbond zelf, je moet alles zelf uitzoeken;
    - Opleiding van de vakbond uit trekt op niet veel. Van stakingen organiseren waar ik niks mee ben tot mensen motiveren om te betogen (doe ik ook niet aan mee) naar een ganse namiddag anekdotes vertellen. Ofwel pas laat beginnen om 9u30 en rekken tot de middag om toch maar te kunnen zeggen dat er een opleiding geweest is zodat de uren kunnen verantwoord worden;
    - De bias dat er veel afgevaardigden dit zijn om niet te worden buitengesmeten of gewoon luiaards en ambetanteriken zijn, klopt helaas voor 50-75% van de afgevaardigden;
    - Veel vechten tegen de bierkaai;
    - Als het management negatieve beslissingen neemt komt iedereen bij u klagen alsof het uw schuld is “want de vakbond heeft er niks aan gedaan”;

Qua verloning: zo goed als niets. Af en toe “opleiding” waar je iets van opsteekt en ik krijg 8u per maand voor de syndicale vergadering, ondersteuning collega’s etc en gedurende deze tijd moet ik natuurlijk niet werken.
    How fast light may ever travel, darkness is already waiting. TAK!

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EvilTwin Bekijk bericht
    Ik ben momenteel afgevaardigde in mijn bedrijf. Het is mijn eerste termijn en ook direct mijn laatste.

1. - Weinig tot geen steun van de vakbond zelf, je moet alles zelf uitzoeken;
    2. - Opleiding van de vakbond uit trekt op niet veel. Van stakingen organiseren waar ik niks mee ben tot mensen motiveren om te betogen (doe ik ook niet aan mee) naar een ganse namiddag anekdotes vertellen. Ofwel pas laat beginnen om 9u30 en rekken tot de middag om toch maar te kunnen zeggen dat er een opleiding geweest is zodat de uren kunnen verantwoord worden;
    3. - De bias dat er veel afgevaardigden dit zijn om niet te worden buitengesmeten of gewoon luiaards en ambetanteriken zijn, klopt helaas voor 50-75% van de afgevaardigden;
    4. - Veel vechten tegen de bierkaai;
    5. - Als het management negatieve beslissingen neemt komt iedereen bij u klagen alsof het uw schuld is “want de vakbond heeft er niks aan gedaan”;

6. Qua verloning: zo goed als niets. Af en toe “opleiding” waar je iets van opsteekt en ik krijg 8u per maand voor de syndicale vergadering, ondersteuning collega’s etc en gedurende deze tijd moet ik natuurlijk niet werken.
    1. Hangt wat af van secretaris / afdeling, maar bij velen zal dat gevoel leven. Je moet ook rekenen dat een secretaris wss gemiddeld een honderdtal delegees moet bijstaan én dat slechts 1 van zijn taken is.
    2. Een vorming over stakingen organiseren? Hier toch nog nooit gezien (zal niet zeggen dat het niet bestaat, verre van). Opleidingsaanbod is ook aangepast aan het niveau van militanten/delegees en dat is nu eenmaal héél verschillend.
    3. Ik zou iets onder de 50% schatten, komt wss overeen met wat je zegt. Gelukkig dat we 50% andere hebben.
    4. Klopt.
    5. Klopt.
    6. Mag ook geen verloning tegenover staan, enkel syndicale tijd (die het aantal uren die je als goeie delegee presteert niet dekt).
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

EvilTwin's schermafbeelding
    iTrader
    43 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    1. Om een voorbeeld te geven mijn toegang op de website is nog steeds een ledentoegang ipv die van afgevaardigde. Ik heb dit al meermaals gemeld via telefoon, email, face to face op de site en aan mijn secretaris. Dit is na 3 jaar nog steeds niet in orde. Zelfs mijn voornaam is de verkeerde op alle correspondentie die ik ontvang.
    2. Zij zelf noemen dit een opleiding : pamfletten maken, mensen motiveren en toespreken, .... Afin, kan ik totaal niks mee aanvangen.
    3. We zijn met 8 afgevaardigden, waarvan 2 langdurig ziek en zeker één op de shortlist staat voor zijn ontslag. Juli en augustus is er zelfs geen vergadering want er is nooit genoeg volk De gemiddelde aanwezigen op de SD zou ik op 4 schatten.
    6. Ik weet het. De TS vroeg naar de voordelen, misschien verkeerd verwoord van mij.

Wat mij ook tegen steekt is dat ge altijd in één adem met die mannen wordt genoemd he.

Als ik dan de som van bovenstaande samen met nog een aantal irritaties neem is het mij dat niet waard. Zeer demotiverend allemaal.
    How fast light may ever travel, darkness is already waiting. TAK!

Tefal's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Vakbonden zouden veel sterker staan moesten ze hun afgevaardigden deftig opleiden. De wetgeving ivm veiligheid en gezondheid geeft hen relatief veel macht, maar ze kennen die wetgeving niet en ze vinden het niet belangrijk. Moesten ze het kennen zouden ze veel minder staken én meer gedaan krijgen én constructief met de werkgever kunnen werken.

Bruinbeer's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Als er geen voordelen aan gekoppeld zijn, waarom stellen mensen zich dan kandidaat?

Als ik het goed voorheb geldt de ontslagbescherming ook voor mensen die zich kandidaat stellen, dus daarvoor hoef je niet per se verkozen te worden.

Zelf leek het mij interessant omwille van de juridisch opleiding (die blijkbaar niet gegeven wordt) en de exposure toe naar het directiecomité. Nu ja, ik zit absoluut niet te wachten op opleidingen over stakingen en dergelijke.

In welke mate hypothekeer je je carrière ermee? Kan me inbeelden dat men minder geneigd zal zijn om je een promotie te geven, of zie ik dat verkeerd?

Indien je je kandidaat stelt, is het dan echt de bedoeling om campagne te voeren met affiches en dergelijke?

Hoe besluit je bij welke vakbond je je aansluit? Zelf heb ik een vrij liberale levensvisie (dus eigenlijk ideologisch niet echt fan van vakbonden), dus dan lijkt het ACLVB het meest logisch, maar in welke mate geldt deze verzuiling tot op vandaag nog steeds? Dus met welke andere factoren hou ik best ook nog rekening?

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bruinbeer Bekijk bericht
    Zelf leek het mij interessant omwille van de juridisch opleiding (die blijkbaar niet gegeven wordt) en de exposure toe naar het directiecomité.
    Bekend staan als vakbond afgevaardigde bij het directie comité lijkt mij nu niet echt iets positiefs.

SomeDude's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Heb bij 1e WG eens moeten meehelpen: ganse dag de namen van mensen die kwamen stemmen aflezen zodat ze (vakbondsleden) streepje konden zetten dat die geweest was en dan 's avonds alles tellen. Ik had mijn stapels 3 keer zo snel geteld als die van de vakbond

In ruil dagske congé gekregen (was wel werken van 7-22u)

Regels voor berichten