iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Verschil in appreciatie door werkgever tussen graduaat rechtspraktijk en bachelor

Hallo allemaal,

Ik ben 23 jaar en momenteel student rechtspraktijk. Door een foute studiekeuze en een depressie in het verleden ben ik pas op mijn 22ste naar het hoger onderwijs gegaan in plaats van op 18 jaar.

Ik stroomde in november 2018 in in de richting rechtspraktijk, professionele bachelor.
    Ik legde examens af en was door op alle vakken waarvoor ik examens afgelegd had.

Aangezien ik pas in november instroomde mocht ik de vakken van het eerste semester op twee vakken na niet meer opnemen. Het semester van januari tot juni mocht ik wel helemaal opnemen.

Nu zit het dus zo: ik heb 31 studiepunten van het eerste jaar behaald. Ik moet er dus nog 29 van het eerste jaar plus 120 van 2 en 3.
    Ik had een vrijstelling voor 3 studiepunten uit het tweede. Ik heb dus 34 studiepunten van de bachelor behaald en moet er nog 146.

Ik had deze week bijeenkomst met mijn studietrajectbegeleider en ik vroeg haar om die 146 studiepunten op twee jaar af te leggen of op tweeënhalf jaar zodat ik kan afstuderen samen met hen die in september 2018 gestart zijn. Dat ging niet volgens haar want je zit met een studiepunten limiet van 66 per jaar en 36 per semester. Op tweeënhalf jaar de overige studiepunten afleggen kan niet volgens haar want je moet wachten tot de vakken die nog niet afgelegd zijn opnieuw aangeboden worden. Ik moet er dus 3 jaar over doen, ondanks dat ik vorig jaar ook al geweest ben. In totaal zal ik er dus 4 jaar over gedaan hebben.

Ik was er kapot van dat ze weigerden mij de vakken versneld te laten afleggen terwijl ik de capaciteiten heb om het op 2 jaar af te leggen.

Ik zit met mijn leeftijd. Ik ben 23,5 en woon nog thuis. Ik zal dus 26,5 zijn bij afstuderen als ik het traject van 3 jaar aanvaard zoals zij mij dat voorstelde.

Ik kan mij daar niet bij neerleggen omdat ik 26 onaanvaardbaar vind om af te studeren. Dan zou het zijn precies alsof ik een jaar voor niets geweest ben (vorig jaar).

Ik heb bekeken wat ik doen kan en er is de optie graduaat + vervolgtraject.

Het graduaat juridisch administratieve ondersteuning ook wel HBO5 rechtspraktijk genoemd bedraagt 120 studiepunten en ik zou hier 29 studiepunten vrijstelling krijgen omdat ik vorig jaar vakken heb afgelegd die in dat programma voorkomen.

Ik zou graag die 91 studiepunten graduaat op 1 jaar afleggen en daarna het vervolgtraject van 90 studiepunten op 1,5 jaar doen. Zo zal ik op 2,5 jaar mijn professionele bachelor in de rechtspraktijk halen.

Het voordeel voor mij is dat dit opbouwend werken is. Ik zal binnen 1 jaar mijn graduaat rechtspraktijk hebben en daarna het vervolgtraject afleggen met de geruststelling dat ik al een diploma heb. Als ik in rechtspraktijk professionele bachelor blijf en de 3 jaar doe zoals mij werd voorgesteld, heb ik het gevoel te dweilen met de kraan open omdat mijn inspanning van vorig jaar niet zal geleid hebben tot verkorting van mijn studieduur.

Het voordeel van het graduaat is dat ik al werkend de rest kan behalen om zo te upgraden naar een professionele bachelor rechtspraktijk.

Nu vroeg ik mij af: ik krijg vaak te horen dat er door werkgevers weinig verschil gemaakt wordt tussen een professionele bachelor rechtspraktijk en een graduaat rechtspraktijk. Dat de verloning en de appreciatie zowat hetzelfde zijn. Klopt dit ook of is dit een verkoopspraatje? Ik zag dit op de website van Leerstad staan en op websites van enkele andere instellingen die het graduaat rechtspraktijk aanboden.

Ik zou graag jullie kijk erop willen horen alvorens ik de knoop doorhak.

Ik wil volledigheidshalve ook vermelden dat ik een zeer punctueel iemand ben en nu al zeer veel troeven heb die een werkgever kan appreciëren zoals taalvaardigheid in verschillende talen zowel qua woord als schrift.
    Ik zit heel erg verveeld met mijn leeftijd.

Wordt er in de praktijk veel verschil tussen bachelor en graduaat gemaakt qua verloning en appreciatie door de werkgever?

Mijn plan was om na de bachelor sowieso te gaan werken en niet nog een schakelprogramma te doen om een master te behalen. Ik wil graag op een notariaat werken of als medewerker van justitie / parket. Met die wetenschap zei een advocate mij dat er geen verschil tussen graduaat en bachelor is. Dat je niet meer doet met het ene dan het andere als je geen plannen hebt om een master te behalen. Dat het enkel verschil maakte indien je ook nog die master wilde behalen. Klopt dit?

Alvast dank voor uw antwoorden.

Vriendelijke groeten,
    Vincent.
    Laatst gewijzigd door VincentW; 28 september 2019 om 19:27
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Geen antwoord op je vraag, maar ik vraag me af of het mogelijk is op een andere hogeschool nog extra studiepunten te volgen. Bv je max op deze school en dan nog enkele vallen via Vives afstandonderwijs en daarna vrijstellingen aanvragen .
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Bestaat zo een optie @chento ? :-)
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Geen idee, ik vroeg me dat ineens af. Dan zou je wel toelating tot 2de jaars vakken bv moeten hebben voor de 2de hogeschool. Lijkt me interessant om na te vragen ! En belangrijk hoe soepel ze bij jou zijn met vrijstellingen natuurlijk.
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik zou toch afraden om de andere vakken te volgen aan een andere hogeschool in de hoop dat je dan vrijstellingen krijgt. Het is immers zo dat ze enkel vrijstellingen toekennen als de inhoud volledig gelijk loopt en er is toch een mogelijkheid dat ze u achteraf de vrijstelling toch niet toekennen.

Wat ik wel zou onderzoeken, is de mogelijkheid of je naast je diplomacontract nog vakken via creditcontract kan opnemen. Concreet wil dit zeggen dat je dus alle vakken opneemt die je mag opnemen met u diplomacontract, en dan naast je diplomacontract voor de andere vakken een apart creditcontract afsluit. Als je slaagt voor die vakken, dan kan je binnen je diplomacontract vrijstellingen aanvragen voor de vakken die je hebt behaald in je creditcontract. Onderzoek ook wel de financiële kant van de zaak, want je moet dan wel extra betalen voor die extra studiepunten (maar als je slaagt, komt dit waarschijnlijk goedkoper uit dan nog een academiejaar inschrijvingsgeld te betalen).
    no votes  

LaCucaracha's schermafbeelding
    iTrader
    41 (92%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    ik zou toch absoluut aanraden om je schakelprogramma rechten nog te doen om zo een master te halen, eventueel in avondonderwijs, de combinatie met een job zal zwaar zijn, maar zeker niet onmogelijk, ik ken mensen die het al tot een goed einde gebracht hebben!

Ik heb zelf rechten gedaan, en het verschil, zowel qua verloning(sevolutie) als qua jobmogelijkheden, is toch vrij groot... Als je bvb. gaat kijken naar de federale overheid, begin je als jurist als niveau A, als bachelor rechtspraktijk als niveau B en als graduaat rechtspraktijk als niveau C...

Ik begrijp dat je inzit met je leeftijd,maar als je daar een deftige uitleg aan kan geven, vind ik dat niet zo'n probleem... Cru gezegd 26 of 29:toekomstige werkgevers zullen vrij snel doorhebben dat je niet het normale traject hebt afgelegd en dat ga je dan toch moeten toelichtingen... Die3 extra jaren ga je er financieel gezien zeker uithalen op een carrière van 40 jaar... Bovendien ga je ook toegang krijgen tot meer uitdagende functies en ga je meer voldoening halen uit je werk...

Die paar jaar extra om je diploma rechten te halen zijn het imo volledig waard... Je gaat er spijt van krijgen als je het niet op zijn minst geprobeerd hebt...
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Kan je geen motivatiebrief schrijven naar de faculteitsraad? Of hoe de benaming weer is, het is al even geleden .
    Ik ken genoeg mensen die los boven die 66 studiepunten gegaan zijn,
    zelfs eentje die ooit 85 studiepunten deed zodat die persoon toch maar in evenveel jaar kon afstuderen als iemand die een perfect traject deed.
    En allemaal hebben ze daarvoor een motivatiebrief geschreven en in bijna alle gevallen werd dit goedgekeurd.
    Al kan ik het mij inbeelden dat ze tegenwoordig strenger zijn omdat steeds minder mensen een perfect traject afleggen.
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Over graduaat rechtspraktijk kan ik mij niet uitspreken (heb zelf rechten gedaan), maar op mijn werk zijn er een aantal die graduaat boekhouden hebben gedaan en andere bachelor accountancy. Het verschil is enorm. Ik weet niet wat ze leren op zo'n HBO5 opleiding, want soms lijkt het alsof ze niets weten.

Daarnaast ben ik van mening dat het verschil tussen bachelor en master ook nog eens zeer groot is. Als je de capaciteiten hebt, zo hoog mogelijk mikken! Dus begin al zeker met het afmaken van de bachelor.
    (Graduaat is in de ogen van sommige werkgevers niet eens 'echt' hoger onderwijs)
    no votes  

vishnusixclix's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    troll
    ❀❀❀❀❀❀❀❀❀❀ THINK before you POST ❀❀❀❀❀❀❀❀❀❀
    ❀❀❀❀M E N I N G E N❀❀❀❀
    no votes  

Regels voor berichten