Bekijk resultaten enquête: Hoe zit het bij jou met nachtwerk (zie uitleg in eerste post)?

Aantal stemmers
84. Je mag niet stemmen in deze enquête
  • Ik doe geen nachtwerk en wil dat ook niet doen

42 50,00%
  • Ik doe geen nachtwerk, maar zie dat wel zitten

20 23,81%
  • Ik doe aan nachtwerk en zie dat goed zitten

16 19,05%
  • Ik doe aan nachtwerk, maar wil dat niet

6 7,14%
Pagina 1 van 5 12345 Laatste

Discussie: Nachtwerk

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)

Nachtwerk

gezien enkele discussies hier al over gingen, even een peiling.

2 (gecombineerde) vragen:
    - doe je zélf aan nachtwerk nu? Daarmee bedoel ik niet het occasionele feit dat je eens na 22 uur nog moet werken, maar wel dat je een substantieel deel van je job na 22u en voor bvb 5 uur doet.
    - zou je nachtwerk willen doen mits de huidige vergoedingen (gaande van 0% tot pakweg 35% extra loon in de meeste sectoren)?
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Als opvoedster in leefgroepen in een beurtrolsysteem slapende nachten gehad en een paar jaar internaatsopvoedster geweest. Daarvoor kregen we geen loontoeslag maar telden er 3u.
    Klinkt voor de meesten makkelijk maar ik vond het vreselijk want je draagt een grote verantwoordelijkheid. Bij de kleine kinderen sta je makkelijk 5x per nacht op om te gaan troosten, slaapwandelaartjes te controleren,....
    Bij de tieners lag ik er dan weer nooit voor middernacht in want het is niet de bedoeling dat ze vrij spel hebben omdat je om 22u rotsvast ligt te slapen

Zowel met schoonmoeder (vaste nacht in de zorg) als mijn ouders (fabrieksarbeiders) hebben de nachten gedaan en eens boven de 50 hadden ze echt dagenlang nodig om te recupereren van de aanslag op het biologisch ritme.

MaximumOfBass's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik wil nooit van mijn leven nog in de nacht werken. Heb 2.5 jaar lang in het nachtleven gewerkt, en uw volledig ritme wordt zo hard geradbraakt dat ik op een bepaalde manier vervreemde van mijn vrienden. Ik ben iemand die slaap nodig heeft dus ik heb ook praktisch niets meer aan men dag, zeker aangezien ik niet direct na men werk kan slapen.
    Mountainbikes: Commencal Meta AM V4 2015 & YT Tues CF 2017
    PSN: UnderAVoidSky // PSNProfiles // TrueTrophies // 100%: 12 // Platinum: 57

Sylverscythe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Een vaste nacht lijkt mij minder erg dan in ploegen werken, maar nog altijd een aanslag op de gezondheid. In theorie moet het wel lukken, zo de rolluiken dicht, oordopjes in, en dan tijdens de dag slapen. Maar in de praktijk heb ik daar toch mijn twijfels bij, omdat de maatschappij vooral tijdens de dag draait. Ik heb dan ook nog niet vaak mensen die 's nachts werken gehoord die aan 8u slaap komen, want er is altijd wel iets anders te doen (zeker als er een partner bijkomt en kinderen). En op termijn wreekt zich dat volgens mij toch echt wel (sowieso slapen we gemiddeld te weinig).

Dus voor de eerste optie gestemd.
    Time is the school in which we learn, time is the fire in which we burn.

Pana's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Neen, nooit.

jack|herrer's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Kameraad van mij doet vaste weekend nacht. Die hoor ik alleen maar positief praten. 2 nachten werken, rest van de week thuis.
    Denk dat ik er ook voor zou tekenen.

marcel's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    ik zit in shiften, en dus regelmatig een week/weekend nachten. da's best te doen. de rotatie tussen shiften maakt het lastiger, maar de nachten op zich vallen goed mee.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Jaren volcontinu gewerkt in een team met minimumbezetting (lees: geen regelmaat. Standaard om de 3/4 dagen van shift wisselen en in de praktijk wel eens de 3 shiften op 3 dagen gedaan, twee shiften op één dag, 28 shiften in één maand etc). Na enkele jaren begon ik de nachtshiften steeds minder goed te verteren en uiteindelijk was ik zeer blij om over te stappen naar een gewone 9-5. Beter voor het sociaal leven maar vooral beter voor de gezondheid.

Ik heb er wel een blijvend voordeel aan overgehouden: ik heb geen last van jetlag. Jetlag is gewoon de 'light-versie' van wat ik mijn lichaam jarenlang heb aangedaan.

Oij's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    5 ploegen, dus ook de nodige nachten.

Nachten opzich zijn helemaal niet zo lastig vind ik. Een vroege shift is dan een stuk lastiger.
    Het is maar uit uw nachtritme geraken dat dikke miserie is.
    Ge moet uzelf echt dwingen om wakker te blijven na uw laatste shift of om vroeg op te staan. Anders blijft dat nog dagen hangen.

Als er een shift is die ik zou kunnen ruilen dan zou het wel de nacht zijn. Verschilt veel te veel met het 'gewone' leven.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik heb ongeveer 25j ervaring in allerhande ploegwerk.
    Voor mij is de vaste nacht het minst lastig zeker als je bij thuiskomst direct en goed kunt slapen.
    Wisselende ploegen en zeker een volcontinu systeem vond ik véél lastiger.

Bimmer's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Ik doe aan nachtwerk, maar dan afwisselend met andere shiften. Een vaste nacht zou ik niet zien zitten, maar geld eigenlijk met alle andere shiften ook. (evenals vast in dagdienst)

Nachtwerk doe ik graag en zou dat ook willen blijven doen.
    Maar dan gecombineerd in een shiftsysteem dat mij aanspreekt en een goede ratio ploeg/ minimum bezetting.
    In de zorgsector zou ik bv niet graag shiften doen.

Nachtwerk vind ik best een leuke shift. 6:30 in bed en sta om 14:00 Op, dan ben ik uitgerust genoeg.

Ik heb dan ook op optie 3 gestemd.

MaTi's schermafbeelding
    iTrader
    66 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik werk als vaste nachtverpleegkundige. Momenteel meestal 8 nachten van 9.5 uur en 6 dagen vrij omdat ik vorig jaar maar 8 verlofdagen had opgebouwd na enkele jaren als zelfstandige te hebben gewerkt.

Volgend jaar ga ik misschien overschakelen op 7 nachten 7 dagen vrij. Tenzij we thuis gaan verbouwen, dan blijf ik 8 nachten werken waardoor ik 4 keer 3 weken thuis zit.

Ik ben de nacht gaan doen omwille van de kleine. Als zelfstandige was ik te weinig daar voor mijn gezin en nu ben ik er altijd buiten de nachten welteverstaan. Ook om het verlies aan inkomen wat te compenseren tov mijn zelfstandige activiteit indertijd.

Ik woon op 4 km van werk en ga dus met de fiets. Ik vertrek rond 21h25. Werk van 21h45 - 7h15 en ben thuis rond 7h40. Ik heb geen moeite met in slaap vallen en doordat niemand thuis is, slaap ik ook gewoon door tot ik vanzelf wakker word, meestal tussen 15h en 16h. Als ik dan wakker ben, vul ik de dag in met huishouden om de vrouw te ondersteunen.

Vermits ik veel vrije tijd heb, doe ik sinds een paar maanden ook een flexijob. De kleine zit toch sowieso bij mijn schoonmoeder. Na mijn laatste nacht ga ik rechtstreeks door werken van 8 tot 14h. De dag erna van 6 - 14h en de derde dag van 12- 18h30. Perfect mogelijk dankzij de nachtposten.

Ik zie voorlopig dus geen reden om het anders te willen.

MaTi's schermafbeelding
    iTrader
    66 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    gezien enkele discussies hier al over gingen, even een peiling.

2 (gecombineerde) vragen:
    - doe je zélf aan nachtwerk nu? Daarmee bedoel ik niet het occasionele feit dat je eens na 22 uur nog moet werken, maar wel dat je een substantieel deel van je job na 22u en voor bvb 5 uur doet.
    - zou je nachtwerk willen doen mits de huidige vergoedingen (gaande van 0% tot pakweg 35% extra loon in de meeste sectoren)?
    Misschien de optie, ik doe enkel nachtwerk ertussen zetten?

EvilTwin's schermafbeelding
    iTrader
    43 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik heb ook nog nachtwerk gedaan (bewaking), maar sinds een jaar of 8 werk ik enkel nog overdag. Terugkeren zou ik niet zien zitten, al geven ze mij het dubbel.
    How fast light may ever travel, darkness is already waiting. TAK!

Scifo's schermafbeelding
    iTrader
    15 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sylverscythe Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Maar in de praktijk heb ik daar toch mijn twijfels bij, omdat de maatschappij vooral tijdens de dag draait. Ik heb dan ook nog niet vaak mensen die 's nachts werken gehoord die aan 8u slaap komen, want er is altijd wel iets anders te doen (zeker als er een partner bijkomt en kinderen). En op termijn wreekt zich dat volgens mij toch echt wel (sowieso slapen we gemiddeld te weinig).
    Vreemde redenering. Als je met de nacht staat heb je net wel van 14u tot 21u ontzettend veel tijd om zaken te "regelen". En de meeste dagmensen liggen na 21u toch breinloos voor hun tv.

Ik heb als IT'er een dagjob gedaan in Brussel. Uren van 7u s'morges tot 18u30 van huis. Mentaal gewoon dood s'avonds.
    Nu Procesoperator Chemie volcontinu. Nog nooit in mijn leven zoveel vrije tijd gehad. En een arbeider jobke is nu ook niet zo enorm stresserend

Ik geef toe. Shiften zijn geen lachertje. Gewoon luisteren naar uw lichaam. Vooral de vroege is persoonlijk voor mij dodelijk En zal ook afhankelijk zijn van uw persoonlijke situatie (geen of wel kinderen, ochtend of nachtmens, hecht je veel belang aan sociaal leven..)

Pagina 1 van 5 12345 Laatste

Regels voor berichten