iTrader
    0

Van privé naar onderwijs: een paar vragen

Dag iedereen,

Ik wil graag overstappen van de privé naar het onderwijs maar heb een aantal vragen... Hopelijk kan er iemand klaarheid brengen...

Ik ben er mij al van bewust dat ik de eerste jaren vermoedelijk zal moeten sukkelen van opdracht naar opdracht. Maar hoe word je anciënniteit opgebouwd? Heb je na 1 jaar sowieso 1 jaar anciënniteit of wordt dat geteld per gewerkte dag? Ik verdien nu netto 1700 euro voor 4/5e in de privé dus ik zal een paar jaar anciënniteit moeten opbouwen eer ik daar terug geraak, denk ik.

En wat als je tussen opdrachten door een week geen werk hebt bijvoorbeeld? Kan je dan terugvallen voor die week op tijdelijke werkloosheid? Of is het dan werkelijk niks dat je krijgt?

iTrader
    0
    Als je 1 volledig schooljaar van 10 maanden werkt, heb je 1 jaar anciënniteit.
    Heb je interims met tussendoor werkloosheid, tellen enkel de effectieve periodes. Ik had na 10j onderwijs bvb maar 7 jaar wedde-anciënniteit.

Ben je uitkeringsgerechtigd (dus geen sanctie periode van de rva, geen wachtperiode omdat je nog te jong bent,..) dan kan je gewoon stempelen tijdens de periodes dat je geen interim hebt.

Als je een interim hebt die net voor een (korte) vakantie stoppen én een interim direct na diezelfde vakantie, word je die vakantie ook gewoon doorbetaald.
    Dit geldt niet voor de zomer vakantie. Elke gewerkte maand wordt een stukje loon afgehouden dat je wordt uitbetaald in de zomermaanden. Het is dus niet automatisch zo dat je in de zomervakantie 2 maand zal moeten stempelen.

Hou er zeker rekening mee dat je voor elke scholengroep waarvoor je werkt, de loonadministratie apart wordt gedaan. Dus ik moest bij elke scholengroep mijn diploma, attest van goed gedrag en zeden en een huisartsenverklaring van goede gezondheid indienen. Als je in dienst treedt NA de 18de van de maand, wordt je loon ook pas een maand later uitbetaald.
    Ik ben bvb de eerste keer in november in het onderwijs gestapt, eerste keer loon ontvangen op 1 februari pas. Want in november na de 18de ingestapt en toen ik mijn loon 1 januari nóg niet had, gebeld naar Brussel en daar bleek mijn diploma van het 6de jaar secundair (!!!) te ontbreken waardoor mijn dossier niet compleet was en de uitbetaling dus niet kon gebeuren. Ondertussen wel al 15j geleden maar dat soort praktijken gebeuren - uitzonderlijk- wel nog eens. Op die 10j onderwijs heb ik een drietal keer mijn loon niet ontvangen op de juiste datum omdat er iets in mijn dossier ontbrak.

Nog iets dat ik geleerd heb: niet werken tijdens de zomervakantie, zelfs al vragen ze je dat. Zeg gewoon kort dat je niet verzekerd bent omdat je geen contract hebt. 1 keer wel gedaan, een week elke dag een uur enkel gependeld om mee te gaan schilderen, kuisen, met meubels sleuren,.... OP VRAAG VAN DE DIRECTEUR!
    Toen ik mijn treinabonnement voor die week wou indienen kreeg ik een droge: "dat betalen wij niet terug, je was toen namelijk nog niet in dienst dus kunnen we dat niet indienen."
    2 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

KnightOfCydonia's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Besef goed dat je als interimaris in het onderwijs werkt en je bereid toont om (zeer) korte opdrachten te doen, dat je qua uitkering wél rekening houdt met één groot risico:
    de RVA beschouwt je pas terug als volledig werkend wanneer je voor 3 maanden of langer ergens aan de slag gaat, en dan wordt de degressiviteit van je werkloosheidsuitkering stopgezet.
    Een zeer vervelend scenario dat door vervangingsopdrachten in het onderwijs perfect mogelijk is - want ik heb het meegemaakt in 2015-2016 - is dat je meerdere korte opdrachten doet (ik stond dat jaar op 7 scholen) en dat ondanks dat er een aantal langere opdrachten tussen zaten, was geen enkele 3 maanden of langer en zaten tussen de meeste opdrachten ook steeds enkele werkloosheidsdagen.
    In zo'n scenario loopt de degressiviteit van je werkloosheidsuitkering dus gewoon verder, m.a.w. ze zakt. In september kan je zo nog recht hebben op een mooie, hoge werkloosheidsuitkering, vervolgens aan de slag gaan in kortdurende interims, waarbij zelfs wanneer je 90% van het jaar werkt, maar met enkele werkloosheidsdagen ertussen, om na de volgende zomervakantie begint je werkloosheidsuitkering stevig te zakken tot een minimumuitkering. Je zal nooit niets krijgen, maar het zal na verloop van tijd als je géén goede lange vervangingen kan doen, toch stevig zakken richting niets.

Datzelfde probleem is niet uniek voor het onderwijs uiteraard, als je interims doet als magazijnarbeider kan je met hetzelfde probleem geconfronteerd worden. Hoe courant dit is buiten het onderwijs weet ik niet. Ik weet wel dat het in het onderwijs meermaals voorvalt. Ik heb er éénmaal last van gehad, maar heb ook al gehoord van anderen die datzelfde probleem hebben mogen ervaren...

Denk er ook steeds aan wanneer je een deeltijdse job zou doen aan een lagere breuk dan waar je tevoren aan werkt, om je behoud van rechten aan te vragen. Ik ben vanuit een voltijdse tewerkstelling naar het onderwijs gestapt, dus ik weet wel niet of dit advies voor jou van toepassing is.

SomeDude's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mulan Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Als je 1 volledig schooljaar van 10 maanden werkt, heb je 1 jaar anciënniteit.
    Klopt niet volgens mij (of toch niet voor middelbaar)
    Je bouwt op per vak of per cluster en afhankelijk van het aantal uren wordt een jaar voltijds aanzien of slechts deeltijds. En je zit nog met scholengemeenschappen enzo.
    Nu goed ik ken er die vastbenoemd zijn met maar de helft van de benodigde uren, als die van school die er verantwoordelijk voor is de regelgeving niet kent & werkstation ook niet controleert...

soit JPV zal daar wel correct op kunnen antwoorden

iTrader
    0
    SomeDude: alles wat meer is als een halftijdse (of gelijk is aan een halftijdse), telt als voltijds voor de berekening van tadd-uren, dus ook voor je wedde. Stel dat je een schooljaar 14/22ste kan werken, heb je dus 1j anciënniteit. Ik heb zelf nooit minder dan een halftijdse gewerkt dus er inderdaad niet bij stil gestaan.
    Laatst gewijzigd door Mulan; 20 september 2019 om 13:59
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Welk diploma heb je?

Pas wel op, vanaf nu verandert het allemaal. Als je wilt les geven moet je de educatieve bachelor of master volgen.

iTrader
    0
    https://www.agodi.be/sites/default/f...laris_2012.pdf

Hier staat heel wat info ivm hoe het loon berekend wordt.

SomeDude's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mulan Bekijk bericht
    SomeDude: alles wat meer is als een halftijdse (of gelijk is aan een halftijdse), telt als voltijds voor de berekening van tadd-uren, dus ook voor je wedde. Stel dat je een schooljaar 14/22ste kan werken, heb je dus 1j anciënniteit. Ik heb zelf nooit minder dan een halftijdse gewerkt dus er inderdaad niet bij stil gestaan.
    Als dat 7u vak A is en 7u vak B dacht ik dat dat slechts een half jaar is (voor beide dan, als vakken niets met elkaar te maken hebben en godsdienst is nog eens anders) dus als je 2j nodig hebt voor benoeming is dan telt dat als 0.5
    Nou ja voor zover ik onthouden heb wat die van ons heeft gezegd

KnightOfCydonia's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Dat klopt als je met VO (voldoende geacht) ipv VE (vereist) bekwaamheidsbewijs een vak geeft. Voor je loon maakt dat niets uit, voor je TADD en benoeming wel.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    is sowieso een héél ingewikkelde regeling, want er zijn dan nog verschillende soorten anciënniteit per persoon (dienstancienniteit, geldelijke ancienniteit, ...)

Nu, concreet:

http://sghageland.be/userfiles/2016_...eden%20(1).pdf

4.3 Geldelijke anciënniteit op basis van prestaties in het onderwijsDe diensten die hierna worden opgesomd komen in aanmerking voor de geldelijke anciënniteit, opvoorwaarde dat het personeelslid ze heeft gepresteerd in hoofdambt en dat hij/zij bovendien ophet ogenblik van die prestaties reeds de minimumleeftijd had bereikt die geldt voor de salarisschaal waaraan hij nu wordt bezoldigd (zie punt 4.2). De prestaties in overwerk of bijbetrekkingtellen nooit mee voor de geldelijke anciënniteit.
    ....
    Hierbij wordt er geen onderscheid gemaakt tussen voltijdse en deeltijdse prestaties: zelfs wanneer het personeelslid minder dan halftijds presteert, wordt het aantal maanden niet gehalveerd. Een personeelslid dat (boven de minimumleeftijd) bv. gedurende 1 jaar een betrekking van slechts1/36 heeft gepresteerd, heeft dus een geldelijke anciënniteit van 1 volledig jaar.

Maar je moet dus echt alles van dat punt lezen
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

vishnusixclix's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MelrosePlace Bekijk bericht
    Dag iedereen,

Ik wil graag overstappen van de privé naar het onderwijs maar heb een aantal vragen... Hopelijk kan er iemand klaarheid brengen...

Ik ben er mij al van bewust dat ik de eerste jaren vermoedelijk zal moeten sukkelen van opdracht naar opdracht. Maar hoe word je anciënniteit opgebouwd? Heb je na 1 jaar sowieso 1 jaar anciënniteit of wordt dat geteld per gewerkte dag? Ik verdien nu netto 1700 euro voor 4/5e in de privé dus ik zal een paar jaar anciënniteit moeten opbouwen eer ik daar terug geraak, denk ik.

En wat als je tussen opdrachten door een week geen werk hebt bijvoorbeeld? Kan je dan terugvallen voor die week op tijdelijke werkloosheid? Of is het dan werkelijk niks dat je krijgt?
    Ancienniteit wordt verhoogd per voltijds schooljaar (na 3 jaar om de twee jaar) komt er een beetje bij. Je ancienniteit wordt berekend per periode voltijdse job, ik had na 10 jaar prutsen 7 jaar ancienniteit opgebouwd bvb. Ik denk dat je ergens rond de 1580 gaat beginnen, maar door inflatie zou dat ook een tikkeltje hoger kunnen zijn.

https://data-onderwijs.vlaanderen.be...a.aspx?nr=301#

De bedragen hier zijn nog onderhevig aan pakweg 1/3de belastingen, dus die 2200 zal pakweg 1600 zijn. Na 11 jaar ancienniteit heb je +/- 2000, inflatie niet meegerekend natuurlijk.

Wat tussen droge periodes betreft, gebeurde het bij mij al jonge mens maar al te vaak dat ik gewoon niets erbij kreeg en met 800 of minder de maand moest toekomen (anno 2004). Het is mij ook overkomen dat ik door een lange periode net-niet-halftijds te werken (in de hoop kans te maken op meer in het schooljaar erop) gewoon geen recht meer had op werkloosheidsuitkering in september. Niet leuk. Ik probeerde enkel langere tijd op 1 plek te staan in de hoop korte interims erbij te nemen op dezelfde plaats.

Geen idee hoe dat zit als je al x jaren gewerkt hebt in diverse circuits, hopelijk hoger. Vanuit het onderwijs krijg je die periodes nul niets de ballen. Met wat geluk kan je in het systeem zitten dat vroeger 'de poel' heette waardoor je wel een bepaald loon krijgt.

Wat Mulan zegt is ook waar, kijk zelf de administratie goed na en aarzel niet om het werkstation te contacteren waar je loon berekend word. Ik heb deze zomer zo 2x €500 euro minder gekregen doordat er iemand geblunderd heeft. Tegen dat het rechtgezet was, mag ik eind september compesatie verwachten.
    Laatst gewijzigd door vishnusixclix; 20 september 2019 om 19:11
    ❀❀❀❀❀❀❀❀❀❀ THINK before you POST ❀❀❀❀❀❀❀❀❀❀
    ❀❀❀❀M E N I N G E N❀❀❀❀

iTrader
    0
    Ik las hier al vele interessante dingen, waarvoor dank! Al wordt het echt nog wel ingewikkeld, vrees ik, alleen nog maar om het onderwijssysteem te begrijpen... Laat staan om te begrijpen of ik dan wel genoeg zal betaald geweest zijn...

Wat vishnusixclix zei, bedacht ik me ook: waarom 'moeite' doen om die korte periodes van 14 dagen enz. te gaan les geven, je bent toch beter om te wachten tot enkele langere achter elkaar? Of is het ook weer zo simpel niet? Omdat die jobs dan waarschijnlijk toch niet voor het rapen zijn, zoals wordt beweerd misschien?

(als ik domme dingen zeg, vergeef me, ik wil het onderwijssysteem eerst begrijpen vooraleer ik er instap...)

iTrader
    0
    Je neemt de korte aan in de hoop dat je ook de lange krijgt aangeboden eens ze je kennen
    En dat werkt ook effectief zo! Mijn laatste jaar bvb had ik 3 weken "vrij" tussen 2 interims en ik kreeg een telefoontje van een school waar ik al eens 2 maand vervanging had gedaan. Ik nam die 2 weken aan en na 1 week kreeg ik al te horen dat ik 3 maand mocht blijven als ik wou. Na 2 maand kreeg ik te horen dat ik tot einde schooljaar mocht blijven als ik wou. De korte interims zijn ideaal om te zien of het een school is waar je wil werken (want directie en collega's bepalen even hard je welbevinden als de leerlingen als je leerkracht bent) en om hen te laten zien welk vlees ze in de kuip hebben.

En doorgaans beginnen de interims vanaf januari pas goed op gang te komen. Je wil ècht geen half jaar thuis zitten wachten... Dus neem je de kortere interims ook aan omdat dat nog altijd beter is dan gaan doppen. Om ervaring op te doen. Omdat een bepaald vak of school je een leuke uitdaging/kennismaking lijkt,...

En er zijn vakbonden met kantoren specifiek gericht op het onderwijs. Altijd een aanrader als ie er zelf niets van kent
    Laatst gewijzigd door Mulan; 20 september 2019 om 20:56

vishnusixclix's schermafbeelding
    iTrader
    0
    De reden dat ik probeerde om interims te doen op langere tijd was omdat ik langer op één vestiging wilde blijven. Dat is dus NIET goed uitgepakt aangezien ik na een schooljaar geen recht meer had op werkloosheidsuitkering omdat ik te weinig uren had gewerkt. Ook al deed ik tussendoor enkele kleinere interims erbij.

Ezel die ik was heb ik niet zo'n vakgebonden kantoor opgezocht, lol. Ik dacht altijd maar "het komt wel goed", maar dat viel dus vies tegen.
    ❀❀❀❀❀❀❀❀❀❀ THINK before you POST ❀❀❀❀❀❀❀❀❀❀
    ❀❀❀❀M E N I N G E N❀❀❀❀

Regels voor berichten