Discussie: Studiepunten kopen

iTrader
    11 (93%)

Studiepunten kopen

Euhm? Wtf? Euhm? Wat??

Dat was mijn reactie gisteren toen iemand zei dat hij 60 studiepunten MOEST kopen om een bepaalde (andere) richting te starten.

Kan iemand mij dit deftig uitleggen? Dit klinkt zo fout. Wat heeft geld nu te maken met het mogen volgen van een bepaalde richting? Wie heeft dit bedacht? Crevits?

Ik snap er nog altijd niets van eerlijk gezegd. Volgens welke redenering / logica is dit dan?

iTrader
    0
    Je kan niet blijven aanmodderen terwijl je gesubsidieerd wordt. Terecht.

Carrion's schermafbeelding
    iTrader
    67 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fransz Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Euhm? Wtf? Euhm? Wat??

Dat was mijn reactie gisteren toen iemand zei dat hij 60 studiepunten MOEST kopen om een bepaalde (andere) richting te starten.

Kan iemand mij dit deftig uitleggen? Dit klinkt zo fout. Wat heeft geld nu te maken met het mogen volgen van een bepaalde richting? Wie heeft dit bedacht? Crevits?

Ik snap er nog altijd niets van eerlijk gezegd. Volgens welke redenering / logica is dit dan?
    Je krijgt 140 studiepunten waarvan je de eerste 60 dubbel terug verdient als je slaagt. Als je er 60 moet bijkopen wil dat zeggen dat je in het slechtste geval al meer dan 2 jaar gestudeerd hebt zonder ook maar enig vak te slagen. In het “beste” geval heeft hij er wel een paar kunnen terugverdienen maar als hij ze alsnog kwijt is geraakt is hij toch ook al 3-4 jaar zonder enig resultaat aan het studeren.

Het lijkt me logisch dat je niet eindeloos kan blijven proberen. Daar dienen die studiepunten voor, die zorgen ervoor dat je aan een enorm lage prijs kan studeren. Je kan zelfs uw eerste jaar volledig verkwanselen en er nog genoeg hebben om een opleiding te starten en af te ronden. Je moet echt al serieus straffe stoten uithalen om al uw studiepunten kwijt te spelen.
    I know that there's a part of me, doomed to face eternity.

Destel's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Zijn verhaal + aantal studiepunten doet me denken dat hij zich 2 jaar na elkaar voor 2 verschillende richting had ingeschreven, en beide jaren voor de examens van het 1e semester voor meer dan de helft zwaar gebuisd was en het 2e semester de moeite niet meer deed om naar de examens te gaan.

Ons hoger onderwijs is redelijk goedkoop, zelfs met het deeltje dat hij nu extra moet betalen. En dan nog zijn er andere mogelijkheden (minder studiepunten opnemen bijvoorbeeld, zou in zijn situatie niet eens zo'n slecht idee zijn).
    PS4 / Xbox 360 / Wii / NES // Raspberry Pi Zero W / 3B / 3B+
    MacBook Pro 15" (2018) / iMac 27" (2017) / iMac 24" (Early 2008) // iPad Air 2 / iPhone 6S
    Projecten: frequency trainer

iTrader
    11 (93%)
    Ja ok, er beginnen een paar zaken duidelijk te worden. Hij is jaren ernstig ziek geweest en wil nu opnieuw studeren.

Carrion's schermafbeelding
    iTrader
    67 (100%)
    Waarom heeft hij zich dan nooit uitgeschreven of waarom heeft hij zich opnieuw ingeschreven terwijl hij wist dat hij te ziek was om ook maar iets te doen?

140 studiepunten is +- 2,5 jaar nergens op slagen, lijkt me dat hij ergens halverwege wel had moeten doorhebben dat hij zich beter niet opnieuw kon inschrijven.

Mja, als hij opnieuw wil gaan studeren zal hij die studiepunten toch moeten kopen. We maken allemaal minder slimme beslissingen als we jong zijn maar ook daar moeten we de gevolgen van dragen.
    I know that there's a part of me, doomed to face eternity.

iTrader
    9 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fransz Bekijk bericht
    Ja ok, er beginnen een paar zaken duidelijk te worden. Hij is jaren ernstig ziek geweest en wil nu opnieuw studeren.
    Wanneer je geen diploma hebt en stopt met studeren, krijg je jaarlijks 10 studiepunten tot wanneer je er opnieuw 60 hebt. Dus als hij jarenlang ziek is geweest (stond niets over in de thread) en nu opnieuw de draad wilt oppikken, zou hij opnieuw aan 60 zitten.
    MacBook Pro 15" (2018) / iMac 27" (2017) / iMac 24" (Early 2008) // iPad Air 2 / iPhone 6S

iTrader
    0
    Was er ook niet ergens een regel dat je geen 3x mag veranderen van richting zonder goede reden? Dus ook al heb je de studiepunten.

En jarenlang, 6 jaar is echt gigantisch lang voor weer aan 60 studiepunten te zitten eh

iTrader
    9 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nineshots Bekijk bericht
    Was er ook niet ergens een regel dat je geen 3x mag veranderen van richting zonder goede reden? Dus ook al heb je de studiepunten.

En jarenlang, 6 jaar is echt gigantisch lang voor weer aan 60 studiepunten te zitten eh
    Het is dan ook niet gemakkelijk om aan 0 studiepunten te geraken. Je begint met 140 studiepunten en de eerste 60 punten krijg je dubbel terug ... Als je na de 1e ronde examens merkt dat het uw ding niet is, of je ziek geworden bent, kan je u ook uitschrijven en studiepunten voor het 2e semester terugkrijgen. Je kan je trouwens ook inschrijven met minder dan 60 studiepunten, vb. minder vakken opnemen of enkel inschrijven voor 1e semester.

Dus stel dat je een richting begint (140 - 60 = 80), met nieuwjaar maar voor 1/3e van uw vakken slaagt (80 + 10*2 = 100) en de handdoek in de ring gooit zonder uit te schrijven, en dat het jaar erna opnieuw doet in een andere richting (100 - 60 + 10*2 = 60), kan je je al voor een 3e jaar op rij inschrijven voor een 1e semester in een andere richting (60 - 30 = 30), voor alles buizen en u inschrijven voor het 1e semester van het 4e jaar op rij in een andere richting (30 - 30 = 0). Als je dan voor zelfs maar de helft van uw vakken slaagt in het 1e semester (0 + 15*2 = 30), heb je weer genoeg voor het 2e semester.

Het komt er op neer dat je al een paar jaar serieus moet buizen voor dat je studiepunten moet kopen, wat nog altijd schijttegoedkoop is vergeleken met landen rondom ons.
    Laatst gewijzigd door Destel; 16 september 2019 om 19:31

iTrader
    0
    Wat maakt het ook uit, het kost je amper iets. En 't is inderdaad al een hele kunst op zich om er 140 door te jagen.

Dat studiegeld bedraagt voor het academiejaar 2017-2018 ten hoogste 11,20 euro per opgenomen studiepunt. Het bedrag wordt jaarlijks geïndexeerd.
    (https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/i...krediet-wat-nu)

Regels voor berichten