iTrader
    0

Studie rechten of criminologie?

Heb even wat advies nodig van enkele studenten op dit forum... Ik weet dat dit een veelgestelde vraag is, maar zou graag wat advies krijgen op basis van mijn profiel. Ik ben net afgestudeerd in het secundair onderwijs, richting EMT. In het middelbaar deed ik doorheen het jaar amper iets, maar tijdens de examenperiode zette ik me wel altijd in en slaagde steeds met een percentage +- 65% (Ik weet dat EMT helemaal geen moeilijke richting is). Oorspronkelijk wou ik eigenlijk altijd op de KMS studeren. Ik heb dan ook meegedaan aan de toelatingsexamens + proeven van defensie en mocht uiteindelijk ook starten op de KMS in de richting sociale en militaire wetenschappen. Heb dit dan niet gedaan omwille van mijn schrik voor wiskunde + nog een aantal persoonlijke redenen. (De KMS is echt geen lachertje... )

Wat me naast defensie altijd al enorm heeft aangesproken is justitie en politie. Vandaar mijn twijfel tussen rechten en criminologie... Nu zou ik graag eens willen weten wat jullie me aanraden? Momenteel ligt mijn voorkeur bij rechten, gezien het een zeer polyvalent diploma is en het juridische me wel sterk aanspreekt. Hoe moeilijk zijn deze richtingen? Is het doenbaar voor een doorsnee student EMT met de juiste inzet en discipline?

Alvast bedankt

_ns_'s schermafbeelding
    iTrader
    105 (100%)
    1) Studeer rechten. Je geeft het zelf aan: polyvalent diploma, waar je later op genoeg plaatsten mee terecht kan. Criminologie is daarentegen een ander verhaal. Desnoods kan je na je rechten op 2 jaar (?) bijkomend een master criminologie behalen.

2) Ja dat is haalbaar, mits voldoende inzet e.d. meer.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

W!mpix's schermafbeelding
    iTrader
    93 (100%)
    Of je begint bij rechtspraktijk, en indien het meevalt doe je schakeljaar naar rechten.
    Xbox Live en PSN: Acer113 Steam: W!mpix
    3DS (en pokémon) Friendcode: 2337-3116-3417

-TC-'s schermafbeelding
    iTrader
    20 (100%)

Studie rechten of criminologie?

Ik heb zelf ook EMT gedaan in het middelbaar.

Ongeveer hetzelfde verhaal.. gemiddeld ruim 65% zonder mijn eigen te forceren.

Ben rechten gaan doen omdat ik niet goed wist wa doen. Al bij al redelijk vlot door geraakt op 6,5 jaar, mits af en toe een tandje bij steken.

Ik heb naast mijn hogere studies steeds gewerkt in de weekends en alle vakanties.

Als ge geen loemp boeleke zijt, is rechten zeker haalbaar.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

seetjetoebak's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Dochter van 15 spreekt nu ook meer en meer van later rechten te studeren.
    Welke kant kun je met dat diploma op?

-TC-'s schermafbeelding
    iTrader
    20 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door seetjetoebak Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Dochter van 15 spreekt nu ook meer en meer van later rechten te studeren.
    Welke kant kun je met dat diploma op?
    Echt vanalles..

Typische juridische beroepen:
    -advocaat
    - magistraat (Parket, rechter,..)
    -gerechtsdeurwaarder
    -bedrijfsjurist

Andere beroepen:
    -consultant
    -...

Dat zijn de dingen die ik het meeste zie in mijn omgeving. Enige nadeel met een rechtendiploma is dat ge bij het afstuderen nog ni echt in een specifiek beroep bekwaamd bent ge hebt 5jaar gestudeerd, hebt wel wat kennis en vaardigheden, maar eender welk beroep het wordt, zult ge quasi van niets weten

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

beryl's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Wat slaagkansen betreft als je uit economie-moderne talen komt geeft deze link wat context: https://www.onderwijskiezer.be/v2/ho...erendement.php

Het studierendement bij rechten voor die richting bedraagt 43%. Da's net boven het percentage van humane wetenschappen en ligt aan de onderkant van de ASO-richtingen. Het is wel nog steeds een pak beter dat de TSO richtingen die niet boven de 20% uitkomen.

Die 43% wil niet zeggen dat 43% slaagt voor het eerste jaar, maar dat ruwweg de gemiddelde student slechts voor 43% van zijn vakken slaagt. De gemiddelde student uit EMT buist dus zwaar in het eerste jaar rechten. Ongeveer 20% van de EMT studenten die voor rechten kiest slaagt erin om zijn eerste jaar op zijn minst bijna succesvol af te ronden (meer dan 85% van de vakken geslaagd)

Als je de vergelijking maakt met criminologie zie je ook dat criminologie een wat makkelijkere richting is dan rechten . De slaagpercentages liggen duidelijk hoger.
    Laatst gewijzigd door beryl; 12 september 2019 om 18:37
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Regels voor berichten