Discussie: Opnemen van verlof

PyromaN's schermafbeelding
    iTrader
    0

Opnemen van verlof

Even kort schetsen:

Ik heb momenteel nog 2 verlofperiodes gepland, eentje die binnenkort van start gaat en eentje tijdens de kerstvakantie. Om deze te nemen heb ik voor de eerste mijn wettelijk verlof grotendeels wettelijk verlof en adv dagen gebruikt. Voor de tweede periode zijn het extra dagen die ik via flex inkomensbudget heb bijgenomen en anciënniteitsverlof.

Nu, ik verlaat het bedrijf binnenkort en men heeft me verteld dat die extra dagen niet overdraagbaar zijn naar een nieuwe werkgever, dus had ik navraag gedaan bij de huidige werkgever om de flex dagen te switchen met het wettelijk verlof zodat ik bij de nieuwe werkgever gewoon nog de kerstvakantie zou kunnen nemen. Volgens hun kan dit niet omdat het wettelijk verlof eerst dient opgebruikt te worden. Dit lijkt me raar?
    I love the smell of napalm in the morning.

zaj's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    is denk ik wel juist

Piedro's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ik weet niet wat de wet juist zegt, maar hier is dat ook dat de wettelijke verlofdagen eerst moeten opgebruikt worden voor de ADV dagen.
    Ex-Flandrien van het 9lives forum!
    Winnaar 9lives.hattrick Prono 2006-2007

iTrader
    22 (100%)
    Ik zie het probleem niet direct... Dat komt toch op hetzelfde neer? Zowel openstaand wettelijk verlof als openstaande ADV-dagen worden bij uit dienst gaan toch altijd uitbetaald en verlof bij nieuwe WG is dan toch altijd onbetaald?

edit: niet helemaal goed gelezen. Worden die flex dagen uitbetaald indien je uit dienst gaat? Zoja: zie hierboven. Zonee: zie JPV hieronder

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PyromaN Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Even kort schetsen:

Ik heb momenteel nog 2 verlofperiodes gepland, eentje die binnenkort van start gaat en eentje tijdens de kerstvakantie. Om deze te nemen heb ik voor de eerste mijn wettelijk verlof grotendeels wettelijk verlof en adv dagen gebruikt. Voor de tweede periode zijn het extra dagen die ik via flex inkomensbudget heb bijgenomen en anciënniteitsverlof.

Nu, ik verlaat het bedrijf binnenkort en men heeft me verteld dat die extra dagen niet overdraagbaar zijn naar een nieuwe werkgever, dus had ik navraag gedaan bij de huidige werkgever om de flex dagen te switchen met het wettelijk verlof zodat ik bij de nieuwe werkgever gewoon nog de kerstvakantie zou kunnen nemen. Volgens hun kan dit niet omdat het wettelijk verlof eerst dient opgebruikt te worden. Dit lijkt me raar?
    Er is geen enkele wet die verplicht dat eerst het wettelijk verlof opgenomen wordt en dan pas het extralegaal verlof. Binnen een onderneming kan zoiets wel in het arbeidsreglement staan en daar is een goeie reden voor: je wettelijk verlof mag je immers niet overdragen en je werkgever kan gesanctioneerd worden als hij je verlof niet geeft.

Zonder bepaling in het arbeidsreglement mag je dus je wettelijk verlof NA je extralegaal verlof opnemen, zolang je maar je verlof op het einde van het jaar (eventueel bij een nieuwe werkgever) opneemt. In de praktijk wordt zelfs wettelijk verlof af en toe nog overgezet naar volgend jaar, maar dat mag eignelijk niet.

Eens je verlof gepland is, heb je echter niet meer het recht om dat verlof eenzijdig te veranderen. je kan dus nu niet eisen dat je werkgever dat verlof verandert.

Je kan WEL je verlof dat je dreigt te verliezen (anciënniteit, inkomensbudget, ...) nog nemen bij je huidige werkgever. Als je weet dat je contract bvb eind oktober stopt, vervalt je congé-aanvragen voor december, dus kan je ze nu nog nemen.
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

iTrader
    0
    Bij ons worden ADV dagen zelfs eerst opgebruikt vooraleer we aan de wettelijke dagen zitten.
    Dus per maand die er voorbij gaat, is er een ADV dag opgebouwd die de eerstvolgende verlofperiode zal gebruikt worden.

En inderdaad zoals JPV zegt, je kan eisen dat je die flex dagen nog kan opnemen voor het einde van je contract. Doen ze het niet, dan moeten ze die uitbetalen.

Bimmer's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Start datum bij de nieuwe werkgever was 7 januari en eind datum 6 januari bij mij vorige. Vanaf 1 januari krijg ik ook al mijn verlof om op te nemen dat jaar.

Ik had 1 januari (uiteraard een feestdag) gewerkt, dus ik wist dat ik zeker al 1 van de 10 dagen "recht" op had. Nu wou ik graag de 6de nog verlof hebben, dus ik heb dan op 6 januari een feestdag genomen. Zo kon ik de 20 wettelijke dagen nog meepakken naar de nieuwe werkgever. Omdat ik die recht op feestdag al had "verdiend", was dat financieel dan ook ineens opgelost, anders moesten ze mij daar nog voor uitbetalen. Personeelsdienst heeft geen opmerking gegeven toen, omdat ik daar een feestdag had gezet als verlof.

Regels voor berichten