iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Computerwetenschappen/Informatica/...

Beste mensen,

Ik ga nu over naar het zesde jaar Wetenschappen-Wiskunde (8u) en wil graag verder studeren aan de universiteit.
    Met computers werken is altijd al mijn passie geweest. Ik hou veel van het software gedeelte en vind programmeren leuk.
    Welke richting raden jullie mij aan om aan de universiteit te studeren? En welke universiteit is dan de beste in die richting?

Alvast zeer bedankt.
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Als het zuiver programmeren is, zou ik eerder denken hogeschool toegepaste informatica en eventueel daarna een master.
    Vind je de wiskunde en dergelijke ook super interessant, dan kan je meer richting unief kijken.
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Qua informatica richtingen aan de universiteit heb je eigenlijk 3 mogelijkheden:
    Bachelor industrieel ingenieur - Informatica (enkel aan de UGent mogelijk)
    Bachelor informatica of computerwetenschappen
    Bachelor burgerlijk ingenieur - Computerwetenschappen

Ik heb enkel de mogelijke bacheloropleidingen opgelijst omdat je voor je master bijna oneindig veel mogelijkheden hebt (na je bachelor informatica doorstromen naar de master burgie, bio-informatica,...). Elk van deze drie bacheloropleidingen heeft zijn eigen karakter, dus als ik u was zou ik het opleidingsprogramma van beide eens opzoeken. In principe kan je na je bachelor nog altijd van universiteit veranderen, maar aangezien het toch altijd leuk is als je in de stad kan blijven waar je je vrienden hebt, kan je al eens nadenken in welke richting je verder zou willen. Elke unief heeft zijn eigen afstudeerrichtingen, dus dan kan je eens zien welke richting je het meest interessant lijkt. In leuven heb je bijvoorbeeld een manama artificial intelligence, in Gent heb je nog een manama data analysis,...

Wat nineshots zegt, is ook waar. Als je web development wilt doen en enkel wat programmeren, dan is een bachelor toegepaste informatica eigenlijk al voldoende. Het is pas als je echt de geavanceerde technieken wilt gaan gebruiken, dat een master van pas komt.
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Bedankt @Nineshots en @WhiteCollar voor jullie antwoorden!
    Ik hou ook van wiskunde en wetenschappelijke vakken, dus ik zou zeker voor universiteit willen gaan.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door WhiteCollar Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Bachelor burgerlijk ingenieur - Computerwetenschappen
    https://www.vub.ac.be/opleiding/computerwetenschappen
    Is deze de opleiding die u bedoelt?
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JohanCarlo Bekijk bericht
    Bedankt @Nineshots en @WhiteCollar voor jullie antwoorden!
    Ik hou ook van wiskunde en wetenschappelijke vakken, dus ik zou zeker voor universiteit willen gaan.

https://www.vub.ac.be/opleiding/computerwetenschappen
    Is deze de opleiding die u bedoelt?
    onder andere, op elke universiteit waar je burgerlijk ingenieur kan studeren, kan je de specialiteit computerwetenschappen studeren:
    https://onderwijsaanbod.kuleuven.be/...a_omschrijving
    https://studiekiezer.ugent.be/nl/afs...ichting/EMCOSC --> aan de UGent moet je wel eens kijken naar de toelatingsvoorwaarden, want enkel met een bachelor informatica en specifieke minor krijg je daar directe toelating. Met een andere minor moet je nog wat studiepunten extra doen (wat op zich ook geen ramp is natuurlijk).

UAntwerpen en UHasselt hebben geen bachelor/master ingenieurswetenschappen. Ik zou echt alle vakken van alle opleidingen op elke universiteit die je interessant lijken eens naast elkaar leggen, want er zijn best wel wat verschillende vakken
    no votes  

paradijsappel's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    De vakken naast elkaar leggen is een zeer goede tip, zo kan je meer kiezen op basis van inhoud. Bij de vakken die jou echt interesseren kan je dan nagaan of de prof in kwestie effectief onderzoek doet binnen dat vak! Voor basisvakken maakt dat misschien niet veel uit, maar voor meer geavanceerde vakken kan het wel interessant zijn.
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door paradijsappel Bekijk bericht
    De vakken naast elkaar leggen is een zeer goede tip, zo kan je meer kiezen op basis van inhoud. Bij de vakken die jou echt interesseren kan je dan nagaan of de prof in kwestie effectief onderzoek doet binnen dat vak! Voor basisvakken maakt dat misschien niet veel uit, maar voor meer geavanceerde vakken kan het wel interessant zijn.
    Nogmaals bedankt voor jullie reacties. Maar hoe vind ik eigenlijk de vakken van de richtingen? Bijvoorbeeld aan de vub?
    En wat is eigenlijk het verschil tussen basisvakken en geavanceerde vakken?
    Zijn er vakken die je niet moet volgen, maar als je ze volgt krijg je een extra certificaat?
    Bedankt.
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    "Het programma omvat naast de verplichte kern ook zes opties (36 studiepunten):
    gedistribueerde systemen, veilige software, artificiële intelligentie, software engineering, mensmachine communicatie en computationele informatica. "
    Dit is wat er op de website van KULeuven staat, maar wat wordt hiermee bedoeld? Mag je deze vakken ook niet volgen, maar als je ze volgt, krijg je een certificaat?
    Laatst gewijzigd door JohanCarlo; 30 augustus 2019 om 19:38
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    "Het programma omvat naast de verplichte kern ook zes opties (36 studiepunten):
    gedistribueerde systemen, veilige software, artificiële intelligentie, software engineering, mensmachine communicatie en computationele informatica. "
    Dit is wat er op de website van KULeuven staat, maar wat wordt hiermee bedoelt? Mag je deze vakken ook niet volgen, maar als je ze volgt, krijg je een certificaat?
    Dat wil zeggen dat als je 36 studiepunten van je 180 stp vrij (of toch uit een selectie zoals hier het geval is) mag kiezen en dat die deel zullen uitmaken van je diploma.
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Dat wil zeggen dat als je 36 studiepunten van je 180 stp vrij (of toch uit een selectie zoals hier het geval is) mag kiezen en dat die deel zullen uitmaken van je diploma.
    Maar dan ga je dus naar extra lessen? En over die lessen krijg je ook examens?
    Laatst gewijzigd door JohanCarlo; 30 augustus 2019 om 19:38
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Maar dan ga je dus naar extra lessen? En over die lessen krijg je ook examens?
    Een bacheloropleiding is 180stp. Bij jouw voorbeeld mag je 36 stp uit die 180 stp zelf (beperkt) kiezen welke vakken je wenst te volgen.
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Een bacheloropleiding is 180stp. Bij jouw voorbeeld mag je 36 stp uit die 180 stp zelf (beperkt) kiezen welke vakken je wenst te volgen.
    Bedankt. Maar mijn vragen zijn nog steeds onbeantwoord gebleven
    "Maar dan ga je dus naar extra lessen die je niet MOET volgen? En over die lessen krijg je ook examens?"
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Bedankt. Maar mijn vragen zijn nog steeds onbeantwoord gebleven
    "Maar dan ga je dus naar extra lessen die je niet MOET volgen? En over die lessen krijg je ook examens?"
    Ja van die 180 ects ga je dus een hoeveelheid lessen van 36 ects moeten volgen. Hoeveel lessen ? Dit hangt ervan af hoe zwaar de vakken wegen. Een vak kan 6 ects wegen en een ander maar 3,4,5 of zelfs meer... en ja er zijn hier ook examens over of praktische opdrachten. Of je naar die lessen moet gaan moet je zelf uitmaken. Maar je moet die vakken wel halen !

Dit zijn dus niet extra vakken erbij maar gewoon keuzevakken die jij zelf mag kiezen uit interesse.
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    @DL50 Zeer bedankt voor de toelichting.
    no votes  

vishnusixclix's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)