iTrader
    0

Aanbod bij andere werkgever vertellen aan huidige werkgever?

Ik werk momenteel als consultant bij een startup waar ik op zich heel tevreden ben. Zeker financieel zit ik hier heel goed. Echter, ik werd via LinkedIn geheadhunt voor een ander bedrijf (interne functie) en heb besloten om de solliciteren. Eigenlijk zo maar. Wie weet zou er wel een interessant aanbod uitkomen.

Uiteindelijk is er inderdaad na 4 sollicitatierondes een aanbod uit voortgevloeid. Financieel bieden ze nog meer dan waar ik momenteel zit. Het 'probleem' bij dit bedrijf is dat men wel echt veel verwacht (overuren en dergelijke om targets te halen) en dat ik zelf veel belang hecht aan structuur in mijn week en vrije tijd. Daarom is deze job puur inhoudelijk niet 100% iets voor mij.

De vraag waarmee ik nu zit is of het verstandig zou zijn om met mijn werkgever te gaan praten over dit aanbod om er eventueel een loonsverhoging door te krijgen. Al was het maar op het einde van het jaar. Enerzijds zet me dit in een goede positie bij loonsonderhandelingen, maar anderzijds laat ik merken dat ik bij andere bedrijven solliciteer wat misschien mij geloofwaardigheid binnen het bedrijf naar beneden haalt.

Wat zouden jullie doen in deze situatie?

iTrader
    0
    Wat voor startup is het? Is er wel budget genoeg om je loon te verhogen?
    En hoeveel mensen kunnen je vervangen? Een startup heeft vaak weinig mensen en kan niet zomaar mensen missen.
    Dus als jij opeens vertelt dat je elders zat te solliciteren, kan dat wellicht overkomen als een rode vlag.
    Dat ze zo snel mogelijk vervanging moeten vinden voor jou, want wie zegt dat je blijft na je eventuele loonsverhoging.

iTrader
    1 (100%)
    Als je met dit soort "opbieden" begint, moet je wel vooraf reeds bereid zijn om te vertrekken. Sommige werkgevers zullen dan idd gewoon zeggen: vertrek maar. En als je dan blijft, zet je jezelf wel in een zwakkere positie.

iTrader
    39 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tjiftjaf Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Ik werk momenteel als consultant bij een startup waar ik op zich heel tevreden ben. Zeker financieel zit ik hier heel goed.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tjiftjaf Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Het 'probleem' bij dit bedrijf is dat men wel echt veel verwacht (overuren en dergelijke om targets te halen) en dat ik zelf veel belang hecht aan structuur in mijn week en vrije tijd.
    Gezien hetgeen je hierboven schrijft, zou ik toch niet voor meer opslag gaan hengelen, geld is ook niet alles. Vrije tijd is ook kostbaar.

Veel hangt af van hoe een persoon je leidinggevende is, maar als je toch opslag wil, zou een taktiek kunnen zijn om zo eens terloops te laten vallen dat je geheadhunt was en een mooier bod had gekregen. (niet vertellen dat je ook 4x op gesprek bent geweest)
    Maar dat je het bedrijf toch zo tof vind en daarom gebleven bent. En dan zo mijmerend: "maar het was wel een echt mooi aanbod...".
    Misschien denkt men daar dan toch eens aan tijdens de jaarlijkse evaluaties.

Herman De Croo's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)
    Dus eigenlijk wil je het beste van beide jobs combineren, zo werkt het natuurlijk niet.

Ik wil het pensioen van de overheid, de technologie van een start-up, maar de extralegale voordelen van een bank. De bedrijfswagen als een consultant, maar wel dichtbij huis zodat ik met de fiets kan gaan.
    10% korting bij alle hotels op booking.com via deze link

iTrader
    0
    Wat ik zou doen in jouw positie:
    Goed nadenken wat je wil en dan daarvoor gaan. Indien je beslist om te vertrekken, go for it. Indien je beslist om te blijven, een meeting inplannen met je manager en het volgende zeggen (indien je je daar goed bij voelt, niet forceren!):

"Hallo meneer de manager, ik werk graag bij jullie en voel me hier goed. Ik ben geheadhunt geweest door en ander bedrijf en ben gaan zien want ik vond het wel spannend. Na lang nadenken denk ik dat ik hier wil blijven omdat ik me goed voel. Toch is het ander offer veel hoger. Ik begrijp dat jullie niet zomaar iedereen opslag mogen geven die zegt een ander offer te hebben, dus wat ik voorstel is dat jullie hun offer matchen, maar dan binnen 6 maanden. In dat geval is er langs mijn kant geen frustratie en geen "wat als"."

Op die manier zijn er veel positieve signalen langs alle kanten, en laat het hen ook de ruimte om een tegenvoorstel te doen zonder spanning te creeren. Misschien openen ze binnenkort een nieuwe post die wat meer verdient? Misschien geven ze je de mogelijkheid nieuwe verantwoordelijkheden op te nemen? Het getuigt ook van maturiteit en empathie langs jouw kant, en managers zijn daar zot van.

En indien ze jouw maturiteit/empathie/ambitie niet willen matchen, kan je altijd andere dingen voorstellen door te vragen: "wat moet ik dan doen de komende 6 maanden om die opslag gewoon te verdienen"? Vraag een gepersonaliseerd traject. Of bijvoorbeeld variabel loon naar prestatie (zie dat uw eventuele bonus overeenkomt met 125-150% van uw verwachte brutto stijging, dan zit je meestal wel goed :-) ).

En als ze dan nog steeds niet willen wegens "VUL FLAUWE REDEN IN" dan weet je ook meteen hoe jij gevaloriseerd wordt, voor de volgende keer dat ze je headhunten (want "we willen gelijke lonen behouden voor iedereen met dezelfde ervaring" dat is weldegelijk flauwekul).
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Tags for this Thread

Regels voor berichten