Pagina 1 van 4 1234 Laatste

iTrader
    0

Question Starten als zelfstandige = 2660 euro netto + auto & tankkaart ???

Hey allen,

Ik werk momenteel als software developer en verdien nu 1.900 netto + auto, tankkaart, dkv verzerkeringen,...
    Nu was ik eens aan het rekenen (en overweeg ik om zelfstandige te worden) en als mijn berekeningen kloppen (en vooral die calculator) dat ik 2660 euro netto zou verdienen als ik zelfstandige wordt.
    Ik weet dat het bedrijf waarvoor ik werk 400 euro per dag betaalt aan zelfstandige werknemers (wat aan de zeer lage kant is aangezien bedragen van 1200 euro ook perfect normaal zijn, maar soit )

Als ik 400 euro per dag X 200 werkdagen doe dan kom ik op 80.000 euro, ik denk een bedrag van 15.000 euro aan kosten te hebben.

Ik gooi die bedragen in de calculator, de calculator trekt daar de sociale bijdrage + daarna belastingen af en dan krijg ik dat nettoresultaat
    (Kan helaas geen link voorzien naar calculator, aangezien mijn profiel net aangemaakt is :/ )

Dus volgens die calculator zou ik 2660 euro netto per maand verdienen??? + nog eens auto en tankkaart (zit in die 15000 euro)??

Ik denk dat dit niet realistisch is ? Of wel ?

iTrader
    0
    Bedragen van 1200 euro perfect normaal vinden is niet echt realistisch.
    Weinig profielen die dit weken/maanden aan een stuk kunnen volhouden.

Ps: er zijn al een paar topics voor zelfstandigen, je kan beter daar in verder praten. En er is ook al veel info in te vinden.

iTrader
    0
    My bad ik heb de BTW meegerekend in die 400 euro (dus 21 % eraf of 84 euro) is 316.
    316 X 200 dagen = 63200 euro
    63200 euro met 15000 euro kosten => in calculator => € 2127.32 netto/maand

Lijkt me al meer realistisch, maar wil toch polsen of dit correct is natuurlijk

En ja sorry dat ik het misschien in het verkeerde topic heb geplaatst, en de overheid betaalt 1200 euro per dag voor collega's die op overheidsprojecten zitten en dat zijn lange projecten van > 8 maand. En het gekke is dat sommige van die collega's zelfs junior zijn

Gally's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)

Starten als zelfstandige = 2660 euro netto + auto & tankkaart ???

Wil je zelfstandige worden uit brandend verlangen of om iets meer te verdienen?

Bedoel je freelancer?

Ik stel een paar vragen zodat andere experts/mensen met praktijkervaring je verder kunnen helpen. Ik kan je enkel meegeven: als jouw berekening klopt en je zou effectief netto een paar honderd euro meer overhouden, en dat is je enige motivatie, doe het niet. Zelfstandig worden betekent ook (het overgrote deel van) jouw gemoedsrust opgeven.

Danet's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Met de nodige ervaring (senior) als software ontwikkelaar kan je dat bedrag ook verdienen in loondienst.

Er zijn ook heel wat risico's verbonden aan zelfstandig worden, zou het enkel voor dat beetje méér niet doen, eerder overwegen om te jobhoppen.

iTrader
    0
    Ik zou graag freelancer worden uit branded verlangen.
    Want als ik nu super hard werk of ik werk cva op het einde van de maand komt er evenveel op mijn rekening. Ik vind dat gewoon een achterlijke mentaliteit... (sorry voor de harde woorden)
    Ik zou graag dat wat er op mijn rekening binnenkomt gereflecteerd wordt door mijn prestaties.
    Ik wil mij niet limiteren dat ik maar 8 uur mag werken (want de rest wordt niet vergoed)

Natuurlijk zijn er ook veel veel risico's aan verbonden, en extra overhead werk (fiscaal en projecten binnenhalen,...) maar dat neem ik er graag bij.
    Vandaar ook in mijn berekeningen 200 dagen en geen 250 (aantal werkbare dagen per jaar België) omdat ik ook ziekte, vakantie en werkloosheid incalculeer.
    Ik heb een diploma boekhouden/informatica in het middelbaar, en een bachelor toegepaste informatica.

Het freelancer gedeelte zou ook een opstap zijn naar een vennootschap met vrienden. Want dat is het ultieme doel. Grote projecten binnenhalen met vrienden en samen developen en in een heel verre verre toekomst misschien personeel aannemen en dat bedrijf laten groeien.

Tomski's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Doge Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    My bad ik heb de BTW meegerekend in die 400 euro (dus 21 % eraf of 84 euro) is 316.
    316 X 200 dagen = 63200 euro
    63200 euro met 15000 euro kosten => in calculator => € 2127.32 netto/maand

Lijkt me al meer realistisch, maar wil toch polsen of dit correct is natuurlijk

En ja sorry dat ik het misschien in het verkeerde topic heb geplaatst, en de overheid betaalt 1200 euro per dag voor collega's die op overheidsprojecten zitten en dat zijn lange projecten van > 8 maand. En het gekke is dat sommige van die collega's zelfs junior zijn
    316 euro dagtarief... daar zou ik niet voor beginnen.

Da's 2k netto per maand, zonder vakantiegeld, zonder dertiende maand, zonder zekerheid en een magere pensioenopbouw.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Danet Bekijk bericht
    Met de nodige ervaring (senior) als software ontwikkelaar kan je dat bedrag ook verdienen in loondienst.

Er zijn ook heel wat risico's verbonden aan zelfstandig worden, zou het enkel voor dat beetje méér niet doen, eerder overwegen om te jobhoppen.
    Jobhoppen is idd een manier om sneller meer te verdienen, maar is niet echt mijn stijl

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tomski Bekijk bericht
    316 euro dagtarief... daar zou ik niet voor beginnen.

Da's 2k netto per maand, zonder vakantiegeld, zonder dertiende maand, zonder zekerheid en een magere pensioenopbouw.
    13e maand en vakantiegeld ben ik idd vergeten (wat ik nu ook krijg bij mijn huidige job) ... pensioenopbouw heb ik geen idee van hoe dat verschil zit :/
    Nu lijkt mijn job toch nog niet zo slecht, maar ik weet dat ik meer waard ben, alleen weet ik niet exact hoeveel.

Danet's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Jobhoppen is idd een manier om sneller meer te verdienen, maar is niet echt mijn stijl
    Ook niet direct mijn stijl maar als van loondienst naar freelance is ook een jobhop.
    In uw motivatie van die recentere post kan ik me al meer vinden.

iTrader
    4 (100%)
    Ik zou graag freelancer worden uit branded verlangen.
    Want als ik nu super hard werk of ik werk cva op het einde van de maand komt er evenveel op mijn rekening. Ik vind dat gewoon een achterlijke mentaliteit... (sorry voor de harde woorden)
    Ik zou graag dat wat er op mijn rekening binnenkomt gereflecteerd wordt door mijn prestaties.
    Ik wil mij niet limiteren dat ik maar 8 uur mag werken (want de rest wordt niet vergoed)

Natuurlijk zijn er ook veel veel risico's aan verbonden, en extra overhead werk (fiscaal en projecten binnenhalen,...) maar dat neem ik er graag bij.
    Vandaar ook in mijn berekeningen 200 dagen en geen 250 (aantal werkbare dagen per jaar België) omdat ik ook ziekte, vakantie en werkloosheid incalculeer.
    Ik heb een diploma boekhouden/informatica in het middelbaar, en een bachelor toegepaste informatica.

Het freelancer gedeelte zou ook een opstap zijn naar een vennootschap met vrienden. Want dat is het ultieme doel. Grote projecten binnenhalen met vrienden en samen developen en in een heel verre verre toekomst misschien personeel aannemen en dat bedrijf laten groeien.
    Een paar opmerkingen:
    1) Aan 316€/dag zou ik er niet mee beginnen.
    2) Als freelancer ben je nog steeds gelimiteerd aan die 8 uur. Er zijn heel weinig klanten die u meer dan 8u per dag gaan betalen.
    3) Je vergeet ook nog dingen als ouderschapsverlof, tijdskrediet, ... mee te tellen.
    4) Pensioenopbouw: Je betaalt minder sociale bijdrage met als gevolg dat je dus ook minder pensioen hebt.

iTrader
    0
    Dat je als zelfstandige meer verdient lijkt me toch de logica zelf? Je werkgever gaat je toch ook niet meer betalen dan je opbrengt?

Nu is het in veel gevallen inderdaad de moeite - financieel gezien - om zelfstandig te worden, maar een werkgever geeft toch vaak veel meer dan gewoon loon: zekerheid, gemoedsrust zoals eerder aangehaald, maar ook opleidingen(extern & on the job + betaald), wat in het begin van je carrière me toch echt belangrijk lijkt.

iTrader
    0
    Ik heb uitgerekend wat ik denk en wil dat ik waard ben: 2500 euro netto + auto/tankkaart,...
    Ik zou 1000 euro kosten hebben per maand (gsm abonnement, auto, tankkaart, internet)
    En om dan 2500 euro netto te krijgen volgens de calculator zou ik 72.000 euro moeten verdienen (met 12.000 euro kosten)
    Ik zou dan 200 dagen willen werken => 360 euro per dag (excl. btw) => 435,6 euro zou mijn dagprijs dan moeten zijn.

Nu kan ik uiteraard nog schuiven met dagprijs/aantal werkdagen.

Is dit realistisch (bedrag, werkdagen,...)?

iTrader
    3 (100%)
    ook die tankkaart mag je niet echt vergelijken...

nu betaalt je WG de factuur, of je nu maandelijks 100 euro diesel oprijdt of 400 euro, je nettoloon blijft even hoog.

iTrader
    3 (100%)
    Ik heb uitgerekend wat ik denk en wil dat ik waard ben: 2500 euro netto + auto/tankkaart,...
    Ik zou 1000 euro kosten hebben per maand (gsm abonnement, auto, tankkaart, internet)
    En om dan 2500 euro netto te krijgen volgens de calculator zou ik 72.000 euro moeten verdienen (met 12.000 euro kosten)
    Ik zou dan 200 dagen willen werken => 360 euro per dag (excl. btw) => 435,6 euro zou mijn dagprijs dan moeten zijn.

Nu kan ik uiteraard nog schuiven met dagprijs/aantal werkdagen.

Is dit realistisch (bedrag, werkdagen,...)?
    dayrates in b2b zijn altijd excl btw. Als jij bij een klant jezelf presenteert aan 435 euro, gaan zij ervan uit dat het exclusief btw is. Ze houden met dat bedrag geen rekening omdat ze dat toch recupereren in hun aangifte.

Heb je rekening gehouden met het feit dat een auto niet voor 100% aftrekbaar is, ook de brandstof en de btw is dat niet.

Pagina 1 van 4 1234 Laatste

Regels voor berichten