iTrader
    0

Kinesitherapie na ergotherapie studeren

Hallo allemaal!
    Ik heb een vraag ivm de opleiding kinesitherapie. Enkele jaren geleden heb ik de bachelor ergotherapie afgerond en ik heb hierbij altijd al een passie gehad voor de fysieke revalidatie. Ik heb al enige tijd het idee te beginnen aan een opleiding tot kinesist, omdat ik toch merk (tijdens werk etc.) dat dit me echt wel enorm interesseert! Natuurlijk is dit wel een grote stap aangezien het een lange opleiding is en ik graag ook deeltijds zou willen blijven werken indien mogelijk (althans toch tenminste tijdens de master).
    Nu wou ik dus even vragen of hier nog mensen zijn die deze stap gemaakt hebben en wat de ervaringen zijn. Na heel wat rond te zoeken vind ik vrij weinig informatie over eventuele vrijstellingen/schakelprogramma’s/... Hopelijk is er iemand hier al bekend mee!

Alvast bedankt!

Schonkie's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Hallo,

Dit verschilt natuurlijk van universiteit tot universiteit, het beste hiervoor is dat je een afspraak maakt met de Revaki trajectbegeleider van de instelling. Samen kan je dan de vakken van uw vorige studie vergelijken met deze van Revaki en kan de trajectbegeleider u al een realistisch beeld geven over eventuele mogelijke vrijstellingen. Ik ben zelf overgestapt naar Revaki na het vervolledigen van een andere professionele bachelor (ik had weliswaar geen vrijstellingen gekregen). De motivatie hiervoor is dat (zeker wat betreft de wetenschappelijke vakken) er te weinig overeenkomst is naar inhoud toe. Ik vrees dat dit ook voor u beperkt zal zijn vakken zoals anatomie, celbiologie, ziekteleer,... gaan universitair allemaal dieper waardoor ze vrijstellingen zeer uitzonderlijk zullen geven. Misschien heeft u wel een kans op vrijstellingen voor humane vakken (psychologie, ethiek...), maar ik vrees ervoor. Maar sowieso proberen voor hetzelfde geld lukt het u om er het één en het ander uit te krijgen.

Mijn ervaring: er is toch een groot verschil met de hoge school! In de hoge school ervoer ik een een grote taaklast maar een beperkte studielast (natuurlijk ook richting afhankelijk) hier hangen de gewichten weliswaar omgekeerd overhellend naar de studeerkant. Je zal dagelijks moeten studeren om je slaagkansen te verhogen (anatomie en fysica zijn grote buisvakken), dit was het grootste verschil met mijn hoge school opleiding dat ik nu dagelijks tussen de 2 -4 uur extra moest studeren bovenop de lessen om te slagen (dit blijft natuurlijk afhankelijk van het individu). Er zijn trajecten voor een combinatie met deeltijds werken mogelijk te maken maar dan zal u langer over uw opleiding doen, dit door een beperktere opname van studiepunten (minimum 1 jaar extra). Maar dit zijn best zaken die u ook met de trajectbegeleider bespreekt. Als dit uw droom/ambitie is zijn al deze investeringen het waard en zal u daar de vruchten van plukken later. Mag ik vragen wat uw middelbare opleiding was en welke universiteit uw voorkeur geniet?

Mvg,

iTrader
    0
    De vrijstellingen zullen sowieso beperkt tot onbestaand zijn aangezien je van een bachelor naar een master gaat, maar laat dit je niet demotiveren. Als je het wilt, lukt het wel.
    Enkel kan ik afraden om studeren en werken te combineren, je mag het absoluut niet onderschatten.

Regels voor berichten