KnightOfCydonia's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)

Vragen carrièreswitch naar IT: loon als "starter"

Ik heb hier in het verleden al eens om goed advies gevraagd en gekregen. Minder relevante info zit in spoilertags. Feel free to ignore. Vragen, opmerkingen en tips zijn welkom, ook via PM.
    Mijn professionele loopbaan in het kort:
    Spoiler:
    Bijkomende opleidingen:
    Spoiler:

Na augustus 2018 helaas en met pijn in het hart, na die 5 jaar in het onderwijs een carrièreswitch beginnen maken, weg van de job als leerkracht. Iets waar ik het zeer moeilijk mee heb gehad, want ik deed die job eigenlijk zéér graag, maar er komen in het leven helaas ook andere verplichtingen kijken (werkzekerheid vs. hypothecaire lening) en er is ook het menselijke aspect: de manier waarop je als tijdelijke in sommige scholen behandeld wordt, is beneden alle peil. Laten we het daar op houden.

Wat heb ik tot dusver gedaan om die carrièreswitch te maken:
    • Een wat mij betreft mislukte aanzet: het eerste jaar van een HBO5 Informatica in avondonderwijs.
      Kort samengevat: zéér ruim geslaagd qua cijfers, maar énorm teleurgesteld inhoudelijk. Sterke twijfels of het de moeite is dat specifieke traject nog verder te zetten.
      Spoiler:
    • Belangrijkste: gestart eind januari 2019 met een opleiding voor Java Software Ontwikkeling vanuit de VDAB (link met meer info) en deze afgelopen maand voltooid.
      Kort samengevat: relatief tevreden van. Zeer praktische opleiding gericht op wat de arbeidsmarkt momenteel gebruikt op het vlak van Java-software-ontwikkeling, waar je omwille van de zelfstudie-aard, zelf het tempo kan opdrijven. Belangrijk ook voor mij: degelijk cursusmateriaal, dat je desgewenst gemakkelijk kan aanvullen met theorie-materiaal dat je online vindt. Bovendien heeft elk van de vorige cursisten die uitstroomde uit de opleiding hiermee werk gevonden.
      Spoiler:

Uiteraard zou ik graag na 11 maanden werkzoekend zijn geweest, nu zo snel mogelijk terug aan de slag gaan.
    Ik ben momenteel dus volop begonnen met opnieuw te solliciteren naar vacatures voor ofwel junior Java software-ontwikkelaar, ofwel data-analist (ik heb vanuit mijn studies ook wel nog een behoorlijke basis statistiek, extra omwille van de aard van een thesis, én ik kon vroeger ook al de basis van programmeren in R en Python, plus dat soort zaken interesseert me gewoonweg ook oprecht).

Eén van de vragen waar ik nu nog mee zit en bij sollicitaties op bots: wat is een realistische loonsverwachting na zo'n carrièreswitch?
    Een vraag waar ik het moeilijk mee heb na 5 jaar baremieke verloningen. Daarnaast zit je met het beeld dat je in het onderwijs veel verdient... Dat klopt natuurlijk wél slechts gedeeltelijk omdat men niet naar de rest kijkt, maar dat is weer een andere discussie. Ik besef echter ten volle dat ik financieel een stapje terug ga moeten zetten, de vraag is echter hoeveel?

Aanbod van wat iemand anders uit dezelfde opleiding gekregen en aangenomen heeft (dezelfde VDAB-opleiding, na een niet-I.T.-gerelateerde bachelor):
    • €2200 bruto
    • een sterk pakket aan extralegale voordelen: max. bedrag maaltijdcheques, nettovergoeding, hospitalisatieverzekering, eco-cheques, ...
    • bedrijfswagen en tankkaart, vanaf de start van de job.

Van mensen die een gelijkaardige VDAB-opleiding volgden voor .NET heb ik al iets vergelijkbaars gehoord, dus hopelijk is dat realistisch?
    Daar staat echter tegenover dat in mijn Java-opleiding iemand zit die vindt dat je meer moet durven vragen en die denkt gemakkelijk €500 bruto meer te kunnen krijgen
    Toegegeven, die heeft wel een iets andere achtergrond (bio-ir. en PhD biomedische wet.), maar die kent wel niets meer of minder van Java en software-ontwikkeling natuurlijk.
    Ik daarentegen ben zelf bij het solliciteren een veel slechter aanbod tegengekomen: richting €1900, geen extralegale voordelen de eerste 6 maanden (zelfs geen maaltijdcheques).
    Daarna wel bedrijfswagen/tankkaart en "maaltijdvergoeding" (geen idee wat het verschil met maaltijdcheques zou zijn). Het opleidingstraject dat ze voorstelden was bovendien ook nog eens niet uitzonderlijk (ik had graag toch een traject richting een certificatie gehad, niet gewoon toegang tot websites zoals udemy). Bovendien kwam al die info pas uit de mouw na 2 lange gesprekken, en een verre verplaatsing, waardoor ik eigenlijk best wel kwaad/teleurgesteld was.

Ik ben hier uiteraard ook in de brutolonentopic gaan kijken, maar die zit vooral vol met mensen die natuurlijk wél succesvolle carrières hebben zonder van job te zijn moeten veranderen en dus héél wat meer ervaring hebben. Daar kan ik mezelf moeilijk mee vergelijken.

Geld is nooit mijn belangrijkste motivator geweest, anders had ik professioneel andere keuzes moeten maken. Ik zou echter liegen als ik zeg dat ik geld onbelangrijk vind, vooral om comfortabel - lees zonder grote luxe maar ook zonder elke euro twee keer te moeten omdraaien - het einde van de maand te halen en liefst terug opnieuw een beetje te kunnen sparen.
    Na wat gerekend te hebben, zou ik zeker de eerstkomende paar jaar, met een aanbod vergelijkbaar aan dat eerste, tevreden zijn. Hopelijk kan ik daarna wel weer op wat groei rekenen... maar daarvoor wil ik me gerust eerst bewijzen.
    De essentie van mijn vraag is, is dat bovenstaande realistisch om te vragen bij toekomstige sollicitatiegesprekken? Of heeft die persoon geluk gehad? Of heeft die derde persoon gelijk, en moet je toch hoger mikken dan dat... Uiteindelijk lijkt het gemiddelde startloon in Vlaanderen volgens sommige bronnen (o.a. ) wél een beetje hoger te liggen, ondanks dat de IT-sector zogezegd een knelpunt is maar een stevig pakket extralegale voordelen zou dat gerust compenseren...

Spoiler:

iTrader
    0
    Ik denk dat locatie er ook toe doet voor jouw verwachtingen... Kerktoren versus rond het Brusselse.

2200 bruto + extralegale voordelen lijkt mij (man werkt in de IT) voor een starter (want helaas ben je dat nu nog wel, ongeacht jouw opleidingsniveau en werkervaring) realistisch rond het Brusselse of bij grote bedrijven.

Wat ik zou doen in jouw situatie:

Recruiters/interim gericht op IT (ik weet dat Ago zo een aantal kantoren heeft bvb) zelf aanspreken, je verwachtingen voorleggen en zien wat ze je bieden.

Eens je een jaar of 2-3 ervaring hebt sta je VEEL sterker en kan je volgens mij al een grote loonsprong maken, zeker als je in die tijd ook nog wat certificaten kan behalen.

Een carrièreswitch maken en daaraan gekoppeld loonverlies lijden is pijnlijk. Maar probeer het vooral op een wat langere termijn te zien en weet dat je over 3-5j met jouw ingesteldheid (willen leren en bijscholen) volgens mij (en ik zal wel op de vingers getikt worden door de mensen in het werkveld zélf indien verkeerd) toch wel 2500-3000 bruto zal kunnen verwachten met extralegale voordelen waarvan de auto financieel wel het interessantste is.

Ik heb zelf het onderwijs verlaten voor een job met meer dan 500 euro bruto loonverlies voor een voltijds uurrooster (werk nu wel deeltijds) omdat ik ook terug van 0 begin en heb enkel woon-werkverkeer, niets van extralegale voordelen. Maar heb wel een vast contract op een scheet van huis en het verschil in stress is GIGANTISCH! Het financiële verlies staat zelfs nog niet half in verhouding met de winst die ik nu maak op vlak van voldoening, stabiliteit, erkenning en waardering,... Ik ben dan ook heel blij dat ik deze stap heb gezet. En als het financiële terug wat belangrijker zou worden, heb ik dankzij mijn job nu, die ik nog maar een jaar uitvoer, toch al weer een veel sterkere onderhandelingspositie.
    Laatst gewijzigd door Mulan; 1 augustus 2019 om 16:06

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mulan Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Ik denk dat locatie er ook toe doet voor jouw verwachtingen... Kerktoren versus rond het Brusselse.

2200 bruto + extralegale voordelen lijkt mij (man werkt in de IT) voor een starter (want helaas ben je dat nu nog wel, ongeacht jouw opleidingsniveau en werkervaring) realistisch rond het Brusselse of bij grote bedrijven.

Wat ik zou doen in jouw situatie:

Recruiters/interim gericht op IT (ik weet dat Ago zo een aantal kantoren heeft bvb) zelf aanspreken, je verwachtingen voorleggen en zien wat ze je bieden.

Eens je een jaar of 2-3 ervaring hebt sta je VEEL sterker en kan je volgens mij al een grote loonsprong maken, zeker als je in die tijd ook nog wat certificaten kan behalen.

Een carrièreswitch maken en daaraan gekoppeld loonverlies lijden is pijnlijk. Maar probeer het vooral op een wat langere termijn te zien en weet dat je over 3-5j met jouw ingesteldheid (willen leren en bijscholen) volgens mij (en ik zal wel op de vingers getikt worden door de mensen in het werkveld zélf indien verkeerd) toch wel 2500-3000 bruto zal kunnen verwachten met extralegale voordelen waarvan de auto financieel wel het interessantste is.
    fake news

iTrader
    22 (100%)
    Eerst en vooral: ja, dat genoemde pakket lijkt me zeker OK en realistisch. Veel meer dan dat vrees ik voor tenzij je echt geluk zal hebben. Je bent een starter en zal zo door de meesten bekeken worden.

Maar... staar je niet blind op beginpakket. De jobinhoud is een stuk belangrijker en zal bepalen welke richting de volgende jaren zullen uitgaan en hoezeer je zal doorgroeien. Het is misschien een dooddoener maar als je bvb. in de consultancy raakt, dan zal je bovenstaand pakket hebben EN zal je na een paar jaar ook zien dat je pakket ofwel een stuk gestegen is, ofwel zal je minstens de kansen krijgen om die sprong elders te gaan maken.
    Ik wil niet aangeven dat dit enkel in de consultancy zo is, ik geef het gewoon als voorbeeld (omdat het ook voor mij een bekend pad is).

Je zal inhoudelijk ook genoeg kansen krijgen om door te groeien als je je job enigszins goed doet.

Kan alleen maar aanraden om als je dit graag doet, er met volle goesting aan te beginnen en de rest volgt vanzelf wel.

iTrader
    0
    Ik denk dat je best een opleiding Node.js volgt. Ik merk dat die profielen steeds gewilder worden maar dat nog weinigen het beheersen.

iTrader
    0
    Ik maak binnenkort ook de switch, geen relevante ervaring, enkel tso diploma en bezig met een hbo5 programeren. Het voorstel dat ik gekregen heb is +- 3000 bruto, geen wagen wel enkele andere voordelen en abonnement ov, 4 maand opleiding betaald.

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

iTrader
    0
    Ik ben geswitched (master TEW) naar java developer en ik heb enkel mijn eerste jaar toegepaste informatica in afstandsonderwijs voltooid. Gestart aan 2350 bruto + 290 netto vergoedingen, auto, tankkaart, hospitalisatie, ecocheques. Dus 2200 + volledig pakket extra legale voordelen lijkt mij wel realistisch, maar zoals andere al zeiden, loon is niet alles... Opleidingsmogelijkheden en interessante projecten + goeie seniors doen veel meer op korte tot middel lange termijn.

Sylverscythe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Totaal naast de kwestie, waarvoor mijn excuses, maar kon je met een universitair diploma als bioloog niet aan de slag buiten het onderwijs? Of is de interesse in de IT gewoon zo groot?
    Time is the school in which we learn, time is the fire in which we burn.

utred?'s schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ik ga ook een switch naar IT doen. Op een iets andere manier dus niet volledig vergelijkbaar misschien, maar ik heb geen IT-diploma of ervaring. Ik begin binnenkort ergens waar ze u eerst gewoon zelf alles leren. Eerste 4 maanden zijn voltijds opleiding. Ze rekenen de helft van uw anciënniteit in andere sectoren mee wat bij mij op 2 jaar komt en me net geen 3000 bruto geeft. Plus groepsverzekering, maaltijdcheques en hospitalisatieverzekering. Geen auto maar wel treinabo of verplaatsingskosten. Dit is in Brussel.
    Caveat is dan wel dat je er 3 jaar moet blijven ofwel je moet uitkopen. Het is daar zeer gezellig heb ik de indruk dus dat zal wel geen probleem zijn

Bv202's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Dat loonpakket is realistisch. Misschien kan je wat hoger onderhandelen door je werkervaring en diploma, maar ik zou eerder kijken naar de jobinhoud. De eerste jaren zal je het met wat minder moeten doen, maar na een jaar of 3 zal je, mits wat onderhandelen of jobhoppen, een hoger totaalpakket hebben (omwille van de bedrijfswagen) dan als leerkracht.

Die maaltijdvergoeding is trouwens gewoon fiscale koterij. In plaats van maaltijdcheques krijg je gewoon cash. Dit is (bij ons althans) voordeliger dan maaltidjcheques omdat dit een vast bedrag per maand is, terwijl maaltijdcheques per gewerkte dag toegekend worden. Maaltijdcheques krijg je dus niet bij ziekte of verlof, die maaltijdvergoeding wel. Er is ook geen "eigen bijdrage", waardoor dit ook voordeliger kan zijn.

Als je heel graag lesgeeft kan je dat trouwens gerust blijven doen. Zeker de grotere consultancybedrijven voorzien opleidingen, zowel intern als voor klanten. Het is dan wel aan volwassenen zonder dat pedagogisch aspect dat je hebt als je lesgeeft aan pubers, maar als het puur het lesgeven is wat je graag doet, kan je dat met een klein beetje ervaring terug (gedeeltelijk) beginnen doen. Ook lesgeven aan een hogeschool is volgens mij niet uitgesloten, maar dan zit je terug met alle typische onderwijsproblemen (vastbenoemde leerkrachten die voorrang krijgen, tijdelijke contracten,...).
    ...

Regels voor berichten