iTrader
    0

Question TEW of handelswetenschappen

Beste

Ik heb voor een lange tijd getwijfeld tussen TEW en handelswetenschappen. In het middelbaar heb ik tot kerstmis in het 5de Wetenschappen-wiskunde gedaan en ben ik door een tekort op mijn wetenschapsvakken overgeschakeld naar economie-talen. Lang heb ik aan HW gedacht omdat veel mensen tegen mij zeiden dat ze in het bedrijfsleven (zo goed als) aan elkaar gelijk gesteld worden. Nu had ik overlaast een gesprek met iemand die net afgestudeerd is. Hij zei dat dit niet zo was. Hierdoor ben ik terug gaan twijfelen aangezien mijn interesse in de theorie groter is dan in het ondernemen waar men in handelswetenschappen meer op focust. Mijn vraag is nu of dit verschil tussen TEW en HW naast het wiskundige vlak werkelijk zo groot is.

beryl's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vbal Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Beste

Ik heb voor een lange tijd getwijfeld tussen TEW en handelswetenschappen. In het middelbaar heb ik tot kerstmis in het 5de Wetenschappen-wiskunde gedaan en ben ik door een tekort op mijn wetenschapsvakken overgeschakeld naar economie-talen. Lang heb ik aan HW gedacht omdat veel mensen tegen mij zeiden dat ze in het bedrijfsleven (zo goed als) aan elkaar gelijk gesteld worden. Nu had ik overlaast een gesprek met iemand die net afgestudeerd is. Hij zei dat dit niet zo was. Hierdoor ben ik terug gaan twijfelen aangezien mijn interesse in de theorie groter is dan in het ondernemen waar men in handelswetenschappen meer op focust. Mijn vraag is nu of dit verschil tussen TEW en HW naast het wiskundige vlak werkelijk zo groot is.
    Dat was waarschijnlijk een gesprek met iemand de TEW gedaan had? :-). De mening over hoeveel het uitmaakt hangt in grote af van wat iemand gestudeerd heeft.

Zo groot is het verschil niet voor zover ik weet, maar net omdat ze inhoudelijk zo op elkaar lijken springt het niveauverschil harder in het oog bij werkgevers, al maakt het voor een groot deel van de functies idd weinig uit. Als je al je opties wil openhouden en je je kansen een klein beetje wil vergroten doe je best TEW, maar als je beslist HW te doen is de kans groot dat je carrière net zo succesvol zal zijn.

iTrader
    0
    In de IT sector merk ik alleszins geen verschil tussen TEW/Hir/EW/HW.
    Volgens mij is het verschil dan ook vrij beperkt.

Voor een buitenstaander is het onderscheid dan ook niet zo heel duidelijk. Behalve dat TEW dan wat hoger niveau is dan HW.

iTrader
    0
    Zeker door de grote vraag aan mensen met een (bedrijfs)-economische vorming maakt dit zeker niet uit. Trek het u niet aan en doe gewoon waar je zin in hebt. TEW, HW en HI worden binnen bedrijven vrij gelijkwaardig geacht. Ik zou zelfs durven stellen dat het beter is om HW te doen (en dan nog tijd te hebben voor een engagement : studentenvereniging, studentenraad,...) dan dat het is om TEW te doen.

iTrader
    0
    In de praktijk wordt hier nauwelijks naar gekeken, of is het alleszins niet de moeite op op basis daarvan je keuze te baseren.
    Waarop je wel je keuze kunt baseren is je interesse - als dit eerder theoretisch is dan ben je wellicht het beste af in EW.

iTrader
    0
    Wat misschien wel interessant is, is om te kijken naar de afstudeerrichtingen die er bij beide richtingen zijn. Soms heb je bij TEW bepaalde afstudeerrichtingen die je bij HW niet hebt en andersom ook.

iTrader
    0
    Ik stond exact 3 jaar geleden ook voor dit dilemma. Ondanks dat ik afgestudeerd ben in het middelbaar in Economie Wiskunde (8u) heb ik toch gekozen voor HW en niet TEW/HIR. Mijn motivatie was uiteindelijk de afstudeerrichtingen van de verschillende richtingen. Bij HW is er meer keuze (5 verschillende), bij TEW en HIR zijn deze eerder beperkt (2 dacht ik elk). Dus zet die afstudeerrichtingen misschien eens naast elkaar zonder een onderscheid te maken tot welke richting ze behoren en zie dan wat je het leukst vindt.

Alvast veel succes en mocht je nog vragen hebben over HW zelf, shoot!

iTrader
    0
    Bedankt voor de reacties,

Het diploma terzijde, twijfel ik over welke opleiding ik het liefst zou afleggen. Momenteel heb ik een grote interesse voor de macro-economie en economisch beleid etc.. Maar ik zou eerder toch niet voor EW kiezen omdat ik het gevoel heb dat ik hiermee dingen uitsluit die ik ook interessant vind.
    Ik zou ook liever meer theorie studereren dan mijn tijd te steken in de managementsopdrachten bij handelswetenschappen. Hier tegenover staat dan de complexere wiskunde en statistiek. Wat afstudeerrichtingen betreft heb je inderdaad meer mogelijkheden bij HW. Momenteel zou ik bij HW voor internationale betrekkingen kiezen en bij TEW voor economisch beleid als ik het juist heb. Ik weet natuurlijk ook niet of mijn interesses nog kunnen veranderen aangezien ik net uit het middelbaar kom.

iTrader
    0
    Wat versta je onder 'managementsopdrachten'? En bij TEW moet je ook rekening houden dat dit het eerste anderhalve jaar gemeenschappelijk is met HIR, dus ook enige kennis (of toch interesse) in chemie enzo ook van pas kan komen.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Donnie123 Bekijk bericht
    Wat versta je onder 'managementsopdrachten'? En bij TEW moet je ook rekening houden dat dit het eerste anderhalve jaar gemeenschappelijk is met HIR, dus ook enige kennis (of toch interesse) in chemie enzo ook van pas kan komen.
    Hiermee bedoel ik het vak managementproject. Mij is altijd verteld dat HW veel meer praktijkgerichte opdrachten heeft, of is dit niet zo? En ik denk dat het gemeenschappelijke jaar van HIR en TEW enkel aan de UGent is. Ik zou aan de UA studeren mocht ik TEW gaan doen.

iTrader
    0
    Tew-economisch beleid lijkt heel hard op EW van inhoud.

iTrader
    0
    Hiermee bedoel ik het vak managementproject. Mij is altijd verteld dat HW veel meer praktijkgerichte opdrachten heeft, of is dit niet zo? En ik denk dat het gemeenschappelijke jaar van HIR en TEW enkel aan de UGent is. Ik zou aan de UA studeren mocht ik TEW gaan doen.
    Aaah ja idd is aan UGent een gemeenschappelijk jaar!
    En qua praktijk valt dat goed mee hoor in HW. Ik vind het zelfs heel theoretisch.. Het is en blijft unief hé, zoveel praktijk zie je er niet haha, maar misschien pakken ze het aan de UA anders aan, geen idee.
    Wij hebben aan de UGent wel verplichte stage in onze master, dat geeft je natuurlijk een boost op vlak van praktijk, maar ook zeker goed als werkervaring voor later! Bij TEW enzo is stage slechts een keuzevak.

iTrader
    0
    Ik werk zelf binnen consultancy (big 4) en master HW of TEW maakt bij ons geen enkel verschil.

iTrader
    0
    Bij TEW zal je ook minder vakken per semester hebben. Handelswetenschappen zal meer kleine vakken hebben.

Je zegt zelf dat je theorie wilt studeren, maar zorg dat je weet wat dat inhoudt: de wiskunde zal bv regelmatig in symbolen uitgelegd worden. Dit is echt problematisch voor de meeste mensen met 3u wiskunde vooropleiding. Ik ben ervan overtuigd dat TEW toch wel redelijk wat moeilijker is dan HW (als ik naar mijn vrienden hun input en capaciteiten kijk). Besef ook dat het slaagpercentage van economie moderne talen naar TEW bijzonder laag is.

Dat gezegd zijnde: als je gemotiveerd bent kan alles. Ik ken zowel mensen die met 3u wiskunde TEW hebben afgerond als mensen die zeggen dat het onmogelijk is met 3u wiskunde.
    Wat misschien kan helpen om een beslissing te maken is om de eerste 20 pagina's van een hoofdstuk dat je nog niet gezien hebt in het handboek wiskunde TEW te lezen. Als je dit begrijpt zal het wel goed komen als je door het jaar naar de les gaat, de oefenzittingen voorbereid en maakt en in de blok oude examenvragen bekijkt.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Donnie123 Bekijk bericht

Ook eerste jaar aan de UA is voor 90% gemeenschappelijk (economie, accountancy, financiële markten, management & organisatie, psychologie, sociologie, recht & onderneming, alle talen,...), enige grote verschil tussen TEW en HIR is de wiskunde dat qua niveau aanzienlijk verschilt en ook de statistiek. Wetenschapsvakken zoals chemie & mechanica komen zeker niet aan bod in TEW. Probleem voor je zou dus voornamelijk de wiskunde en statistiek kunnen zijn. Zeker voor de wiskunde is het aangeraden dat je bijvoorbeeld al moeilijkere vormen dan basisafgeleiden gezien hebt in het middelbaar, overige delen zoals matrices of lagrangefuncties zullen wel iets beter bij te benen zijn. Aan de UA zijn er ook extra lessen te volgen/leerstof beschikbaar als je voelt dat je een kleine achterstand hebt, maar veel zal dus ook afhangen van je motivatie, leermethode etc. dus valt moeilijk te voorspellen. In ieder geval: als je goed verder gewikt en gewogen hebt en toch op de keuze TEW zou vallen en stél het zou tegen vallen, dan is het zeker geen drama om alsnog te switchen. Dat kan nog aan het begin van het lesjaar zelfs (tot +- halverwege oktober) of anders gewoon januari/juni na de respectievelijke examenperiodes. Je kan nu eenmaal pas helemaal over iets oordelen als je het hebt meemaakt

Tags for this Thread

Regels voor berichten