Pagina 1 van 2 12 Laatste

iTrader
    0

Job als transport planner en stress

Goede middag,
    Ik werk momenteel als expediteur voor een toch wel grote firma maar ver van huis. Alles is gestandaardiseerd en er komt naar mijn ervaring niet veel stress aan te pas ( hoewel sommige collega’s dat wel ervaren ).
    Ik heb nu een zeer interessant aanbod gekregen als transport planner bij een kleinere ( wel groeiende ) firma waar alles nog nietzo gestandaardiseerd is. Ik vroeg mijn eigen af of hier mensen ervaring hebben als planner ? Komt hier echt veel stress bij? En er word wel van uit gegaan dat je eens een uurtje langer moet blijven mar blijft het daar dan ook bij? Ik krijg ook een telefoon van de firma en dat zie ik ook wel als een nadeel omdat je altijd bereikbaar moet zijn.

FlatSix's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Hangt af van bedrijf tot bedrijf, en type product. Véél standaard vaste lijnen is allicht niet zo stressvol, maar je hebt er ook anderen waarbij verwacht kan worden dat je veel meer op de moment moet spelen en beslissen. Denk bijvoorbeeld aan zo'n gigantisch ding van Nike op de E313 en daartegenover een klein depot dat express leveringen doet...

Dan is er nog de vraag of

1) je puur bij een transporteur transport plant (die allicht hun eigen systeem hebben, bijvoorbeeld een XPO, Essers, Schenker, Ziegler...),
    2) of in een warehouse zit en daarvoor het transport doet (waarbij het meer boeken/planning/forecasting) zal zijn in Excel afhankelijk van de klant (denk dan aan bijvoorbeeld Essers in Wilrijk of Schenker in Mechelen)
    3) of de derde mogelijkheid in een hub waar alles alleen passeert,
    4) of de vierde, een echte crossdock operatie.

Komt er dan nog een bepaalde hoeveelheid customer service bij kijken ook, dat kan vaak ook voor stress zorgen. Zeker als je dat niet gewoon bent een een drukke mailbox niet kan beheren.

Nu jah, stress, naast dat het van mens tot mens afhangt ken ik voldoende planners die een heel eenvoudig leventje hebben, en anderen die in piekperiodes elke dag 12 uur doen omdat het magazijn niet constant cut-offs mist en de meest recente planning eigenlijk een minuut na printen al verouderd is.

EDIT: Als het bij de bPost is blijf dan waar je zit.
    Laatst gewijzigd door FlatSix; 31 juli 2019 om 14:19

luigi_1981's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door seventhsoul Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Goede middag,
    Ik werk momenteel als expediteur voor een toch wel grote firma maar ver van huis. Alles is gestandaardiseerd en er komt naar mijn ervaring niet veel stress aan te pas ( hoewel sommige collega’s dat wel ervaren ).
    Ik heb nu een zeer interessant aanbod gekregen als transport planner bij een kleinere ( wel groeiende ) firma waar alles nog nietzo gestandaardiseerd is. Ik vroeg mijn eigen af of hier mensen ervaring hebben als planner ? Komt hier echt veel stress bij? En er word wel van uit gegaan dat je eens een uurtje langer moet blijven mar blijft het daar dan ook bij? Ik krijg ook een telefoon van de firma en dat zie ik ook wel als een nadeel omdat je altijd bereikbaar moet zijn.
    Ik werk ook als expediteur.
    Zou zeker niet verleggen naar planner. Elke dag die GSM in je broek, dag en nacht beschikbaar moeten zijn (al zeggen ze van niet) en héél veel extra uren.
    Zou al een monster loon moeten tegenover staan om over te schakelen en dan nog.

Maar elk zijn eigen keuzes natuurlijk.
    psn: brugesboy
    Passion for 1891

iTrader
    1 (100%)
    Dat GSM gebruik is nu ook niet echt alsof ze je elke dag gaan lastig vallen hoor. Dat zie ik nu bij ons nergens gebeuren. Wat gaat een planner ook doen van thuis uit. Dat zal meer zijn zodat je op het werk zelf vlot kan bellen met transporteurs, magazijn of eventueel klanten...

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FlatSix Bekijk bericht
    Hangt af van bedrijf tot bedrijf, en type product. Véél standaard vaste lijnen is allicht niet zo stressvol, maar je hebt er ook anderen waarbij verwacht kan worden dat je veel meer op de moment moet spelen en beslissen. Denk bijvoorbeeld aan zo'n gigantisch ding van Nike op de E313 en daartegenover een klein depot dat express leveringen doet...

Dan is er nog de vraag of

1) je puur bij een transporteur transport plant (die allicht hun eigen systeem hebben, bijvoorbeeld een XPO, Essers, Schenker, Ziegler...),
    2) of in een warehouse zit en daarvoor het transport doet (waarbij het meer boeken/planning/forecasting) zal zijn in Excel afhankelijk van de klant (denk dan aan bijvoorbeeld Essers in Wilrijk of Schenker in Mechelen)
    3) of de derde mogelijkheid in een hub waar alles alleen passeert,
    4) of de vierde, een echte crossdock operatie.

Komt er dan nog een bepaalde hoeveelheid customer service bij kijken ook, dat kan vaak ook voor stress zorgen. Zeker als je dat niet gewoon bent een een drukke mailbox niet kan beheren.

Nu jah, stress, naast dat het van mens tot mens afhangt ken ik voldoende planners die een heel eenvoudig leventje hebben, en anderen die in piekperiodes elke dag 12 uur doen omdat het magazijn niet constant cut-offs mist en de meest recente planning eigenlijk een minuut na printen al verouderd is.

EDIT: Als het bij de bPost is blijf dan waar je zit.
    Het is bij een transport firma met eigen wagens dus ook retour vrachten zoeken etc... maar hebben ook een magazijn waar ze containers laden en die door hen naar de haven gaan... ze zeggen dat het niet de bedoeling is je daar nog tot savonds laat zit maar bon... kan eens een uurtje langer zijn. Maar is dit de realiteit heb ik het raden naar natuurlijk

iTrader
    1 (100%)
    Het is bij een transport firma met eigen wagens dus ook retour vrachten zoeken etc... maar hebben ook een magazijn waar ze containers laden en die door hen naar de haven gaan... ze zeggen dat het niet de bedoeling is je daar nog tot savonds laat zit maar bon... kan eens een uurtje langer zijn. Maar is dit de realiteit heb ik het raden naar natuurlijk
    Wil je eventueel zeggen in PM welke, aangezien je zegt dat de huidige ver van huis is neem ik aan dat deze dichter bij huis is, en je woont in Antwerpen, dus ken ik hem misschien.

iTrader
    32 (94%)
    Pfff klinkt niet leuk. Heb een tijdje de IT gedaan van zo'n transport firma (als consultant, niet vast) en man wat ik daar allemaal zag en hoorde.. Continue aan het bellen met klanten waarvan de levering moest aangepast worden, chauffeurs bellen dat ze rapper moesten werken want er moest nog rap een vracht weg, chauffeur die belt dat hem aan gesloten poort staat, etc... Die planner was continue shit aan het regelen in mijn ogen.

iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door koenpje Bekijk bericht
    Pfff klinkt niet leuk. Heb een tijdje de IT gedaan van zo'n transport firma (als consultant, niet vast) en man wat ik daar allemaal zag en hoorde.. Continue aan het bellen met klanten waarvan de levering moest aangepast worden, chauffeurs bellen dat ze rapper moesten werken want er moest nog rap een vracht weg, chauffeur die belt dat hem aan gesloten poort staat, etc... Die planner was continue shit aan het regelen in mijn ogen.
    Kan ook leuk zijn. Sommige mensen worden daardoor gedreven, en uw job goed en efficient doen geeft eens zo veel voldoening.

iTrader
    0
    Kan ook leuk zijn. Sommige mensen worden daardoor gedreven, en uw job goed en efficient doen geeft eens zo veel voldoening.
    Inderdaad maar het is niet mijn bedoeling elke dag 11-12 uur te moet doen. Dan kan ik beter blijven waar ik nu zit. Moeilijk in schatten zo op voorhand natuurlijk. Als ik hen moet geloven blijft het bij een uur maar ja...
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    1 (100%)
    Inderdaad maar het is niet mijn bedoeling elke dag 11-12 uur te moet doen. Dan kan ik beter blijven waar ik nu zit. Moeilijk in schatten zo op voorhand natuurlijk. Als ik hen moet geloven blijft het bij een uur maar ja...
    Wat is de reden dat je weg wil, of kreeg je gewoon toevallig dit aanbod?

Niet onbelangrijk om te weten wat je belangrijk vindt. Afstand, verloning, overuren, verdere loopbaan,...

iTrader
    0
    Wat is de reden dat je weg wil, of kreeg je gewoon toevallig dit aanbod?

Niet onbelangrijk om te weten wat je belangrijk vindt. Afstand, verloning, overuren, verdere loopbaan,...
    belangrijk vind ik meer uitdaging. Maar ook ( is misschien tegenstrijdig) meer tijd thuis. Ben nu 11 uur weg en het is niet mijn bedoeling dat daar ook te hebben. En dan ook eens uitgebrand thuis komen. Ik ben al een tijdje aan het zoeken maar dit kwam toevallig via een kennis naar boven. Er zijn trouwens ook wel andere mogelijkheden dan transport planning denk ik in de firma dus moest het echt niet meevallen denk ik wel dat ik kan switchen. Ze geven toch een vast contact

iTrader
    1 (100%)
    belangrijk vind ik meer uitdaging. Maar ook ( is misschien tegenstrijdig) meer tijd thuis. Ben nu 11 uur weg en het is niet mijn bedoeling dat daar ook te hebben. En dan ook eens uitgebrand thuis komen. Ik ben al een tijdje aan het zoeken maar dit kwam toevallig via een kennis naar boven. Er zijn trouwens ook wel andere mogelijkheden dan transport planning denk ik in de firma dus moest het echt niet meevallen denk ik wel dat ik kan switchen. Ze geven toch een vast contact
    Is niet tegenstrijdig hoor, snap dat wel.

Misschien moet je eens horen bij Hays.

iTrader
    0
    Kan je niet toevallig in contact komen met iemand die daar werkt? 't Is nogal moeilijk te zeggen of hun "max 1u uur overwerken" serieus te nemen valt. Misschien klopt dat, misschien zijn ze zich al aan het indekken "we hadden toch gezegd dat er overuren waren...".

Wat die GSM betreft: je kan daar perfect 's avonds en in't weekend mee lastig gevallen worden, hangt van je type job/klanten af. Pure planner/dispatcher denk ik idd eerder niet. Maar als expediteur mocht ik toch genoeg uurtjes 's avonds, 's nachts en 's ochtends bezig zijn hoor. Klanten met dringende goederen (just in time, spaart kosten weet je wel), onverwachte problemen voor leveringen de dag erop, dan maar planners bellen om te zien waar de camion zit, soms expressbusjes sturen en coördineren dat de chauffeur die 2 dozen met de dringende stukken meegeeft etc. Again: moeilijk te voorspellen, het beste is iemand op dat bedrijf aanspreken.

lammeken's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ik werk als transportplanner/dispatcher bij een transportfirma met eigen wagens.

Ik ben recent veranderd omdat het dichter was.

Stress hangt van persoon tot persoon af natuurlijk, maar in de piekperiodes kan het hectisch zijn. Valt zeker niet te onderschatten.
    Constant telefoon, ofwel zijn het klanten met een probleem/vracht en tegelijk heb je op sommige momenten meerdere chauffeurs die tegelijk bellen met problemen.
    Ik ben van nature vrij rustig, maar op die momenten is het heel moeilijk om het hoofd koel te houden.
    Eigenlijk krijg je vaak alle shit over je: Klanten die klagen omdat hun onrealistische eisen soms niet werkbaar zijn, chauffeurs die klagen omdat klanten moeilijk doen,...

Wij zijn trouwens wel bijna 24/24 bereikbaar (in de week is dat een beurtrol), en 1 weekend per maand dat we beschikbaar moeten zijn (met bijhorende problemen).
    Dan neemt de planner zijn laptop ook mee en moet die al de problemen van thuis uit oplossen en dat kan om 2u 's nachts zijn.

Maar toch doe ik het graag. Ik heb altijd in de transportsector gewerkt en kan mij weinig anders voorstellen.
    Geeft een goed gevoel om een planning tot een goed einde te brengen.

Misschien geen slecht idee om ook eens naar het verloop in de firma te kijken. Zegt soms ook genoeg, zowel van chauffeurs als planners.
    Mag altijd je firma doorsturen in PB, msschn weet ik wat info over de firma.
    Gang is alles,remmen is angst

PSN: yellow-intruder

iTrader
    1 (100%)
    Als dat de verwachting is krijg je toch vaak een vergoeding daarvoor?

Pagina 1 van 2 12 Laatste

Regels voor berichten