Pagina 6 van 6 Eerste ... 23456

Discussie: Loon leerkracht?

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TooChé Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Goodie, wij mogen datzelfde regelen in onze ene week die overlapt tijdens het verlof! Wat een geluk dat ik niet met een leerkrachte getrouwd ben
    ge moogt dat ook tijdens uw werkuren doen zoals bij mij hoor
    “Denk niet wit, denk niet zwart,
    Denk niet zwart-wit
    Maar in de kleur van je hart ”
    Frank Boeijen

EmmaWannemacker's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KnightOfCydonia Bekijk bericht
    Om terug te keren naar de oorspronkelijke discussie(s):
    de meest interessante vraag in discussies als deze is eigenlijk als er zogezegd een leerkrachtentekort is, waarom verlaten dan zo veel leerkrachten het beroep binnen de 5 jaar?

Dat is een vraag waar natuurlijk géén éénduidig antwoord op bestaat.
    De vraag op zich is niet eens duidelijk: het lerarentekort op zich is ook vak- en regiogebonden. Niet iedereen die het onderwijs verlaat, doet dat ook omwille van redenen die met het onderwijs op zich te maken hebben. Als je als leerkracht werkt maar de de liefde van je leven tegenkomt en daarvoor verhuist naar Australië... tja, dan verlaat je ook het Vlaamse Onderwijs, maar dat zijn de uitzonderingen natuurlijk. Ook bij andere diploma's heb je mensen die niet in dat vakgebied blijven om redenen die los staan daarvan.
    Feit is wél dat er héél wat leerkrachten zijn die het onderwijs verlaten om redenen die natuurlijk wél eigen zijn aan het systeem: de werkonzekerheid is één van de belangrijkste zaken die hier al genoemd is. Het loon heb ik nog nooit als reden gehoord, tenzij als een gevolg van die werkonzekerheid, zoals cege al aanhaalde: als je slechts een fractie van een voltijdse job kan krijgen, krijg je maar een fractie van een voltijds loon, ook al zou je perfect voltijds willen werken. Andere zaken zoals gebrek aan respect voor leerkrachten, in een meer mondige samenleving, hoor je ook wel eens, al doet de schoolcultuur en locatie daar ook véél aan.

Mijn antwoorden op die vraag zou alvast inhouden een aantal heilige huisjes omver te stompen: vaste benoemingen, verlofstelsels, voor mijn part zelfs de vrijheid van onderwijs (want er zijn ook genoeg regio's waar door een opdeling tussen katholiek en gemeenschapsonderwijs méér leerkrachten te werk gesteld worden dan dat er eigenlijk nodig zijn), ...
    Louter Proberen meer jongeren warm te maken voor een lerarenopleiding, en zo de instroom te verhogen, om zo een lekende uitstroom te dichten, is eigenlijk op het randje van immoreel wat mij betreft.

Je moet natuurlijk wél vaststellen dat het aantal jongeren dat voor een lerarenopleiding kiezen daalt en dat de kwaliteit van die instroom daalt, maar ook dat los je niet 1, 2, 3 op met de maatregels waar men nu naar grijpt: mediacampagnes of vrijblijvende instapproeven. Daarvoor zou men eigenlijk ironisch genoeg in het onderwijs zelf het niveau terug moeten durven verhogen en excellentie durven eisen.
    Ik denk dat het vooral om de diploma, vakken en regio gaan.

Ik durf te wedden dat degene die het onderwijs verlaten allemaal geschiedenis, LO, engels ofzo hebben gedaan.
    Natuurlijkis het meer dan dat, vandaar we beter een nieuwe topic opstarten waarbij iedereen zijn gegevens moet geven.

iTrader
    0
    https://www.knack.be/nieuws/belgie/l...n-1145449.html

Wat mij betreft vat dit het perfect samen.

Voor mij persoonlijk: de scholen waar ik met veel liefde en plezier les heb gegeven, hadden geen plaats voor mij. Logisch ook want er is bijzonder weinig verloop op dat soort scholen. Thuis blijven wachten tot een leerkracht zwanger wordt, ziek wordt of op pensioen gaat om daar uren op te bouwen, is geen optie als de rekeningen binnen stromen.

Dus zoek je het elders. Je gaat naar scholen waar wél plaatsjes vrij komen en je ervaart al snel dat ofwel de schoolsfeer slecht is (geen team - of net een verrassend goed team onder een dictator van een directeur) ofwel de leerlingenpopulatie te zwaar door weegt. Voor mij persoonlijk was dat laatste de druppel. Daar heeft mijn persoonlijkheid ZEKER mee te maken. Maar door een 7-jarige voor hoer uitgemaakt worden, een 9-jarige die dreigt dat ik mijn bakkes moet houden of dat zijn broer me na school wel zal komen zoeken, geschopt, geslagen en gebeten worden door kinderen met zware problemen die nauwelijks opgevolgd/begeleid worden (en neen, dan heb ik het inderdaad niet over de doorsnee populatie in een doorsnee dorpsschool) dat kon ik niet van me af zetten. Tientallen keren heeft mijn man me gezegd dat ik me moest focussen op de goede leerlingen (want ook die maken het grootste deel uit van de leerlingenpopulatie in EENDER welke school waar ik gewerkt heb!) ipv de slechte met al mijn energie te laten lopen. Was ik wat harder/afstandelijker van persoonlijkheid zou ik hoogst waarschijnlijk nog steeds voor de klas staan. En ik zou daarom geen slechtere leerkracht zijn. Maar enkele jaren geleden heb ik het onderwijs de rug toegekeerd en heb daar absoluut nog geen spijt van gehad. Ik werk nu aan een lager loon met extreem veel minder stress en heb daar niet de minste problemen mee.

Tefal's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mercenary_Frank Bekijk bericht
    En iemand die meer verdient dan u. Pijnlijk.
    Met 1800 netto moet ge op dit forum niet komen stoefen... Een vriendin verdient meer met halftijds les te geven...

OT: Begin eens met leerkrachten een pc van t werk te geven, sneller een voltijdse functie (met wat uren op overschot kunt ge mentoring doen) en maaltijdcheques zoals alle Vlaamse ambtenaren. Samen met de verloning stijgt het niveau en wordt het beroep aantrekkelijker...

Ik heb nooit lesgegeven en wil het ook nooit doen.

Pagina 6 van 6 Eerste ... 23456

Regels voor berichten