Pagina 5 van 6 Eerste 123456 Laatste

Discussie: Loon leerkracht?

Sylverscythe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mercenary_Frank Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Als ge iedere job gaat vergelijk met ne master chemie of ne master wiskunde gaat ge vaak op minder uitkomen dat is niet enkel leerkracht.

Bij Accenture Brussel verdienen ze 2300 bruto (gemiddeld) maar moeten ze meer dan 60 uur kloppen in de week. Daar heerst een cultuur van zo lang mogelijk blijven zitten en daar zit constant stress op je door je baas die stress krijgt van zijn baas. Het is er zo erg dat de ex-medewerkers een website hebben opgericht om mensen te waarschuwen om daar niet te gaan werken (Exposing Evil Empire - The Truth about Accenture).

En dan zit jij daar als leerkracht netjes tot 4 uur nog fijn kunnen genieten van je leuke middag wanneer die van Accenture vast zitten in de file van Brussel. Ja, daar zitten ook masters...
    Dat er in de privé slechte werkgevers bestaan, net zoals in elke sector, is volledig naast de kwestie. Misschien kunnen die mensen allemaal de droomjob van leerkracht komen uitvoeren, als ze toch allemaal te veel worden betaald en "verwent" zijn?

Maar allez, het is al goed, iemand die duidelijk niet weet waarover hij praat vindt dat leerkrachten te veel verdienen en te veel verlof hebben, het heeft weer lang geduurd. Sterker nog, de middelbare school is overbodig. Dit komende van iemand die geen zin kan schrijven zonder fouten.
    Time is the school in which we learn, time is the fire in which we burn.
    2 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sylverscythe Bekijk bericht
    Dat er in de privé slechte werkgevers bestaan, net zoals in elke sector, is volledig naast de kwestie. Misschien kunnen die mensen allemaal de droomjob van leerkracht komen uitvoeren, als ze toch allemaal te veel worden betaald en "verwent" zijn?

Maar allez, het is al goed, iemand die duidelijk niet weet waarover hij praat vindt dat leerkrachten te veel verdienen en te veel verlof hebben, het heeft weer lang geduurd. Sterker nog, de middelbare school is overbodig. Dit komende van iemand die geen zin kan schrijven zonder fouten.
    En iemand die meer verdient dan u. Pijnlijk.

iTrader
    22 (100%)
    Ja? Just for your information er zijn op dit moment mensen op de baan aan het rijden zonder rijbewijs.
    Er zijn op dit ogenblik ook dieven aan het inbreken die niet gepakt worden. Legaliseer inbreken!

iTrader
    0
    En iemand die meer verdient dan u. Pijnlijk.
    https://www.9lives.be/forum/economie...l#post22027355

Sorry om jouw ego te kwetsen, maar aangezien je zelf toch post hoeveel je verdient, neen. Ik ben trouwens geen leerkracht, maar iemand met een master en later doctoraat chemie, die het onderwijs een warm hart toedraagt. Maar allez, hiermee hebben we officieel het dieptepunt bereikt.
    6 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    https://www.9lives.be/forum/economie...l#post22010135

verdient gij 2800 netto? Tof! Hebt gij ook een firmawagen van 900 euro bruto? Ah nee? Sorry ik verdien meer . En dat maar voor ne bachelorke.

FlatSix's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EmmaWannemacker Bekijk bericht
    We zouden eens een topic moeten maken met de ervaringen van degene die werken/gewerkt hebben in het onderwijs. Lijkt mij vre interessant.

1/5 stapt uit het onderwijs, maar wie zijn dit specifiek? Welke diploma? Welke vakken? ....
    1) Onzekerheid.
    2) Onzekerheid.
    3) Onzekerheid.

Geen haar op m'n hoofd dat dacht in het onderwijs te stappen ondanks direct twee scholen die me een voltijdse rooster aanboden na afstuderen.

5 jaar later spijt dat ik ooit aan lerarenopleiding ben begonnen, had absoluut ingenieurs- of IT-studie moeten doen (sterk in wiskunde), en dus ook geen seconde spijt dat ik niet in het onderwijs ben gestapt.

Maar voor de happy few die er wel geraken, die mogen in mijn ogen toch echt niet klagen hoor.

iTrader
    22 (100%)
    https://www.9lives.be/forum/economie...l#post22010135

verdient gij 2800 netto? Tof! Hebt gij ook een firmawagen van 900 euro bruto? Ah nee? Sorry ik verdien meer . En dat maar voor ne bachelorke.
    Allez hang eens zo de grote Jan niet uit, uw pakket is niet slecht maar verre van uitzonderlijk, zelfs voor een bachelor.

Nog veel te leren in het leven dat je met dat pakket begint uit te pakken tegen een bende onbekenden.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eniac Bekijk bericht
    Allez hang eens zo de grote Jan niet uit, uw pakket is niet slecht maar verre van uitzonderlijk, zelfs voor een bachelor.

Nog veel te leren in het leven dat je met dat pakket begint uit te pakken tegen een bende onbekenden.
    Grote Jan? Eerder zielig klein ventje als je leest wat er maar uit komt...
    Zelfs niet alle geld ter wereld kan zaken als gezond verstand of fatsoen kopen, iets waar het serieus aan ontbreekt bij sommige posts....
    3 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FlatSix Bekijk bericht
    Maar voor de happy few die er wel geraken, die mogen in mijn ogen toch echt niet klagen hoor.
    De partners en kinderen van de leerkrachten daartegen . Mijn vriendin is deze week alweer gestart, kinderen in sportkampen en ik mag morgen van't werk thuisblijven omdat de sanitairman komt

(to be fair, ze kan ook kiezen om thuis haar bureau in orde te doen, maar omdat het over een sanitair lek gaat heeft ze liefst dat ik het contact met de werkman doe)
    “Denk niet wit, denk niet zwart,
    Denk niet zwart-wit
    Maar in de kleur van je hart ”
    Frank Boeijen

kay-gell's schermafbeelding
    iTrader
    36 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mulan Bekijk bericht
    Grote Jan? Eerder zielig klein ventje als je leest wat er maar uit komt...
    Zelfs niet alle geld ter wereld kan zaken als gezond verstand of fatsoen kopen, iets waar het serieus aan ontbreekt bij sommige posts....
    Amen, een beetje fatsoen zou ge nog mogen verwachten hier maar das te veel gevraagd.
    Enfin goed bezig om zichzelf op korte termijn héél onpopulair te maken met amper 50 posts
    2 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    1 (100%)
    Vooral een gevalletje van obvious troll is obvious eigenlijk. Niet teveel woorden aan vuil maken en terug on topic gaan. Vond ik een veel interessantere discussie (ondanks het hele de directie is tegen mij/Vriendjespolitiek gevoelens)
    3 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

FlatSix's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    De partners en kinderen van de leerkrachten daartegen . Mijn vriendin is deze week alweer gestart, kinderen in sportkampen en ik mag morgen van't werk thuisblijven omdat de sanitairman komt

(to be fair, ze kan ook kiezen om thuis haar bureau in orde te doen, maar omdat het over een sanitair lek gaat heeft ze liefst dat ik het contact met de werkman doe)
    Ik zal nooit zeggen dat ze de perfecte job hebben, maar van alle bachelors die er rond lopen zet ik ze zo zonder twijfel in de top 10%. Dan zijn er heus een hele hoop administratieve jobs waar ook bachelors zitten die heel wat meer uren doen voor heel wat minder.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FlatSix Bekijk bericht
    Ik zal nooit zeggen dat ze de perfecte job hebben, maar van alle bachelors die er rond lopen zet ik ze zo zonder twijfel in de top 10%. Dan zijn er heus een hele hoop administratieve jobs waar ook bachelors zitten die heel wat meer uren doen voor heel wat minder.
    Het is niet enkel kommer en kwel natuurlijk, soms is men hier wat negatief omdat er verschillende posters slechte ervaringen hebben. De zus van een vriendin heeft een bachelor onderwijs, economie-wiskunde, en die heeft een luxejob bij een bank laten vallen om les te geven (dat was haar passie). Met die vakken is er natuurlijk heel wat minder onzekerheid, en dan zit je ook een positie die best ok is lijkt me.

Ik denk dat als jouw passie leerkracht worden is, het gewoon zoveel makkelijker is als je voor vakken gaat waar geen overschot is: wetenschappen, wiskunde, economie, Frans. Langs de andere kant zijn dat waarschijnlijk ook wel de vakken die als moeilijker worden ervaren voor bachelors zelf.

TooChé's schermafbeelding
    iTrader
    69 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht

Goodie, wij mogen datzelfde regelen in onze ene week die overlapt tijdens het verlof! Wat een geluk dat ik niet met een leerkrachte getrouwd ben

KnightOfCydonia's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Om terug te keren naar de oorspronkelijke discussie(s):
    de meest interessante vraag in discussies als deze is eigenlijk als er zogezegd een leerkrachtentekort is, waarom verlaten dan zo veel leerkrachten het beroep binnen de 5 jaar?

Dat is een vraag waar natuurlijk géén éénduidig antwoord op bestaat.
    De vraag op zich is niet eens duidelijk: het lerarentekort op zich is ook vak- en regiogebonden. Niet iedereen die het onderwijs verlaat, doet dat ook omwille van redenen die met het onderwijs op zich te maken hebben. Als je als leerkracht werkt maar de de liefde van je leven tegenkomt en daarvoor verhuist naar Australië... tja, dan verlaat je ook het Vlaamse Onderwijs, maar dat zijn de uitzonderingen natuurlijk. Ook bij andere diploma's heb je mensen die niet in dat vakgebied blijven om redenen die los staan daarvan.
    Feit is wél dat er héél wat leerkrachten zijn die het onderwijs verlaten om redenen die natuurlijk wél eigen zijn aan het systeem: de werkonzekerheid is één van de belangrijkste zaken die hier al genoemd is. Het loon heb ik nog nooit als reden gehoord, tenzij als een gevolg van die werkonzekerheid, zoals cege al aanhaalde: als je slechts een fractie van een voltijdse job kan krijgen, krijg je maar een fractie van een voltijds loon, ook al zou je perfect voltijds willen werken. Andere zaken zoals gebrek aan respect voor leerkrachten, in een meer mondige samenleving, hoor je ook wel eens, al doet de schoolcultuur en locatie daar ook véél aan.

Mijn antwoorden op die vraag zou alvast inhouden een aantal heilige huisjes omver te stompen: vaste benoemingen, verlofstelsels, voor mijn part zelfs de vrijheid van onderwijs (want er zijn ook genoeg regio's waar door een opdeling tussen katholiek en gemeenschapsonderwijs méér leerkrachten te werk gesteld worden dan dat er eigenlijk nodig zijn), ...
    Louter Proberen meer jongeren warm te maken voor een lerarenopleiding, en zo de instroom te verhogen, om zo een lekende uitstroom te dichten, is eigenlijk op het randje van immoreel wat mij betreft.

Je moet natuurlijk wél vaststellen dat het aantal jongeren dat voor een lerarenopleiding kiezen daalt en dat de kwaliteit van die instroom daalt, maar ook dat los je niet 1, 2, 3 op met de maatregels waar men nu naar grijpt: mediacampagnes of vrijblijvende instapproeven. Daarvoor zou men eigenlijk ironisch genoeg in het onderwijs zelf het niveau terug moeten durven verhogen en excellentie durven eisen.

Pagina 5 van 6 Eerste 123456 Laatste

Regels voor berichten