Pagina 3 van 6 Eerste 123456 Laatste

Discussie: Loon leerkracht?

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KnightOfCydonia Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Juist ja, uit de boot gevallen omdat een nieuwe directrice die nog nooit één van mijn lessen heeft bijgewoond, mij niet bekwaam vond. Het feit dat mijn vervanger een kennis van de nieuwe directrice was, is ook toeval waarschijnlijk. Boven alles ook nog eens de manier waarop: begin juli nog beloofd een job te hebben in september, en in augustus ineens het tegendeel... zo ga je niet met mensen om.
    Juridisch gezien helaas geen poot om op te staan, vanwege het verrotte systeem en op de vakbond moet je als je niet vastbenoemd bent, in het onderwijs ook niet rekenen.
    kijk, dat is nu een van de redenen waarom ik persoonlijk, zelfs al had ik je verhaal in pm al gehoord, vraagtekens heb bij je verhaal. Je claimt dat je in het onderwijs niet moet rekenen op de vakbond als je niet vastbenoemd bent. Ik zie totaal geen reden waarom het feit of je vastbenoemd bent, ook maar enig verschil zou maken voor de mate van dienstverlening van een vakbond. Is dit dan bevooroordeeld omdat ik bij een vakbond werk? Ben ik bevooroordeeld omdat ik in het bestuur van een school zit? Mss net niet. Mss weet ik wat de fouten van een vakbond wél kunnen zijn (en dit zie ik niet als een reden om verkeerd te werken), mss weet ik wat beweegredenen voor een directie kunnen zijn, ... Dat ik bevooroordeeld ben in jouw richting als partner van een leerkracht en weet hoe moeilijk het qua uren zit, dat is dan niet mogelijk?

En ja, dat iemadn op dezelfde school terecht komt, is niet noodzakelijk toeval. In Ieper en 10km errond zijn er 2 scholengemeenschappen, niet onlogisch dat je als leerkracht daar terechtkomt. En directie heeft toegang tot de evaluatieverslagen van vorige directies, hé. Pas op, ik ken je niet, maar door je houding op dat ene punt (een absurde reden waarom een vakbond je niet zou helpen), help je je verhaal alvast niet vooruit.
    “Denk niet wit, denk niet zwart,
    Denk niet zwart-wit
    Maar in de kleur van je hart ”
    Frank Boeijen

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MikeOkhuiysen Bekijk bericht
    Lager onderwijs is ook vrij beperkt aangezien er maar 6 plaatsen zijn per school.
    Euh? Wij hebben 1 klas per jaar peuter/kleuter/lager (10 klassen) en een kleine 20 personeelsleden hoor (met uit het hoofd zo'n 300 lestijden + dan nog zorg en ondersteuningsnetwerk) .
    Denk niet zwart-wit
    Frank Boeijen

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    Euh? Wij hebben 1 klas per jaar peuter/kleuter/lager (10 klassen) en een kleine 20 personeelsleden hoor (met uit het hoofd zo'n 300 lestijden + dan nog zorg en ondersteuningsnetwerk) .
    Je beseft toch heel goed dat iemand met een leraren lager onderwijs diploma niet mag lesgeven in het kleuteronderwijs eh? Er is ook lerarendiploma kleuteronderwijs.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Je beseft toch heel goed dat iemand met een leraren lager onderwijs diploma niet mag lesgeven in het kleuteronderwijs eh? Er is ook lerarendiploma kleuteronderwijs.
    Iemand met diploma lager onderwijs mag wel degelijk lesgeven in het kleuteronderwijs (is voldoende, zie hieronder), enkel qua benoeming is er een klein verschil (maar in de praktijk speelt dat verschil bijna enkel in het secundair).

https://data-onderwijs.vlaanderen.be...iv=BaO&g=&id=9
    Denk niet zwart-wit
    Frank Boeijen

EmmaWannemacker's schermafbeelding
    iTrader
    0
    We zouden eens een topic moeten maken met de ervaringen van degene die werken/gewerkt hebben in het onderwijs. Lijkt mij vre interessant.

1/5 stapt uit het onderwijs, maar wie zijn dit specifiek? Welke diploma? Welke vakken? ....

iTrader
    0
    Mij werd na 1 schooljaar ook een voltijdse beloofd. Half augustus krijg ik een mail, stond ingepland voor een deeltijdse. Geen bericht van de directie of what so ever. Ik stuur een berichtje naar mijn rechtstreekse collega of zij weet hoe of wat? "het nichtje van de directie is net afgestudeerd en zij heeft ook uren gekregen".
    1 september start ik, nog steeds geen woord van de directie. 4 september kreeg ik telefoon van een school veel verder weg dat ze op zoek zijn naar een voltijdse, open uren. Direct toegestemd. Naar de directie gestapt en gevraagd of ik al ingeschreven stond (zoals te verwachten was, was dat nog niet het geval). Vriendelijke bedankt voor de kansen die ik had gekregen en gezegd dat ik het zekere voor het onzekere ging nemen. Half oktober telefoon van die directie dat er uren bij waren gekomen en dat ze mij dus wél een voltijdse kon bieden. Vriendelijk bedankt omdat de toekomst daar toen onzeker was (hervormingen, 1 van de 5 vestigingen zou moeten sluiten) en ik dus in open uren stond nu. Uiteindelijk 2j gewerkt voor de school die me op 4 September had gebeld en wegens pestgedrag (nog niet rechtsreeks naar mij toe, maar ik hoorde van collega's dat dat er aan zat te komen gezien sommige denigrerend opmerkingen achter mijn rug) zélf vertrokken daar.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KnightOfCydonia Bekijk bericht
    Ik heb in het onderwijs 2 maal aan de vakbond gevraagd of ze iets voor mij konden betekenen:
    1) 1e maal: ik krijg een paar jaar terug eind september te horen dat een school waar ik voor een heel schooljaar was aangeworven, mij moet "ontslaan" omdat ze niet genoeg uren heeft voor haar TADD'ers/vastbenoemden. Vakbond kan alleen maar vaststellen dat ik me daarbij moet neerleggen. Ondanks dat ik dat schooljaar tussen 2 scholen mocht kiezen. Had ik geweten wat in die ene school zou gebeuren had ik voor die andere school gekozen. Destijds heb ik die keuze echter gemaakt omdat het aantal uren hoger lag (16/21 vs 19/20) maar daar heb je natuurlijk niet veel aan als je achteraf moet schuiven.
    2) 2e maal: begin juli job "beloofd", halfweg augustus vorig jaar, zoals ik zei belofte ingetrokken door nieuwe directie. Ondanks dat ik die belofte "op papier" had (digitaal document weliswaar) was de vakbond niet bereid om hiervoor mij rechtsbijstand te verlenen. Nochtans was rechtsbijstand wat mij betreft een van de belangrijkste redenen om je bij een vakbond aan te sluiten.

Vergeef me dat ik géén hoog beeld heb van de vakbond. Dan zwijg ik nog over de fouten die ze hebben gemaakt wanneer het aankwam op mijn werkloosheidsdossiers, en waar ik zelf de RVA over heb mogen contacteren. Toegegeven, de kleur van mijn vakbond verschilt van de jouwe, misschien is dat het verschil...
    en hier zie ik nu geen enkele reden om te besluiten dat je niet-vastbenoemdheid de reden was van het feit dat ze je niet wilden helpen.
    - het eerste is een fout van de school, niet van de vakbond.
    - het tweede, dat hebben we in pm besproken, daar zou ik iets anders gedaan hebben (afhankelijk van de exacte bewoording), maar het feit dat je vastbenoemd bent heeft ook daar niks mee te maken
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KnightOfCydonia
    In mijn geval: die nieuwe directie had ook begin juli al toegang tot die dossiers hoor, die was erbij toen de belofte gemaakt werd. Ik heb zelfs telefonisch nog gevraagd achter de reden waarom men dan begin juli niet eerlijk tegen mij was geweest, kreeg doodleuk te horen dat men toen nog niet wist dat de persoon die uiteindelijk de aan mij beloofde job heeft gekregen, een job zocht.

In het algemeen gesproken:
    Ik ken minstens 2 voorbeelden buiten mezelf waar:
    in het ene geval familie van een lokale schepen van onderwijs, in het andere geval de zoon van een oud-leerkracht van de school (intussen op pensioen, ook politiek actief overigens) aan uren geholpen moesten worden, waarbij deze uren kregen waar voordien iemand in stond die zeker geen negatieve evaluaties gekregen hebben, maar die gewoon na een jaar of twee jaar als tijdelijke niet meer moesten terugkeren.
    Het rotte aan het huidige systeem is inderdaad dat je in zo'n gevallen héél moeilijk het verschil kan maken tussen mensen die niet goed genoeg bevonden werden om een vaste benoeming te gunnen en mensen die pech hebben. Ik zou véél liever een systeem zien waarbij evaluaties extern getrokken worden, waarbij dat dan ook transparanter kan.
    Dat laatste zal zeker nooit gebeuren, omdat je als school ook moet zien of iemand in het team past. Je kan bvb in een school iemand hebben die nét iets minder is (niet noemenswaardig, maar wel minder) dan een andere kandidaat, maar ofwel beter in het team ligt ofwel bvb bepaalde kwaliteiten heeft (bvb ICT) die niemand anders op school heeft. We spreken dan nog niet over een eigen pedagogische visie (bvb Freinet, maar kan ook anders) die een eventueel extern bureau niet goed kan aanvoelen. Het lijkt me wel een oplossing om de ergste extremen eruit te halen, maar zal zeker in het algemeen geen verbetering zijn.
    Denk niet zwart-wit
    Frank Boeijen

Tefal's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ah voila. Daar is het antwoord waarom je geen werk in het onderwijs vindt.

Het vak "opvoeding" wordt bijna niet gegeven in het secundair onderwijs. Je verwacht toch niet een opvoeder te worden in het onderwijs? Hoeveel plaatsen zijn er? Praktisch geen.
    Dus in principe heb je enkel een diploma leerkracht lager onderwijs. Nu is het interessante, van het aantal jaren in het onderwijs dat u heeft gewerkt, hoeveel heb je gedaan in het lager onderwijs?

Lager onderwijs is ook vrij beperkt aangezien er maar 6 plaatsen zijn per school.
    Duidelijk een kenner hier

EmmaWannemacker's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tefal Bekijk bericht
    Duidelijk een kenner hier ������
    Goh, ik ga toch akkoord met het punt dat een bachelor veel moeilijker zal hebben dan een master. Er studeren veel minder masters af ook.
    Heel veel mensen doen eerst een master, maar het is te hoog gegrepen dus ze schakelen over naar een bachelor.

iTrader
    3 (100%)
    Als ik hier jouw situatie lees zie ik ook niet in hoe de vakbond jou zou kunnen helpen laat staan dat je een schadevergoeding zou moeten ontvangen?

Geen uren dus geen werk. Wie zouden ze dan wel moeten laten gaan? De vastbenoemden of TADD'ers?
    Enigste dat je kan argumenteren is dat ze op voorhand wel weten hoeveel uren ze worden toegewezen maar zelfs dat is niet gegarandeerd dat er te weinig uren zijn. Je hebt nog verloop van personeel, verlofregelingen, langdurig zieken.

Tweede voorbeeld : jammer genoeg bestaat belofte van werk niet in onderwijs. Tot je effectief je uren hebt gekregen en ondertekent dan kan er altijd wel iets gebeuren.
    Nu nieuwe directie kan geen verrassing zijn, meestal wordt dit wel aangekondigd en of voorbereid tenzij ziekte.
    Dat je dan plots geen uren meer krijgt van de nieuwe directie klinkt ook wel raar als er A) uren genoeg zijn en B) je goed je werk doet.

edit : jouw voorbeeld van je familielid met de TADD. TADD is vast contract. Het maakt nu uit dat je dan uren krijgt van personeelsleden in een verlofstelsel. Als er geen uren meer zijn wordt je boventallig en blijf je betaald worden EN moet de scholengroep werk zoeken voor je binnen de scholengroep.

KnightOfCydonia's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Soit, ik heb hier eigenlijk al te veel details over mezelf gepost, ga om die reden ook de discussie staken want ik blijf liever anoniem.
    Ik kan in eer en geweten in de spiegel kijken en zeggen dat ik mijn werk goed gedaan heb. Ik ben al meermaals in het onderwijs echter voorgelogen en bedrogen.
    Als je in een andere sector een job beloofd krijgt, zelfs gestart bent en uiteindelijk trekt de werkgever zich door een fout van hemzelf en niet van jou, terug, dan heb je recht op een schadevergoeding. Quod non in het onderwijs. Men heeft zelfs mijn rechtmatige loon niet uitbetaald, maar mij verloond door middel van fraude, en ik moest noodgedwongen zwijgen.

Ik kan mijn mening over de job als leerkracht kort samenvatten:
    * Inhoudelijk fantastische job: met jongeren mogen werken, kennis overdragen.
    * Voor het geld moet je het niet doen, maar het loon is zeker en vast niet slecht.
    * Sommige scholen zijn, door en door verrotte werkgevers, die straffeloos en met overheidsgeld kunnen liegen en bedriegen op vlak van personeelsbeleid.
    * Zolang je een tijdelijk personeelslid bent heb je géén rechten, en moet je op de vakbond niet rekenen.
    * Vele scholen zijn fantastisch, maar dat betekent helaas nog niet dat daar plaats voor jou is.
    * Op het vlak van het vinden van een job in het algemeen: als je geen connecties hebt: véél geluk hebben. Ken meerdere leerkrachten, waaronder voorlopig mezelf, die het onderwijs om die reden (tijdelijk) verlaten hebben. Anderen die jaren hebben moeten sukkelen. En ja, ook een aantal mensen met "geluk" dat ze meteen na afstuderen in één school zijn kunnen starten, en daar altijd kunnen blijven. Nooit zelfs een vervangingsopdracht gedaan. Ben ik daar jaloers op? Ja. Kan je daar veel aan veranderen? Neen.

edit : jouw voorbeeld van je familielid met de TADD. TADD is vast contract. Het maakt nu uit dat je dan uren krijgt van personeelsleden in een verlofstelsel. Als er geen uren meer zijn wordt je boventallig en blijf je betaald worden EN moet de scholengroep werk zoeken voor je binnen de scholengroep.
    Zo weinig ken je er dan ook weer van, als je als TADD'er uren te kort komt, wordt je niet boventallig. Dat is pas als je volledig vast benoemd bent. Als je als TADD'er bijvoorbeeld maar 10 uren kan krijgen, dan word je ook maar voor die 10 uren betaald. De scholengroep moet andere uren binnen de groep wél eerst aanbieden aan jou vooraleer ze die aan tijdelijke leerkrachten mogen aanbieden, maar als die er niet zijn, heb je ook pech.

Het TADD-systeem toont overigens nog maar eens aan hoe corruptie en nepotisme ingebakken zitten in het systeem. Want wanneer een school 2 TADD'ers heeft en ruimte voor maar één daarvan vast te benoemen, dan heeft ze volledige keuzevrijheid tussen die twee. In een goede school krijgt de "beste" dan voorrang, in sommige scholen hanteert men officieus een systeem waarbij men ook naar anciënniteit kijkt. Ik ken echter ook voorbeelden van scholen waar de vriendjespolitiek het dan uiteindelijk toch gehaald heeft, omdat degene die de benoeming kreeg "familie was van...".

iTrader
    0
    Leerkrachten hebben een van de beste loonpakketen. Dat leerkrachten klachten over hun 'loon' of over iets anders is gewoon het gevolg van te veel verwent te zijn. Minder verlofdagen en minder vakantie voor die mensen immo.

iTrader
    0
    Om bovenstaande post nog aan te vullen: ik heb 's morgens om 8u nog de vraag gekregen of ik het zag zitten mijn interim van 3 maanden om te zetten naar een contract tot einde schooljaar in klas X waarvan de leerkracht net gemeld had dat ze zwanger was. Buitengewoon onderwijs dus onmiddellijke werkverwijdering. Leuke school, goede sfeer dus ik hap toe. Zou wel pas de volgende dag ingaan om praktische redenen. No problem voor mij Natuurlijk, was al blij dat ik die kans kreeg!

In de namiddag krijg ik een collega over de vloer die me voorzichtig komt waarschuwen dat het kan zijn dat ik mijn interim nog kwijt kan spelen...
    Blijkt dat een collega mét TADD die mijn interim van 3 maanden had geweigerd, die ochtend om 9u gebeld werd voor een vervanging van 3 maanden. Niet "mijn" vervanging maar een collega die "palliatief verlof" zou opnemen om haar zieke echtgenoot bij te staan. Zij stemt toe want kende de klas en had daar een heel goede klik mee. Tegen de middag kwam ze op overleg met de leerkracht die 3 maand weg zou zijn en hoort ze in de wandelgangen dat de collega van klas X zwanger is! Dus gaat ze naar de directie om te vragen waarom ze die opdracht niet kreeg aangeboden? "jaaaaaa, wij kregen vanmorgen eerst het bericht van de vervanging van 3 maanden en jij had daarop al toegestemd. Het nieuws van de zwangerschap kwam daarna pas en jij was toen al van de lijst van de beschikbare mensen gehaald want jij bent hier nu dus loopt je contract vanaf vandaag. Mulan haar contract start morgen pas. Je hebt dus de eerste "vrije" opdracht gekregen én aangenomen. Jammer voor jou! "

Vakbond is daarvoor ook ingeschakeld geweest heb ik gehoord, maar zonder het gehoopt resultaat voor de collega met TADD. Of hoe het spel ten alle tijde smerig gespeeld kan worden zelfs als je denkt enige rechten te hebben....

iTrader
    0
    Ja, het is allemaal vriendjespolitiek. Heb je ook wel bij andere jobs maar als leerkracht is het wel cruciaal dat je collega's hebt die je met een kruiwagen figuurlijk naar binnendragen.

mss wat meer vriendelijk en oprecht zijn?

Sylverscythe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mercenary_Frank Bekijk bericht
    Leerkrachten hebben een van de beste loonpakketen. Dat leerkrachten klachten over hun 'loon' of over iets anders is gewoon het gevolg van te veel verwent te zijn. Minder verlofdagen en minder vakantie voor die mensen immo.
    Hierbij anders exact de reden waarom goede leerkrachten belangrijk zijn.

Kijk ik heb er al hopen posts over geschreven, maar naar mijn mening is het beroep gewoon gedevalueerd. Er is geen autoriteit meer want elke ouder weet het beter, en de echte topstudenten worden geen leerkracht meer want die verdienen meer geld met minder stress ergens anders. Het resultaat is dat de minder schitterende studenten na enkele gefaalde studies nog wel een bachelor onderwijs aanvatten, en er soms ook doorworstelen. Dan krijg je onbekwame leerkrachten, of een overschot aan mensen die voor "softe" vakken kiezen terwijl er tekorten zijn aan exacte wetenschappers. Dat dan in combinatie met een systeem dat heel hard focust op de vastbenoemden beschermen, waarvan de horrorverhalen hier komen, en je krijgt een grote uitval.

Van mij mogen leerkachten gerust verdienen wat ze nu verdienen, mogelijk meer (want welke master chemie/wiskunde/... vindt die lonen nu competitief?), en ik ben ook niet jaloers op de vakantie. Maar het beroep moet terug wat meer prestige krijgen.
    Time is the school in which we learn, time is the fire in which we burn.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Pagina 3 van 6 Eerste 123456 Laatste

Regels voor berichten