Pagina 1 van 2 12 Laatste
    Ricky's schermafbeelding
    iTrader
    28 (100%)

wijzigingen in planning op zeer korte tijd

Beste

Momenteel werk ik 4/5 in een europese instelling als bedrijfsbrandweerman via G4S in Brussel.
    Sinds 15 juli om middernacht, hebben wij op het werk een contractovername gedaan van securitas naar G4S.
    Wij hebben altijd onze planning ontvangen rond de 15e van de maand voor de maand nadien. Dit vanwege wij onze shiften moeten doorgeven aan de openbare brandweerdienst (brandweerzones) als we wachten willen/kunnen doen. Dit was een interne afspraak en die afspraak zou behouden worden bij de overname van het contract. Hier ging de nieuwe werkgever mee akkoord.

Sinds de overname van het contract heb ik tot op de dag van vandaag nog steeds geen planning van de volgende maand ontvangen. Wettelijk zijn ze nog steeds in orde, daar ze tijd hebben tot en met de 25e (morgen dus, omdat we via PC317 werken..)

Echter baart me iets anders zorgen.
    Onderstaand geval heb ik aan de hand, waarbij mijn oversten het excuus geven van: De werkgever is het systeem nog aan het uitdokteren. Ze zijn nog aan het uitzoeken hoe ze dit allemaal moeten gaan doen. Ook al wisten ze op voorhand dat dit 1 van de voorwaarden was.

Hoe dan ook, ik heb onderstaand geval aan de hand, tellend vanaf 15 juli 00h00.

1 - 15 juli: Planning van securitas

13/07: De originele planning van de maand juli wordt klakkeloos overgenomen + een extra prestatie die ik heb genomen daar er veel verlof/zieken zijn
    Op dit moment is mijn planning als volgt: 18, 22(extra prestatie), 25, 26, 27, 28, 31 juli. Allemaal 12u shiften)
    Jullie zien hier dat ik 23 en 24 juli vrij ben.

op 17/07: Nieuwe planning voor de maand juli wordt gestuurd waardoor ik de 23e moet werken, zonder mijn akkoord. Voor hetzelfde had ik hier een belangrijke afspraak bij het ziekenhuis bijvoorbeeld
    Dus: 18, 22, 23, 25, 26, 27, 28, 31 juli (waarvan 22 maandag is en 28 een zondag is --> 12u x 6 dagen wat wettelijk gezien verboden is in eenzelfde week)

De planningsverantwoordelijke wist ook niet wat zeggen, want de dag die ze erbij hebben gestoken zonder akkoord, daar staat de naam van een collega bij??

op 24/07 (vandaag): Weer een nieuwe planning, waar ze 26 juli eruit halen
    Planning juli: 22 dag, 23 dag, 25 nacht, 27 nacht, 28 nacht, 31 nacht

Nu ben ik niet zeker dat ik de 26e vrij ben, daar ze gewoon dagen eruit halen of erin steken zonder mij er op de hoogte van te houden.

Bij securitas was het echter: Dit is je planning, deze wijzigt ook niet meer. Tenzij je telefoon kreeg of je een extra wilde komen doen. Maar dit was zeer zelden.. 1 a 2x op het jaar ofzo...

Mag dit zo maar allemaal?
    Ik vind niet direct dat dit zomaar kan zonder toestemming van de werknemer.

Mvg
    Ricky
    ''War is hell, and hell is for heroes''

''The circumstances of one's birth are irrelevant. It is what you do with the gift of life that determines who you are.''

marcel's schermafbeelding
    iTrader
    0
    hah, G4S, herkenbaar.

normaal, als ze u een planning geven, kunnen ze daar achteraf niet zomaar dagen uithalen of bijvoegen, zonder dat gij uw akkoord geeft.
    en dat gedoe van "we moeten het systeem nog uitdokteren" is zever, G4S heeft één van de beste planningsprogramma's gepatenteerd, dus dat ze dat excuus nog altijd gebruiken...

hebt gijle daar geen vakbond? altijd hetzelfde met overnames in die sector...

(ze zijn blijkbaar shiften aan het veranderen nà dat ge ze gepresteerd zou hebben, zelfs...)

Ricky's schermafbeelding
    iTrader
    28 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door marcel Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    hah, G4S, herkenbaar.

normaal, als ze u een planning geven, kunnen ze daar achteraf niet zomaar dagen uithalen of bijvoegen, zonder dat gij uw akkoord geeft.
    en dat gedoe van "we moeten het systeem nog uitdokteren" is zever, G4S heeft één van de beste planningsprogramma's gepatenteerd, dus dat ze dat excuus nog altijd gebruiken...

hebt gijle daar geen vakbond?
    Het vreemde is dat mijn collega's die er al zeer lang bij zijn, verklaren dat het in de tijd met G4S, vroeger stukken beter was. Want eerst was het G4S, toen had securitas het contract overgenomen omdat er een interne wijziging was gebeurd. G4S was op dat moment niet zeker van hunzelf van de wijziging, waardoor ze zich hebben teruggetrokken. Althans, dat is wat ik er van had begrepen..

Momenteel zijn er veel collega's met verlof en hebben ze (management/postoversten) het excuus van veel verloven in de maand juli/augustus, systeem uitdokteren...
    Als ik me niet vergis, moest ik 60 uur ingepland zijn na 15/07. Als ze de 26e er terug bijzetten, zit ik tegen de 100 aan.. en dan nog eens 60u van vóór 15 juli. in een 4/5 tewerkstelling....

Vakbond? Awel, dat was mijn tweede optie... Wij hebben daar een vakbond.. de ABVV, maar ik zit bij het ACV. Ik weet niet hoe dat te werk gaat als er een 'clash' gaat komen tussen de vakbonden. Dat ze afkomen methet excuus van dat ik niet bij de 'juiste' vakbond zit. Cuz you know.... bewaking eh....je weet maar nooit als er aan politieke spelletjes worden gedaan

Edit: mijne vakbond is alvast ingelicht
    Laatst gewijzigd door Ricky; 24 juli 2019 om 18:11

''The circumstances of one's birth are irrelevant. It is what you do with the gift of life that determines who you are.''

marcel's schermafbeelding
    iTrader
    0
    mja, 't is altijd dezelfde zever bij een overname in de bewaking. van een kleinere firma kunt ge zoiets nog aan nemen, dat ze niet meteen alles kennen, maar G4S is één van de marktleiders in de wereld, die constant overnames doen etc. en toch komen die altijd af: "we moeten ons aanpassen aan de systemen" etc. je zou denken dat zo'n firma een welgeöliede machine is op dat gebied, maar blijkbaar niet.

EvilTwin's schermafbeelding
    iTrader
    43 (100%)
    Als ge een planning hebt gekregen mogen ze die zelfs niet aanpassen zonder uw goedkeuring. Punt.

Min 3 u/ dag

Max 12 u /dag

Max 48 u /week

Max 1924 u / jaar

Max "onvrijwillig" : 175 u / maand

Overuren per maand > 180 h / maand

MInimum rusttijd tussen twee prestaties : 12 uur

Maximum prestaties na elkaar : 6 prestaties

Maximum aantal uren na elkaar : 48 u achter elkaar

Ik doe de planning van een afdeling bij Securitas, dus ik denk wel dat ik weet waarover ik spreek
    How fast light may ever travel, darkness is already waiting. TAK!

Ricky's schermafbeelding
    iTrader
    28 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door marcel Bekijk bericht
    mja, 't is altijd dezelfde zever bij een overname in de bewaking. van een kleinere firma kunt ge zoiets nog aan nemen, dat ze niet meteen alles kennen, maar G4S is één van de marktleiders in de wereld, die constant overnames doen etc. en toch komen die altijd af: "we moeten ons aanpassen aan de systemen" etc. je zou denken dat zo'n firma een welgeöliede machine is op dat gebied, maar blijkbaar niet.
    Ik heb dit nog eens aangekaart bij de postoverste. Hij zou dit morgen ook eens aanhalen hoe dit kan. Want dit is niet de bedoeling en mag zelfs niet. Al deze planningen krijgen wij gewoon midden in de nacht wanneer ne mens ligt te slapen.. alleehja... sommigen dan toch .
    Ik vrees toch dat er dan veel 'cartouches' gaan komen, als ze met onze voeten blijven spelen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EvilTwin Bekijk bericht
    Als ge een planning hebt gekregen mogen ze die zelfs niet aanpassen zonder uw goedkeuring. Punt.

Min 3 u/ dag

Max 12 u /dag

Max 48 u /week

Max 1924 u / jaar

Max "onvrijwillig" : 175 u / maand

Overuren per maand > 180 h / maand

MInimum rusttijd tussen twee prestaties : 12 uur

Maximum prestaties na elkaar : 6 prestaties

Maximum aantal uren na elkaar : 48 u achter elkaar

Ik doe de planning van een afdeling bij Securitas, dus ik denk wel dat ik weet waarover ik spreek
    En dit werd ook gerespecteerd. Tenzij je er zelf om vroeg. Maar dan werd de wissel nog niet geaccepteerd . Wij mochten wel 6 dagen achter elkaar werken, mits dit op twee weken was. Dus bv vrij, zat, zon, ma, di, woe
    Ze waren wel bang als de agent een shift extra deed, want dan ging em over zijn contractuele uren. Nu smijten ze ons in de overuren. Iemand die 20 dagen verlof heeft, heeft nog shiften te doen om aan 175 uur te geraken....

Ze hebben mij verteld dat het vroeger beter was. Securitas was niet goed, slechte organisatie enal... nouhja.. op dit moment verkies ik toch securitas.

Ze weten niet of de situatie gaat verbeteren of verslechteren met de planningen en organisatie. Tis zoals ik eerst al zei: Kinderfoutjes, nieuw systeem omdat we een aparte tak zijn.
    Onderbetaalde brandweermannen eigenlijk. Prestaties betaald als bewakingsagent, terwijl we de functie van brandweerman-ambulancier moeten uitoefenen.
    Al de uren die we moeten presteren op de kazerne om wettelijk in orde te blijven vragen ze niet naar...

EvilTwin's schermafbeelding
    iTrader
    43 (100%)
    Ik zou dringend eens bij uw vakbond gaan. Zo'n praktijken gebeuren tegenwoordig vrij veel. Recent ben ik nog op een post geweest waar de klant drietalige agenten vroeg, maar niet meer wou betalen dan een basisagent die maar één taal kon.

Gevolg : agenten werden betaald als een basisagent, terwijl de klant verwachtte dat ze zich vlot in drie talen kunden uitdrukken. Schering en inslag.
    How fast light may ever travel, darkness is already waiting. TAK!

Ricky's schermafbeelding
    iTrader
    28 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EvilTwin Bekijk bericht
    Ik zou dringend eens bij uw vakbond gaan. Zo'n praktijken gebeuren tegenwoordig vrij veel. Recent ben ik nog op een post geweest waar de klant drietalige agenten vroeg, maar niet meer wou betalen dan een basisagent die maar één taal kon.

Gevolg : agenten werden betaald als een basisagent, terwijl de klant verwachtte dat ze zich vlot in drie talen kunden uitdrukken. Schering en inslag.

Ik wacht op antwoord van de vakbond. Anders bel ik maandag als ik in de middag nog geen antwoord heb op mijn lange mail.
    De planningsverantwoordelijke zegt gewoon dat ik me aan de laatste planning moet houden. Hoe het komt dat ik steeds nieuwe planningen heb ontvangen, wist hij niet. Dit had hij zelf niet in de hand. Voor september zou dit niet meer gebeuren

Dat hebben wij ook aan de hand...
    Wij worden betaald in de categorie SE, terwijl we twee talen moeten kennen. Frans als werktaal, en engels. Nederlands is mooi meegenomen

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    "Wanneer het werkrooster variabel is, moeten de werknemers vooraf over hun werkroosters worden ingelicht via een schriftelijk en door de werkgever gedateerd bericht; dit bericht moet de individuele werkroosters bepalen en (op betrouwbare, passende en toegankelijke wijze) ter kennis worden gebracht van de werknemers ten minste 5 werkdagen vooraf "
    “Denk niet wit, denk niet zwart,
    Denk niet zwart-wit
    Maar in de kleur van je hart ”
    Frank Boeijen

Ricky's schermafbeelding
    iTrader
    28 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    "Wanneer het werkrooster variabel is, moeten de werknemers vooraf over hun werkroosters worden ingelicht via een schriftelijk en door de werkgever gedateerd bericht; dit bericht moet de individuele werkroosters bepalen en (op betrouwbare, passende en toegankelijke wijze) ter kennis worden gebracht van de werknemers ten minste 5 werkdagen vooraf "
    bij mijn weten mag men werknemers niet zomaar inplannen zonder goedkeuring. Dit wil zeggen dat men helemaal niets meer kan plannen in de vrije tijd. Dan gaan we terug naar het systeem van nummertjes en uitzendkrachten met een contract van onbepaalde duur .....
    Men mag de planning die men krijgt tussen 23e en 25e van de maand wijzigen. Daarna niet meer, tenzij men wordt gevraagd of je akkoord gaat met de wijziging die ze door willen voeren.

5 werkdagen vooraf... Bij de planning van woensdag de 17e (extra: dinsdag) houden ze zich hier niet aan en ook niet aan de planning van de 24e (woensdag) waar ze de 26e eruithalen.

Blijkbaar ben ik niet de enige waar ze fouten mee maken.
    Collega's moeten bijvoorbeeld de 31/07 een nachtshift doen van 19h30 tot 7h30, maar zijn wel ingepland op 01/08 om op 07h30 tot 19h30 een dagshift te doen.

like...wow

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ricky Bekijk bericht
    bij mijn weten mag men werknemers niet zomaar inplannen zonder goedkeuring. Dit wil zeggen dat men helemaal niets meer kan plannen in de vrije tijd. Dan gaan we terug naar het systeem van nummertjes en uitzendkrachten met een contract van onbepaalde duur .....
    wel en niet.

Werknemers kunnen idd niet zomaar ingepland worden zonder goedkeuring, maar die goedkeuring zit vaak in het arbeidsreglement: daar staan de mogelijke uurroosters vermeld. Bij grotere bedrijven is dit via CAO's strenger geregeld, maar er zijn wel degelijk bedrijven waar je slechts 5 dagen op voorhand weet welke uren je hebt, ook in het weekend...
    Denk niet zwart-wit
    Frank Boeijen

Ricky's schermafbeelding
    iTrader
    28 (100%)
    wel en niet.

Werknemers kunnen idd niet zomaar ingepland worden zonder goedkeuring, maar die goedkeuring zit vaak in het arbeidsreglement: daar staan de mogelijke uurroosters vermeld. Bij grotere bedrijven is dit via CAO's strenger geregeld, maar er zijn wel degelijk bedrijven waar je slechts 5 dagen op voorhand weet welke uren je hebt, ook in het weekend...
    dan ben ik bang dat er veel ziektebriefjes gaan vloeien.
    Mijn collega's zijn 95% walen. En die doen dat in overvloed of als hen iets niet aanstaat qua planning

Ja, ze mogen ingepland worden totdat ze aan hun contractuele uren geraken. Als men niet aan de contractuele uren geraakt, moet de werknemer dit aanvaarden, mits dit minstens 48u op voorhand is. Binnen de 48u mag men dit weigeren. Men moet de werknemer wel steeds contacteren en niet zomaar een nieuwe planning sturen. Zo kan men helemaal niks meer plannen...

Voorbeeldje van een collega: hij wordt ingepland voor 178u, terwijl als je meer dan 175u moet presteren, dan moet de werkgever toestemming vragen aan de werknemer als hij daar mee akkoord gaat.
    Sommigen die moeten overuren presteren, zoals ik (4/5), en anderen die hebben maar 10 dagen (120u) te presteren ipv de contractuele 14 dagen (168u)

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ricky Bekijk bericht
    dan ben ik bang dat er veel ziektebriefjes gaan vloeien.
    Mijn collega's zijn 95% walen. En die doen dat in overvloed of als hen iets niet aanstaat qua planning

Ja, ze mogen ingepland worden totdat ze aan hun contractuele uren geraken. Als men niet aan de contractuele uren geraakt, moet de werknemer dit aanvaarden, mits dit minstens 48u op voorhand is. Binnen de 48u mag men dit weigeren. Men moet de werknemer wel steeds contacteren en niet zomaar een nieuwe planning sturen. Zo kan men helemaal niks meer plannen...

Voorbeeldje van een collega: hij wordt ingepland voor 178u, terwijl als je meer dan 175u moet presteren, dan moet de werkgever toestemming vragen aan de werknemer als hij daar mee akkoord gaat.
    Sommigen die moeten overuren presteren, zoals ik (4/5), en anderen die hebben maar 10 dagen (120u) te presteren ipv de contractuele 14 dagen (168u)
    ik ken het systeem hoor, ben betrokken bij de huidige sectorale CAO-onderhandelingen .
    Denk niet zwart-wit
    Frank Boeijen

Ricky's schermafbeelding
    iTrader
    28 (100%)
    ik ken het systeem hoor, ben betrokken bij de huidige sectorale CAO-onderhandelingen .
    Wetende dat mijn planning compleet was.. en toch doen ze dat..
    Onderhandelingen?
    Wat zou er dan gaan veranderen?

Waelvis's schermafbeelding
    iTrader
    22 (100%)
    wel en niet.

Bij ons weten we het in principe maar de dag op voorhand.

Wij moeten in principe op het eind van elke werkdag naar onze werkrooster kijken, en het kan zijn dat we da dag nadien plots moeten werken.

Staat zo in onze reglementering. (Mits rekening houden met max aantal dagen, min aantal uur tussen shifts,...)

Maar de mensen die onze roosters opmaken weten dat dat een hel is voor ons dus doen ze dat niet.

Wij krijgen elke maand op de 10e onze rooster voor de volgende maand*. Vanaf deze uit is, is afgesproken dat elke wijziging met ons akkoord moet zijn. (Maar dit is niet officieel, is een gunst van de mensen die onze rooster opmaken)

*Vanaf vorige maand krijgen we het 2 maand op voorhand. Omdat er meer en meer geklaagd wordt dat het niet doenbaar is met een gezin om alles maar zo laat te weten.
    All that grows in the skulls of the living are flowers of fear

Pagina 1 van 2 12 Laatste

Regels voor berichten