iTrader
    0

Question Bachelor computerwetenchappen en ingenieurswetenschappen: ik heb vragen!

Hallo,

Aangezien veel mensen hier deftige antwoorden krijgen op hun vragen, besloot ik om zelf een studiekeuzetopic te maken.

Ik heb dit schooljaar mijn diploma secundair onderwijs (wetenschappen-wiskunde) behaald maar ik weet nog niet wat ik volgend jaar zou kunnen doen.
    Ik twijfel tussen de bachelor computerwetenchappen en de bachelor ingenieurswetenschappen. (VUB)
    Met eenderwelk master in de ingenieurswetenschappen (inclusief computerwetenschappen) heb je in de meeste gevallen een "leidinggevende" job (blijkbaar) en de studies zijn niet zo makkelijk.
    Dit past me goed, ik wil namelijk graag voor iets kiezen die voor mij een uitdaging gaat zijn. + ik ben altijd geïnteresseerd geweest met alles wat te maken heeft met informatica maar heb nog nooit iets daarmee gedaan + het klinkt raar maar ik vind wiskunde zeer leuk!
    De bachelor computerwetenschappen bestaat (bijna?) helemaal uit wiskunde en informatica en geeft de mogelijkheid om een master te volgen in de ingenieurswetenschappen. ( burgerlijk ingenieur computerwetenschappen)

Vele mensen hebben me gezegd dat de bachelor computerwetenschappen te makkelijk is en dat het helemaal geen uitdaging zal zijn en volgens sommige mensen zijn ze blijkbaar geen "echte" ingenieurs, het is maar een titel.
    Daardoor twijfel ik nu tussen dit en de bachelor ingenieurswetenschappen, met profiel elektronica en informatietechnologie ( vanaf het 3de jaar).
    Daar zal ik zeker een uitdaging vinden in mijn studies maar wat betreft "informatica" is het eerder hardware gericht dan software en dit vind ik jammer...

Is het waar dat de bachelor computerwetenchappen te makkelijk is voor een hoog scorende leerling? (ik weet dat punten in het middelbaar weinig uitmaken maar dit is wat mensen me zeggen.)

Zijn burgerlijk ingenieurs computerwetenschappen "nep- ingenieurs"?

Ik heb geen andere vragen maar ik zou graag adviezen willen krijgen, als het mogelijk zou zijn .

Alvast bedankt!

Ciberth's schermafbeelding
    iTrader
    36 (100%)
    Een aantal goede vragen voor iemand die net het secundair verlaat. Ik sta zelf in het hoger onderwijs in informatica en geef mijn (zeer persoonlijke visie). Eerst en vooral een aantal algemene zaken:

0. Wiskunde leuk vinden is niets ergs integendeel, het is één van de disciplines die vaak het duidelijkst zijn om te oefenen en mee bezig te zijn.
    1. Er bestaat niet zoiets als nep-ingenieurs. Ofwel draag je die titel ofwel niet en dat staat volledig los van hoe goed of slecht je de job doet laat dus wat mensen zeggen geen invloed zijn.
    2. Woorden als makkelijk & moeilijk zijn enorm relatief. Ik gebruik ze daarom niet graag in een pedagogische context. De grootste vraag is niet of het te makkelijk gaat zijn, je moet namelijk niet meer studeren voor de school maar voor jezelf. De uitdaging moet "jezelf laten groeien als persoon in kennis en kunnen". Een belangrijkere vraag is dus eerder of je "makkelijk door je middelbaar bent geraakt" of dat je hier ook echt gewerkt hebt. We merken dat mensen die het gewoon zijn om wat te doen voor kennis/skill het vaak beter doen in het hoger onderwijs (zowel unief als hogeschool trouwens).
    3. Je grootste vraag (tussen de lijntjes) gaat eigenlijk tussen burgie IT of industrieel IT (more or less). In die vergelijking zou de bachelor op wiskundig vlak "moeilijker" moeten zijn bij de computerwetenschappen. Althans iets meer inzicht en minder papegaaiwerk. Ik vind het bovendien een rare uitspraak dat iemand de bachelor computerwetenschappen als makkelijk zou omschrijven (los van hoe moeilijk of makkelijk die persoon het zelf ervaren heeft). Dubbelcheck misschien toch eens dat het hier toch over de academische bachelor (unief gaat) waar deze persoon het over heeft.

Nu mijn zeer toegespitste raad, die ik ook meegeef aan mensen op infodagen of beurzen:

Volg je motivatie! Seriously, het is zever om iets te doen wat minder je ding is omwille van een titel of wat anderen vinden. De motivatie, goesting en drive bepalen je inzet en je inzet bepalen je punten en kunnen (na de opleiding).

Zeer concreet raad ik je aan om zoek te gaan naar de studiefiches* van de vakken bij de universiteit waar je de opleiding zou willen doen. Vergelijk de inhouden en kies datgene waar je nu zoiets van hebt ow damn dit wil ik doen. Indien je gestart bent, is het ook belangrijk te reflecteren en dit gevoel te houden. Teveel studenten beginnen aan een opleiding en blijven er te lang in hangen tegen hun zin wat voor soms enorm lange studies zorgt.

* Studiefiches zijn documenten die publiek toegankelijk zijn. Ze zijn eigenlijk de contracten die je aangaat met de school. Daarin staat een overzicht van de inhoud, de evaluatiemethodes, studiematerialen enzoverder. Leg de opleidingen met deze documenten naast elkaar. Dit helpt vaak bij het maken van een keuze. Een voorbeeld van zo'n studiefiche (wel ugent hier) is https://studiegids.ugent.be/2019/NL/...es/E701033.pdf uit opleiding https://studiegids.ugent.be/2019/NL/.../EB7INWIN.html

Elke school/opleiding moet dergelijke documenten hebben per vak/module.

Alvast veel succes met de opleiding. Indien je nog vragen hebt mag je ook altijd per PM sturen
    Op zoek naar: - Kingdom Hearts collector item's + Xbox360 FF13 editie + Kingdom Hearts Goodies

iTrader
    0
    Mensen die zeggen dat een bachelor ingenieurswetenschappen moeilijker is dan een bachelor computerwetenschappen kennen niets van de bachelor computerwetenschappen. Dat zijn waarschijnlijk dezelfde mensen die denken dat elke richting waar "ingenieur" in voorkomt moeilijker is dan eender welke bachelor want "als ingenieur moet je alle wetenschappen leren". Feit is dat je met de bachelor computerwetenschappen rechtstreeks kan instromen in de master burgie en dat dat master diploma even veel waard is als het master diploma van iemand die eerste bachelor burgie heeft gestudeerd.

Ik ben het ook eens met wat eerder is gezegd: je studiekeuze moet enkel en alleen afhangen van wat u interesseert en niet van hoe moeilijk of hoe prestigieus een richting is. Mooi voorbeeld: in mijn klas (latijn - wiskunde) is er iemand verpleegkunde gaan studeren. Iedereen vroeg waarom hij niet voor geneeskunde ging want hij was echt slim genoeg daarvoor. Zijn antwoord: "Ik wil geen dokter worden, ik wil verpleger worden". Het is mij duidelijk dat je eigenlijk bachelor computerwetenschappen wil studeren maar dat je enkel twijfelt omdat anderen hun meningen anders zijn. Als je informatica wilt studeren, dan ligt imo de bachelor computerwetenschappen veel meer in lijn met u interesses dan een bachelor burgie.

iTrader
    0
    Bedankt voor jullie antwoorden!
    Ik heb me inderdaad laten beïnvloeden door andere mensen.
    Ik denk gewoon dat ze het " jammer vinden " dat ik niet iets prestigieus doe zoals geneeskunde of onmiddellijk burgie.
    (Nochtans ben ik zeker en vast van plan om een master burgie cw te volgen ma tja)
    Wat jammer zou zijn is dat ik voor iets kies dat niet bij mij past.

Ik ga zeker de studiefiches checken, thanks

Tags for this Thread

Regels voor berichten