Pagina 1 van 3 123 Laatste

iTrader
    0

Overstappen naar een andere universiteit

Hallo,

Ik heb mijn middelbaar (Economie-Wiskunde) succesvol afgerond en ga volgend jaar TEW studeren.

Ik ben naast in economie ook erg geïnteresseerd in politiek. Nu is het zo dat in Leuven aan de KUL het vanaf het 2e jaar (?) mogelijk is om in TEW vakken van de faculteit Politieke Wetenschappen op te nemen als keuze vak. Dit is voor mij een groot voordeel, zeker als ik na mijn opleiding TEW nog iets van politiek wil bijstuderen en vrijstellingen kan verkrijgen. Maar het is ook gewoon uit bijzondere interesse voor deze vakken.

Ik overweeg echter om het eerste jaar in Antwerpen te studeren aan de UA en daarna de overstap te maken naar de KUL. Is dit wel mogelijķ zonder (verplicht) vakken te moeten inhalen?

Pendelen naar Leuven is niet echt een optie. Op kot gaan vind ik op zich geen probleem, maar het is eerder dat de overstap van middelbaar naar universiteit sowieso al zwaar zal zijn en ik in het 1e jaar geen geld wil verspillen en misschien nog een jaar wil wachten om op kot te gaan. Maar als ik anders vakken moet inhalen is op kot gaan an sich geen probleem voor mij.

Alvast bedankt!

iTrader
    0
    Maak het uzelf niet moeilijker dan het is, en begin direct in je eerste jaar in Leuven. Als je dat niet ziet zitten, dan moet je gewoon alle vakken van eerste bachelor aan UA naast die van KUL leggen. Als ze bij de KUL vakken zien die je (nog) niet gezien hebt aan de UA, dan ga je die moeten inhalen. En de kans lijkt mij toch groot dat dat zo gaat zijn. Vakken die ze in eerste bachelor aan de KUL zien maar die je pas bij de UA in tweede bachelor ofzo zou zien etc.

De overstap van unief naar middelbaar is inderdaad niet te onderschatten, maar soms kan op kot gaan juist een positief effect hebben. Toen ik het eerst jaar niet op kot zat, had ik het moeilijker omdat je thuis komt en het dan voor mij moeilijker was om terug iets voor school te doen, in het middelbaar kwam ik thuis van school en deed ik namelijk ook niets meer. Voor mij was op kot gaan dus een nieuwe omgeving en een kans om nieuwe gewoontes aan te leren. Natuurlijk zijn er ook genoeg voorbeelden van studenten die dan bij een studentenvereniging gaan, veel nieuwe vrienden maken, bijna nooit op kot zijn en veel uitgaan, en die hun resultaten zijn dan vaak minder goed. Je moet uzelf genoeg kennen om te weten of op kot gaan het eerste jaar goed is of niet.

iTrader
    0
    Ik zou direct beginnen in Leuven dan. Je gaat vrijstellingen moeten aanvragen als je overstapt, en er is geen garantie dat je die ook effectief gaat krijgen aangezien ze zeker willen zijn dat je echt wel dezelfde basis hebt. Mijn advies: don't

Ik heb trouwens in mijn eerste jaar gependeld van mijn huis (10-15km van Gent) tot de VUB. Ik zat 1.5u-2.5u op de trein, maar ik heb elke dag nog gestudeerd als ik thuis kwam en deed op de trein ook wel veel voorbereidend werk (aanduiden, samenvattingen maken, notities uittypen,...). Is dus zeker haalbaar hoor.

iTrader
    0
    Switchen van universiteit na 1 jaar wil ik nu dus uitsluiten. Ook pendelen naar Leuven blijft geen optie voor mij, in het meest gunstige geval ben ik dan +/-2,5u onderweg per dag.

Het wordt dus ofwel op kot gaan in Leuven of anders toch de opleiding volgen aan de UA. Intussen is de schrik om op kot te gaan ook al wel weg.

Kan iemand mij vertellen hoe deze keuzevakken werken? De politieke vakken die ik wil opnemen (Politieke geschiedenis van België, Internationale politiek sinds 1945) zijn beide 4 studiepunten, terwijl het modeltraject 6 - 3 is? Hoe neem ik dit dan op? Economische geschiedenis (6 SP) vind ik ook nog interessant, maar dat kan ik ook in Antwerpen volgen.

Zie https://imgur.com/a/jzLPhtZ

En als ik het goed begrijp bieden deze keuzevakken ook een snellere aansluiting op eventuele Manama's op gebied van politiek / rechten / bestuurskunde. De 2 Manama's zou ik zeer interessant vinden, al denk ik dat een diploma politieke wetenschappen weinig meerwaarde bied t.o.v. TEW en ik dan meer ben met een combinatie van recht, bestuurskunde en politiek. Dit is in elk geval nog ver weg, en ik zou in eerste instantie gewoon een master TEW willen halen aan de KUL of de UA (met major-minor beleidsinformatica en nog iets anders) omdat ik denk daar het meeste aan te hebben.
    Laatst gewijzigd door Gigabit; 22 juli 2019 om 21:19

NEOMATRIX's schermafbeelding
    iTrader
    0
    gewoon op kot gaan, dat gaat je wel liggen! Je wordt er zeer zelfstandig van wat ook een boost naar zelfvertrouwen geeft wat dan weer ++ is voor studies

Carrion's schermafbeelding
    iTrader
    67 (100%)
    2,5 uur onderweg per dag is nu ook niet zo extreem eh. En aangezien het toch maar voor een jaar is.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NEOMATRIX Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    gewoon op kot gaan, dat gaat je wel liggen! Je wordt er zeer zelfstandig van wat ook een boost naar zelfvertrouwen geeft wat dan weer ++ is voor studies
    Heeft daar praktisch geen enkele invloed op. Veel eerste jaars dénken dat of maken zichzelf dat wijs om zo hun ouders te kunnen overtuigen om op kot te mogen.
    I know that there's a part of me, doomed to face eternity.

puni's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Carrion Bekijk bericht
    2,5 uur onderweg per dag is nu ook niet zo extreem eh. En aangezien het toch maar voor een jaar is.

Heeft daar praktisch geen enkele invloed op. Veel eerste jaars dénken dat of maken zichzelf dat wijs om zo hun ouders te kunnen overtuigen om op kot te mogen.
    En plus heeft Neomatrix afgaande op zijn ander draadje nog nooit op kot gezeten dus is dat een redelijk rare conclusie van iemand die er 0,0 ervaring mee heeft.
    Troj: Gij geeft het concept 'forumhoer' anders wel nieuwe dimensies .

Mijn FM09-journal: http://www.9lives.be/forum/football-...rnal-puni.html

AreVee's schermafbeelding
    iTrader
    0

Je laatste zin, mee eens.

Je eerste zin, goh... . 2,5 uur per dag neigt, toch zeker naar Belgische normen, naar extreem veel. En ik kan het weten, ik pendel vier a vijf dagen per week die afstand tussen de kempen en het brusselse, ben ondertussen al aan het uitzien naar iets dichterbij (qua woonst dan, job op zich is in orde) want ik vind het stilaan echt onhoudbaar worden. 2,5 uur dan ga je ofwel echt moeten zorgen dat je in de trein/bus/tram/... jezelf kan focussen op je schoolwerk, of anders echt wel enorm veel discipline aan de dag leggen om na die lange ritten nog voor school te werken.

Ik zou het persoonlijk niemand aanraden, toch zeker niet mensen die sowieso al een stevig jaar tegemoet gaan doordat ze aan het hoger onderwijs beginnen, een kot lijkt me geen overbodige luxe in de situatie van de ts.
    Ik hou niet van vlees maar ik eet het uit principe (Hans Teeuwen).

iTrader
    0
    Werkdagen van 7,5u of langer zijn niet te vergelijken met lesweken van een uur of 20 (of minder) hé

Ik pendelde ook 3u per dag, als student moest ik 2x per week om 8u30 starten gemiddeld. Rustige trein= perfect om op de laptop te werken of je cursus door te nemen. Als werknemer hebben er maar weinigen flexibele uren dus meestal 10x per week tijdens de spitsuren de trein/tram /bus nemen...

Daarna is het voor de meeste studenten ook maar pootjes onder tafel te schuiven terwijl het gros van de werkmensen die pendelen tussen 18u en 19u nog de boodschappen doen, koken, afruimen, de vaat,...

iTrader
    0
    Kzou gewoon unief nemen die je liefste wilt, aantal vrijstelling dat je behaalt is toch miniem.

iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door puni Bekijk bericht
    En plus heeft Neomatrix afgaande op zijn ander draadje nog nooit op kot gezeten dus is dat een redelijk rare conclusie van iemand die er 0,0 ervaring mee heeft.
    Neo dropt in alle schoolthreads zijn ongelimiteerde wijsheid, maar eigenlijk moet hij er zelf nog volledig aan beginnen.
    Ook schuwt hij iedereen die dit wél al gedaan heeft met het argument 'te lang geleden dus uw mening is invalid'.

Voor mij heeft het toch een groot positief effect gehad hoor, die kotperiode.
    Ik ben er ook veel meer opengebloeid. Of het was gewoon mijne leeftijd die een handje heeft geholpen.

NEOMATRIX's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door puni Bekijk bericht
    Ik hoef niet op kot gezeten te hebben om dit te moeten weten. Al mijn vrienden zitten op kot en ik weet dus ook hoe het allemaal loopt. Geloof mij je wordt er WEL zelfstandiger van. Dus trek je hoofd maar uit je reet voor je een nutteloze opmerking geeft.
    Natuurlijk heb je die uitzonderlijke gevallen die dan denken meer vrijheid dus ook veel gaan feesten en domme dingen doen. Dat is natuurlijk geen verantwoordelijkheid nemen en zo zitten er ook veel tussen. Je moet het zelf weten.

iTrader
    0
    Zelfstandigheid komt met de leeftijd en is persoonsgebonden. Een 25 jarige die op kot zit kan perfect minder zelfstandig zijn dan een 20 jarige die nooit op kot heeft gezeten.
    Van op kot zitten wordt je echt niet zelfstandig, de meerderheid van de studenten die op kot zitten, leeft op potjes eten van de mama en pizza, frieten, pasta met pesto,... en dropt zijn vuile was vrijdagavond gewoon thuis. Ooit al eens op donderdagavond in een keuken binnengelopen van een kotgebouw?
    In mijn vriendengroep zitten er een deel op kot en een deel niet, en je kan echt niet zeggen dat de ene groep zelfstandiger is dan de andere groep.

Verder: ik heb in mijn eerste jaar in Leuven ook gependeld en dat was 2 uur enkel, dus 4 uur per dag in totaal. Dat was vermoeiend, en zeker niet ideaal, maar ik heb het gehaald. Het hangt ook een beetje af van richting tot richting natuurlijk. Iemand die farmacie etc. doet en dus elke voormiddag les heeft met dan in de namiddag practica die ze dan nog 's avonds moeten voorbereiden, is pendelen al veel moeilijker dan iemand die bijvoorbeeld sociologie of communicatiewetenschappen studeert waar ze bijna enkel theoretische lessen hebben.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Natuurlijk heb je die uitzonderlijke gevallen.... en zo zitten er ook veel tussen.
    Euh....
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Carrion's schermafbeelding
    iTrader
    67 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door AreVee Bekijk bericht
    Je laatste zin, mee eens.

Je eerste zin, goh... . 2,5 uur per dag neigt, toch zeker naar Belgische normen, naar extreem veel. En ik kan het weten, ik pendel vier a vijf dagen per week die afstand tussen de kempen en het brusselse, ben ondertussen al aan het uitzien naar iets dichterbij (qua woonst dan, job op zich is in orde) want ik vind het stilaan echt onhoudbaar worden. 2,5 uur dan ga je ofwel echt moeten zorgen dat je in de trein/bus/tram/... jezelf kan focussen op je schoolwerk, of anders echt wel enorm veel discipline aan de dag leggen om na die lange ritten nog voor school te werken.

Ik zou het persoonlijk niemand aanraden, toch zeker niet mensen die sowieso al een stevig jaar tegemoet gaan doordat ze aan het hoger onderwijs beginnen, een kot lijkt me geen overbodige luxe in de situatie van de ts.
    Ik moest vroeger bijna 3 uur met de bus pendelen om op school te raken, daarna moest ik nog eens 3 uur terug. 2,5 uur op en af is echt niet abnormaal veel, dat doen zelfs de meeste werkmensen. En kom, laten we wel even eerlijk zijn hier. De kans dat die 2,5 uur steeds gebruikt worden voor school is onbestaand, zelfs de merendeel van de tijd worden die uren niet gebruikt om schoolwerk te doen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tailball Bekijk bericht
    Voor mij heeft het toch een groot positief effect gehad hoor, die kotperiode.
    Ik ben er ook veel meer opengebloeid. Of het was gewoon mijne leeftijd die een handje heeft geholpen.
    Ik zeg niet dat het geen positief effect kan hebben eh. Maar op sociaal vlak openbloeien is niet hetzelfde als zelfstandig worden.

Ik hoef niet op kot gezeten te hebben om dit te moeten weten. Al mijn vrienden zitten op kot en ik weet dus ook hoe het allemaal loopt. Geloof mij je wordt er WEL zelfstandiger van. Dus trek je hoofd maar uit je reet voor je een nutteloze opmerking geeft.
    Natuurlijk heb je die uitzonderlijke gevallen die dan denken meer vrijheid dus ook veel gaan feesten en domme dingen doen. Dat is natuurlijk geen verantwoordelijkheid nemen en zo zitten er ook veel tussen. Je moet het zelf weten.
    De gemiddelde student:

- Neemt eten voor 2-3 dagen van thuis uit mee
    - Gaat de overige 2 dagen friet/kebab/pizza halen of vrijdag eten ze gewoon thuis mee
    - De was gaat ook gewoon mee naar huis
    - Wekelijks zakgeld om rond te komen

En ik zeg niet dat dit vreemd is ofzo, een 18-jarige hoeft totaal niet zichzelf te onderhouden op kot. Maar je moet niet doen alsof 1 keer per week naar de delhaize een pak cola en bak bier halen gelijk staat aan zelfstandigheid. Het feit dat ze na hun studies niet meer thuis willen wonen komt niet omdat ze zo zelfstandig geworden zijn maar omdat ze het na 3-4 jaar niet meer naar het gezaag van ma en pa willen luisteren.
    I know that there's a part of me, doomed to face eternity.

Pagina 1 van 3 123 Laatste

Regels voor berichten