Pagina 2 van 3 Eerste 123 Laatste

iTrader
    0
    Bedankt allemaal voor jullie reacties! Ik heb intussen nog wat informatie over op kot gaan verzameld, en hoop stilaan mijn keuze te kunnen maken.

Heel specifiek zou iemand mij met een antwoord op de volgende vragen nog kunnen helpen met het maken van de keuze.

=====>

Kan iemand mij vertellen hoe deze keuzevakken werken? De politieke vakken die ik wil opnemen (Politieke geschiedenis van België, Internationale politiek sinds 1945) zijn beide 4 studiepunten, terwijl het modeltraject 6 - 3 is? Hoe neem ik dit dan op? Economische geschiedenis (6 SP) vind ik ook nog interessant, maar dat kan ik ook in Antwerpen volgen.

Zie https://imgur.com/a/jzLPhtZ

En als ik het goed begrijp bieden deze keuzevakken ook een snellere aansluiting op eventuele Manama's op gebied van politiek / rechten / bestuurskunde. De 2 Manama's zou ik zeer interessant vinden, al denk ik dat een diploma politieke wetenschappen weinig meerwaarde bied t.o.v. TEW en ik dan meer ben met een combinatie van recht, bestuurskunde en politiek. Dit is in elk geval nog ver weg, en ik zou in eerste instantie gewoon een master TEW willen halen aan de KUL of de UA (met major-minor beleidsinformatica en nog iets anders) omdat ik denk daar het meeste aan te hebben.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Carrion Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Ik moest vroeger bijna 3 uur met de bus pendelen om op school te raken, daarna moest ik nog eens 3 uur terug. 2,5 uur op en af is echt niet abnormaal veel, dat doen zelfs de meeste werkmensen. En kom, laten we wel even eerlijk zijn hier. De kans dat die 2,5 uur steeds gebruikt worden voor school is onbestaand, zelfs de merendeel van de tijd worden die uren niet gebruikt om schoolwerk te doen.
    Het is wel degelijk abnormaal om 2.5h onderweg te zijn. Een gemiddelde werkmens is 40min enkele rit onderweg. Slechts 1 op 7 pendelaars >2h (heen/terug). Om dus te zeggen dat 2.5-3h pendelen normaal is, dat is de waarheid geweld aandoen. Je moet maar eens Googlen.

Ik heb ook nog nooit iemand horen zeggen dat hij op zijn leven terug kijkt en denkt 'had ik maar langer gependeld'. Dus waarom je vrijwillig zou kiezen voor uren pendelen als er een alternatief is, is mij een raadsel.

En inderdaad dat die 2.5h niet zal gebruikt worden voor schoolwerk. Maar ik denk dat alles interessanter is dan in een trein of een auto te zetten....

De gemiddelde student:

- Neemt eten voor 2-3 dagen van thuis uit mee
    - Gaat de overige 2 dagen friet/kebab/pizza halen of vrijdag eten ze gewoon thuis mee
    - De was gaat ook gewoon mee naar huis
    - Wekelijks zakgeld om rond te komen
    Misschien de eerste paar weken op kot. Maar ik ken heel weinig studenten die zo leven.

Ik heb heel veel pizza/kebabs in mijn leven gegeten, maar op den duur raak je zelfs die beu. Om dan nog maar te zwijgen dat het, zelfs aan studenten tarieven, onbetaalbaar is om elke dag 5-10 euro aan pizza/pitta/frieten te spenderen. Af en toe moet je er eens wat boterhammen tussen draaien of zelf eten maken.

Het enige wat mij begon tegen te steken met op kot zitten, was het over en weer sleuren van zakken was, eten en vrijdag avond op trein zitten tussen hopen andere studenten. Over time evolueert dat dus naar zelf je was doen, geen eten meer meesleuren op de trein en op zaterdag 1x over en weer gaan of zelfs weekends op kot blijven. Zie daar, het zelfstandig worden.

En ik zeg niet dat dit vreemd is ofzo, een 18-jarige hoeft totaal niet zichzelf te onderhouden op kot. Maar je moet niet doen alsof 1 keer per week naar de delhaize een pak cola en bak bier halen gelijk staat aan zelfstandigheid. Het feit dat ze na hun studies niet meer thuis willen wonen komt niet omdat ze zo zelfstandig geworden zijn maar omdat ze het na 3-4 jaar niet meer naar het gezaag van ma en pa willen luisteren.
    En er is dus wel degelijk een verschil tussen op je kamer thuis zitten, 'komen eten', naar beneden gaan en het eten binnen stoempen. Je kunt het ridiculiseren, maar zelfs in het 'eten van thuis meekrijgen en frieten halen' model moet je elke dag opstaan, naar de les gaan (in theorie), zelf je eten opwarmen, zelf je frieten gaan halen, zelf je planning maken, examens doen, slagen.

Een leven waar menige OCMWers van 40 jaloers op zijn, want die kunnen zich geen 2 dagen gedragen of een zinvolle dagbesteding aanhouden. Dus het is inderdaad vanzelfsprekend en niet-veel-zeggend voor sommigen, maar waarom is het dan wel moeilijk voor sommige volwassenen??

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gigabit Bekijk bericht
    Bedankt allemaal voor jullie reacties! Ik heb intussen nog wat informatie over op kot gaan verzameld, en hoop stilaan mijn keuze te kunnen maken.

Heel specifiek zou iemand mij met een antwoord op de volgende vragen nog kunnen helpen met het maken van de keuze.

=====>
    Met vrijstellingen en keuzevakken is het altijd een loterij, zeker als je van unif verandert.

Je zult altijd een persoonlijk dossier moeten indienen en afhankelijk van wie welk vak geeft in welke unif zal het altijd een beetje onvoorspelbaar blijven wat zal goedgekeurd worden en wat niet.

Voor de rest vind ik dat je veel te exotisch probeert te doen zonder added value
    1) Geen enkele werkgever zal er later van wakker liggen welk keuzevak je waar gevolgd hebt (precies of iemand zal ooit in detail je puntenlijst bekijken [en indien zo weten wat een keuzevak was]).
    2) Je bent al bezig over keuzevakken en MaNaMa's. Probeer eerst eens door je eerste semester te raken en beslis dan wat je verder wil doen.

NEOMATRIX's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Allemaal onzin van dat op kot zitten. Ik weet niet met wat voor volk jullie omgaan maar ik ken zeer veel studenten die op kot zitten die zelf hun maaltijden maken op maandag voor gans de week. Trouwens de perfecte maaltijden voor sporters. Wat je zegt IVB pizzas enzo is zeker waar, af en toe mag dat ook. Maar die elke dag zo'n slecht eetschema hebben, hebben 't grotendeels zelf in de hand.

Trouwens wordt je wel zelfstandiger door op kot te zitten, je kookt, je leer bewust omgaan met geld, gaat zelf naar de winkel en dergelijke. Tenzij je natuurlijk zo'n special geval bent dat alles van thuis uit krijgt (wat dus ook dikke onzin is).

iTrader
    0
    Ik moest vroeger bijna 3 uur met de bus pendelen om op school te raken, daarna moest ik nog eens 3 uur terug. 2,5 uur op en af is echt niet abnormaal veel, dat doen zelfs de meeste werkmensen. En kom, laten we wel even eerlijk zijn hier. De kans dat die 2,5 uur steeds gebruikt worden voor school is onbestaand, zelfs de merendeel van de tijd worden die uren niet gebruikt om schoolwerk te doen.

Ik zeg niet dat het geen positief effect kan hebben eh. Maar op sociaal vlak openbloeien is niet hetzelfde als zelfstandig worden.

De gemiddelde student:

- Neemt eten voor 2-3 dagen van thuis uit mee
    - Gaat de overige 2 dagen friet/kebab/pizza halen of vrijdag eten ze gewoon thuis mee
    - De was gaat ook gewoon mee naar huis
    - Wekelijks zakgeld om rond te komen

En ik zeg niet dat dit vreemd is ofzo, een 18-jarige hoeft totaal niet zichzelf te onderhouden op kot. Maar je moet niet doen alsof 1 keer per week naar de delhaize een pak cola en bak bier halen gelijk staat aan zelfstandigheid. Het feit dat ze na hun studies niet meer thuis willen wonen komt niet omdat ze zo zelfstandig geworden zijn maar omdat ze het na 3-4 jaar niet meer naar het gezaag van ma en pa willen luisteren.
    Stel je voor dat je drie uur per dag pendelt. Je moet dan wel goed dom zijn. Dat zijn drie kostbare uren die je vele nuttiger kan besteden. Natuurlijk als je geen zware universitaire opleiding volgt is tijd niet belangrijk

Carrion's schermafbeelding
    iTrader
    67 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NEOMATRIX Bekijk bericht
    Stel je voor dat je drie uur per dag pendelt. Je moet dan wel goed dom zijn. Dat zijn drie kostbare uren die je vele nuttiger kan besteden. Natuurlijk als je geen zware universitaire opleiding volgt is tijd niet belangrijk
    Niet iedereen heeft het geluk om op kot te kunnen of mogen van z’n ouders. En vooralsnog heb jij ook nog geen potten gebroken in het hoger onderwijs dus we zullen zien hoe jij het er vanaf brengt.
    I know that there's a part of me, doomed to face eternity.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    1 (100%)
    Ik heb genoeg medestudenten gehad die het eerste jaar niet op kot mochten wegens:
    - prijzig
    - ze hadden zichzelf niet bewezen de richting aan te kunnen en ervoor te willen gaan

In het 2e jaar mochten al diegenen die zich hadden bewezen wel op kot.

iTrader
    0
    Allemaal onzin van dat op kot zitten. Ik weet niet met wat voor volk jullie omgaan maar ik ken zeer veel studenten die op kot zitten die zelf hun maaltijden maken op maandag voor gans de week. Trouwens de perfecte maaltijden voor sporters. Wat je zegt IVB pizzas enzo is zeker waar, af en toe mag dat ook. Maar die elke dag zo'n slecht eetschema hebben, hebben 't grotendeels zelf in de hand.

Trouwens wordt je wel zelfstandiger door op kot te zitten, je kookt, je leer bewust omgaan met geld, gaat zelf naar de winkel en dergelijke. Tenzij je natuurlijk zo'n special geval bent dat alles van thuis uit krijgt (wat dus ook dikke onzin is).
    Eum... ik weet niet hoe het er bij u thuis aan toe gaat, maar de meeste studenten (die al dan niet op kot zitten) moeten thuis wel mee helpen met koken, kuisen, naar de winkel gaan,... daarbij doen de meeste studenten wel vakantiejob etc. Dus met geld omgaan, leer je niet door op kot te gaan lol.

Sylverscythe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    De TS heeft twee opties uiteindelijk:
    - Meteen naar de KUL en lang pendelen
    - De overstap maken en eventueel vakken inhalen.

De 2de optie is zo slecht nog niet, als die vakken meevallen, en dat kan hij nu toch al navragen aan de trajectbegeleiders van de KUL? Dat pendelen lijkt mij vooral verloren tijd dus ik zou er niet voor staan springen.

En op kot gaan, mja, ik zou er het belang nu ook niet van overschatten. Ik ken ook mensen waarbij dat eigenlijk zelfstandig wonen was, al dan niet met de vriendin, maar evengoed mensen die gewoon elke avond wilden uitgaan zonder dat de ouders het wisten, en zoals het cliché hier dan maar eten meenamen van thuis en de was op vrijdag gingen afzetten om een weekend thuis "te recupereren". Zie ook "op kot zitten in Leuven maar naar Brussel pendelen voor de studies" Hangt af van jouw persoonlijkheid.

Zelf mocht ik het eerste jaar niet op kot omdat mijn ouders nog wat "toezicht" wilden hebben. Tijdens dat eerste jaar is mijn moeder dan overleden, en was ik het pendelen gewoon, dus ben ik gewoon thuis bij mijn vader gebleven voor de rest van mijn studies. De ervaring is natuurlijk anders, je doet minder TD's want je moet altijd op iemand zijn kot bijven slapen, en je hebt misschien een minder sterke band met andere kotstudenten wegens weinig gedeelde ervaringen buiten de les. Langs de andere kant had ik daardoor wel een goede band met mijn vrienden thuis, die ook niet op kot zaten. Ik heb geen permanente ontwikkelingsschade opgelopen zover ik weet
    Time is the school in which we learn, time is the fire in which we burn.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door WhiteCollar Bekijk bericht
    Eum... ik weet niet hoe het er bij u thuis aan toe gaat, maar de meeste studenten (die al dan niet op kot zitten) moeten thuis wel mee helpen met koken, kuisen, naar de winkel gaan,... daarbij doen de meeste studenten wel vakantiejob etc. Dus met geld omgaan, leer je niet door op kot te gaan lol.
    Het is zeer duidelijk dat je hier je eigen mening probeert te argumenteren op alle manieren. Ook trouwens allemaal subjectief - dus hou je mening maar voor jezelf. Mijn mening is hier anders over en ik zeg en weet dat je WEL zelfstandiger kan worden door op kot te gaan. Misschien is het bij jou niet gelukt maar dat wil niet zeggen dat een ander het niet kan

iTrader
    0
    Niet iedereen heeft het geluk om op kot te kunnen of mogen van z’n ouders. En vooralsnog heb jij ook nog geen potten gebroken in het hoger onderwijs dus we zullen zien hoe jij het er vanaf brengt.
    Dat is dan pech voor jou. Drie uur pendelen per dag, leuk voor jou. Trouwens hoef ik zelf nog niet op het hoger onderwijs gezeten te hebben om te weten hoe het in zijn gang gaat.

AreVee's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Je omschrijving van de gemiddelde student lijkt me vrij correct.

Verder zeker de nodige dosis respect voor je afgelegde afstanden. Of dat dan daarom de norm is om 2,5 uur onderweg te zijn? Daar twijfel ik aan ik ken er nog die het doen maar de meeste zitten toch aan minder of ze moesten echt in de piekuren fille hebben.

Laatste stuk ook eens, die 2,5 uur zal zelden volledig gebruikt worden voor school. Maar t moet ooit wel is gebeuren in t hoger onderwijs natuurlijk, en als je het dan tijdens het pendelen niet doet blijft over heel vroeg of heel laat op de dag of de weekends, ook niet ideaal. Of t zou een richting moeten zijn met (heel) weinig les en liefst geen practica.
    Ik hou niet van vlees maar ik eet het uit principe (Hans Teeuwen).

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door AreVee Bekijk bericht
    Je omschrijving van de gemiddelde student lijkt me vrij correct.

Verder zeker de nodige dosis respect voor je afgelegde afstanden. Of dat dan daarom de norm is om 2,5 uur onderweg te zijn? Daar twijfel ik aan ik ken er nog die het doen maar de meeste zitten toch aan minder of ze moesten echt in de piekuren fille hebben.

Laatste stuk ook eens, die 2,5 uur zal zelden volledig gebruikt worden voor school. Maar t moet ooit wel is gebeuren in t hoger onderwijs natuurlijk, en als je het dan tijdens het pendelen niet doet blijft over heel vroeg of heel laat op de dag of de weekends, ook niet ideaal. Of t zou een richting moeten zijn met (heel) weinig les en liefst geen practica.
    Edit: @carrion is het nu 3 uur heen en 3 uur terug dat je deed? want dit is wat je zei ''Ik moest vroeger bijna 3 uur met de bus pendelen om op school te raken, daarna moest ik nog eens 3 uur terug''. Dit is weer en pak langer per dag. Uitgerekend kom je dan aan 1140 uur pendelen per jaar. Als je weet dat een student 480uurs per jaar mag werken. Lol dat is gewoon echt een pak kostbare tijd - dit is abnormaal en ten strengste afgeraden.

Doorgaans is 2 uurs in totaal per dag pendelen wel normaal en hoef je niet voor op kot te gaan. Ikzelf pendel 1u15m heen en 1u15m terug voor naar school te gaan. Maar dit is voor mij toch de limiet. Moest ik langer dan 1u30m heen en 1u30m terug pendelen zou ik een kot toch hard overwegen. Er zijn richtingen zoals bijvoorbeeld de chemie (als ik het juist heb) waar je toch soms na 18u in 't lab moet werken vr groepsopdrachten of whatever. Dan is pendelen echt wel uit den boze.
    Laatst gewijzigd door NEOMATRIX; 25 juli 2019 om 16:34

Carrion's schermafbeelding
    iTrader
    67 (100%)
    Edit: @carrion is het nu 3 uur heen en 3 uur terug dat je deed? want dit is wat je zei ''Ik moest vroeger bijna 3 uur met de bus pendelen om op school te raken, daarna moest ik nog eens 3 uur terug''. Dit is weer en pak langer per dag. Uitgerekend kom je dan aan 1140 uur pendelen per jaar. Als je weet dat een student 480uurs per jaar mag werken. Lol dat is gewoon echt een pak kostbare tijd - dit is abnormaal en ten strengste afgeraden.

Doorgaans is 2 uurs in totaal per dag pendelen wel normaal en hoef je niet voor op kot te gaan. Ikzelf pendel 1u15m heen en 1u15m terug voor naar school te gaan. Maar dit is voor mij toch de limiet. Moest ik langer dan 1u30m heen en 1u30m terug pendelen zou ik een kot toch hard overwegen. Er zijn richtingen zoals bijvoorbeeld de chemie (als ik het juist heb) waar je toch soms na 18u in 't lab moet werken vr groepsopdrachten of whatever. Dan is pendelen echt wel uit den boze.
    Inderdaad, nu het was 2,5 uur indien de Lijn geen vertragingen had maar we weten allemaal hoe dat uiteindelijk liep. Ik had voor die opleiding op dat moment geen andere keuze dan naar Genk te gaan. Ik moest eerst van hier naar Hasselt wat al een uur was. Daarna nog eens van Hasselt naar Genk en van Genk station nog eens naar school.

En nogmaals, als je gewoonweg niet op kot MAG van uw ouders (zelfs al betaal je het zelf) dan valt daar niet veel aan te doen.
    I know that there's a part of me, doomed to face eternity.

iTrader
    0
    Inderdaad, nu het was 2,5 uur indien de Lijn geen vertragingen had maar we weten allemaal hoe dat uiteindelijk liep. Ik had voor die opleiding op dat moment geen andere keuze dan naar Genk te gaan. Ik moest eerst van hier naar Hasselt wat al een uur was. Daarna nog eens van Hasselt naar Genk en van Genk station nog eens naar school.

En nogmaals, als je gewoonweg niet op kot MAG van uw ouders (zelfs al betaal je het zelf) dan valt daar niet veel aan te doen.
    Amai dat is echt zot lang - op de trein is het nog doenbaar dan kan je eventueel studeren maar op een bus werken is wel een ander verhaal. En klopt als je niet op kot mag van uw ouders dan heb je indd wel pech en gaat het pendelen worden. Maar persoonlijk vind ik dit zeer streng van de ouders (tenzij ze hun redenen hebben, financiële redenen of whatever) maar als dit echt is om ''uzelf te bewijzen''..
    Dan is er toch een probleem bij de ouders, want 5u per dag pendelen kan evenveel redenen geven om motivatie te verliezen, net zoals op kot gaan kan zijn.
    Beide heeft zijn voordelen en nadelen.

Pagina 2 van 3 Eerste 123 Laatste

Regels voor berichten