iTrader
    0

Biomedische wetenschappen/BLT/Chemie

Hallo iedereen!

De wetenschap en de medische wereld interesseren me enorm daarom dat ik initieel Farmacie wou gaan studeren. Wat me eigenlijk tegenhoudt is de ijkinstoets op het begin van het academiejaar, die is gebasseerd op het niveau van 6u wiskunde en 1u chemie. Ik heb maar 4u wiskunde gehad en zit dus met de twijfel of ik de studie wel ga aankunnen. Misschien heeft iemand raad voor mij?
    Dan kwam ik uit op de academische bachelor Biomed. Wet. of de prof. bach. BLT, wat is eigenlijk het grote verschil tussen deze 2 (qua moeilijkheidsgraad, werk,...)? Chemie interesseert me ook daarom dus ook farmacie, maar toen zag ik de prof. bach. Chemie hoe zit het daar qua moeilijkheidsgraad, veel verschil op gebied van werk met een academische diploma,... ?

Alvast bedankt!

iTrader
    7 (100%)
    Ik heb met 4 uur wiskunde Farmacie gedaan (vanuit moderne talen-wetenschappen), op de UA. Dat was hoegenaamd geen probleem aangezien het zwaartepunt op de UA chemie was/is (?). In de VUB was het dan weer net omgekeerd, maar zelfs daar zou het me gelukt zijn (had ik dat eerste jaar gestuurd ). Laat dat je niet tegenhouden om de studie te doen, als je het graag doet. Je begint altijd vanaf nul, het gaat snel natuurlijk, maar verwacht niet dat eerste les wiskunde een brok gaat worden. Volg desnoods bijlessen, win wat info, en normaal moet dat wel lukken met de nodige inzet.

NEOMATRIX's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Tof tof je hebt precies de zelfde interesses als mij. Hier alle informatie voor academische bachelor chemie.
    In onderstaande links vind je duidelijke informatie over deze opleiding, ook wat je hierna kan dan en ook alle vakken die je zal hebben.

https://onderwijsaanbod.kuleuven.be/...a_omschrijving
    https://onderwijsaanbod.kuleuven.be/...C_51016906.htm
    https://www.onderwijskiezer.be/v2/ho...p?richting=293

Je kan rechtstreeks naar deze masters gaan als je uw bachelor in de chemie hebt behaald.

• Master in de chemie (nieuw programma vanaf 2018-2019) (Leuven)
    • Master of Chemistry (New programme as from 2018-2019) (Leuven)
    • Master in de biochemie en de biotechnologie (Leuven) (Na Minor biochemie en biotechnologie)
    • Master of Biophysics, Biochemistry and Biotechnology (Leuven) (Na Minor biochemie en biotechnologie)
    • Educatieve master in de wetenschappen en technologie (Leuven)
    • Master in de statistiek (Leuven)
    • Master of Statistics (Leuven)
    • Master in de nanowetenschappen, nanotechnologie en nano-engineering (Leuven)
    • Master of Nanoscience, Nanotechnology and Nanoengineering (Leuven)
    • Master of Bioinformatics (Leuven)

Je hebt dus zeer veel toekomst mogelijkheden. Trouwens begint bachelor in de chemie ook met basiswiskunde, basischemie en basisfysica. Dus je hebt VOLGENS MIJ geen voorkennis hier voor nodig. (Correct me if I'm wrong.)

Doc's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Chemie is veel wiskundiger dan farmacie. Ik zie ook niet direct een probleem met 4 uur wiskunde, kan je perfect bijschaven met monitoraten enzovoort.
    Waar zou je willen studeren?

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Doc Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Chemie is veel wiskundiger dan farmacie. Ik zie ook niet direct een probleem met 4 uur wiskunde, kan je perfect bijschaven met monitoraten enzovoort.
    Die wiskunde begint dat van een basis niveau op is dat echt moeilijk? Wat moet ik me hierbij voorstellen?

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Doc Bekijk bericht
    Ik zou het in Leuven willen studeren.
    Is chemie op de ucll ook veel wiskundiger dan ?

iTrader
    0
    Als je het allerliefste farmacie doet ; go for it!

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NEOMATRIX Bekijk bericht
    Tof tof je hebt precies de zelfde interesses als mij. Hier alle informatie voor academische bachelor chemie.
    In onderstaande links vind je duidelijke informatie over deze opleiding, ook wat je hierna kan dan en ook alle vakken die je zal hebben.

Je kan rechtstreeks naar deze masters gaan als je uw bachelor in de chemie hebt behaald.

• Master in de chemie (nieuw programma vanaf 2018-2019) (Leuven)
    • Master of Chemistry (New programme as from 2018-2019) (Leuven)
    • Master in de biochemie en de biotechnologie (Leuven) (Na Minor biochemie en biotechnologie)
    • Master of Biophysics, Biochemistry and Biotechnology (Leuven) (Na Minor biochemie en biotechnologie)
    • Educatieve master in de wetenschappen en technologie (Leuven)
    • Master in de statistiek (Leuven)
    • Master of Statistics (Leuven)
    • Master in de nanowetenschappen, nanotechnologie en nano-engineering (Leuven)
    • Master of Nanoscience, Nanotechnology and Nanoengineering (Leuven)
    • Master of Bioinformatics (Leuven)

Je hebt dus zeer veel toekomst mogelijkheden. Trouwens begint bachelor in de chemie ook met basiswiskunde, basischemie en basisfysica. Dus je hebt VOLGENS MIJ geen voorkennis hier voor nodig. (Correct me if I'm wrong.)
    Bij beginprofiel voor deze opleiding staat "Je hebt een stevige wiskundige basiskennis. Je volgde bij voorkeur zes uur wiskunde in het laatste jaar secundair onderwijs." Ik denk dus niet dat ik daarin zou kunnen starten en ik had het over een prof. bachelor (hogeschool) toch bedankt voor de info!

iTrader
    0

Master in de chemie (nieuw programma vanaf 2018-2019) (Leuven)
    Master of Chemistry (New programme as from 2018-2019) (Leuven)
    Master in de biochemie en de biotechnologie (Leuven) (Na Minor biochemie en biotechnologie)
    Master of Biophysics, Biochemistry and Biotechnology (Leuven) (Na Minor biochemie en biotechnologie)
    Educatieve master in de wetenschappen en technologie (Leuven)
    Master in de statistiek (Leuven)
    Master of Statistics (Leuven)
    Master in de nanowetenschappen, nanotechnologie en nano-engineering (Leuven)
    Master of Nanoscience, Nanotechnology and Nanoengineering (Leuven)
    Master of Bioinformatics (Leuven)

Ik heb een Master in de chemie gedaan in Leuven (eerste 2 jaar in campus Kortrijk).

Je begint inderdaad op alle vlakken met de basis, maar het niveau gaat wel snel naar omhoog. Motivatie is het allerbelangrijkste. Ik heb mensen uit een 4-uurs wiskunde zonder problemen alles zien doorlopen en anderen met een stevige 8-uurs achtergrond op hun bek zien gaan. Statistisch gezien heb je natuurlijk meer slaagkansen komend uit een WW (8-uurs).

Kies enkel voor chemie als dit ook werkelijk een grote interesse is. In een richting zoals farmacie wordt chemie als een 'tool' gebruikt om de receptuur te verduidelijken, waar in de bachelor/master chemie tot op het bot wordt uitgezocht naar het 'waarom' van bijna alles rondom u. De uitdrukking 'Alles is Chemie' komt hier echt tot leven. Uitermate interessant voor iemand die hierin gefascineerd is, bijzonder saai voor al de rest.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Doc's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kuera Bekijk bericht
    Ik zou het in Leuven willen studeren.
    Is chemie op de ucll ook veel wiskundiger dan ?
    Ah, ik dacht dat je een academische bachelor chemie wou doen. Verkeerd gelezen.
    Als ik het studieprogramma chemie op de UCLL bekijk gaat dat wel super meevallen denk ik.

Iig als je farmacie wenst te doen zou ik er gewoon voor gaan.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Selten Bekijk bericht
    Ik heb een Master in de chemie gedaan in Leuven (eerste 2 jaar in campus Kortrijk).

Je begint inderdaad op alle vlakken met de basis, maar het niveau gaat wel snel naar omhoog. Motivatie is het allerbelangrijkste. Ik heb mensen uit een 4-uurs wiskunde zonder problemen alles zien doorlopen en anderen met een stevige 8-uurs achtergrond op hun bek zien gaan. Statistisch gezien heb je natuurlijk meer slaagkansen komend uit een WW (8-uurs).

Kies enkel voor chemie als dit ook werkelijk een grote interesse is. In een richting zoals farmacie wordt chemie als een 'tool' gebruikt om de receptuur te verduidelijken, waar in de bachelor/master chemie tot op het bot wordt uitgezocht naar het 'waarom' van bijna alles rondom u. De uitdrukking 'Alles is Chemie' komt hier echt tot leven. Uitermate interessant voor iemand die hierin gefascineerd is, bijzonder saai voor al de rest.
    Super bedankt voor deze informatie. Ik kom dus eigenlijk van een richting met amper wiskunde en wetenschappen. (laat ik zeggen dat mijn wiskunde op 't niveau van een 4de jaars ASO zit).

Maar ik heb een zeer grote passie voor chemie en de andere wetenschappen. Enkel heb ik geen basis van alle vakken aangezien ik na 't 4de jaar aso gestopt ben en destijds deeltijds ben gaan werken. Ondertussen heb ik wel weer via volwassenen onderwijs de 2de graad van wisk en wetenschappen opgefrist en ook de 3de graad biologie voltooid. Mijn punten zaten altijd rond de 90% voor deze vakken en zo Is mijn passie hiervoor dus ook gekomen.. Opzich ligt de motivatie op de juiste plek, het is vooral zien of dit haalbaar is zonder "voorkennis". (als ik het zo kan zeggen)

Ik ben wel hard bezig deze zomer om te studeren en zou mss zo'n overbruggingslessen kunnen gaan volgen in september om toch wel iets te zien.

Wat denk je zou dit lukken? Of toch mss beter een 7de jaar ASO voor alle vakken op een stevig niveau te krijgen alvorens ik naar de unief ga?

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NEOMATRIX Bekijk bericht
    Super bedankt voor deze informatie. Ik kom dus eigenlijk van een richting met amper wiskunde en wetenschappen. (laat ik zeggen dat mijn wiskunde op 't niveau van een 4de jaars ASO zit).

Maar ik heb een zeer grote passie voor chemie en de andere wetenschappen. Enkel heb ik geen basis van alle vakken aangezien ik na 't 4de jaar aso gestopt ben en destijds deeltijds ben gaan werken. Ondertussen heb ik wel weer via volwassenen onderwijs de 2de graad van wisk en wetenschappen opgefrist en ook de 3de graad biologie voltooid. Mijn punten zaten altijd rond de 90% voor deze vakken en zo Is mijn passie hiervoor dus ook gekomen.. Opzich ligt de motivatie op de juiste plek, het is vooral zien of dit haalbaar is zonder "voorkennis". (als ik het zo kan zeggen)

Ik ben wel hard bezig deze zomer om te studeren en zou mss zo'n overbruggingslessen kunnen gaan volgen in september om toch wel iets te zien.

Wat denk je zou dit lukken? Of toch mss beter een 7de jaar ASO voor alle vakken op een stevig niveau te krijgen alvorens ik naar de unief ga?
    Moeilijk te zeggen. Een eikingstoets kan nooit kwaad.
    Een 7de jaar ASO zal u meer algemeen op een hoger niveau trekken, daar waar gerichte cursussen een veel grotere impact kunnen hebben op uw werkpunten.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Selten Bekijk bericht
    Moeilijk te zeggen. Een eikingstoets kan nooit kwaad.
    Een 7de jaar ASO zal u meer algemeen op een hoger niveau trekken, daar waar gerichte cursussen een veel grotere impact kunnen hebben op uw werkpunten.
    Inderdaad dat 7de jaar ga ik zeker wel aankunnen en ben erna zeker dat ik verder naar de unief kan gaan erna. Ik twijfel gewoon of ik mss die chemie zou overwegen of 't 7de jaar.
    Opzich is mijn doel slagen in het toelatingsexamen van geneeskunde 2020. Moest dat niet lukken ga ik verder in de chemie (en probeer eventueel de jaren erna nog opnieuw).

Zo'n ijkingstoets waar vind ik een goede voor alle vakken? En wat is het doel dat ik zou moeten halen daarin?

Regels voor berichten