iTrader
    0

Biomedische laboratoriumtechnologie, moeilijk!

Hallo allemaal

Ik ga (denk ik) dit schooljaar beginnen met biomedische laboratoriumtechnologie.

Ik heb een paar vraagjes:

- Hoe zwaar is deze richting?

- Voor welke vakken moet je oppassen?

- Is de wiskunde die je ziet moeilijk?

- Heb je inzicht nodig in deze richting?

Op de infodagen heb ik gehoord dat deze opleiding niet te onderschatten is wat mij wel wat schrik geeft. Ik zou heel erg blij zijn als er mensen zijn die hun meningen willen delen over deze opleiding.

Groeten

NEOMATRIX's schermafbeelding
    iTrader
    0
    > Hoe zwaar is deze richting?
    Dat hangt van jezelf af, wat is je vooropleiding? Wat is je kennis van de wetenschappen en wiskunde? Over het algemeen is deze richting doenbaar als je een gewone dosis intelligentie bevat en TSO / ASO hebt gevolgd.

> Voor welke vakken moet je oppassen?
    Organische chemie zeker goed bij houden van het begin - Anatomie en Fysiologie veel vanbuiten leren.

>Is de wiskunde die je ziet moeilijk?
    Heeft deze richting wiskunde?

>Heb je inzicht nodig in deze richting?
    Inzicht in de wetenschappen ja, vooral een interesse is het belangrijkst

iTrader
    0
    Afgestudeerd BLT'er hier!
    Wel al 3 jaartjes terug maar toch, hier gaan we:
    Zwaar is relatief, ik heb de richting eigenlijk vrijwel gehaald met weinig tot niets te studeren, terwijl mijn vriendin zich volop heeft moeten geven. Persoonlijk valt het echt wel mee, veel van de theorie wordt ook in de praktijk toegepast wat het makkelijker maakt om te studeren nadat je het al eens gezien/gedaan hebt.

-Voor welke vakken moet je oppassen?
    Stereotypische buisvakken waren in mijn jaren inderdaad de anatomie, hematologie (theorie gedeelte) en pathologie. Hematologie en pathologie werken wel door dezelfde persoon gegeven en deze kon nogal uhm... apart zijn.

-Is de wiskunde die je ziet moeilijk?
    Nope. Helemaal niet. Stel je hebt moeite, maak gewoon alle oefeningen die ze je voorschotelen en je zal merken dat het uiteindelijk vanzelf gaat. Ken ook gasten die zonder ooit ne oefening gezien te hebben slagen met een 18/20. Met andere woorden: de lat ligt niet zo heel hoog.

-Heb je inzicht nodig in deze richting?
    Inzicht heb je altijd nodig bij alle richtingen die je eventueel wilt volgen. Economische richtingen inzicht nodig in de economie en bij wetenschappelijke richtingen in de wetenschap.
    Zelf vond ik dat veel op te lossen viel door gewoon logisch te redeneren.

Als je vragen hebt over cursussen of dergelijke, go ahead. Heb ze hier nog allemaal op de zolder liggen!

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door VilenneFred Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Afgestudeerd BLT'er hier!
    Wel al 3 jaartjes terug maar toch, hier gaan we:
    Zwaar is relatief, ik heb de richting eigenlijk vrijwel gehaald met weinig tot niets te studeren, terwijl mijn vriendin zich volop heeft moeten geven. Persoonlijk valt het echt wel mee, veel van de theorie wordt ook in de praktijk toegepast wat het makkelijker maakt om te studeren nadat je het al eens gezien/gedaan hebt.

-Voor welke vakken moet je oppassen?
    Stereotypische buisvakken waren in mijn jaren inderdaad de anatomie, hematologie (theorie gedeelte) en pathologie. Hematologie en pathologie werken wel door dezelfde persoon gegeven en deze kon nogal uhm... apart zijn.

-Is de wiskunde die je ziet moeilijk?
    Nope. Helemaal niet. Stel je hebt moeite, maak gewoon alle oefeningen die ze je voorschotelen en je zal merken dat het uiteindelijk vanzelf gaat. Ken ook gasten die zonder ooit ne oefening gezien te hebben slagen met een 18/20. Met andere woorden: de lat ligt niet zo heel hoog.

-Heb je inzicht nodig in deze richting?
    Inzicht heb je altijd nodig bij alle richtingen die je eventueel wilt volgen. Economische richtingen inzicht nodig in de economie en bij wetenschappelijke richtingen in de wetenschap.
    Zelf vond ik dat veel op te lossen viel door gewoon logisch te redeneren.

Als je vragen hebt over cursussen of dergelijke, go ahead. Heb ze hier nog allemaal op de zolder liggen!
    Bedankt voor je reactie! Leuk om te horen dat het best nog meevalt!
    Zijn de cursussen duidelijk en begrijpelijk? Heb je ook genoeg uitdaging in BLT? Welk afstudeerrichting zou je adviseren op vlak van toekomst?

iTrader
    0
    Waar ga je BLT volgen? Zelf zat ik in Diepenbeek.
    Cursussen waren vrij duidelijk, het was wel echt de moeite om extra te noteren want sommige leerkrachten hielden zich aan Powerpoints met extra uitleg. Het was misschien wel de moeite om de cursussen te updaten.
    Voor mezelf lag de uitdaging misschien iets te laag maar ik moet er wel bij zeggen dat ik een laboranten vooropleiding had (Chemie op het Secundair) en dat veel herhaling was voor mij.
    Zelf heb ik Medische Laboratoriumtechnologie als afstudeerrichting. Rechtstreeks werk gevonden en datzelfde geld voor de meeste mensen waarmee ik afgestudeerd ben.
    Stel dat je toch nog wilt verder studeren is dat ook mogelijk door een schakeljaar te volgen en vervolgens verder te gaan met Biomedische wetenschappen op de universiteit. Het Schakeljaar is wel zwaar heb ik gehoord.

iTrader
    0
    Beste mensen

Ik heb gehoord dat je met BLT normaal gezien snel werk kan vinden. Maar de meeste mensen zijn niet tevreden met hun job wegens 'routinewerk'. Nu vraag ik mij af of ik een slechte keuze heb gemaakt... Is er echt geen afwisseling? En wat bedoelt men met 'routinewerk'?

Ook de lonen zijn niet zo schitterend heb ik vernomen. Hoeveel verdien je als starter ongeveer netto? Is er een verschil tussen de twee afstudeerrichtingen qua loon?
    (Op het internet vond ik niet zoveel in verband met de lonen)

PS: Welke afstudeerrichting zouden jullie adviseren?

Alvast bedankt

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lien.. Bekijk bericht
    Beste mensen

Ik heb gehoord dat je met BLT normaal gezien snel werk kan vinden. Maar de meeste mensen zijn niet tevreden met hun job wegens 'routinewerk'. Nu vraag ik mij af of ik een slechte keuze heb gemaakt... Is er echt geen afwisseling? En wat bedoelt men met 'routinewerk'?

Ook de lonen zijn niet zo schitterend heb ik vernomen. Hoeveel verdien je als starter ongeveer netto? Is er een verschil tussen de twee afstudeerrichtingen qua loon?
    (Op het internet vond ik niet zoveel in verband met de lonen)

PS: Welke afstudeerrichting zouden jullie adviseren?

Alvast bedankt
    Snel werk zal je zeker vinden. Maar het is inderdaad wat routinewerk. Elke dag komen er stalen toe die je op dezelfde wijze moet analyseren. Mijn vriendin heeft onlangs stage gedaan (en is nu dus afgestudeerd) en heeft op verschillende diensten gestaan. Ze zegt dat het ook wel van dienst tot dienst afhangt. Sommige diensten zijn al volledig geautomatiseerd en dan is het bijna letterlijk een staal op de machine zetten, laten analyseren door de machine, "een paar knopjes induwen", waardes aflezen van de machine. Andere diensten zijn wel nog erg manueel en mag je dan zelf pipetteren, vloeistoffen maken,... sowieso moet je tijdens je stage op de verschillende diensten staan en dan zal je zelf wel merken wat je het liefste doet. Bij sommige bedrijven is er ook een soort van rotatie systeem waarbij je eerst 2 weken een dienst doet, dan een andere,... en dan voelt het veel minder als routinewerk aan. Mijn vriendin is echt niet iemand die dagenlang hersenloos staaltjes op een band kan plaatsen, dus het is zeker geen "bandwerk" ofzo. Is er veel intellectuele uitdaging? Ook niet. Veel zelf nadenken moet je in principe niet doen. Desondanks heb je wel een grote verantwoordelijkheid, namelijk dat je waardes die je uitkomt, kloppen.
    Qua startersloon is het zeker niet slechter betaald dan een ander typisch hogeschool-diploma job zoals iemand die office management of logopedie (hogeschool) heeft gestudeerd. De meesten van mijn vriendin haar klasgenoten die beginnen werken zitten zo rond de 2100 / 2200 bruto met voordelen zoals maaltijdcheques, hospitalisatieverzekering als je bij een ziekenhuis werkt,... en dat is dus zeker niet slecht. Als je jong bent en je hebt nog geen familiale verplichtingen zou ik zelfs shiftwerk overwegen (weekend en nacht) in een ziekenhuis, dat verdient namelijk beter. Met je diploma kan je ook in de farmaceutische/chemische sector terecht (dus buiten het klassieke labo waar ze je bloed controleren etc.) en dat verdient soms ook wel beter.
    Ik denk niet dat er veel verschil zit qua loon tussen de twee afstudeerrichtingen.

Je moet eerst en vooral kiezen wat je het leukste lijkt, maar als je echt twijfelt zou ik BLT aanraden omdat je om de job van BLT'er uit te voeren een speciale herkenning nodig hebt van de overheid die je met die afstudeerrichting krijgt maar die je als FBT'er niet krijgt. Terwijl je met een BLT diploma ook wel jobs voor FBT kan uitvoeren (meestal vragen ze bij farmaceutische bedrijven een algemeen laborantendiploma).

iTrader
    0
    Nu dat school dichter en dichter aankomt wil ik toch een ander richting volgen die wat meer afwisseling heeft. Ik heb geen spijt van mijn keuze in de zin van het ziet er mij mega interessante richting uit, maar dat routinewerk schrikt mij echt af..

Ik ben al ingeschreven, als ik nu van richting zou veranderen verlies ik dan studiepunten?

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lien.. Bekijk bericht
    Nu dat school dichter en dichter aankomt wil ik toch een ander richting volgen die wat meer afwisseling heeft. Ik heb geen spijt van mijn keuze in de zin van het ziet er mij mega interessante richting uit, maar dat routinewerk schrikt mij echt af..

Ik ben al ingeschreven, als ik nu van richting zou veranderen verlies ik dan studiepunten?
    wat ga je dan volgen? Ik zou u toch niet laten afschrikken, zeker niet als de richting u eigenlijk super hard interesseert. Volgens mij zijn er genoeg jobs waar je u draait wel zult vinden. Toen ik met mijn vriendin op de jobbeurs liep, was bijvoorbeeld ook callebaut daar (chocolade).

Je verliest geen studiepunten als je zou veranderen, maar denk er toch maar goed over na want ik vind het toch wat vreemd dat je op 2 dagen tijd u plots bedenkt.

iTrader
    0
    Ik heb heel hard zitten twijfelen tussen chemie en biomedische laboratoriumtechnologie. Ik heb dan toch gekozen voor BLT, omdat de medische kant mij iets meer interesseert.

Ik zal er zeker eens goed over nadenken. Ik ben gewoon een beetje bang dat ik mijn job in de toekomst beu zou worden.

iTrader
    0
    Je kan ook altijd in het onderzoek gaan werken. Wel geen vaste contracten maar wel meer afwisseling. Loon blijft hetzelfde.
    Ik werk in Nederland en zit rond de 2000euro netto zonder mijn diensten. Heb echter wel pas 2 jaar ervaring. Lonen stijgen ook wel constant bij ons dus dat zit zeker niet slecht vind ik als beginner.
    Achteraf kun je alsnog veranderen van werkgever en voor een groot bedrijf gaan werken voor een hoger salaris. (Zie Medtronic en Jansen pharmaceutica)

Regels voor berichten