iTrader
    0

Question Voltijds werken, één vak opnemen > studentenkot?

Als ik één vak opneem via creditdoelcontract naast mijn voltijdse tewerkstelling, een vak waarvoor ik eigenlijk weinig of niet hoef te studeren om ervoor te kunnen slagen, kan ik dan een kot huren dat "alleen aan studenten" wordt verhuurd? Een huisbaas waarmee ik in contact stond heeft mij gezegd dat het een kwestie van statuut is... Wat verandert er voor de verhuurder en wat zijn de vereisten om zich "student" te mogen noemen?

Het zou mij namelijk een zeer groot plezier doen mocht ik nog enkele jaren in een studenhuis kunnen wonen waar een huiselijke sfeer heerst.
    Laatst gewijzigd door FrancisN; 16 juli 2019 om 18:21

iTrader
    0
    Je moet in de 20 studiepunten opnemen om als student gezien te worden (ik dacht 27?) maar eigenlijk zoek je gewoon een cohousing project en geen studentenstatuut....
    Dit is dan veel interessanter voor jou.

https://www.samenhuizen.be/zoekertjes

iTrader
    0
    Bedankt voor deze tip. Ik had wel graag in een huis gewoond met een klein leeftijdsverschil tussen de bewoners, en liefst ook pal in het centrum. Koten voldoen hier vaker aan. Daarom zou ik toch nog eens willen vragen of het verschil student/niet-student zo groot is?

iTrader
    0
    Om als student aanzien te worden, moet je inderdaad 27 studiepunten opnemen, het zou anders gemakkelijk voor iedereen zijn om dat statuut (en bijkomende voordelen) te krijgen.

iTrader
    0
    Ik heb dit al twee keer gevraagd aan Dr. Google en nog nooit gevonden. Waar staat dit van die 27 sp?

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    er is geen wet die iets zegt qua aantal studentenpunten.

Het is de feitelijke situatie die telt: als jij mooi elk weekend naar je ouders gaat en daar alles van post laat toekomen zoals een normale student, zal je perfect een kot kunnen huren (voor de kotbaas maakt dat dan niet veel uit).

Pas als je feitelijke woonplaats dat kot is of je domicilie daar staat, kan de kotbaas in de problemen komen.
    “Denk niet wit, denk niet zwart,
    Denk niet zwart-wit
    Maar in de kleur van je hart ”
    Frank Boeijen

iTrader
    0
    Zie je dat dacht ik ook. Er is dus helemaal geen statuutverschil? Het gaat gewoon om domicilie? Dus die kotbazen doen dat gewoon zomaar. Ik krijg op het internet zelfs altijd te lezen dat jet moet ingeschreven zijn aan een univ/hogeschool, zonder enige vermelding van studiepunten. Maar ik denk dat die 27 wel klopt want ik heb dat ook moeten bewijzen toen ik student-zelfstandige was of zoiets. Ik snap gewoon niet waarom dat nergens online te vinden is.

iTrader
    0
    Komt die 27 studiepunten niet van het kindergeld. Zolang je jonger dan 25 bent en minstens 27 studiepunten opneemt krijg je kindergeld.

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

iTrader
    0
    Ah zo. En is het belangrijk voor een verhuurder dat de huurder nog kindergeld trekt? Want werkende is dat natuurlijk onmogelijk

Carrion's schermafbeelding
    iTrader
    67 (100%)
    "Voor de huiselijke sfeer", kom wees dan op z'n minst zo eerlijk door te zeggen dat het enkel te doen is omdat een kot nu eenmaal een pak goedkoper is dan een appartement. Alsof je als werkende mens je nog dagelijks tussen de studenten en studentenfeestjes gaat of wil begeven (tenzij je zo'n triestig geval bent dat niet wil opgroeien).

Een kot is voor studenten, niet voor gierigaards dus word volwassen en huur een appartement of blijf thuis wonen als je er het geld niet voor hebt.
    Piss off the easily pissed off.

iTrader
    0
    Cohousing is niet echt veel duurder dan een goed kot. Nogmaals bedankt voor deze suggestie, Mulan.
    Ik wil dit niet zomaar uit gierigheid. Ik passeer bijvoorbeeld koten die zeer goedkoop zijn maar niet echt samen zitten met anderen of er om een andere reden uitzien als een gevangenis (donker, strak, met een bureau onder hoogslaper, ...). Het is juist dat het volgens mij zo triestig zou zijn alleen te zitten in een appartement. Ik ga in een nieuwe stad wonen (weekends, verlofdagen, alles). Ook de gelegenheden met eigen keuken vermijd ik net, zelfs al zit er soms eentje tussen die goedkoper(!) is dan een kamer in een studenthuis. Thuis wonen is overigens absoluut geen optie wegens de afstand.

DogFacedGod's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Is vooral voor de tweedeverblijftaks

In Gent

Artikel 3 Berekeningsgrondslag en tarief
    De belasting is ineens en voor het hele jaar verschuldigd per tweede verblijf op 1 januari
    van het aanslagjaar.
    De belasting bedraagt :
    a. 1000 euro per tweede verblijf
    b. 300 euro per tweede verblijf als de totale vloeroppervlakte kleiner is dan 80 m²
    én verhuurd en/of ter beschikking gesteld aan studenten die ingeschreven zijn in
    het hoger onderwijs én geattesteerd door een conformiteitsattest.
    Het voorleggen van bedoeld conformiteitsattest (C-attest) betreft een substantiële voorwaarde voor het verkrijgen van het verlaagd tarief zoals vermeld in punt b en geldt met
    ingang van 1 januari 2019.
    Aanvragen om een C-attest ingediend bij de bevoegde administratie ten laatste twee
    maanden vóór een aanslagjaar én voor zover die resulteren in de aflevering van een Cattest, komen eveneens in aanmerking voor het verlaagd tarief bedoeld in punt b. vanaf
    het aanslagjaar volgend op deze aanvraag.

Vanaf wanneer men iemand als student aanziet, weet ik niet. Best eens vragen aan stad Gent.
    o/

Tags for this Thread

Regels voor berichten