Pagina 1 van 7 12345 ... Laatste
    Fonskuh's schermafbeelding
    iTrader
    32 (100%)

Overstap freelancer terug naar loondienst

Hi iedereen,

Wil dit hier even plaatsen om wat beter inzicht te krijgen in aanloop naar een belangrijke beslissing in mijn carrière als zelfstandige. Momenteel 8 jaar bezig als freelancer met een zaak die vrij goed draait. Sinds kort freelance ik regelmatig voor een bedrijf waar ik nu een positie aangeboden wordt als teamleader, maar het liefst in loondienst.

Kleine situatieschets, ik heb het luxeprobleem véél te veel werk te hebben en kan dus vrij goede budgetten op projecten kleven. Momenteel draai ik in een eenmanszaak rond de € 8.000 - € 10.000 per maand als omzet. Bijkomend vind ik de voordelen op vlak van vrijheid en flexibiliteit als freelancer heel belangrijk, maar ben op een punt in mijn leven (kindje) dat ik niet continu met werk in mijn hoofd wil lopen. Daarnaast begint het ook mentaal op mij te wegen dat je als zelfstandige zo wordt uitgeperst in belastingen en sociale lasten.

Dus het aanbod om in loondienst terug te gaan is aanlokkelijk, maar ik wou vooral eens checken wat een correct loon zou zijn in loondienst (en eventuele voordelen) op basis van wat ik nu verdien als zelfstandige. Het gaat om een sleutelpositie in een groeiende onderneming waar ik een team van 5 mensen zou aansturen en mee aan de basis zou staan van het bedrijf. De flexibiliteit zou ik deels behouden door een goede mix van thuis- en locatiewerk.

Best-case scenario zou een goede verloning zijn en dan in bijberoep nog 1 project per maand (van ongeveer € 2000) bij te nemen om er zo financiëel sterker uit te komen én meer tijd te hebben voor de belangrijke dingen in het leven.

DogFacedGod's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fonskuh Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Hi iedereen,

Wil dit hier even plaatsen om wat beter inzicht te krijgen in aanloop naar een belangrijke beslissing in mijn carrière als zelfstandige. Momenteel 8 jaar bezig als freelancer met een zaak die vrij goed draait. Sinds kort freelance ik regelmatig voor een bedrijf waar ik nu een positie aangeboden wordt als teamleader, maar het liefst in loondienst.

Kleine situatieschets, ik heb het luxeprobleem véél te veel werk te hebben en kan dus vrij goede budgetten op projecten kleven. Momenteel draai ik in een eenmanszaak rond de € 8.000 - € 10.000 per maand als omzet. Bijkomend vind ik de voordelen op vlak van vrijheid en flexibiliteit als freelancer heel belangrijk, maar ben op een punt in mijn leven (kindje) dat ik niet continu met werk in mijn hoofd wil lopen. Daarnaast begint het ook mentaal op mij te wegen dat je als zelfstandige zo wordt uitgeperst in belastingen en sociale lasten.

Dus het aanbod om in loondienst terug te gaan is aanlokkelijk, maar ik wou vooral eens checken wat een correct loon zou zijn in loondienst (en eventuele voordelen) op basis van wat ik nu verdien als zelfstandige. Het gaat om een sleutelpositie in een groeiende onderneming waar ik een team van 5 mensen zou aansturen en mee aan de basis zou staan van het bedrijf. De flexibiliteit zou ik deels behouden door een goede mix van thuis- en locatiewerk.

Best-case scenario zou een goede verloning zijn en dan in bijberoep nog 1 project per maand (van ongeveer € 2000) bij te nemen om er zo financiëel sterker uit te komen én meer tijd te hebben voor de belangrijke dingen in het leven.
    Daarnaast begint het ook mentaal op mij te wegen dat je als zelfstandige zo wordt uitgeperst in belastingen en sociale lasten

Als loontrekkende dan niet? Beetje vreemd argument.

Met éenmanszaak bedoel je dan dat je geen vennootschap hebt? Waarom niet?
    o/

beryl's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Hi iedereen,

Als je werkgever je een brutoloon van 6200 euro geeft, komt dat financieel ongeveer overeen met de kost om je elke maand 9000 te geven als freelancer (9000/13.92/1.25). Maar waarschijnlijk zal je deels vergoed worden met VAA, dus dan zal het equivalente loon lager liggen dan 6200. Ook het feit dat je misschien meer verlof zal hebben, betaald zal moeten worden tijdens ziekte, recht hebt op een ontslagvergoeding verlaagd mogelijks het equivalent brutoloon.

Belastingen en sociale lasten gaan wel niet lager zijn als je als werknemer werkt.

Fonskuh's schermafbeelding
    iTrader
    32 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DogFacedGod Bekijk bericht
    Als loontrekkende dan niet? Beetje vreemd argument.

Met éenmanszaak bedoel je dan dat je geen vennootschap hebt? Waarom niet?
    Wat verkeerd verwoord, daarmee bedoel ik dat het lastig is als je maandelijks 10.000 ziet binnenkomen waarvan er 7.000 weer weg gaat. Bij iemand in loondienst gebeurt dit meer 'achter te schermen' en had ik daar, vroeger toch, minder last van omdat je uw nettoloon kent en niet echt zorgen moet maken rond wat er afgehouden wordt.

Als je werkgever je een brutoloon van 6200 euro geeft, komt dat financieel ongeveer overeen met de kost om je elke maand 9000 te geven als freelancer (9000/13.92/1.25).
    Ik ga er van uit dat 6200 euro bruto wel heel hoog is en ik niet in de buurt zal komen van zo'n bedrag.

Mooncat's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Het voordeel om een werknemer te zijn is dat je meer pensioenrechten opbouwt en je de schijn hebt van werkzekerheid. Nadeel is dat je - zoals je zelf zegt - veel vrijheid opgeeft. Zonder het salaris te kennen, zou ik de stap terugzetten nooit doen voor een positie als teamlead. Als je eigenlijk meer vrije tijd wil en dichter bij huis wil werken, vind ik dat zeker een valabel argument.

desolation's schermafbeelding
    iTrader
    28 (100%)
    Als er van uw 10k binnen 7k verdwijnt is uw fiscale optimalisatie van uw zaak niet op orde.
    als ge een paar jaar kapitaal opbouwt in uw onderneming kunt ge dat uitkeren aan roerend voorheffing door dividenden uit te keren.
    Vergeet ook niet dat ge nu nog redelijk wat onkosten kunt inbrengen in uw onderneming, dat valt ook weg als ge in loondienst gaat.

En no offense: maar voor de job die gij omschrijft vind ik een loon van 6-7000 EUR bruto niet rijkelijk overdreven...
    hier moet iets staan, maar tmag ni zijn wat er al 3 jaar staat.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mooncat Bekijk bericht
    Het voordeel om een werknemer te zijn is dat je meer pensioenrechten opbouwt .
    Fout
    “Denk niet wit, denk niet zwart,
    Denk niet zwart-wit
    Maar in de kleur van je hart ”
    Frank Boeijen

beryl's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Wat verkeerd verwoord, daarmee bedoel ik dat het lastig is als je maandelijks 10.000 ziet binnenkomen waarvan er 7.000 weer weg gaat. Bij iemand in loondienst gebeurt dit meer 'achter te schermen' en had ik daar, vroeger toch, minder last van omdat je uw nettoloon kent en niet echt zorgen moet maken rond wat er afgehouden wordt.

Ik ga er van uit dat 6200 euro bruto wel heel hoog is en ik niet in de buurt zal komen van zo'n bedrag.
    Ja da's idd het theoretisch maximum om aan dezelfde kost voor de werkgever te komen. Een bedrijfswagen zal dat met pakweg 800 verminderen, groepsverzekering met een paar honderd euro, honderd euro voor maaltijdchecques, kostenvergoeding, gsm abonnement, extra vakantie, hospitalisatieverzekering, ingecalculeerd risico op ontslagvergoeding, opleiding, verder betalen van loon bij ziekte, ... Afhankelijk van de bedragen zal je zeker zo'n 1000-2000 mogen aftrekken van die 6200.

Mooncat's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    Fout
    Ik laat me graag corrigeren, maar als ik mypension.be moet geloven gaat mijn toekomstig pensioen voor 75% bestaan uit +30 jaar werk als zelfstandige en 25% voor zes jaar dat ik als werknemer heb gewerkt. En de +800 euro die ik opbouw als zelfstandige voor +30 jaar werken, gaat tegen dan nog minder dan 500 euro zijn (à rato van 2% inflatie per jaar). Daarom dat ik iedere maand ongeveer 500 euro privé bijleg om hopelijk aan een pensioen te komen dat de modale werkmens heeft.

iTrader
    61 (98%)

Inderdaad, aan uw inkomen als zelfstandige had je al lang een vennootschap moeten hebben ipv met een eenmanszaak verder te pleuteren.

Initieel ge je niet heel veel verschil zien, maar drie jaar verder, zoals Desolation aanhaalt, ga je mogelijkheden krijgen om fiscaal véél interessanter geld uit de zaak naar je privé over te hevelen.

In die loonklasse zijn er weinig voordelen aan werknemer zijn, er zitten er veel vast in loondienst die maar al te graag naar zelfstandig statuut zouden gaan, maar waarbij in hun sector dit quasi niet mogelijk is...

En net het soort job dat je aanhaalt als werknemer (sleutelpositie in de basis van een groeiend bedrijf) , dat gaat alvast een bediendecontract zijn genre kader, waar wil je het wat succesvol doen, je ook geen 40 uur per week gaat werken!

zulke jobs, in kleine KMO's, neigen veel meer naar hetzelfde stramien als zelfstandige, zonder de extra inkomsten die je zou hebben als zelfstandige wanneer je eens een paar maanden keihard doorwerkt!

iTrader
    0

Met een vennootschap kan je van 10.000 omzet als freelancer toch wel minstens 5.000 euro overhouden. (Combibatie loon/dividend/...) Afhankelijk van de situatie zelfs meer.

Louter op vlak van belastingen is een overstap naar werknemer zeker niet voordelig. Meestal maak ik berekeningen om net de omgekeerde beweging te doen. Je kan misschien best eerst bekijken wat fiscaal de meest voordelige optie is.(dus vergelijken met een geoptimaliseerde constructie via een vennootschap) En daarna de voor- en nadelen afwegen.

iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mooncat Bekijk bericht
    Ik laat me graag corrigeren, maar als ik mypension.be moet geloven gaat mijn toekomstig pensioen voor 75% bestaan uit +30 jaar werk als zelfstandige en 25% voor zes jaar dat ik als werknemer heb gewerkt. En de +800 euro die ik opbouw als zelfstandige voor +30 jaar werken, gaat tegen dan nog minder dan 500 euro zijn (à rato van 2% inflatie per jaar). Daarom dat ik iedere maand ongeveer 500 euro privé bijleg om hopelijk aan een pensioen te komen dat de modale werkmens heeft.
    Als je uw sociale bijdrage juist betaalt, krijg je als zelfstandige exact hetzelfde pensioen als een werknemer met hetzelfde loon.

iTrader
    0
    Omdat je dan als werknemer in je eigen bedrijf werkt? Ik kan me inbeelden dat veel zelfstandigen liever dat geld zelf beheren dan in de sociale pot van de overheid te dumpen .

En amai maar 3k van 10k overhouden? Zotte kosten elke maand of hoe kom je aan zo veel lasten? Of reken je de btw mee in je omzet?

iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nineshots Bekijk bericht
    Omdat je dan als werknemer in je eigen bedrijf werkt? Ik kan me inbeelden dat veel zelfstandigen liever dat geld zelf beheren dan in de sociale pot van de overheid te dumpen .

En amai maar 3k van 10k overhouden? Zotte kosten elke maand of hoe kom je aan zo veel lasten? Of reken je de btw mee in je omzet?
    Nee hoor, is gewoon de regeling. Pensioenen tussen werknemers en zelfstandigen zijn gelijkgesteld. Uw pensioen wordt letterlijk op dezelfde manier berekend op basis van aantal gewerkte jaren en betaalde sociale bijdrage. Natuurlijk doen zelfstandigen er alles aan om zo weinig mogelijk sociale bijdrage te betalen, maar dan heeft dat natuurlijk wel gevolgen voor uw pensioen. Als eenmanszaak is die winst volgens mij ook belast als loon, dus dat verklaart zijn absurd hoge kosten wel een beetje?

iTrader
    22 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    Als eenmanszaak is die winst volgens mij ook belast als loon, dus dat verklaart zijn absurd hoge kosten wel een beetje?
    Inderdaad, winsten in de eenmanszaak worden in de personenbelasting belast. Eenmanszaak lijkt mij vooral aangewezen om snel te starten en wanneer de inkomsten vrij beperkt zijn, maar TS had imo al lang een vennootschap moeten hebben. Dat is best een pakje geld dat "verdwenen" is.

Pagina 1 van 7 12345 ... Laatste

Regels voor berichten