Pagina 6 van 7 Eerste ... 234567 Laatste

iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fransz Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Hoeveel hou je volgens u over op 30K na aftrek kosten in een bvba? Heb je een berekening hiervoor? Ik heb het niet over geld in de bvba, maar geld op uw privé rekening. Geld waarmee je naar de Colruyt kan gaan. Bij een eenmanszaak is dit:

Sociale bijdragen op jaarbasis: € 5103
    Belastbaar inkomen na aftrek sociale bijdragen : € 24897
    Belasting : € 7103.76
    Netto jaarinkomen bedraagt: € 17793.24
    Bij een BVBA: 20% vennootschapsbelasting en 15% roerende voorheffing.
    30000*0.8*0.85=20400€

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

iTrader
    10 (92%)
    Ik heb het niet over geld in de bvba, maar geld op uw privé rekening. Geld waarmee je naar de Colruyt kan gaan.

iTrader
    22 (100%)
    Ik heb het niet over geld in de bvba, maar geld op uw privé rekening. Geld waarmee je naar de Colruyt kan gaan.
    Ik denk dat je wat duidelijker moet zijn over wat voor jou de termen "kosten" en "netto inkomen" betekenen.

In een BVBA is de winst wat overblijft na uitkeren loon, sociale bijdragen, allerhande kosten. Als daar 30K in overblijft haal je dat, zoals Sander aangeeft, eruit minus 20% VB en vervolgens 15%.

De eerste jaren zelfs nog voordeligere constructies mogelijk in de vorm van backservice voor IPT (en los daarvan ook gewoon IPT), maar nog niet direct te spenderen in de Colruyt. Even geduld nodig daarvoor.

iTrader
    10 (92%)
    I rest my case.

iTrader
    4 (100%)
    Met die 20400€ kan je gewoon naar de Colruyt. Dat is privegeld op uw priverekening.

iTrader
    22 (100%)
    I rest my case.
    Uh, wat?

Allez, dan rest ik ook my case he.

iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eniac Bekijk bericht
    Uh, wat?

Allez, dan rest ik ook my case he.
    Ik denk dat ik het ook opgeef. Die discussie is hier al dagen bezig omdat mensen met een eenmanszaak het concept dividend niet lijken te snappen.

iTrader
    0
    Ik heb de indruk dat niet alle boekhouders even goed zijn in hun werk

iTrader
    0
    Als je uzelf dividenden uitkeert is dat dan niet 1 x per jaar ? (Het einde van het jaar?)

Om geen nieuwe topic te starten wou ik dit even vragen:

Ik lees veel van freelancers op dit forum en het zijn meestal ITers maar hoe zit het met bv ingenieurs (elektromechanica) ? Ik ken maar een persoon die als ingenieur een freelance statuut heeft, die is preventieadviseur...

iTrader
    0
    Ik denk dat je wat duidelijker moet zijn over wat voor jou de termen "kosten" en "netto inkomen" betekenen.

In een BVBA is de winst wat overblijft na uitkeren loon, sociale bijdragen, allerhande kosten. Als daar 30K in overblijft haal je dat, zoals Sander aangeeft, eruit minus 20% VB en vervolgens 15%.

De eerste jaren zelfs nog voordeligere constructies mogelijk in de vorm van backservice voor IPT (en los daarvan ook gewoon IPT), maar nog niet direct te spenderen in de Colruyt. Even geduld nodig daarvoor.
    Je kan ook een grote liquidatiereserve opbouwen, daar direct 10% op betalen, en wanneer je na 5 jaar stopt met je zaak dit er uithalen zonder er iets op te betalen. Je kan dus met andere woorden een pensioenpot opbouwen waar je in the end 30% op betaalt. Stel dat je ieder jaar 60 k winst overhoudt na belastingen, en je kan daar over een periode van 10 à 15 jaar een liquidatiereserve mee opbouwen, mooi extra pensioen heb je dan volgens mij.

iTrader
    22 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kelderke Bekijk bericht
    Je kan ook een grote liquidatiereserve opbouwen, daar direct 10% op betalen, en wanneer je na 5 jaar stopt met je zaak dit er uithalen zonder er iets op te betalen. Je kan dus met andere woorden een pensioenpot opbouwen waar je in the end 30% op betaalt. Stel dat je ieder jaar 60 k winst overhoudt na belastingen, en je kan daar over een periode van 10 à 15 jaar een liquidatiereserve mee opbouwen, mooi extra pensioen heb je dan volgens mij.
    Klopt, liquidatiereserves lijken mij ook interessant.
    De mogelijkheden zijn vrij uitgebreid, enkel al je winst uit de zaak trekken elk jaar wordt financieel zwaar afgestraft en moet je dus niet willen. Ik moet het in het najaar eens goed met de boekhouder bekijken. Ik zie er wel een win-win in, ik zou van plan zijn om elk jaar wat te parkeren op liquidatiereserve en eens ik het er voordelig kan beginnen afhalen zou ik mijn bruto uitkering naar het vereiste minimum voor verlaagde VB terugbrengen. Dan betaal ik minder in de PB maar hou ik wel dezelfde geldstroom aan naar privé.

Ofwel beoog je gewoon minder sparen in privé omdat het voordeliger is het in de zaak te laten... Tenzij er eens een grote kost te doen is.

iTrader
    10 (92%)
    In plaats van hier mijn gelijk te halen op een forum, heb ik het eens gevraagd aan mijn boekhouder. Nogmaals, geen kleine speler in deze buurt met honderden grote klanten.

Minimum tarief in België is 20% op voorwaarde dat je een loon van 45.000 euro uitkeert (belast aan het normaal tarief) anders is het percentage 29%.

In een vennootschap betaal je vanaf de eerste euro. Belasting, dus om te vergelijken moet je je gemiddelde belastingvoet rekenen.
    Die is bij jou 35% op een belastbaar inkomen van 35.000 euro.

Neem daarbij de meerkosten van een vennootschap en je voordeel is volledig weg.

Mvg
    pascal

iTrader
    22 (100%)
    Jij hebt dan ook de keuze gemaakt om zodanig veel kosten te maken dat je nog slechts 35K overhoudt VOOR uitkeren loon zaakvoerder (gezien in eenmanszaak winst == loon zaakvoerder).

Ik heb dat ook heel duidelijk aangegeven in deze post:
    Lol. Tja idd, als je zodanig veel kosten maakt dat je met de winst van je eenmanszaak onder het minimale brutoloon blijft dat je je in een BV moet toekennen om gebruik te maken van het verlaagd vast tarief VB, dan speel je inderdaad gelijk met je eenmanszaak.

Kom dan echter niet met blanket statements als "pas vanaf 60K winst is een vennootschap interessanter dan een eenmanszaak", want het klopt nog altijd niet. Of met argumenten als "er hangen veel voorwaarden vast aan het verlaagd vast tarief".

Vermoeiend discussiëren zo hoor. Je wordt je ongelijk bewezen en shift de discussie dan maar ipv toe te geven.
    Merk op:
    - dat 35K toch een eindje verwijderd is van de 60K die je initieel aan kwam dragen
    - dat de boekhouder aangeeft dat "het voordeel weg is", niet dat een eenmanszaak in jouw geval zoveel beter is of dat het een stelregel is dat je al 60K moet overhouden
    - dat de TS schijnbaar niet in een situatie zit waarin hij zoveel kosten maakt en dus wel degelijk een stuk meer zal overhouden dan 35K. Hij zit op een omzet van 110K-120K, om dan maar 35K over te houden als winst/loon zaakvoerder zou hij dik 80K kosten moeten maken. 80K/115K lijkt me een vrij zotte kosten/omzet ratio, maar goed, dat zijn keuzes.

Fransz, het is absoluut een goede reflex om raad te vragen aan je boekhouder. Maar doe alsjeblieft eindelijk eens de moeite om te begrijpen en correct te interpreteren wat hier gezegd wordt, en ook wat je boekhouder tegen jou zegt. Want ook al denk je hier weer gelijk te hebben, het antwoord van de boekhouder is GEEN nieuwe informatie in deze discussie en is eerder al op een correcte manier belicht.
    2 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    10 (92%)
    Een bvba is pas interessant als je +45K overhoudt.
    Momenteel hou ik 35K over en dan is een bvba niet interessant.

Agree?

iTrader
    0
    Een bvba is pas interessant als je +45K overhoudt.
    Momenteel hou ik 35K over en dan is een bvba niet interessant.

Agree?
    Dat is dan voor jouw specifieke situatie inderdaad correct.

Je gaat natuurlijk wel zeer vlot voorbij aan zaken zoals dividenden, liquidatiereserves, ... Ook al moet ik mezelf 45K aan loon uitkeren per jaar om aan de verlaagde vennootschapsbelasting te voldoen, na drie boekjaren keer ik mezelf elk jaar 30K aan dividenden (bovenop mijn loon) uit waar ik slechts 20% + 15% op betaald heb.

In geen honderd jaar ben ik voordeliger af met een eenmanszaak, laat staan dat ik aan 115K (nutteloze en eventueel verworpen) kosten moet maken om er toch mijn voordeel mee te doen.

En dan zwijg ik nog over andere voordelen van een vennootschap zoals bijvoorbeeld gesplitste aankoop van vastgoed.

Pagina 6 van 7 Eerste ... 234567 Laatste

Regels voor berichten