Pagina 5 van 7 Eerste 1234567 Laatste

iTrader
    22 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SharkyXTS Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Discussie over huur kantoor buiten beschouwing gelaten kom je zelfs dan nog 2.000 EUR duurder uit met een vennootschap (heb de sheet geupdate). Met de aanpassing voor huurinkomsten erbij komt het dan mogelijks break even uit.
    Ik denk dat je hier vooral de foute premisse maakt dat jij zomaar 50% in auteursrechten kan plooien. Kan volgens mij niet - dat is voor journalisten blijkbaar wel aanvaard maar het zou me straf lijken dat dit voor freelancende IT'ers wel zo is.

in praktijk zal het minder zijn omdat die max 25% van je total vergoeding als zaakvoeder mag uitmaken
    Dit vind ik niet onmiddellijk terug. Niettemin wordt hier voor IT'ers standaard tussen 10 en 15% genomen dacht ik. Nogmaals, ik denk dat die 50% serieus veel te hoog is. En gezien de hele berekening, en het verschil in de 2 situaties, daar nagenoeg volledig op steunt denk ik dat dit hier cruciaal is.

Wat je zegt klopt, maar mijn comment slaat specifiek op het feit dat je bij een vennootschap typisch eruit haalt via dividend of liquidatiereserve, maar op beide moet je eventjes wachten eer je dat kan doen (in het geval van een liquidatiereserve ettelijke jaren). Terwijl je bij een eemanszaak dat geld ter beschikking hebt op het moment dat het op je bankrekening staat.
    Maar dat is dan toch geen nadeel van een vennootschap? Als je het financieel ongunstig wil doen KAN je dat wel. Dat je in het geval van een eenmanszaak de facto in de financieel ongunstige situatie zit lijkt me nu geen voordeel voor eenmanszaak (of nadeel van vennootschap)...
    2 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eniac Bekijk bericht
    Ik denk dat je hier vooral de foute premisse maakt dat jij zomaar 50% in auteursrechten kan plooien. Kan volgens mij niet - dat is voor journalisten blijkbaar wel aanvaard maar het zou me straf lijken dat dit voor freelancende IT'ers wel zo is.

Dit vind ik niet onmiddellijk terug. Niettemin wordt hier voor IT'ers standaard tussen 10 en 15% genomen dacht ik. Nogmaals, ik denk dat die 50% serieus veel te hoog is. En gezien de hele berekening, en het verschil in de 2 situaties, daar nagenoeg volledig op steunt denk ik dat dit hier cruciaal is.
    Die 10-15% komt letterlijk uit een communicatie van de ruling-commissie naar alle boekhouders en accountants. Ik zou dan ook nooit meer dan 15% vragen behalve als je effectief software verkoopt met een licentiemodel.

SharkyXTS's schermafbeelding
    iTrader
    22 (100%)
    Voor vennootschappen geldt inderdaad de 10-15% regel, daar gaat Creative Shelter ook niet boven gaan. Maar voor eenmanszaken zijn andere percentages mogelijk.

iTrader
    22 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SharkyXTS Bekijk bericht
    Voor vennootschappen geldt inderdaad de 10-15% regel, daar gaat Creative Shelter ook niet boven gaan. Maar voor eenmanszaken zijn andere percentages mogelijk.
    Waarop is dat dan gestoeld? Hoe stelt de wetgeving hierrond dat eenmanszaken anders worden behandeld dan vennootschappen?
    Journalisten met vennootschappen mogen toch ook tot 50% gaan?

Lijkt me dat het verschil wordt gemaakt op basis van de aard van de job en niet van de rechtsvorm... Ik kan verkeerd zijn, maar ik betwijfel dat het echt zo eenvoudig is als je het voorstelt.

beryl's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Waarop is dat dan gestoeld? Hoe stelt de wetgeving hierrond dat eenmanszaken anders worden behandeld dan vennootschappen?
    Journalisten met vennootschappen mogen toch ook tot 50% gaan?

Lijkt me dat het verschil wordt gemaakt op basis van de aard van de job en niet van de rechtsvorm... Ik kan verkeerd zijn, maar ik betwijfel dat het echt zo eenvoudig is als je het voorstelt.
    De rulingcommissie legt extra voorwaarden op als je als bedrijfsleider auteursrechten wil ontvangen van de vennootschappen die dat auteursrechtelijk werk dan doorfactureert aan de klant. Zo mag je vaak maar de helft van de winst uit creatief werk uitkeren als auteursrecht aan de bedrijfsleider en moet de verhouding auteurs- en niet auteursrecht die aan klanten aangerekend wordt door de vennootschap ook doorwerken in de vergoeding aan de bedrijfsleider. Als de rulingcommissie bijvoorbeeld zou aanvaarden 30% van je werk creatief is en je omzet is 100K per jaar. dan mag je dus 30K auteursrechten factureren aan klanten maar mag je slechts 15.000 auteursrechten aan jezelf laten uitbetalen en moet je dan ook minstens 35.000 loon uitkeren.

Had je diezelfde auteursrechten als werknemer of als eenmanszaak gekregen dan had je 30K kunnen ontvangen ipv 15K.

iTrader
    22 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door beryl Bekijk bericht
    De rulingcommissie legt extra voorwaarden op als je als bedrijfsleider auteursrechten wil ontvangen van de vennootschappen die dat auteursrechtelijk werk dan doorfactureert aan de klant. Zo mag je vaak maar de helft van de winst uit creatief werk uitkeren als auteursrecht aan de bedrijfsleider en moet de verhouding auteurs- en niet auteursrecht die aan klanten aangerekend wordt door de vennootschap ook doorwerken in de vergoeding aan de bedrijfsleider. Als de rulingcommissie bijvoorbeeld zou aanvaarden 30% van je werk creatief is en je omzet is 100K per jaar. dan mag je dus 30K auteursrechten factureren aan klanten maar mag je slechts 15.000 auteursrechten aan jezelf laten uitbetalen en moet je dan ook minstens 35.000 loon uitkeren.

Had je diezelfde auteursrechten als werknemer of als eenmanszaak gekregen dan had je 30K kunnen ontvangen ipv 15K.
    OK, dat begrijp ik. Maar waarom zou je in een eenmanszaak rustig 50% van je inkomsten als auteursrechten kunnen innen en in een vennootschap maar 15%? Dit laatste cijfer is, neem ik dan aan, 30%/2, dat is nog altijd geen 50%/2. Van waar komt dit verschil?

beryl's schermafbeelding
    iTrader
    0
    OK, dat begrijp ik. Maar waarom zou je in een eenmanszaak rustig 50% van je inkomsten als auteursrechten kunnen innen en in een vennootschap maar 15%? Dit laatste cijfer is, neem ik dan aan, 30%/2, dat is nog altijd geen 50%/2. Van waar komt dit verschil?
    Geen idee. Misschien houden ze zich niet aan de percentages en rulings die de rulingcommissie oplegt, maar ze doen dat blijkbaar wel voor vennootschappen.

iTrader
    10 (92%)
    Die auteursrechten in een bvba kan je eens bespreken met je boekhouder, maar telt helaas niet mee voor jouw pensioen. Dat kan in the end €200 minder per maand pensioen zijn.

iTrader
    10 (92%)
    Hier legt men duidelijk uit dat het pas interessant wordt vanaf €50.000 https://ondernemingsdatabank.indicat...040401/related

Hier staan ook enkele duidelijke cijfers in: https://www.google.com/url?sa=t&sour...XEj9qSkEeGnKDA

Een bvba betaalt ook veel hoor. Niet denken dat je daar met 20% alles betaald hebt. Integendeel.
    Laatst gewijzigd door Fransz; 19 juli 2019 om 18:58

iTrader
    22 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fransz Bekijk bericht
    Hier legt men duidelijk uit dat het pas interessant wordt vanaf €50.000 https://ondernemingsdatabank.indicat...040401/related
    Jij zei "pas interessant vanaf 60K in vennootschap na aftrek kosten"

Bovenstaand artikel heeft het over iets helemaal anders, namelijk 50K bruto belastbaar loon (personenbelasting).

Wel appelen met appelen vergelijken he.

Hier staan ook enkele duidelijke cijfers in: https://www.google.com/url?sa=t&sour...XEj9qSkEeGnKDA
    .
    Folder van 2014, dus echt niet meer relevant om deftig te rekenen.

iTrader
    10 (92%)
    Dus: iedere eenmanszaak, zelfs al hou je maar 30K over na kosten -> omschakelen naar bvba
    Bij nader inzien: nooit een eenmanszaak beginnen!

iTrader
    61 (98%)
    Dus: iedere eenmanszaak, zelfs al hou je maar 30K over na kosten -> omschakelen naar bvba
    Het is ook niet alleen het fiscaal plaatje hé, de ongelimiteerde persoonlijke verantwoordelijkheid van de eenmanszaak speelt ook hé.

In een eenmanszaak ben je met hebben en houden verantwoordelijk, enkel je eigen woning als hoofdverblijfplaats kan je vrijwaren, maar daar moet je wel op voorhand de "verklaring van onvatbaarheid voor beslag" bij een notaris gaan regelen (en vraag maar eens aan eenmanzakers of ze dit reeds gedaan hebben, je zou verschieten hoeveel er uit de lucht komen vallen).

Dus ik zou al eerder zeggen dat de mate van risico gaat bepalen of je eenmanszaak of vennootschap kiest.

Ik denk niet dat je veel programmeurs van veiligheidssystemen/fire and gas systemen in de petrochemie gaat zien werken als eenmanszaak

iTrader
    10 (92%)
    Dat is waar. Maar ik ben voor weinig geld verzekerd tot 5 miljoen euro, als eenmanszaak. (BA) Trouwens, een menselijke fout zal nooit leiden tot duizenden euro's schadevergoeding.

Eniac: wanneer moet men kiezen voor een eenmanszaak volgens jou?
    Of moeten ze dit gewoon afschaffen?

iTrader
    22 (100%)
    Yup, dat is volledig wat ik zeg.

Trouwens, een menselijke fout zal nooit leiden tot duizenden euro's schadevergoeding.
    Ik zou toch niet degene willen zijn die de productie van een groot bedrijf plat legt door een stomme fout.

Eniac: wanneer moet men kiezen voor een eenmanszaak volgens jou?
    Of moeten ze dit gewoon afschaffen?
    Eenmanszaak kies je imo voor een gemakkelijke instap wanneer je, zeker in het begin, nauwelijks winst verwacht.

Natuurlijk moeten ze dit niet afschaffen en dat heb ik ook nooit geimpliceerd. Begrijpend lezen, nuttig.

iTrader
    10 (92%)
    Hoeveel hou je volgens u over op 30K na aftrek kosten in een bvba? Heb je een berekening hiervoor? Ik heb het niet over geld in de bvba, maar geld op uw privé rekening. Geld waarmee je naar de Colruyt kan gaan. Bij een eenmanszaak is dit:

Sociale bijdragen op jaarbasis: € 5103
    Belastbaar inkomen na aftrek sociale bijdragen : € 24897
    Belasting : € 7103.76
    Netto jaarinkomen bedraagt: € 17793.24
    Laatst gewijzigd door Fransz; 21 juli 2019 om 17:42

Pagina 5 van 7 Eerste 1234567 Laatste

Regels voor berichten