Pagina 3 van 7 Eerste 1234567 Laatste

iTrader
    10 (92%)
    Laat iets weten wat je boekhouder zegt, want die 20% vennootschapsbelasting die blijkbaar naar 16% zal gaan is toch ook interessant denk ik. Ik volg het zelf ook jaarlijks op.

Radiance's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fonskuh Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Hoe dan ook ga ik met mijn boekhouder kijken wat het voorstel is en hoe het tegenover mijn huidige situatie staat als freelancer, en dan zien we wel. Het liefst blijf ik freelancen, maar een aantal jaar mee een agency uit de grond stampen en die ervaring dan gebruiken om terug iets op zelfstandige basis te doen lijkt mij ook wel wat..
    Als je zo fundamenteel bent / zou zijn in het slagen / uitbouwen van de business, waarom vraag je dan niet om er vennoot in te worden? Laat je inschrijven / uitbetalen als zaakvoerder van die toekomstige firma en vraag om een aantal aandelen, eventueel (meer) na verloop van tijd.

iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eniac Bekijk bericht
    Hier zou ik toch graag eens de cijfers over zien Fransz, want ik heb redelijk wat moeite om dit te geloven. Waarom zou je bij pakweg 30K na kosten niet beter af zijn met een vennootschap? In eenmanszaak ben je van die 30K een 17K kwijt (via personenbelasting). In BVBA ben je daarvan +- 10K kwijt.

Hoe wordt een eenmanszaak dan voordeliger in dit geval?
    Je hebt ook andere vennootschapsvormen behalve BVBA
    CommV is er 1 van, je hebt wel je aansprakelijkheid maar dat moet geen drama zijn voor bepaalde branches (zeker als je geen stock en dure machines moet aankopen).

iTrader
    10 (92%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Radiance Bekijk bericht
    Als je zo fundamenteel bent / zou zijn in het slagen / uitbouwen van de business, waarom vraag je dan niet om er vennoot in te worden? Laat je inschrijven / uitbetalen als zaakvoerder van die toekomstige firma en vraag om een aantal aandelen, eventueel (meer) na verloop van tijd.
    Daar gaan ze eens goed mee lachen. Die zijn gewoon tevreden van hem, alleen willen ze hem minder betalen.

Punt gemaakt.
    Doei.

iTrader
    22 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bassie82 Bekijk bericht
    Je hebt ook andere vennootschapsvormen behalve BVBA
    CommV is er 1 van, je hebt wel je aansprakelijkheid maar dat moet geen drama zijn voor bepaalde branches (zeker als je geen stock en dure machines moet aankopen).
    Nee, bedoelde eigenlijk gewoon vennootschap maar draaide het even naar mijn situatie.

Nu goed, als ik het goed begrijp is dat tegenwoordig een BV, zonder nodig startkapitaal, met beperkte aansprakelijkheid dus lijkt een nobrainer. Maar ik moet het nog eens dieper bekijken.

SharkyXTS's schermafbeelding
    iTrader
    22 (100%)
    @TS wat doe je juist van werk? Indien je in de sector programmeren / design valt kan je mogelijks nog de helft van je inkomen uit je eenmanszaak als auteursrechten laten classificeren (en daarop amper worden belast). Dat zal nog altijd voordeliger zijn dan een vennootschap (pas interessant boven +- 130K omzet per jaar). Er bestaat misschien ook nog een kleine kans dat je dit nog retroactief kan doen voor het jaar 2018 (maar ik wil geen valse hoop geven want ik ken de details hiervan niet).

Mocht je meer informatie willen: stuur maar een PM.

iTrader
    22 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SharkyXTS Bekijk bericht
    @TS wat doe je juist van werk? Indien je in de sector programmeren / design valt kan je mogelijks nog de helft van je inkomen uit je eenmanszaak als auteursrechten laten classificeren (en daarop amper worden belast). Dat zal nog altijd voordeliger zijn dan een vennootschap (pas interessant boven +- 130K omzet per jaar).
    Maar enfin, doet ge er nu om?

Ook voor jou dezelfde vraag: heb je een rekenvoorbeeld om dit te staven, en dat voorgaande redeneringen in deze thread ontkracht?

iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eniac Bekijk bericht
    Maar enfin, doet ge er nu om?

Ook voor jou dezelfde vraag: heb je een rekenvoorbeeld om dit te staven, en dat voorgaande redeneringen in deze thread ontkracht?
    Ik vraag mij toch ook echt af welke logica daar in godsnaam achter zou zitten. Ik kan geen enkele post bedenken waarvoor een eenmanszaak goedkoper is dan een vennootschap.

En je kan trouwens maximum 15% van je inkomen laten classificeren als auteursrechten.

iTrader
    10 (92%)
    Ik trok vorig jaar met mijn eenmanszaak 10k terug. Ik betaal in the end 15k belastingen en heb dezelfde cijfers als de TS. Eenmanszaken rulen. Waarom zijn er zoveel denk je? Bvba is altijd 33% geweest, zolang je onder de 40k blijft betaal je minder dan 33% met een eenmanszaak. Gewoon altijd de aanslagvoet bekijken op de afrekening.

Na die 33% belastingen in een bvba kan je met dat geld niet naar de colruyt. Dan word je nogmaals belast met een bvba. Alweer een nadeel.

Bvba wordt pas interessant indien je 40% belastingen betaalt als eenmanszaak.

Die nieuwe wet met 20% heeft heel wat voorwaarden trouwens: https://www.kbc.be/ondernemen/nl/nie...belasting.html

Trouwens, de switch kost de TS nog eens 18k. Hij is nu al gefrustreerd. Hij zal eens lachen met die raad. Hij zit gewoon bij een slechte boekhouder denk ik.

Persoonlijk hou ik €2000 over nadat alle kosten betaald zijn. Zoals mijn boekhouder al jaren zegt: wees gelukkig want er zijn heel wat zelfstandigen die moeilijk rondkomen en dat niet kunnen zeggen.

Met een eenmanszaak 4k netto overhouden na alle kosten is niet realistisch. Zelfs met een bvba wordt dat moeilijk. Soms eens gelukkig zijn met wat je hebt :-)

Ps: hoeveel omzet je hebt doet er helemaal niet toe. Je kan een miljoen omzet draaien en 950k kosten hebben, bij wijze van spreken.

Ergens snap ik hem wel. Ik betaal ieder kwartaal 6k belastingen, 3k sociale lasten en 8k btw. Dus ieder kwartaal sponsoren mijn klanten de overheid en doneren ze 17k. En ik ben dan een kleine loodgieter. Dat is soms frustrerend maar daar moet je niet naar kijken. Wat je overhoudt, daar moet je naar kijken. En beseffen dat veel mensen gaan werken voor €1500. De meeste dan nog tegen hun goesting! Een freelancer doet meestal gewoon wat hij graag doet. Dat is ook veel waard. Zo stond ik de laatste 5jaar misschien 5x in de file. Het is niet allemaal het geld dat telt.
    Laatst gewijzigd door Fransz; 16 juli 2019 om 14:56

iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fransz Bekijk bericht
    Ik trok vorig jaar met mijn eenmanszaak 10k terug. Ik betaal in the end 15k belastingen en heb dezelfde cijfers als de TS. Eenmanszaken rulen. Waarom zijn er zoveel denk je? Bvba is altijd 33% geweest, zolang je onder de 40k blijft betaal je minder dan 33% met een eenmanszaak. Gewoon altijd de aanslagvoet bekijken op de afrekening.

Na die 33% belastingen in een bvba kan je met dat geld niet naar de colruyt. Dan word je nogmaals belast met een bvba. Alweer een nadeel.

Die nieuwe wet met 20% heeft heel wat voorwaarden trouwens: https://www.kbc.be/ondernemen/nl/nie...belasting.html

Trouwens, de switch kost de TS nog eens 18k. Hij is nu al gefrustreerd. Hij zal eens lachen met die raad. Hij zit gewoon bij een slechte boekhouder denk ik.

Persoonlijk hou ik €2000 over nadat alle kosten betaald zijn. Zoals mijn boekhouder al jaren zegt: wees gelukkig want er zijn heel wat zelfstandigen die moeilijk rondkomen en dat niet kunnen zeggen.

Met een eenmanszaak 4k netto overhouden na alle kosten is niet realistisch. Zelfs met een bvba wordt dat moeilijk. Soms eens gelukkig zijn met wat je hebt :-)

Ps: hoeveel omzet je hebt doet er helemaal niet toe. Je kan een miljoen omzet draaien en 950k kosten hebben, bij wijze van spreken.

Ergens snap ik hem wel. Ik betaal ieder kwartaal 6k belastingen, 3k sociale lasten en 8k btw. Dus ieder kwartaal sponsoren mijn klanten de overheid en doneren ze 17k. En ik ben dan een kleine loodgieter. Dat is soms frustrerend maar daar moet je niet naar kijken. Wat je overhoudt, daar moet je naar kijken. En beseffen dat veel mensen gaan werken voor €1500. De meeste dan nog tegen hun goesting! Een freelancer doet meestal gewoon wat hij graag doet. Dat is ook veel waard. Zo stond ik de laatste 5jaar misschien 5x in de file. Het is niet allemaal het geld dat telt.
    was jij geen websitebouwer?

iTrader
    22 (100%)

Maar dat is toch gewoon fout? Wil je nu eens met berekeningen komen aub?
    Je moet niet kijken naar je aanslagvoet, je moet kijken naar welke schijven je aanboort in de personenbelasting.

Dat zijn niet "veel voorwaarden"?
    - Minder dan 100K winst, wat voor heel veel kleine zelfstandigen en zelfstandig consultants wel zal opgaan. En dan nog, stel dat je daarboven zit wordt alles boven 100K aan 25% belast wat nog steeds een pak voordeliger is dan in éénmanszaak, want dan zit je al lang in de hoogste belastingsschijf van de personenbelasting.
    - Brutobezoldiging bedrijfsleider minimum 45K

Tov een eenmanszaak betaal je dan voor je eerste 45K winst (of loon bij vennootschap) hetzelfde in de personenbelasting. Alles wat daarboven zit qua winst in de eenmanszaak betaal je aan 53% (personenbelasting), alles wat overblijft qua winst in vennootschap betaal je aan 20%. Reken je winst maar uit hoor.

Trouwens, de switch kost de TS nog eens 18k.
    Hoezo?
    1. Bij switch naar BVBA diende je weliswaar, voor zover ik weet, startkapitaal in te brengen, maar die 18K hoefde niet volledig volstort te zijn
    2. Dat bedrag verdien je sowieso terug
    3. Nu er een vereenvoudiging van vennootschapsvormen is doorgevoerd (zoals eerder ook gezegd - lees je mijn posts ook?) zie ik niet in waarom je niet zou overstappen naar een BV, die niet eens startkapitaal nodig heeft. Enkel nog laten schrijven bij notaris en je bent er, lijkt mij dan?

Dat is natuurlijk naast de kwestie. Fiscaal niet optimaliseren "omdat je maar gelukkig moet zijn met wat je nu al hebt" is een vreemde houding. Maar OK, als jij er gelukkig mee bent, waarom niet...

Fonskuh's schermafbeelding
    iTrader
    32 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Radiance Bekijk bericht
    Eén van de zaken die ze willen bekijken is vennootschap met aandelen, maar dat valt nog te bekijken in het voorstel dat ik ga krijgen. Daar staat of valt eigenlijk alles al mee.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SharkyXTS Bekijk bericht
    @TS wat doe je juist van werk? Indien je in de sector programmeren / design valt kan je mogelijks nog de helft van je inkomen uit je eenmanszaak als auteursrechten laten classificeren (en daarop amper worden belast). Dat zal nog altijd voordeliger zijn dan een vennootschap (pas interessant boven +- 130K omzet per jaar). Er bestaat misschien ook nog een kleine kans dat je dit nog retroactief kan doen voor het jaar 2018 (maar ik wil geen valse hoop geven want ik ken de details hiervan niet).
    Ik weet dat bedrijven als Creative Shelter daar in principe mee kunnen helpen, maar nog nooit verder op in gegaan. Ik ben web designer / developer dus technisch gezien zou het wel een optie zijn, alleen doe ik de laatste tijd voornamelijk enkel full-stack development dus weet niet of het auteursrecht daar ook van toepassing is.

iTrader
    4 (100%)

Een simpele berekening:
    Persoon A verdient 10k/maand in een eenmanszaak, persoon B verdient 10k/maand in een BVBA.

Ze keren zichzelf hetzelfde loon uit. Namelijk 3750€ bruto.
    Persoon A heeft dan nog 6250€ waar hij +-50% belastingen betaalt om privé te kunnen gebruiken.
    Persoon B betaalt op diezelfde 6250€ 32% belastingen.

De berekening is écht zo simpel hoor.

ter info, ik zit hier iets boven qua omzet, maar heb NA mijn loon en NA mijn auteursrechten nog een winst van zo'n €4000/maand (=2720€ netto). En die 18k, dat is startkapitaal. Daar koop je het materiaal mee waarmee je je vennootschap opstart. Dat geld heb je sowieso nodig, ook als eenmanszaak. Heeft bij mij exact 1 maand geduurd voor ik het er netto terug uit had.
    Laatst gewijzigd door sandervdw; 16 juli 2019 om 16:22

iTrader
    3 (100%)
    Vergeet liquidatiereserve niet.

Steek je winst in die reserve
    https://trends.knack.be/economie/tre...r-1414045.html

je betaalt 10% belastingen en na 5 jaar kan je het uithalen waar je nog eens 5% op betaalt : wat neerkomt op 13,64% (blijkbaar rare berekening) belastingen op winst

nadeel is wel 5 jaar wachten.

iTrader
    22 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bassie82 Bekijk bericht
    Vergeet liquidatiereserve niet.

Steek je winst in die reserve
    https://trends.knack.be/economie/tre...r-1414045.html

je betaalt 10% belastingen en na 5 jaar kan je het uithalen waar je nog eens 5% op betaalt : wat neerkomt op 13,64% (blijkbaar rare berekening) belastingen op winst

nadeel is wel 5 jaar wachten.
    Dat is pas na VB. Dus eerst nog 20% eraf sowieso.

Pagina 3 van 7 Eerste 1234567 Laatste

Regels voor berichten