Pagina 2 van 7 Eerste 123456 ... Laatste

Somewhere in the vast nothingness of space
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door beryl Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Als je werkgever je een brutoloon van 6200 euro geeft, komt dat financieel ongeveer overeen met de kost om je elke maand 9000 te geven als freelancer (9000/13.92/1.25).
    Die 1,25 lijkt mij wel aan de lage kant als je daarmee het ratio bedoelt om geld uit je bedrijf te halen. Ik denk eerder aan 1,4. (20% winstbelasting en 15 - 20% Rv/etc)

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tronux Bekijk bericht
    Die 1,25 lijkt mij wel aan de lage kant als je daarmee het ratio bedoelt om geld uit je bedrijf te halen. Ik denk eerder aan 1,4. (20% winstbelasting en 15 - 20% Rv/etc)
    Ik denk dat hij met die 1,25 de sociale bijdragen voor de werkgever bedoeld?

Somewhere in the vast nothingness of space
    iTrader
    0
    Omg kben nog aant slapen haha.

StevieZonder's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Zoals velen al gezegd hebben: in eerste instantie fiscaal laten optimaliseren, je gooit geld weg nu.

In tweede: als je zoals je zegt veel belang hecht aan je flexibiliteit en vrijheid, ga je zeer waarschijnlijk niet beter af zijn als bediende. Als je teveel werk hebt, drijf dan gewoon je prijs op en neem minder, maar beter betaalde projecten aan. Misschien kan je de job die je ambieert ook als freelancer doen, en je prijs hoog genoeg leggen, dan lijkt mij dat ook een goeie optie om 'on the side' kleinere projectjes te blijven doen.

iTrader
    10 (92%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fonskuh Bekijk bericht
    Wat verkeerd verwoord, daarmee bedoel ik dat het lastig is als je maandelijks 10.000 ziet binnenkomen waarvan er 7.000 weer weg gaat. Bij iemand in loondienst gebeurt dit meer 'achter te schermen' en had ik daar, vroeger toch, minder last van omdat je uw nettoloon kent en niet echt zorgen moet maken rond wat er afgehouden wordt.
    Dus je houdt €3000 over? Denk je dat er veel mensen zijn met €3000 netto?

Ik ken u al 8 jaar denk ik en dat zou ik persoonlijk een zéér foute beslissing vinden:
    - je bent ongelooflijk goed in uw werk
    - als teamleader ga je het technische en creatieve helaas volledig verliezen
    - freelance is oh zo leuk man, waarom werken voor een baas?
    - in bijberoep gaat er van uw €2000 ook 50% naar de staat hoor
    - je gaat werken in hoofdberoep en nadien nog in bijberoep er bij en dat is dan meer tijd maken?
    - als freelancer kan je zelf uw uren bepalen, indien je niet meer wilt opnemen na 17u of in het weekend, dan gaat daar niemand problemen mee hebben
    - indien wel, dan moet je ze laten vallen, en die luxe heb je blijkbaar al jaren want je hebt werk teveel
    - als je teveel werk hebt, gewoon de prijs opdrijven, je zal snel minder en minder werk hebben, maar jij houdt er meer aan over
    - ik heb altijd al de indruk gehad dat je een slechte boekhouder hebt

Ik snap er niets van. Persoonlijk zou ik het zélfs een gemis voor deze maatschappij noemen. Jouw werk is écht ongelooflijk knap. Als teamleader zie ik jou totaal andere zaken doen, misschien niet in het begin, maar binnen een jaar doe je niets meer technisch / grafisch. Ik weet ook niet of jouw talent écht bij het werk van een teamleader ligt.

Ik heb als eenmanszaak makkelijk €60.000 onkosten, maar daar zitten ook leuke zaken tussen hoor: alles van Apple, wagen, benzine, kantoor, restaurant, ...

Laat u niets wijsmaken over een vennootschap. Je moet minstens 60k overhouden na aftrek kosten alvorens je naar bvba moet overstappen. Mijn boekhouder is een van de grootste in mijn streek met 10 man personeel en een steengoede reputatie. Ik wil hem jou altijd aanbevelen.

Koop u een kantoor, 100% aftrekbaar en tegen dat je 60 jaar bent kan je het verkopen voor ... -> leuk extra als pensioen
    Of bouw het om en verhuur het aan particulier -> onbelast win for life tot je sterft
    Doe aan VPAZ -> leuk extra als pensioen
    Doe aan IPT -> leuk extra als pensioen

Dankzij Magie De Block zijn de pensioenen van een zelfstandige gelijkgesteld met dat van arbeiders. Alleen kan je als zelfstandige veel meer pensioensparen dan een arbeider.

De enige reden dat je dat aanbod hebt gekregen, is omdat het hun goedkoper uitkomt. Vergeet dat niet. Zij doen dat niet om u een plezier te doen. Zij doen dat om hun een plezier te doen. In het begin zal alles ook koek en ei zijn, en voor je het weet moet je daar ook werken tot 19u s' avonds. Als freelancer kan je tenminste stoppen met werken om 17u.

Onlangs ben ik bij Acerta binnengestapt. Ik vond het een beetje erover dat ik €2800 sociale lasten moest betalen per kwartaal. De manager kwam er bij en zei doodleuk: als werknemer betaal je zelfs méér. Alleen voel je dat niet zo. Het is en blijft een apenland, maar koop u leuke dure zaken (weet ik veel, een Tesla) en geniet van jouw onkosten. Vorig jaar was een elektrische fiets nog 120% aftrekbaar. En als je het echt hard wil spelen, kan je hem de maand nadien verkopen op 2dehands.be (niet gemeend, maar ik bedoel maar ... )

€ 3.000 netto = € 5.659,28 Bruto (+ € 1.887,94 patronale RSZ) > totale loonkost werkgever: € 7.547,22

Dus als jij €5500 bruto als aanbod krijgt, zal je daar €3000 aan overhouden en kost jouw werkgever dat €7500.
    Of anders gezegd, als eenmanszaak met €7500 omzet schiet er normaal gezien ook maar €3000 aan over
    Alleen kan een werknemer niet op restaurant gaan en dat als onkost inbrengen. Vandaar de frustratie van sommige mensen.
    De kracht van een eenmanszaak ligt hem juist in de aftrekkosten. Daar moet je van genieten. Indien een wagen of restaurant en dergelijke jou natuurlijk niets interesseren...

ps: Heb je al controle gekregen van de fiscus?
    ps2: ik snap hun voorstel wel, een freelancer is pokkeduur vergeleken met een gewone werknemer, stel dat je €55 per uur factureert dan is dat voor hun €8800 op het einde van de maand

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fonskuh Bekijk bericht
    Best-case scenario zou een goede verloning zijn en dan in bijberoep nog 1 project per maand (van ongeveer € 2000) bij te nemen om er zo financiëel sterker uit te komen én meer tijd te hebben voor de belangrijke dingen in het leven.
    Vergeet niet dat heel veel bedrijven geen bijberoeper willen. Heel wat bedrijven die kwaliteit willen, gaan ook eisen dat ze jou overdag mogen bellen, dat je eens langs gaat voor een meeting overdag, enz...
    Laatst gewijzigd door Fransz; 15 juli 2019 om 11:40

SIO's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    Als je uw sociale bijdrage juist betaalt, krijg je als zelfstandige exact hetzelfde pensioen als een werknemer met hetzelfde loon.
    *kleine correctie: is het niet eerder evenveel ipv juist? Is het niet zaakvoerder (vennootschappen) die bruttoloon keuze maakt en bijgevolg daaruit ook zijn pensioenrechten?

iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SIO Bekijk bericht
    *kleine correctie: is het niet eerder evenveel ipv juist? Is het niet zaakvoerder (vennootschappen) die bruttoloon keuze maakt en bijgevolg daaruit ook zijn pensioenrechten?
    Ja klopt, je kan natuurlijk wel "juist" betalen, maar een pak minder. Wat ik wou zeggen is dat de berekening dezelfde is, dus als je zorgt dat je dezelfde parameters afdraagt dan kom je op hetzelfde pensioen uit. Alleen is een pensioen niet de meest ideale belegging waardoor de meeste zelfstandigen op een andere manier beleggen.

iTrader
    22 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fransz Bekijk bericht
    Laat u niets wijsmaken over een vennootschap. Je moet minstens 60k overhouden na aftrek kosten alvorens je naar bvba moet overstappen.
    Hier zou ik toch graag eens de cijfers over zien Fransz, want ik heb redelijk wat moeite om dit te geloven. Waarom zou je bij pakweg 30K na kosten niet beter af zijn met een vennootschap? In eenmanszaak ben je van die 30K een 17K kwijt (via personenbelasting). In BVBA ben je daarvan +- 10K kwijt.

Hoe wordt een eenmanszaak dan voordeliger in dit geval?

GX6's schermafbeelding
    iTrader
    11 (92%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eniac Bekijk bericht
    Hier zou ik toch graag eens de cijfers over zien Fransz, want ik heb redelijk wat moeite om dit te geloven. Waarom zou je bij pakweg 30K na kosten niet beter af zijn met een vennootschap? In eenmanszaak ben je van die 30K een 17K kwijt (via personenbelasting). In BVBA ben je daarvan +- 10K kwijt.

Hoe wordt een eenmanszaak dan voordeliger in dit geval?
    +1
    En als je het alles goed optimaliseert zelfs rond de +- 6k

iTrader
    10 (92%)
    Belastingen eenmanszaak - Eenmanszaak oprichten

Probeer eens met 30k en 7,5 gemeentebelasting

Het resultaat is in een eenmanszaak van u.
    Bij een bvba zit het in de zaak. En dus nog niet van u.
    Laatst gewijzigd door Fransz; 15 juli 2019 om 16:10

iTrader
    10 (92%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door GX6 Bekijk bericht
    +1
    En als je het alles goed optimaliseert zelfs rond de +- 6k
    Op de eerste 10.000 betaal je 800 belastingen als eenmanszaak. Moeilijk is het niet. Zolang je minder dan 33% betaalt, zit je goed met je eenmanszaak. Zelfs met 40% belastingen kan het zijn dat de eenmanszaak een betere keuze is.

Je moet ook naar jouw interesses kijken. Ik heb een wagen die 80% aftrekbaar en die mij niet zoveel kost. Diezelfde wagen heeft in een bvba een VAA van meer dan €6000 per jaar. Niet interessant dus met een bvba.

We zijn trouwens aan het afwijken. Wanneer je zoals Fonskeu €3000 overhoudt na alle kosten, dan ben je imho rijk en is er geen probleem. Op die moment is alles betaald van facturen.
    Laatst gewijzigd door Fransz; 15 juli 2019 om 16:18

iTrader
    22 (100%)

Dan redeneer ik zo: wanneer ik mezelf genoeg uitkeer om de resulterende winst naar 0 te reduceren, dan betaalt de vennootschap geen vennootschapsbelasting en word ik belast zoals een eenmanszaak.
    Nee?

Daarnaast draait hij rond de 110K omzet/jaar (8-10K/maand). Jouw genoemde 60K winst na kosten (maar dus zonder loon zaakvoerder) betekent dat er 50K kosten moeten gemaakt worden. Dat is dan toch wel heel erg veel? Of gaat het hier om een beroep met heel veel kosten?

Op de eerste 10.000 betaal je 800 belastingen als eenmanszaak. Moeilijk is het niet. Zolang je minder dan 33% betaalt, zit je goed met je eenmanszaak.
    Toch niet. Zie verlaagd vast tarief vennootschapsbelasting. 20,40% en vanaf volgend jaar 20%.

Edit: trouwens, je moet niet kijken naar de gemiddelde belasting. Je moet kijken naar de hoogste schijf waarin je terechtkomt. Hoe meer je de schijven opvult en hoe meer je in de 50%-schijf steekt, hoe voordeliger de vennootschap gezien daar al je winst aan een flat rate (weliswaar met een trap op 100K winst) wordt belast.
    Laatst gewijzigd door eniac; 15 juli 2019 om 17:55

kows's schermafbeelding
    iTrader
    21 (100%)

en uw sociale bijdragen dan?

Fonskuh's schermafbeelding
    iTrader
    32 (100%)
    Ik denk dat de algemene consensus wel is dat freelancer blijven een betere oplossing is, mits optimalisatie van de financiële kant. Het is vooral een vervelende situatie omdat het een opportuniteit is om mee aan de basis te staan van een zeer sterk agency en concept. Ik heb sowieso de bal in mijn kamp gezien zij vragende partij zijn (en al lieten vallen dat als het echt moet, er kan gebabbeld worden om het op freelance basis verder te doen).

Hoe dan ook ga ik met mijn boekhouder kijken wat het voorstel is en hoe het tegenover mijn huidige situatie staat als freelancer, en dan zien we wel. Het liefst blijf ik freelancen, maar een aantal jaar mee een agency uit de grond stampen en die ervaring dan gebruiken om terug iets op zelfstandige basis te doen lijkt mij ook wel wat..

je bent ongelooflijk goed in uw werk
    Merci

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mooncat Bekijk bericht
    Ik laat me graag corrigeren, maar als ik mypension.be moet geloven gaat mijn toekomstig pensioen voor 75% bestaan uit +30 jaar werk als zelfstandige en 25% voor zes jaar dat ik als werknemer heb gewerkt. En de +800 euro die ik opbouw als zelfstandige voor +30 jaar werken, gaat tegen dan nog minder dan 500 euro zijn (à rato van 2% inflatie per jaar). Daarom dat ik iedere maand ongeveer 500 euro privé bijleg om hopelijk aan een pensioen te komen dat de modale werkmens heeft.
    Je pensioen zal bestaan uit (eenvoudigweg) 60% van je jaarloon aan 1/45e (die bedragen worden verdisconteerd om een jaar van 45 jaar geleden evenveel te laten meetellen als de laatste). Als je zo'n berekening krijgt, is het dus omdat je jaarloon als zelfstandige véél lager is dan dat als werknemer. Dit eventueel door toevallig grote kosten te maken als zelfstandige ofzo.
    “Denk niet wit, denk niet zwart,
    Denk niet zwart-wit
    Maar in de kleur van je hart ”
    Frank Boeijen

Pagina 2 van 7 Eerste 123456 ... Laatste

Regels voor berichten