iTrader
    0

Van TSO naar Communicatie wetenschappen

Beste

Pasgeleden ben ik afgestudeerd in TSO Handel, ik zou graag volgend jaar communicatiewetenschappen proberen aan de universiteit.

Is dit mogelijk denken jullie of is de stap te groot? Heeft iemand van jullie dit ooit al gedaan (TSO - Unif) ?

Mijn punten vorig jaar waren niet fantastisch maar lagen altijd tussen de 60-70%, ook al deed ik niet echt mijn best.

Ik ben nu echter wel echt gemotiveerd om er iets van te maken, maar weet niet goed of het mogelijk is. Je kan me het best omschrijven als een intelligente maar 'luie student'.

Grt

AreVee's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Zelf afgestudeerd als communicatiewetenschapper, weliswaar komende van ASO, maar als je gemotiveerd bent dan is communicatiewetenschappen zeker geen onmogelijke richting. Zoals in veel andere richtingen vallen er na het eerste jaar behoorlijk wat af, maar als je motivatie hebt en werklust dan heb je absoluut een stevige kans om de opleiding af te maken . Nu zal je uiteraard wél een stuk meer moeten doen dan in het middelbaar, maar dat spreekt voor zich denk ik.
    Ik hou niet van vlees maar ik eet het uit principe (Hans Teeuwen).

iTrader
    0
    Je kan het altijd proberen. Is niet zo dat daar serieuze voorkennis vereist is.

Steek door het jaar toch maar een tandje bij in vergelijking met het middelbaar. Zorg dat je dat eerste jaar slaagt. De jaren nadien kan je nog genoeg het varken uithangen.

Mooncat's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Of je kan het misschien ook zo doen.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mooncat Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Of je kan het misschien ook zo doen.
    Ik ga deze manier ook gewoon aanraden. Ik kom ook uit TSO en ben eerst naar de hogeschool gegaan. Ik behaalde daar zeer vlot mijn bachelor en besloot een schakeljaar te doen aan de UA om een master TEW te behalen. De master behalen is gelukt maar dat schakeljaar was zeer zwaar. Het niveauverschil tussen hogeschool en universiteit is al immens groot, dus van TSO direct overschakelen naar universiteit lijkt me geen goed plan. Op deze manier ben je natuurlijk iets langer bezig maar heb je een pak minder kans op verloren jaren/demotivatie. Succes met je verdere schoolcarrière.

NEOMATRIX's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jhdeduif Bekijk bericht
    Pasgeleden ben ik afgestudeerd in TSO Handel, ik zou graag volgend jaar communicatiewetenschappen proberen aan de universiteit. Is dit mogelijk denken jullie of is de stap te groot? Heeft iemand van jullie dit ooit al gedaan (TSO - Unif) ? Mijn punten vorig jaar waren niet fantastisch maar lagen altijd tussen de 60-70%, ook al deed ik niet echt mijn best. Ik ben nu echter wel echt gemotiveerd om er iets van te maken, maar weet niet goed of het mogelijk is. Je kan me het best omschrijven als een intelligente maar 'luie student'.
    Oké dus: Je geeft hier een paar keer zelf aan dat je hard twijfelt of je het aan zou kunnen. ''Proberen'' ''Is het mogelijk?'' ''Punten niet fantastisch'' ''luie student''.
    Ten eerste raad ik je aan om van mindset te veranderen. Als je aan een zware studie begint met zoveel twijfel en onzekerheid is je kans op falen weer een heel pak groter. Je moet in jezelf geloven en je eigen goed kunnen inschatten, dit is iets waar wij je niet mee kunnen helpen.

Ten tweede is communicatiewetenschappen een sociale sector. Jij komt uit de economie sector (als we handel zo mogen noemen). Ik vraag me af hoe jou interesse ineens gegroeid is om te beginnen in een sociale sector. Dit is iets compleet anders en ook de manier hoe je lessen moet leren gaan op een heel andere manier verlopen. Wat motiveert jou om hieraan te beginnen? Is dit iets wat je met 100% zekerheid wilt doen of lijkt het gewoon leuk om te doen?

Even het ding van TSO - Unif overstap. Maak je daar geen zorgen over, zeker voor in de sociale sector gaat dit geen probleem zijn aangezien je hier geen VOORKENNIS voor moet hebben. Men dat hard werkt en leermethodes vindt die voor jezelf werken dan komt het wel in orde. Ik ken mensen die van BSO de overstap naar rechten of psychologie hebben gedaan en zitten bij de beste hun jaar. Dus zeker geen zorgen maken, als je beschikt over een gezonde dosis intelligentie, discipline en motivatie dan kan je GROTENDEELS van de richtingen op de unief doen. Trouwens is 60-70% geen slecht resultaat zeker als je aangeeft dat je uw best niet deed.

Kort samengevat: Ben je 100% zeker dat je communicatie wet. wilt gaan studeren en denk je dat uzelf kunt motiveren en discipline zult hebben gedurende 5 jaar - schrijf u dan in! Als je merkt dat je toch twijfelt of niet zeker bent dat je deze richting of de unief aan gaat kunnen - denk er dan nog eens goed over na tijdens deze zomer of je het echt wilt. Motivatie en discipline komt meestal van zichzelf als je echt doods graag communicatie wet. wilt doen.

Sylverscythe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Communicatiewetenschappen is nu niet echt de zwaarste richting, en de vereiste voorkennis is eerder klein. Het grootste gevaar lijkt me jouw eigen gedrag. Je gaat naar een universiteitsrichting (hoorcolleges niet verplicht) met al weinig contacturen. De verleiding om eens een les of meteen de hele dag te skippen zal groot zijn. Ik zou dan ook aanraden om tot aan je eerste examens de modelstudent te zijn die naar elke les gaat. Dit om een "verrassing" tijdens de blok te vermijden.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NEOMATRIX Bekijk bericht
    Ten tweede is communicatiewetenschappen een sociale sector. Jij komt uit de economie sector (als we handel zo mogen noemen).
    Ik zou het middelbaar niet echt zwaar in sectoren onderverdelen, en daarbij handel heeft nog relatief veel taaluren dacht ik, wat wel van pas zou komen. Persoonlijk denk ik dat communicatiewetenschappen haalbaarder is vanuit handel dan bv. TEW.
    Time is the school in which we learn, time is the fire in which we burn.

NEOMATRIX's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sylverscythe Bekijk bericht
    Ik zou het middelbaar niet echt zwaar in sectoren onderverdelen, en daarbij handel heeft nog relatief veel taaluren dacht ik, wat wel van pas zou komen. Persoonlijk denk ik dat communicatiewetenschappen haalbaarder is vanuit handel dan bv. TEW.
    Als je mijn post tegoed lees zie je dat ik duidelijk maak dat je zelfs van een BSO die richting kan volgen. Lees mijn 2de en 3de alinea nog eens

chronos's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Heb zelf mijn bachelor communicatiewetenschappen gehaald. Anekdote: de medestudenten die uit tso komen die ik heb ontmoet, doen het bijna allemaal slecht. 5 jaar erover doen ipv 3, stoppen na 2x het 1e jaar te hebben gedaan,... Dit is natuurlijk geen absolute wet zeg maar, dat moet ge individu per individu bekijken. Er zijn altijd uitzonderingen hierop. Het enige dat in deze richting telt, is dat ge grote pakketten leerstof kunt verwerken. Er zijn veel mensen die deze richting onderschatten, maar het is en blijft een universitaire studie. De examens zijn idd niet onmogelijk als ge goed studeert en dus op tijd begint, maar het is ook geen papschool. We moesten bijvoorbeeld ook allemaal door enkele algemene buisvakken waarover die van rechten en TEW allemaal keihard zaagden en een paar keer buisden

Ik weet nu wel niet of ik het anderen zou aanraden. Ik heb geen spijt dat ik die bachelor heb gehaald. Ik heb enkele vakken gehad die ik énorm interessant vind en die ik nergens anders zou hebben gehad. Het zijn ook super relevante vakken, aangezien sociale media en massamedia nog nooit zo alomtegenwoordig zijn geweest. Vele medestudenten hebben echter doorheen de bachelor gemerkt dat het niet zo’n interessante richting is als het aanvankelijk leek. Once again: het is en blijft een universitaire richting. We hebben bijvoorbeeld 7 methodologische vakken van 6 SP gehad op 3 jaar, wat echt wel droog was. Het zijn niet enkel de super interessante vakken waarmee ze u lokken op zo’n infodag
    Laatst gewijzigd door chronos; 30 juli 2019 om 04:10

iTrader
    0
    Waarom niet eerst communicatiemanagement? Dan kan je jezelf bewijzen, met schakelen verlies je paar 1 jaar, dat is hetzelfde als wanneer het nu niet meteen lukt, maar je hebt wel al iets in handen dan. Ik denk dat je langer gemotiveerd gaat blijven.

Fjäril's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jhdeduif Bekijk bericht
    Beste

Pasgeleden ben ik afgestudeerd in TSO Handel, ik zou graag volgend jaar communicatiewetenschappen proberen aan de universiteit.

Is dit mogelijk denken jullie of is de stap te groot? Heeft iemand van jullie dit ooit al gedaan (TSO - Unif) ?

Mijn punten vorig jaar waren niet fantastisch maar lagen altijd tussen de 60-70%, ook al deed ik niet echt mijn best.

Ik ben nu echter wel echt gemotiveerd om er iets van te maken, maar weet niet goed of het mogelijk is. Je kan me het best omschrijven als een intelligente maar 'luie student'.

Grt
    Ik ben zelf ook afgestuurd met een diploma TSO in het middelbaar. Ik was goed in talen, maar niet goed in wiskunde en ik was ook niet de meest gemotiveerde student. Als ik echt studeerde voor een vak, kon in wel in de 90 halen, maar dat was dan vooral voor blokvakken zoals geschiedenis, aardrijkskunde, ... Wiskunde was nooit echt mijn beste vriend, en in mijn master had ik ook moeite met statistiek.
    Ik heb een paar jaar ASO gevolgd, haalde daar goede punten, buiten wiskunde, daarna heb ik STW gevolgd, omdat ik toen het idee had om iets in de gezondheidszorg te studeren (maar bleek mij niet zo te liggen).
    Daarna heb ik besloten om talen te gaan studeren, en dat bleek zwaar te zijn maar wel haalbaar. Ik had moeite in het begin met het studeren, en het verwerken van grote hoeveelheden, maar er zaten genoeg studenten in mijn jaar die uit het latijn kwamen of het moderne, die het ook niet zo makkelijk hadden. Mijn advies als je doorzet kan je ook universitair diploma behalen (ik heb een academische bachelor + een master behaald met een TSO achtergrond). Als je gemotiveerd bent dan kan je het proberen, maar dan ga je van dag 1 moeten heel hard studeren, en communicatiewetenschappen heeft een aantal vakken die niet zo makkelijk zijn.
    Een voordeel heb je wel als je eerst hogeschool doet, is dat je dan al een diploma hebt, en je geen studiepunten gaat verliezen door daarna een schakelprogramma te volgen. Je kan binnen drie jaar dan nog altijd overwegen of je nog communicatiewetenschappen wil volgen, in die richting is ervaring ook vooral belangrijk, en zorgen dat je een interessante stage vindt. Daarom is hogeschool vaak interessanter, omdat je daar stage kan doen, en unief heel veel theorie is die je vaak niet echt klaarstoomt voor het werkveld. Hogeschool is ook zwaar, en is ook al een intensieve overgang van het middelbaar naar hogere studies.
    Conclusie, ik zou eerst eens communicatiewetenschappen met communicatiemanagement vergelijken, en eens kijken welke vakken je in het schakeljaar nog zou moeten volgen om de master te behalen. Als die overeenkomen, zou ik eerst opteren om communicatiemanagement te volgen. Je kan natuurlijk als je 100% gemotiveerd bent, er gewoon voor gaan, en het een jaar proberen aan de universiteit. Ik heb het ook gedurfd, en bij mij is het gelukt.

HUSKE's schermafbeelding
    iTrader
    30 (100%)
    Ik ben van TSO naar Bachelor gegaan omdat mijn leerkrachten vonden dat een Master te hoog gegrepen was.
    Heb in Bachelor niks moeten doen, dan via schakeljaar naar een Master gegaan en dat was (15 jaar geleden) niet zo simpel. Was ook niks georganiseerd aan, gewoon een aantal verplichte vakken van het 1ste en 2de waarbij het vak van het tweede al eens voor dat van het eerste viel enzo. Heb daar wel wat moeite gehad.

Ben ervan overtuigd dat direct aan een master beginnen wel wat makkelijker was geweest als dat schakeljaar dat ik heb moeten doen.

Enfin, motivatie is 1 ding, kunnen leren op een deftige manier is een 2de. Ik kon dat niet echt en heb dat in mijn master moeten leren wat al betrekkelijk laat is.

iTrader
    7 (100%)
    Dikwijls schatten leerkrachten uit het middelbaar je kunnen in aan de hand van je resultaten, wat ergens logisch is natuurlijk. Het probleem is dat dat niet alles zegt in sommige gevallen. Ik was bijvoorbeeld zo'n geval die voor examens de cursus begon te studeren tijdens de vrije namiddag de dag voor het examen, die toetsen studeerde tijdens de speeltijd of 's morgens om 7 uur 'snelsnel' de cursus eens doorbladerde...mijn resultaten waren dan ook navenant. Ik kan mijn voormalige leerkrachten ook niets verwijten. Er is geen universele methode om wilskracht te meten die pas later de kop opsteekt.

Regels voor berichten