iTrader
    0

Benodigde wiskunde voorkennis voor Fysica aan de KUL?

Hallo,

Dit is mijn eerste post op deze forum en mijn Nederlands is ook niet perfect dus alvast mijn excuses daarvoor.

Ik ben net klaar met een bachelor in Taal en regio studies aan de KUL, en zou erg graag aan een bachelor Fysica beginnen. Het probleem is, mijn wiskunde is echter afschuwelijk. Ik schat dat mijn niveau gelijkaardig is aan een 14 jarig kind, serieus.

Dus ik vroeg me af, neem ik best een jaar pauze om zelf een jaar wiskunde te studeren via khan academy enzo, of geven de lessen in leuven me alles wat ik nodig heb, en is het mogelijk om alles in te halen in het eerste jaar?

Alvast dank voor een antwoord!

paradijsappel's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Je hebt tot eind september de tijd om je achterstand in te halen dus je weet wat je te doen staat deze zomer.

https://set.kuleuven.be/apps/zomercu...s_wiskunde.php
    Daar vind je terug wat je moet kunnen en je kan ook direct beginnen oefenen door het lesmateriaal te downloaden.

iTrader
    0
    Dank voor het antwoord, maar ik ben nog op uitwisseling tot in begin september, en nog een hele boel papers te schrijven voor mijn vakken.

Daarom heb ik echter maar 3 weken ofzo om wiskunde proberen in te halen, ofwel neem ik een jaar pauze.

zarathustra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kukiko Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Dank voor het antwoord, maar ik ben nog op uitwisseling tot in begin september, en nog een hele boel papers te schrijven voor mijn vakken.

Daarom heb ik echter maar 3 weken ofzo om wiskunde proberen in te halen, ofwel neem ik een jaar pauze.
    Dat lijkt me een heel slecht idee. Vroeger had de KUL een voorbereidend jaar wiskunde, maar dat lijkt niet meer te bestaan. Maar kijk eens of ze ergens iets gelijkaardigs geven. Dat hoeft daarom niet aan de KUL te zijn. Want wiskunde van het niveau van een 14 jarige opkrikken naar bachelor fysica niveau is imo niet iets dat je op je eentje doet.
    *** Also sprach Zarathustra ***

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zarathustra Bekijk bericht
    Dat lijkt me een heel slecht idee. Vroeger had de KUL een voorbereidend jaar wiskunde, maar dat lijkt niet meer te bestaan. Maar kijk eens of ze ergens iets gelijkaardigs geven. Dat hoeft daarom niet aan de KUL te zijn. Want wiskunde van het niveau van een 14 jarige opkrikken naar bachelor fysica niveau is imo niet iets dat je op je eentje doet.

Dankje voor het antwoord. De KUL heeft inderdaad geen voorbereidend jaar wiskunde, enkel een “opfrisweek”. Ik zal eens rondkijken voor een voorbereidingsfase ergens anders.

NEOMATRIX's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ik denk niet dat je voorkennis nodig hebt voor fysica aan de KUL. Wel denk ik dat hoe meer voorkennis hoe makkelijker voor uzelf.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kukiko Bekijk bericht
    Hallo,

Dit is mijn eerste post op deze forum en mijn Nederlands is ook niet perfect dus alvast mijn excuses daarvoor.

Ik ben net klaar met een bachelor in Taal en regio studies aan de KUL, en zou erg graag aan een bachelor Fysica beginnen. Het probleem is, mijn wiskunde is echter afschuwelijk. Ik schat dat mijn niveau gelijkaardig is aan een 14 jarig kind, serieus.

Dus ik vroeg me af, neem ik best een jaar pauze om zelf een jaar wiskunde te studeren via khan academy enzo, of geven de lessen in leuven me alles wat ik nodig heb, en is het mogelijk om alles in te halen in het eerste jaar?

Alvast dank voor een antwoord!
    In richtingen zoals fysica zal het voor wiskunde (en andere vakken) niet enkel aankomen op hoeveel voorkennis ed. je hebt. Je moet hier een zekere aanleg voor hebben, abstract en analytisch (zeer) goed zijn, om te het te redden. In jouw geval denk ik dat het de voornaamste zaak is om dit eerst te “ontdekken”. Dit zal niet lukken op drie weken tijd en ik raad je aan om zeker eens een echt examen mee te doen. Hieruit zal je voor jezelf kunnen uitmaken of je aanleg hebt voor zulke vakken of niet.

Verder zou ik aanraden om eerst je master te halen in de richting die je nu volgt. Terug van 0 beginnen aan de bachelor fysica zorgt ervoor dat je in het beste geval weer voor 5 jaar vertrokken bent.

iTrader
    4 (100%)
    Als je nu denkt dat je het niveau van een 14-jarige hebt qua wiskunde, ga je het nooit halen. Ik ben in Fysica gestart met het niveau van een 18-jarige uit Wetenschappen-Wiskunde die goed is in wiskunde en fysica. En voor mij was de wiskunde extreem moeilijk (net zoals voor zowat iedereen in de richting trouwens).
    Puur technisch gezien heb je geen voorkennis gezien, want alles van het middelbaar wordt herhaald op een 3-tal weken. Maar als je denkt dat je op de periode van nu tot september volledig gaat snappen wat integralen, afgeleiden, differentiaalvergelijkingen, matrices, ... zijn, succes dan.

iTrader
    0
    Fysica is een van de moeilijkste richtingen die je kan volgen qua wiskunde, zoals eerder gezegd ligt het slaagpercentage voor studenten met optimale voorkennis (wiskunde ASO) al zeer laag. Om eerlijk te zijn zou ik u aanraden om uzelf de moeite te besparen. Het zal veel tijd vragen om je kennis tot op het gevraagde niveau te brengen (als het al mogelijk is). Ik zou u aanraden om u master te behalen. Als je toch per se fysica wilt studeren, zou ik u aanraden om volgend jaar tijdens u master 1 à 2 vakken uit de bachelor fysica via creditcontract op te nemen, dat zal u een duidelijk beeld geven of het voor u persoonlijk haalbaar is.

Vanwaar de interesse voor fysica trouwens? Gezien je voorkennis is het niet zo dat je de voorbije jaren tijdens u vrije tijd veel met wiskunde en fysica bent bezig geweest dus snap niet zo goed waarom je nu plots interesse hebt?

iTrader
    0
    De studenten fysica hebben veel vakken samen met die van de bachelor wiskunde. Dat zegt alles over het verwachte niveau qua wiskunde.

Mijn advies: niet doen. Sterker nog, onder geen beding.

iTrader
    0
    Ervan uitgaande dat dit geen troll post is:

Je weet dat de bachelor fysica en wiskunde serieus overlappen? Er zijn knappe koppen van wet-wisk8 die daar moeten afhaken.

Ik zou het dus niet doen.

Exorikos's schermafbeelding
    iTrader
    0
    https://wet.kuleuven.be/schoolverlater/fysica/home

Genoeg informatie om jezelf verder te helpen. De ijkingstoets is er bvb met die reden. Contacteer de mensen van het monitoraat.
    Physics is like sex: Sure, it may have practical results, but that is not the reason we do it. ~ R. Feynman
    All science is either physics or stamp collecting. ~ E. Rutherford
    S'il est vrai qu'on construit des cathédrales aujourd'hui dans la Science, il est bien dommage que les gens n'y puissent entrer, ne puissent pas toucher les pierres elles-mêmes.

Tags for this Thread

Regels voor berichten