Pagina 1 van 2 12 Laatste

Discussie: Expert vastgoed

iTrader
    0

Expert vastgoed

Beste

Ik moet binnenkort een huis of appartement aankopen, maar ik weet totaal niet waar je allemaal op moet letten bij het kiezen. Wat is volgens jullie de snelste manier om veel over de Belgische vastgoedmarkt te leren? Hoe beoordeel je de waarde van een huis of appartement?

Bedankt!

Affinity's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)

Expert vastgoed

Goh, misschien alvast enkele kleine handige tips:

- staat van de leidingen?
    - isolatie(mogelijkheden)?
    - zet de kranen / douche eens open om te zien of er genoeg druk op zit
    - mogelijkheid om muren uit te breken? Of zijn het steunmuren?

Is de tuin reeds ingericht? Indien niet, is er veel werk aan? —> onderschat dit niet, ik dacht dat dit wel ging meevallen maar onze tuin opnieuw inrichten en terras laten leggen enzovoort zal al snel een kleine 7000 euro gekost hebben.

Ramen? Enkel glas, dubbel glas?
    Let goed op eventuele vochtplekken op de muren.

Mss nog een hele belangrijke: staat van het dak/onderdak.
    Een nieuw dak kan al snel 15k euro kosten.

Verder, kijk vooral naar ligging zou ik denken? Ligging en indeling van het huis zijn toch 2 belangrijke zaken imo. Inrichting kan je zelf aanpassen doorheen de jaren.

iTrader
    0
    Simpel : als jij er niets van kent, beoordeel jij dat niet. Je zoekt iemand (professioneel /vriendenkring) die er wél wat van kent.

Belangrijk is om ook eens de buren te polsen: staat het al lang te koop, voor- en nadelen van de omgeving,...

Mr.Anderson's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ik had 5 jaar geleden hetzelfde probleem. Wij wouden een huis kopen, maar hoe weet je of er een correcte prijs gevraagd wordt? En wat krijg je voor die prijs?
    Wel, wij hebben 32 huisbezoeken gedaan. Op den duur weet je perfect of de gevraagde prijs correct is of niet en wat je hiervoor mag verwachten.
    Don't think you are, know you are...

iTrader
    0
    Staar je niet blind op het interieur. Welk tegelke of behangpapier. Das allemaal overkomelijk. Iedereen richt in the end toch naar eigen smaak in.
    Let op de grote dure zaken: dak, ramen, evt electriciteit, vocht in muren.

Toen ik kocht zat ik me te ergeren aan de tegel, ging t eerste zijn wat er uit moest. Ondertussen eerst nieuwe ketel, riolering gescheiden, dak en ramen vernieuwd. Sneller dan ik had voorzien. Maar crucialer dan n tegel.
    We hadden wel een bevriende aannemer mee die andere zaken zag dan wij.

Afweging maken en ruw/ruim rekenen “wat komt er nog bij aan kosten om naar eigen smaak en huidige normen te verbouwen”

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Affinity Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Is de tuin reeds ingericht? Indien niet, is er veel werk aan? —> onderschat dit niet, ik dacht dat dit wel ging meevallen maar onze tuin opnieuw inrichten en terras laten leggen enzovoort zal al snel een kleine 7000 euro gekost hebben.
    dat valt dan nog mee .

Tuin vind ik persoonlijk een "luxe-kost", dat kan je later gemakkelijk aanpassen naar je eigen smaak.

Wat is van belang: vooral dingen die je NIET op het eerste zicht ziet, zoals hierboven al gezegd liefst dan ook door een professional te bekijken.

Wat zijn de zaken die een groot verschil kunnen maken later:
    - op wat is de woning gebouwd? op zand, fundering, ...
    - kwaliteit van de buitenmuren: betreft het een enkele muur, dubbele muur (al geIsoleerd of nog niet?)
    - geluidstechnisch: ga op een zo druk mogelijk moment en check ook de richting van de wind op moment van bezoek, dat kan een verschil maken
    - eventueel geplande wegenwerken in de buurt: onze woning ligt in een straat die in 2017 verbouwd werd en waardoor een aantal buren plots veel minder parkingplaats hebben (wij hadden geluk dat we net een (quasi) privé-parkeerplaats erbij kregen. Kan een héél verschil amekn
    - eventueel ligging van steunmuren/gewelven/potrellen indien je muren wil uitgooien
    - bouwvoorschriften in de wijk indien je wil uitbreiden/verbouwen of vreest dat buren zullen verbouwen
    - ligging van scholen, openbaar vervoer/...
    - nét geverfde/behangen muren: héél verdacht. In dit geval minstens terugkomen met een vochtmeter
    - kasten die niet zo logisch staan: eisen dat je achter de kast mag kijken, om eventuele vochtplekken te ontdekken
    - badkamer: héél goed inspecteren op vocht.
    “Denk niet wit, denk niet zwart,
    Denk niet zwart-wit
    Maar in de kleur van je hart ”
    Frank Boeijen

iTrader
    0
    De waarde is vooral afhankelijk van regio, opp, algemene staat.

Voor de rest is er al veel verteld qua nuttige tips.

Mischien kan ik je hier nog wat info bijgeven want het bouwjaar verteld ook veel over de woning.

Alles voor 1950 => totaalrenovatie 100-150K ben je vlot kwijt.
    Woningen jaren 50"en 60" vooral herkenbaar door de traditionele rode bakstenen woningen (halfopen of vrijstaand) Dikke solide muren.(algemeen zijn deze echt kwalitatief gebouwd) (dak is vrijwel nooit geïsoleerd)
    Woningen jaren 70" de snelbouw is uitgevonden! (er waren SOD aanemers die elke week een gelijkvloerse fermette in elkaar knalden) (deze worden ook massaal gesloopt omdat ze eigenlijk gewoon kwalitatief slecht zijn.) (alhoewel ik zelf er 1 gerenoveerd heb)
    woningen jaren 80" Snelbouw + veel beton. (beton was goedkoop en werd ook zichtbaar in een gevel/traphallen verwerkt ) (meer architecturale woningen, indeling is vaak erg slecht)
    woningen jaren 90" spaanse villa's- modern - klassiek-pastorij. (al het begin van degelijke isolatienormen) (hoewel er door zelfbouwers en aannemers ook nog veel brol gezet is. (een bouwjaar zegt ook niet alles)
    vanaf 2000 => Pastorijstijl werd de norm.+ veel klassieke bouw. prijs is naargelang want vrij recente woning.
    Don't be a worrier, be a warrior!

iTrader
    4 (100%)
    Koop toch gewoon nieuwbouw. Al die verborgen gebreken die later kunnen opduiken, no thanks.

Sent from my iPhone using Tapatalk

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Prophet Bekijk bericht
    Koop toch gewoon nieuwbouw. Al die verborgen gebreken die later kunnen opduiken, no thanks.

Dit lijkt mij ook de beste optie, maar heb je dan geen risico dat ze niet leveren wat er op papier staat? .. Veel van die foto's zien er altijd mooi uit, maar ik stel mij daar toch vragen bij altijd ..

+ Bedankt voor de tips allemaal! Meer is altijd welkom!

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)

En bij een nieuwbouw kan je geen gebreken hebben waarbij je enorme miserie hebt? Hét grote voordeel van nieuwbouw is dat je een woning naar je eigen smaak kan bouwen. Maar minder gebreken die je na het tekenen van je aankoop/nieuwbouwovereenkomst zal hebben? Nee, gemiddeld zelfs meer, denk ik.
    Denk niet zwart-wit
    Frank Boeijen

iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    En bij een nieuwbouw kan je geen gebreken hebben waarbij je enorme miserie hebt? Hét grote voordeel van nieuwbouw is dat je een woning naar je eigen smaak kan bouwen. Maar minder gebreken die je na het tekenen van je aankoop/nieuwbouwovereenkomst zal hebben? Nee, gemiddeld zelfs meer, denk ik.
    Tuurlijk wel, maar ik denk dat de kans toch minder groot zal zijn dan bij een ouder huis. En ik dacht dat je bij nieuwbouw nog tot 1 jaar na voorlopige oplevering hebt om de gebreken gratis te laten oplossen door de bouwheer?

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Tuurlijk wel, maar ik denk dat de kans toch minder groot zal zijn dan bij een ouder huis. En ik dacht dat je bij nieuwbouw nog tot 1 jaar na voorlopige oplevering hebt om de gebreken gratis te laten oplossen door de bouwheer?

er is een soort garantie van 10 jaar. Maar de problemen zijn daarmee niet echt gemakkelijk opgelost.

En mij lijkt de kans op rompslomp bij een bouw véél groter dan bij de aankoop van een deftig geïnspecteerd ouder huis.
    Denk niet zwart-wit
    Frank Boeijen

Chilliewillie88's schermafbeelding
    iTrader
    23 (100%)

Daar zou ge toch wel eens serieus mis in kunnen zijn. Hoeveel nieuwbouw wordt tegenwoordig afgewerkt met het goedkoopste van het goedkoopste materiaal?

Oudere huizen zijn m.i. gemiddeld veel kwalitatiever afgewerkt.

Wij hebben ook deze afweging gemaakt bij het aankopen van onze nieuwe woning. Hier in de buurt gooien ze je dood met moderne nieuwbouwwoningen op 3,5 are. Het goedkoop druipt er helaas ook vanaf.

iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Chilliewillie88 Bekijk bericht
    Daar zou ge toch wel eens serieus mis in kunnen zijn. Hoeveel nieuwbouw wordt tegenwoordig afgewerkt met het goedkoopste van het goedkoopste materiaal?

Oudere huizen zijn m.i. gemiddeld veel kwalitatiever afgewerkt.

Wij hebben ook deze afweging gemaakt bij het aankopen van onze nieuwe woning. Hier in de buurt gooien ze je dood met moderne nieuwbouwwoningen op 3,5 are. Het goedkoop druipt er helaas ook vanaf.
    Wat zal er meer gebreken hebben, een nieuwbouw van 250k of een oud krot van 250k dat 30 jaar oud is?

Wel appels met appels vergelijken he

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Een oude woning van 250k met dezelfde prijs en volume als een nieuwbouw? Dan durf ik zonder veel discussie wedden op een oude woning.
    Denk niet zwart-wit
    Frank Boeijen

Pagina 1 van 2 12 Laatste

Regels voor berichten