iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    - Ik las onlangs een research paper waar men keek naar verpleegkundigen(uit India) om te kijken of die er qua levensstandaard op vooruit gingen door te gaan werken in het buitenland. Wat bleek, als die in Europa gingen werken gingen ze er maar rond de 10% op vooruit en in de UK gingen ze zelfs achteruit. In de Vs gingen ze er 30% op vooruit. Dit toont mooi dat meer geld niet gelijk is aan beter leven gezien je de cost of living enzo moet meerekenen. Persoonlijk woon ik liever dicht bij vrienden en familie dan dat ik voor een paar duizend euro naar een ander land trek.

- Onderzoek toont ook de diminishing returns aan van meer geld verdienen dan wat je nodig hebt voor je basisbehoefte en dat vanals je die basis in orde hebt andere zaken zoals vrije tijd, vrienden omgeving enzo meer doorwegen. Ik heb de indruk dat veel mensen dit niet lijken te beseffen, vooral als ik hier op het forum meelees.

- Belgen scoren heel hoog op de schaal van onzekerheidsvermijding (top van alle landen/culturen) en lange termijnorientatie ( Hofstede et al.) . De combinatie van beide zaken zorgt ervoor dat we idd veel sparen, een eigendom willen en allerlei verzekeringen nemen.

Vega's schermafbeelding
    iTrader
    93 (99%)
    Mentioned
    17 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Herman De Croo Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    @Vega: je hebt duidelijk geen kennis over een representatieve steekproef (geen verwijt, gewoon een vaststelling). De grootte van de gehele bevolking heeft daar niets mee te maken, enkel de grootte van de bevraagde populatie. Het is contra-intuitief, maar wel de basis van statistiek, en de mannen van NBB hebben dat zeker wel onder de knie ;-)
    Als die 1850 mensen aselekt en willekeurig zijn gekozen, is dat wel een representatief sample....
    Awel, dat is wat ik dus zeg, dat er mogelijks methoden/bedenkingen zijn waardoor zo'n "sample" representatief wordt, ik vraag me af wat dat is (ik neem aan dat dit niet op 1-2-3 uitgelegd kan worden, linkje naar een soort van uitleg hierover zou leuk zijn).
    \0/

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vega Bekijk bericht
    Dan moet je mij eens uitleggen hoe een resultaat uit een bevraging van 0,016% van de bevolking wordt geëxtrapoleerd naar de ganse bevolking en als grotendeels nauwkeurig kan bestempeld worden (serieuze vraag, kan zijn dat er methodes zijn om dit realistisch om te vormen naar een grote massa en niet alleen door het diversifiëren van de bevraagde profielen).

En wanneer ik dan bevindingen uit mijn eigen omgeving gebruik (allicht 0,0005% van de bevolking) is dat opeens volslagen belachelijk.

Ik vind 0,016% of 0,0005% even relevant als we dit onderzoek gaan stellen naar de ganse bevolking. Mijn familie/vrienden/kennissen/klanten komen uit alle lagen van de bevolking, alle leeftijden, ethniciteiten, etc... Ok, het zijn geen 1.850 kennissen en ok, de overgrote meerderheid provincie Antwerpen, maar toch behoorlijk divers. Heeft er iemand bijvoorbeeld gegevens over het aantal woningen dat gedwongen verkocht dienen te worden omdat het woonkrediet niet kan/wordt terugbetaald? Met de natte vinger denk ik dat we hier in België nog best OK op scoren, net doordat we zo risico avers zijn en kans op wanbetaling verlaagt.
    Daar bestaan formules voor, statistiek 101. Ook verschillende calculators op internet te vinden, bijvoorbeeld: https://nl.checkmarket.com/steekproefcalculator/

Populatie: 11,5 M
    Foutenmarge: 3%
    Betrouwbaarheidsniveau: 99%

=> vereiste steekproefgrootte: 1850

Je hebt natuurlijk wel een punt dat je steekproef representatief voor de populatie moet zijn, en dat dat te betwijfelen valt door enkel het telefoonboek te raadplegen...
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pieterjan94 Bekijk bericht
    Dertig procent van de gezinnen kan blijkbaar geen drie maanden overbruggen met hun spaargeld.. De cijfers over het vermogen (zonder huis) rekenen ook steeds de pensioenreserves etc meer, maar dat eruit gedestilleerd zou er een gemiddeld zijn van 30-40k op zicht- en spaarrekening, wat serieus omhoog wordt getrokken door de Frères en Couckes van deze wereld, gemiddeld. Vanuit deze thread weten we dat de forumgangers hier niet representatief zijn voor de doorsnee lonen, maar in de spaarvermogen thread zie je toch geen tekenen dat er gemiddeld 30-40k op het spaarboekje zou staan per persoon, niet? Met partner zou dat rond de 70k zijn? Lijkt mij weinig realistisch, rekening houdend met de eerste berichten dat 30% niet eens drie maanden kan overbruggen met spaargeld.

Als je dan ook nog leest dat de schulden per gezin toch stevig toenemen zou ik toch niet zomaar beweren dat Belgen keiharde spaarders zijn en bij wijze van spreken iedere euro extra op het spaarboekje zouden zetten.
    Wat ik vooral lees in dat artikel is dat de inkomens grotendeels stand hebben gehouden tijdens één van de ergste crisissen van de afgelopen 100 jaar en dat die 70% dus zijn maandloon zit te sparen voor niks.

We leven in een consumptiemaatschappij met een sterke sociale zekerheid, ondertussen is wel aangetoont dat ze werkt.

Dit is ook de grote troef van België, in theorie zou je hier van maand tot maand kunnen leven en al je geld consumeren of investeren.
    Laatst gewijzigd door Stouterik; 18 november 2020 om 14:57

Vega's schermafbeelding
    iTrader
    93 (99%)
    Mentioned
    17 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lolitaa Bekijk bericht
    Daar bestaan formules voor, statistiek 101. Ook verschillende calculators op internet te vinden, bijvoorbeeld: https://nl.checkmarket.com/steekproefcalculator/

Populatie: 11,5 M
    Foutenmarge: 3%
    Betrouwbaarheidsniveau: 99%

=> vereiste steekproefgrootte: 1850

Je hebt natuurlijk wel een punt dat je steekproef representatief voor de populatie moet zijn, en dat dat te betwijfelen valt door enkel het telefoonboek te raadplegen...
    Merci voor de link, ik ga me er eens in verdiepen, ik vind het fascinerend dat er een foutmarge van 3% gehaald kan worden indien er nog geen 0,02% van een bevolking wordt ondervraagd.
    \0/

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vega Bekijk bericht
    Merci voor de link, ik ga me er eens in verdiepen, ik vind het fascinerend dat er een foutmarge van 3% gehaald kan worden indien er nog geen 0,02% van een bevolking wordt ondervraagd.
    Veel mensen denken dat u sample size bepaald wordt door u population size. Ook in veel handboeken wordt die fout zelfs gemaakt waardat ze zeggen dat uw sample size 10% van uw population size moet zijn, wat dus absoluut niet waar is. De formule voor de sample size hangt in zeker zin wel af van uw population size, maar is zeker niet proportioneel. Voor een heel kleine populatie zal de sample size wel kleiner zijn voor dezelfde foutenmarge te bereiken als voor een heel grote populatie, maar vanaf een zeker grootte zal de sample size hetzelfde zijn voor een populatie van bijvoorbeeld 250 miljoen of van een populatie van 10 miljoen. In de USA doen ze bijvoorbeeld ook election polls met "slechts" 1000 mensen. Dat lijkt natuurlijk weinig en dat lijkt alsof dat niet zo representatief is voor een land zo groot als Amerika. Het is dus met andere woorden verkeerd om te denken dat uw sample size een bepaald percentage van uw population size moet zijn. Pas op, uw samle size moet wel nog altijd groot genoeg zijn om uw foutenmarge zo laag te houden, dus je kan zeker niet zeggen "als 0,016% goed is, dan is 0,0005% ook goed" want het heeft dus niets te maken met het percentage van uw population size, enkel met dat je sample size groot genoeg moet zijn voor je foutenmarge.

ThekillingGoku's schermafbeelding
    iTrader
    41 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Stouterik Bekijk bericht
    Wat ik vooral lees in dat artikel is dat de inkomens grotendeels stand hebben gehouden tijdens één van de ergste crisissen van de afgelopen 100 jaar en dat die 70% dus zijn maandloon zit te sparen voor niks.

We leven in een consumptiemaatschappij met een sterke sociale zekerheid, ondertussen is wel aangetoont dat ze werkt.

Dit is ook de grote troef van België, in theorie zou je hier van maand tot maand kunnen leven en al je geld consumeren of investeren.
    En dan gaat uw verwarming kapot -> 2000 EUR.
    Of dan gaat uw wagen kapot -> 3000 EUR.
    Of dan ...

Dus dan zit je in de kou of geraak je niet op 't werk.
    --> Geen goed idee dus om letterlijk niets te hebben.

Ja OK, de sociale zekerheid vangt hier een deel van uw inkomen op bij werkloosheid/ziekte. Dus in ons geval val je waarschijnlijk slechts heel zeldzaam terug op letterlijk 0 EUR inkomsten.
    Maar iets opzij staan hebben voor onverwachte kosten (onafhankelijk werkloosheid) is nooit een slecht gedacht.

Ik zou mij persoonlijk niet gemakkelijk voelen moest ik 0 EUR op m'n rekening zien staan nadat pakweg m'n vaste kosten voor de maand zijn betaald.
    Ik zou mij niet gemakkelijk voelen als ik letterlijk elke euro zou moeten tellen om te zien of ik toe kom. Dat ik echt moet zitten uitkijken naar de volgende 'pay day'.

Kán dat? Natuurlijk kan dat. Sommigen hebben ook geen andere keus (ik ga niet ontkennen dat er armoede bestaat).
    Maar ik zou het alleszins, als ik er iets kan aan doen, absoluut niet willen op die manier.

Nu ... ik ga ook akkoord met het feit dat ik vanaf een bepaald bedrag gespaard 'direct toegankelijk geld' wel zou mogen beginnen investeren, dus geld vast zetten voor de langere periode zonder het gevoel te hebben dat je met de gebakken peren zit als er dan eens iets voor valt. Met als doel dat geld te zien groeien uiteraard.
    Ik ben er spijtig genoeg niet echt in thuis, dus weet niet goed waar ik het zou steken, dus dat weet ik dat ontbreekt bij mij. Zeker indien het min of meer laag risico moet zijn, dus blijft dit voornamelijk op de spaar rekening staan (die geen hol opbrengt).

Momenteel kan ik zeggen dat bij mij (en wss veel anderen), de woning de grootste investering is. En da's dus een lening afbetalen natuurlijk.
    En uiteraard ... er zullen zeker mensen zijn die een woning en een auto lening hebben waarbij het dus een pak lastiger is met 60% van hun normale inkomsten. Velen die ook heel diep gegaan zijn in hun spaargeld om de woning te kopen bv. Om dan iets opzij gezet te hebben, dat lijkt mij toch heel interessant.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    1. PERSONALIA
    Leeftijd: 54
    Opleiding: industrieel ingenieur
    Werkervaring (wat/hoelang) : 33 jaar
    Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: gehuwd
    Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
    Arbeider/bediende/ambtenaar: freelance
    Werkgever/Industrie waar je in werkt (+ paritair comité?):
    Huidige functie: consultant
    Functiebeschrijving: consultant
    Anciënniteit:
    Werkweek (parttime/fulltime/hoeveel uren/week effectief): gemiddeld 4/5
    Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk:
    Land waar je werkzaam bent: Enkel invullen indien je in het buitenland werkt.
    Plaats waar je werkzaam bent: (Stad/Provincie) Vlaanderen
    Verantwoordelijkheid over personeel geen

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
    Maand salaris (bruto):
    Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 4000 € netto ( wat ik mezelf uitbetaal )
    Nettovergoedingen: 600 €
    13e maand (volledig/gedeeltelijk):
    14e maand of winstuitkering: winst uit de eigen firma
    GSM (eigen bijdrage)?: ja
    Auto (VAA & Budget?): ja, budget niet beperkt
    Woon-werkverkeer vergoed?: neen
    Tankkaart: ja
    Laptop (eigen bijdrage?): ja
    Maaltijdcheques (eigen bijdrage?): neen
    Ecocheques: neen
    Groepsverzekering: ja
    Hospitalisatieverzekering: ja
    Andere voordelen: talrijke andere verzekeringen

4. WERKOMSTANDIGHEDEN
    Afstand woon/werk in km's: nvt
    Afstand woon/werk in tijd: nvt
    Aantal wettelijke vakantiedagen: in principe onbepaald
    Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): in principe onbepaald
    Vakantiedagen (andere extra): in principe onbepaald
    Vrijheid om verlof te nemen: ja
    Aantal uur/week voor werk bezig/onderweg?: dat varieert
    Glijdende werkuren: ik bepaal zelf mijn agenda
    Oproepbaar door werkgever?: Neen
    Stress? Neen
    Hoe vaak overuren te presteren? Neen
    Auto nodig voor het werk? Ja
    Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja, betaal deze zelf, maar zijn aftrekbaar
    Telewerk: bijna altijd, ook voor de Corona

Freelance is echt aan te raden voor deze die er over nadenken. Het leuke is dat je zelf je agenda kunt bepalen en verlof of een snipperdag kunt nemen en als consultant heb je ook weinig verantwoordelijkheid. Het verdient ook beter.
    Soms werk ik ook 's nachts of in het weekend, maar deze uren zijn ook extra betaald.
    Er zijn wel een aantal valkuilen die men moet vermijden, maar los daarvan zou ik niet meer terug willen naar loondienst, het idee alleen dat je elke dag daar om 8u 's morgens moet zijn, dat zou niet meer lukken.
    Het gras groeit niet sneller door er aan te trekken

Bramstep's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    5 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PeterVercruysse Bekijk bericht
    1. PERSONALIA

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
    Anciënniteit:

Maand salaris (bruto):
    Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 4000 € netto ( wat ik mezelf uitbetaal )

4. WERKOMSTANDIGHEDEN
    Stress? Neen
    Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja, betaal deze zelf, maar zijn aftrekbaar

Freelance is echt aan te raden voor deze die er over nadenken. Het leuke is dat je zelf je agenda kunt bepalen en verlof of een snipperdag kunt nemen en als consultant heb je ook weinig verantwoordelijkheid. Het verdient ook beter.
    Soms werk ik ook 's nachts of in het weekend, maar deze uren zijn ook extra betaald.
    Er zijn wel een aantal valkuilen die men moet vermijden, maar los daarvan zou ik niet meer terug willen naar loondienst, het idee alleen dat je elke dag daar om 8u 's morgens moet zijn, dat zou niet meer lukken.
    Met jouw ervaring mag dat loon wel als freelancer! Wat houdt je job juist in, als in welk soort werk doe je als industrieel ingenieur afgestudeerde? Is dit binnen IT of eerder een andere tak?

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    1. PERSONALIA

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
    Anciënniteit:

Maand salaris (bruto):

4. WERKOMSTANDIGHEDEN
    Stress? Neen

Proper, proficiat !

Over welke valkuilen zou iemand dan voor moderne opletten?

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Het loon is maar een deel van de verdienste en dat wordt zo laag mogelijk gehouden en dus dit zegt niet veel. Ik ga voor de winstuitkering want daar betaal ik minder belasting op.
    Ik beperk mij niet tot een enkele tak, maar combineer verschillende zaken samen en daar zit het succes van het verhaal. Dit maakt het ook boeiend.

In mijn vroegere carrière als werknemer had ik de gewoonte om elke 5 jaar te veranderen van werkgever en iets totaal anders te gaan doen ( bouw, mechanica, veiligheid, automatisering, logistiek, IT., analytische boekhouding, ... ) Dat was de hoofdreden om zelfstandig consultant te worden, niet enkel voor de verdienste, ook al is dit goed meegenomen.

Wat zijn mijn laatste projecten:

Voorstudie voor logistieke optimalisatie
    Optimalisatie koelcircuit compressoren
    Programmatie ERP systeem voor zelfstandig elektriekers
    Automatiseringsproject voor een mixer
    Functionele en Technische analyse CAD/CAM projekt
    Integratie van een systeem voor analytische boekhouding
    Mechanische uitwerking fail-save transportsysteem voor vaten kernernergie
    Risicoanalyse Samenbouw machines CE
    Atex zoneringsdossier explosieveiligheid
    Voorstudie voor CIM projekt
    Voorstudie voor een automatisch hoogbouwmagazijn
    Vluchtplan + audit brandveiligheid
    Studie voor de vloer van een diepvries
    Berekeningen windbelastingen voor vlaggen
    Werkinstructies voor het opbouwen van signalisatiepalen
    Elektrische audit op de plant
    Programmatie voor shopfloorsystemen
    Energieaudit in het kader van de EBO
    Ontwerp besteksorteermachine
    Hygiënisch ontwerp van een plant

zarathustra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    21 Post(s)
    Het loon is maar een deel van de verdienste en dat wordt zo laag mogelijk gehouden en dus dit zegt niet veel. Ik ga voor de winstuitkering want daar betaal ik minder belasting op.
    Ik beperk mij niet tot een enkele tak, maar combineer verschillende zaken samen en daar zit het succes van het verhaal. Dit maakt het ook boeiend.

In mijn vroegere carrière als werknemer had ik de gewoonte om elke 5 jaar te veranderen van werkgever en iets totaal anders te gaan doen ( bouw, mechanica, veiligheid, automatisering, logistiek, IT., analytische boekhouding, ... ) Dat was de hoofdreden om zelfstandig consultant te worden, niet enkel voor de verdienste, ook al is dit goed meegenomen.
    Is dat niet relatief pijnlijk om gedurende 35 jaar elke 5 jaar terug te vallen op een startersloon?
    *** Also sprach Zarathustra ***

Pan's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Risicoanalyse Samenbouw machines CE
    Atex zoneringsdossier explosieveiligheid
    Vluchtplan + audit brandveiligheid
    Heb je een idee wat de dagprijs is voor consultants in veilligheid? En is daar genoeg werk in? Freelance preventie-adviseur, veiligheidsprojecten, VCA,...

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Over welke valkuilen zou iemand dan voor moderne opletten?
    Als zelfstandige zijn er verschillende valkuilen, dit zijn er enkele:

1. Als zelfstandige betaal je percentueel minder belastingen dan als loontrekkende. Veel zelfstandigen vergeten dat dit betekent dat je jezelf moet indekken ( maw zelf aan pensioensparen moet doen, zelf een verzekering afsluiten tegen inkomensverlies, vermogen opzijleggen om tegenslagen op te vangen, ... )
    2. Iemand kan een expert zijn in een bepaalde tak ( en echt goed zijn ), maar daar heb je niet veel aan als je de enige bent die dit weet. Ik bedoel daarmee het is niet voldoende om goede vakkennis te hebben, maar je moet jezelf nog kunnen verkopen, de marktprijzen kennen en er op inspelen, kennis hebben van boekhouden, ... . Je moet weten waarmee je winst maakt en verlies. Dat soort dingen .... Niet iedereen is geschikt als zelfstandige
    3. Veel zelfstandigen zijn "gulzig", men wordt per uur betaald en het geld komt vlot binnen en men heeft soms de neiging om steeds meer uren te kloppen. Men mag ondertussen niet vergeten te leven.
    4. Oppassen van overinvesteren. Enkele zelfstandigen die ik ken kopen zich al een dure BMW en doen andere grote niet nodige investeringen nog voor dat ze al een faktuur hebben uitgeschreven. Het is beter om misschien te beginnen met wat tweehandsmateriaal en zie hoe het loopt. Alles wat wordt uitgegeven moet ook verdiend worden, ook al kun je dit aftrekken.
    5. Veel zelfstandigen starten niet voorbereid. Het is aan te raden om een degelijke haalbaarheidsstudie te maken. Veel zelfstandigen starten als bijberoep en gaan er achteraf pas hun beroep van maken en dat is een goede voorbereiding.
    6. Onderschatting van de administratieve rompslomp. Er komt heel wat administratie aan te pas en dit moet je uit jezelf doen. Heel wat zelfstandigen komen in de problemen omdat hun administratie niet in orde is ( BTW aangiftes, sociale lasten, onbetaalde facturen, boetes, ... ). Administratie is nu niet het meeste leuke om te doen.
    7. Te weinig klanten. Veel zelfstandigen werken voor één maximum twee bedrijven. Een basisregel is dat een klant nog mag instaan voor meer dan 25% van je omzet. Het wegvallen van een klant ( of wanneer hij zijn facturen niet meer kan/wil betalen ) zorgt voor een serieuze aderlating.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Is dat niet relatief pijnlijk om gedurende 35 jaar elke 5 jaar terug te vallen op een startersloon?
    Er is niemand die verandert voor minder.

Heb je een idee wat de dagprijs is voor consultants in veilligheid? En is daar genoeg werk in? Freelance preventie-adviseur, veiligheidsprojecten, VCA,...
    Dat is natuurlijk afhankelijk van wat je doet. Een niveau-1 preventie-adviseur heeft een hogere dagprijs dan een niveau 3. Dit is ook afhankelijk van de regio.
    Globaal kan men stellen tussen de 75€ en de 110€ per uur. Een gemiddelde moet ergens rond de 80-85€ liggen denk ik.

Er is daar genoeg werk in, ook afhankelijk wat men wilt doen. Voorbeelden
    1. Opstellen van dossiers ( administratieve paperasserij, Technische constructie dossiers, ... ). Veel preventie-adviseurs geven dat graag uit omdat er er een hekel aan hebben.
    2. Preventie-adviseur at interim: daarvoor moet men wel een attest hebben van preventie-adviseur ( niveau 1, 2 of 3 )
    3. Veiligheidsprojecten: het doen van audits op het gebied van veiligheid/brand/atex/ergonomie, ...
    4. Geven van opleidingen
    ...
    2 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Tags for this Thread

Regels voor berichten