FlatSix's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    13 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door josilirios Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    zaj is een correcte samenvatting van hoe de gemiddelde mens naar 'zelfstandigen' kijkt. Volledig fout dus.
    Denk dat veel mensen dat hebben, buiten die die zelf zelfstandig zijn of iemand nabij kennen die een zaak heeft die geen "goudmijn" is. Want dat er cowboys bij zitten is ook gewoon een feit hoor.

iTrader
    12 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zaj Bekijk bericht
    ik ken trouwens geen enkele zelfstandige die rondrijd in een wagen van <20k.
    Ik heb 2 vrienden die zelfstandige zijn en de ene rijdt nog altijd in dezelfde als voor hij zelfstandige werd. Die auto is ondertussen al 10 jaar oud bijna. Die andere heeft alleen een camionette dat hij ook voor het werk gebruikt en dat is ook ondertussen al een vrij oude. Ja het is voordeliger om dingen op de zaak te kopen als je die nodig acht. Anders is het nog altijd een kost dat uw netto minder oplevert.

ThekillingGoku's schermafbeelding
    iTrader
    41 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Vergeet ook niet dat voor alles dat je op de zaak aanschaft en ook privé KAN bezigen ... de staat af komt met VAA!

Ik weet nog goed dat mijne pa (toen ik nog thuis woonde) een papier kreeg om in te vullen met percentages van 'privé gebruik'.

Dus dat internet voor thuiskantoor? -> x% privé gebruik.
    Dienen buro? -> x% privé gebruik.
    Die wagen op de zaak (da's gewoon een bedrijfswagen zoals voor een gewone werknemer) -> VAA betalen als een ander
    ...
    (LEGAL NOTE: M'n pa was zelfstandig onder een CVBA rechtsvorm, met een thuiskantoor. Ben geen boekhouder dus geen idee hoeveel verschil op ondernemingsvormen zit)

Ben zelf niet zelfstandig & m'n pa is ondertussen in pensioen, dus 'k weet niet hoe streng ze hier tegenwoordig op zijn. Maar vergeet het maar dat alles dat de zaak aanschaft 'puur voor de privé' zomaar gratis is.
    Zelfs in uwe privé gaat ge er belasting op betalen op het privé gebruik.

Het geld moet er ook gewoon wel zijn in de zaak.

Ik ga wel akkoord dat je, voor zaken die je echt nodig hebt, of ook privé zou aanschaffen, er zeker een voordeel kan zijn als je het via de zaak kan doen.
    Uiteindelijk schreef m'n pa (en vele andere kleine zelfstandigen) ook gewoon een wagen in op de zaak, ondanks de VAA (was als laatste een PHEV, dus VAA valt dan mee).
    Dat was omdat er een voordeel was om dat te doen VS die privé te kopen.

De wagen was ook gewoon 1 van de weinige producten die door de fiscus aanvaard werden voor de aard van z'n zaak (je zal als IT-er bv. uw verbouwingsmaterialen niet moeten in brengen, waar dat als zelfstandig aannemer wel zou lukken om pakweg 20 pakken gyproc te bestellen op de zaak, waarvan er 10 voor thuis zijn).

Basically ... dat je daarom gewoonweg wat random shizzle gaat kopen gewoon omdat het kan ... nah.

(Opnieuw ... hoe groter de zaak, hoe meer ruimte om wat te foefelen, I get that)

zarathustra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    19 Post(s)
    zaj is een correcte samenvatting van hoe de gemiddelde mens naar 'zelfstandigen' kijkt. Volledig fout dus.
    goh ja ik weet dat de helft van mijn familie hun computers en TV's voor een periode van 15 jaar ook officieel van de zaak van mijn nonkel waren enzo. Beide kinderen hadden een studiebeurs, maar wel vakanties naar ijsland, malediven, antarctica, etc het zal allemaal wel 'juist' geweest zijn maar ik kan best de perceptie begrijpen dan
    *** Also sprach Zarathustra ***

josilirios's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Kijk nu gewoon al eens naar thekillinggoku:
    Jua menne pa heeft ooit... En lang verhaal kort: Ik ken nog nieteens het verschil tussen de verschillende vennootschapsvormen, heb nooit zijn boekhouding opengedaan, maar heb wel mijn mening. Zo ontstaan ook van die belachelijke veralgemeningen dat een dure wagen echt pure win is voor een zelfstandige....

Kennis die zelfstandig is werd constant aangespoord om een nieuwe wagen te kopen 'want ge betaalt teveel belastingen' maar dat is allemaal compleet belachelijk en dat zijn vaak adviezen van mensen die het verschil tussen activa en passiva nog niet kennen...
    Informeer u op z'n minst voor ge zo een dingen rondbazelt.
    Cheer up, the worst is yet to come.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    jij doet alsof geld uit uw bedrijf halen niets kost als je de helft van die 60k van je wagen die je niet koopt laat uitkeren als winst mag je content zijn als er effectief 40% op uw bankrekening beland.
    Liquidatiereserve:

10k winst
    -20% vennootschapsbelasting (verlaagd tarief zal voor de meeste 1-man vennootschappen van toepassing zijn)
    8k
    -10% extra aanslag
    7.2k
    -5% uitkering na 5 jaar
    6.84k

Met VVPRbis zit je ook veel dichter bij 70% dan bij die 40%.

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door j-be Bekijk bericht
    Liquidatiereserve:

10k winst
    -20% vennootschapsbelasting (verlaagd tarief zal voor de meeste 1-man vennootschappen van toepassing zijn)
    8k
    -10% extra aanslag
    7.2k
    -5% uitkering na 5 jaar
    6.84k

Met VVPRbis zit je ook veel dichter bij 70% dan bij die 40%.
    Is te zien, ik ga het ook zo doen voor mijn bijberoep.
    Aangezien ik geen loon uitkeer geen verlaagde vennootschapsbelasting dus is het 25%.
    Maar stel dat ik mij loon zou uitkeren moet ik er +- 45a50% privebelasting op betalen.

ThekillingGoku's schermafbeelding
    iTrader
    41 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Kijk nu gewoon al eens naar thekillinggoku:
    Jua menne pa heeft ooit... En lang verhaal kort: Ik ken nog nieteens het verschil tussen de verschillende vennootschapsvormen, heb nooit zijn boekhouding opengedaan, maar heb wel mijn mening. Zo ontstaan ook van die belachelijke veralgemeningen dat een dure wagen echt pure win is voor een zelfstandige....

Kennis die zelfstandig is werd constant aangespoord om een nieuwe wagen te kopen 'want ge betaalt teveel belastingen' maar dat is allemaal compleet belachelijk en dat zijn vaak adviezen van mensen die het verschil tussen activa en passiva nog niet kennen...
    Informeer u op z'n minst voor ge zo een dingen rondbazelt.
    Nu ben ik ineens de boeman ofwa. Ik schrijf net dat het NIET allemaal gratis & de voor niets is.
    Daarvoor moet ik geen boekhouder zijn of alle verschillen tussen de vele vennootschapsvormen kennen, noch constant de boekhouding uit te pluizen.

Whatever ... I quit.

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Sorry ik lees de meerderheid van je posts niet
    2 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Het is nogaltijd simpel. Als je 100K aan onkosten wilt inbrengen, moet je nog altijd wel die 100K winst hebben.

Er worden hier veel verhalen opgeworpen van advocaten en zelfstandige ITers, maar dat is toch nog steeds een minderheid van de zelfstandigen. Ik wil tegenwoordig al die zelfstandigen hun eten niet maken van degene die nu letterlijk aan de grond zitten (corona/ net veel investeringen gedaan/...) of voor een hongerloon elke dag 14-15u werken, maar die komen hier dan ook niet posten.

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rofco Bekijk bericht
    Het is nogaltijd simpel. Als je 100K aan onkosten wilt inbrengen, moet je nog altijd wel die 100K winst hebben.

Er worden hier veel verhalen opgeworpen van advocaten en zelfstandige ITers, maar dat is toch nog steeds een minderheid van de zelfstandigen. Ik wil tegenwoordig al die zelfstandigen hun eten niet maken van degene die nu letterlijk aan de grond zitten (corona/ net veel investeringen gedaan/...) of voor een hongerloon elke dag 14-15u werken, maar die komen hier dan ook niet posten.
    Zo simpel is het dan precies toch niet want je gaat met je eerste zin al de mist in..?

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Zoals het mij aangeleerd is komt het meestal toch hierop neer, je werkt een jaar hard. Je kmo draait bijv 500K winst waarvan je 200K mag doorstorten naar de belastingen.

Daarom begin je dus enorm te investeren, in materiaal nodig of onnodig om na een investering van 350K maar 70K belastingen te moeten betalen.

130K van die investeringen is dus door "de staat" betaald.
    En is er in de magere jaren geen winst, kan je teren op je zware investeringen van de voorgaande jaren.
    Don't be a worrier, be a warrior!

iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    ik ken trouwens geen enkele zelfstandige die rondrijd in een wagen van <20k.
    Ik denk dat dit een beetje de oorzaak is van je verkeerd beeld over zelfstandigen.
    Er zijn genoeg zelfstandigen die het bescheiden houden.

Trouwens je zegt het zelf, ze moeten er hard voor werken. Spreek je jezelf dan niet tegen?

LaCucaracha's schermafbeelding
    iTrader
    42 (92%)
    Mentioned
    10 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ThekillingGoku Bekijk bericht
    Vergeet ook niet dat voor alles dat je op de zaak aanschaft en ook privé KAN bezigen ... de staat af komt met VAA!

Ik weet nog goed dat mijne pa (toen ik nog thuis woonde) een papier kreeg om in te vullen met percentages van 'privé gebruik'.

Dus dat internet voor thuiskantoor? -> x% privé gebruik.
    Dienen buro? -> x% privé gebruik.
    Die wagen op de zaak (da's gewoon een bedrijfswagen zoals voor een gewone werknemer) -> VAA betalen als een ander
    ...
    (LEGAL NOTE: M'n pa was zelfstandig onder een CVBA rechtsvorm, met een thuiskantoor. Ben geen boekhouder dus geen idee hoeveel verschil op ondernemingsvormen zit)

Ben zelf niet zelfstandig & m'n pa is ondertussen in pensioen, dus 'k weet niet hoe streng ze hier tegenwoordig op zijn. Maar vergeet het maar dat alles dat de zaak aanschaft 'puur voor de privé' zomaar gratis is.
    Zelfs in uwe privé gaat ge er belasting op betalen op het privé gebruik.

Het geld moet er ook gewoon wel zijn in de zaak.

Ik ga wel akkoord dat je, voor zaken die je echt nodig hebt, of ook privé zou aanschaffen, er zeker een voordeel kan zijn als je het via de zaak kan doen.
    Uiteindelijk schreef m'n pa (en vele andere kleine zelfstandigen) ook gewoon een wagen in op de zaak, ondanks de VAA (was als laatste een PHEV, dus VAA valt dan mee).
    Dat was omdat er een voordeel was om dat te doen VS die privé te kopen.

De wagen was ook gewoon 1 van de weinige producten die door de fiscus aanvaard werden voor de aard van z'n zaak (je zal als IT-er bv. uw verbouwingsmaterialen niet moeten in brengen, waar dat als zelfstandig aannemer wel zou lukken om pakweg 20 pakken gyproc te bestellen op de zaak, waarvan er 10 voor thuis zijn).

Basically ... dat je daarom gewoonweg wat random shizzle gaat kopen gewoon omdat het kan ... nah.

(Opnieuw ... hoe groter de zaak, hoe meer ruimte om wat te foefelen, I get that)
    een VAA dat in zeer veel gevallen wel zeer gunstig wordt berekend...
    En dat neemt niet weg dat je bepaalde privé kosten ook wel op je zaak kan zetten zonder dat je daarvoor een VAA aangerekend krijgt ( gsm/computer voor de kinderen bvb)

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Je moet het zover niet zoeken hoor, neem nu een kapster met praktijk in eigen woning:

Over de strenge controles: de zaak bestaat 5+ jaar en nog geen enkele controle gehad, omdat haar partner een reguliere job heeft is dat volgens de boekhouder de ideale situatie - ongeveer 60% gebeurt in het zwart, in de zaak staan koekjes/thee/koffie/chocolade ... dat loopt deels via de Colruyt factuur op de zaak - net zoals reinigingsmiddelen etc. Aan de andere kant is werkkledij dan weer niet mogelijk. Laptop/GSM/Tablet ... allen op de zaak en wordt snel vervangen om door te schuiven naar de kinderen, nieuwe TV van 75" (salon heeft geen enkele muur voldoende groot waar deze kan hangen maar dat geeft niet want hij staat in de woonkamer). Airco geplaatst in het kapsalon en ervoor gezorgd dat de buitenunit was voorzien op nog 3 bijkomende units, ... Let op, het is niet allemaal zonneschijn - klanten van kappers betalen met kleine briefjes waardoor je snel met veel cash geld in huis zit en je moet investeren in een kluis, ook de limiet van 3000 cash is een doorn in het oog, etentje bij onze Peter van 800 € betalen met briefjes van 20 euro is ook afgaan als een gieter natuurlijk.

Maar het kan beter: bedrijf plaatst een nieuwe opslagplaats, daarvoor moeten er wat rioleringswerken, metselwerken, betonwerken etc gebeuren - de aannemer heeft in dezelfde periode een zwembad geplaatst bij de CEO en deze netjes verwerkt in de factuur voor de andere werkzaamheden. Let wel, zo eenvoudig is dat niet hé - je steekt daar ook wat tijd in en wat creativiteit - een designradiator van 3K kan je perfect gebruiken als warmtewisselaar/oliekoeler, als ze dan vragen op de belastingen waarom dan design zeg je gewoon dat deze beschikken over een hoogwaardige oppervlaktebehandeling (poederlak) om tegen vochtig zeeklimaat te kunnen, het helpt ook om zoiets toe te voegen aan een order voor een project in Koeweit - dat is nogal lastig om te gaan kijken. Ook je relatiekring moet bereid zijn daarin mee te gaan want het wordt alsmaar moeilijker - soms is het lastig en met bepaalde zaken kom je echt niet meer weg en dan loop je sporadisch ook eens tegen de lamp natuurlijk.

Je koopt voor 10K wijn om naar klanten te sturen maar verkoopt deze gewoon onder je vriendenkring, zo kan je 2 keer langs de kassa passeren. Uiteraard moet je de gepaste vriendenkring daarvoor hebben maar ja, wat geluk moet je toch hebben niet waar.

Zo werkt den Belgique nu eenmaal, het is wat het is hé, bovendien is bovenstaande wellicht allemaal gerommel in de marge - denk dat groot kapitaal nog totaal anders werkt. De meeste zelfstandigen zullen wel werken voor hun geld en deze mensen zijn meestal meer veel meer betrokken bij hun werk dan de doorsnee werknemer, ... ook privé/werk zijn veel meer verbonden en dat is leuk als alles goed gaat maar af en toe zijn er onvermijdelijk ook wel eens problemen. Er zijn dus voor en nadelen en bij bepaalde mensen weegt het één al wat zwaarder dan het ander.

Regels voor berichten