ThekillingGoku's schermafbeelding
    iTrader
    41 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door contextbinder Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Mss dat mijn beeld wat vertekend is: ik woon in de ruime Brusselse rand, in mijn vriendenkring zijn nogal wat medestudenten (een aantal zelfs 10 jaar samen op de banken gezeten) en tussen de vriendinnen klikt het eveneens - met een aantal heb ik dus een zeer hechte band. Toevallig ben ik de enige die in OVl (dramatische kennis Franse taal) werk en ook de enige die voor een KMO werkt, de anderen werken allen in Brussel voor multinationals en in sectoren IT/farma/Bank/procestechniek ... vergeleken met mijn "klasgenoten" is mijn loon eerder een loontje hoor, hetzelfde geld ook voor vakantiedagen en groepsverzekering.

Maar goed, ik heb niet de talenten van anderen en visa versa, geen file naar het werk , zolang we niets te kort komen ben ik al tevreden - loon is zoals vrije tijd hé: altijd te weinig.
    Dat is natuurlijk anekdotisch, want zoals eerder hier al aangehaald ... het is een hoog loon, maar er zullen er altijd zijn die meer hebben (maar dus ook die minder hebben).

Jammer dat zo weinig arbeiders hier posten, denk dat er nogal wat zijn die raar zouden opkijken.

Ik ben bvb ingenieur, wel met een laag loon (5k) en ken tal van arbeiders zonder diploma En 10 jaar jonger die heel wat meer verdienen. Ok met veel zwart geld, geen wagen, groepsverzekering etc maar dat is nu eenmaal zo, net zoals dat gaat met netto voordelen allerhande. Soms zijn dat jobs waar je best wat handigheid moet voor hebben maar soms ook relatief eenvoudige zaken zoals gras maaien en hagen snoeien.

Diploma speelt vandaag nog weinig rol denk ik, een paar sectoren buiten beschouwing gelaten.

Het probleem hier is wellicht een gebrek aan relevante ervaring, regio. Niet vergeten dat dergelijk type job sterkt wordt beïnvloed door ervaring. Op termijn komt dat loon helemaal goed voor topicposter
    Goh ... ik ken genoeg arbeiders die wreed goe hunnen boterham verdienen.

Mijne pa is altijd arbeider geweest. Weliswaar al heel veel jaren zelfstandig. Is nu in pensioen, maar die moet nu zeker en vast ni klagen ze.
    Die had weinig opties voor zwart wegens dat het meestal in onderaanneming e.d. was, dus ik hoorde hem natuurlijk regelmatig klagen over z'n belastingen (tot het laatste jaar toe ).

Je had natuurlijk wel het voordeel van een wagen op de zaak & een 'home office' inrichten op de zaak. Maar je moet toch nog iets van voordelen hebben aan het zelfstandig zijn eh.
    Want vergeet niet dat er ook nadelen aan verbonden zijn. Neem het pensioen bv. Dat is een peulschil voor een zelfstandige.

Natuurlijk ... hoe groter het bedrijf wordt, hoe meer men truuken kan uitsteken.

Dan nog die gasten die we kennen die in 't zwart meer in hun zakken steken dan dat wij netto over houden op 't einde v/d maand. Die optie is er gewoonweg niet bij ons in de IT branche (want jah ... hoe meer zwart in ons zakken hoe liever natuurlijk, da brengt op ).
    En ja hoor, er is zeker nog meer dan voldoende zwart werk in BE als ik dat zo soms hoor vliegen.

Dan zijn er nog zij die het écht goe uitgevogeld hebben en op ziekenkas staan aan de ene kant & in 't zwart werken aan de andere kant. Zit toch praktisch niets van controle op.

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FlatSix Bekijk bericht
    Ik ben even niet mee hoe een bedrijfswagen mij niet helpt maar alleen mijn werkgever?
    Meegaand in de redenering van topicposter gebruikt uw werkgever de wagen als excuus om minder loonlasten te betalen, wellicht zou jij ook liever het werkelijke netto voordeel van je A4 bovenop je loon hebben. In vergelijking met het werkelijke netto ondervind je nu wellicht een nadeel want dat geld zou je dan vrij kunnen besteden.

Maar ergens wordt er natuurlijk wel een punt gemaakt: de Belgische fiscaliteit is gewoonweg jarenlang ontspoord waardoor deze nu ronduit complex is. Ze bestempelen als zijnde "eerlijk" is dan ook niet van toepassing - dat gaat van zwartwerk (zelfs gewoon erkend door de overheden), netto voordelen die twijfelachtig en gemanipuleerd zijn, sectorgebonden pensioen en verlofstelsels, IPT, uitbetaling via dividend, auteursrechten, subsidies openbaar vervoer en bedrijfswagens,IP rulings, premiestelsels waar geen mens zijn weg in weet (o.a. politie), ...

De discussie voor een hervorming van de loonvorming is het voeren waard maar geen enkele politieke partij durft dat aan, beetje zelfde verhaal als kadastraal inkomen waar de ontsporing ook aanwezig is en verre van eerlijk.

iTrader
    41 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Meegaand in de redenering van topicposter gebruikt uw werkgever de wagen als excuus om minder loonlasten te betalen, wellicht zou jij ook liever het werkelijke netto voordeel van je A4 bovenop je loon hebben. In vergelijking met het werkelijke netto ondervind je nu wellicht een nadeel want dat geld zou je dan vrij kunnen besteden.

Maar ergens wordt er natuurlijk wel een punt gemaakt: de Belgische fiscaliteit is gewoonweg jarenlang ontspoord waardoor deze nu ronduit complex is. Ze bestempelen als zijnde "eerlijk" is dan ook niet van toepassing - dat gaat van zwartwerk (zelfs gewoon erkend door de overheden), netto voordelen die twijfelachtig en gemanipuleerd zijn, sectorgebonden pensioen en verlofstelsels, IPT, uitbetaling via dividend, auteursrechten, subsidies openbaar vervoer en bedrijfswagens,IP rulings, premiestelsels waar geen mens zijn weg in weet (o.a. politie), ...

De discussie voor een hervorming van de loonvorming is het voeren waard maar geen enkele politieke partij durft dat aan, beetje zelfde verhaal als kadastraal inkomen waar de ontsporing ook aanwezig is en verre van eerlijk.
    Wel ... ik zelf ben wel wat wagen fan, dus ben altijd die gast geweest die wel wat over had voor de wagen.
    Dus ik ben content dat ik die via de WG te pakken kan krijgen.

ECHTER ... ge kunt er natuurlijk niet rond dat die momenteel eigenlijk gewoonweg een kostelijk grapke is want ... jah ... die staat daar eh. We komen niet meer buiten.
    Vorig jaar bijna 40K km. Dees jaar ... garantie nog geen 1K sinds februari.

Maar in normale tijden was ik content met de wagen als belastingdrukkende maatregel.
    Heb nooit Cash4Car echt overwogen, mobi-budget no TNX.

Bramstep's schermafbeelding
    iTrader
    50 (100%)
    Mentioned
    5 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ThekillingGoku Bekijk bericht
    Dat is natuurlijk anekdotisch, want zoals eerder hier al aangehaald ... het is een hoog loon, maar er zullen er altijd zijn die meer hebben (maar dus ook die minder hebben).

Goh ... ik ken genoeg arbeiders die wreed goe hunnen boterham verdienen.

Mijne pa is altijd arbeider geweest. Weliswaar al heel veel jaren zelfstandig. Is nu in pensioen, maar die moet nu zeker en vast ni klagen ze.
    Die had weinig opties voor zwart wegens dat het meestal in onderaanneming e.d. was, dus ik hoorde hem natuurlijk regelmatig klagen over z'n belastingen (tot het laatste jaar toe ).

Je had natuurlijk wel het voordeel van een wagen op de zaak & een 'home office' inrichten op de zaak. Maar je moet toch nog iets van voordelen hebben aan het zelfstandig zijn eh.
    Want vergeet niet dat er ook nadelen aan verbonden zijn. Neem het pensioen bv. Dat is een peulschil voor een zelfstandige.

Natuurlijk ... hoe groter het bedrijf wordt, hoe meer men truuken kan uitsteken.

Dan nog die gasten die we kennen die in 't zwart meer in hun zakken steken dan dat wij netto over houden op 't einde v/d maand. Die optie is er gewoonweg niet bij ons in de IT branche (want jah ... hoe meer zwart in ons zakken hoe liever natuurlijk, da brengt op ).
    En ja hoor, er is zeker nog meer dan voldoende zwart werk in BE als ik dat zo soms hoor vliegen.

Dan zijn er nog zij die het écht goe uitgevogeld hebben en op ziekenkas staan aan de ene kant & in 't zwart werken aan de andere kant. Zit toch praktisch niets van controle op.
    Vooral het deel 'zelfstandig' is hier belangrijk. Een arbeider in loondienst verdient echt wel niet zo veel hoor, en kan meestal weinig extralegale voordelen genieten. De 'rijke' arbeiders zijn 9 op 10 zelfstandigen. En ik gun het hun hoor, ken er een paar die godterdikke heel veel werken

iTrader
    41 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bramstep Bekijk bericht
    Vooral het deel 'zelfstandig' is hier belangrijk. Een arbeider in loondienst verdient echt wel niet zo veel hoor, en kan meestal weinig extralegale voordelen genieten. De 'rijke' arbeiders zijn 9 op 10 zelfstandigen. En ik gun het hun hoor, ken er een paar die godterdikke heel veel werken
    Nog genoeg particulieren die een mooi brok zwart geld in hun zakken mogen stoppen hoor.

Ook zijn er nog steeds mooi betaalde arbeiders jobs 'by the book'. Mijn broer werkt bij de Volvo en zijn madam ook. Die 2 klagen uiteindelijk toch ook niet.
    Uiteraard ... geen bedrijfswagens en zulk een zaken (maar ge krijgt wel een 30-tal % korting als ge ne Volvo wilt kopen).

Anyway ... zij die wat zwart werk kunnen bolwerken blijven uiteraard best af e (ook al zou 't ni mogen, mor soit ... nen Belg blijft nen Belg e).

iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    ECHTER ... ge kunt er natuurlijk niet rond dat die momenteel eigenlijk gewoonweg een kostelijk grapke is want ... jah ... die staat daar eh. We komen niet meer buiten.
    Vorig jaar bijna 40K km. Dees jaar ... garantie nog geen 1K sinds februari.
    Kom jij niet meer buiten dan? Ik heb nog steeds redelijk wat kilometertjes bij gezet sinds het begin van de corona aangezien ik voor mijn privé altijd al redelijk wat kms deed.
    Enkel in die lockdown heeft de auto wel een hele tijd stilgestaan, maar zelfs dan nog deed ik boodschappen met de wagen.

iTrader
    41 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nineshots Bekijk bericht
    Kom jij niet meer buiten dan? Ik heb nog steeds redelijk wat kilometertjes bij gezet sinds het begin van de corona aangezien ik voor mijn privé altijd al redelijk wat kms deed.
    Enkel in die lockdown heeft de auto wel een hele tijd stilgestaan, maar zelfs dan nog deed ik boodschappen met de wagen.
    Door om de 1,5/2 weken eens naar den Delhaize of de Colruyt te bollen, of hier & daar eens om ne kebab/Chinees te trekken als ik geen goesting heb om te koken, gaan we niet veel km moeten doen ze.
    Ik denk dat ik overheen die 8/9 maand mss 3 of 4 volle tanks heb opgereden (40l dus). Vroeger was dat meestal 2 tanks/week.

Mor jah ... dat zal het zo ongeveer zijn.
    Of nee, 2 uitzonderingen op al die maanden, 2 resto bezoeken met beperkt volk van 'de bubbel' net na de lockdown toen het mocht & een weekendje Center Parks met de bubbel (wat een gedoe onder Corona, really).
    Voor de rest ... well, that's pretty much it.

Ik ben nu 2w geleden of zoiets 1x naar ne klant moeten bollen en nu staat die bijna leeg, dus moet ik nog eens gaan bij vullen. Een van de meeste km dat ik gedaan had in maanden (het meeste zijnde de rit naar de Vossemeren).
    Ik zou durven stellen dat de patron al ettellijke duizenden eurootjes bespaard heeft op alleen al mijne naft.

Pieterjan94's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Ik zou durven stellen dat de patron al ettellijke duizenden eurootjes bespaard heeft op alleen al mijne naft.
    Klopt, heb onlangs de cijfers gezien van een grootbank in Belgie, was om van achterover te vallen.

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pieterjan94 Bekijk bericht
    Klopt, heb onlangs de cijfers gezien van een grootbank in Belgie, was om van achterover te vallen.
    Onze minister van begroting zal ook tevreden zijn, dé meest betrouwbare melkkoe komt in de etalage te staan, in combinatie met EV regels zal (moet??) dit resulteren in een km heffing/dure laadpalen/.....

desolation's schermafbeelding
    iTrader
    28 (97%)
    Mentioned
    20 Post(s)
    Maar dat hele gebruik van de fiscale regels komt eigenlijk niet voort uit eigenbelang of winstbejag. Wel uit een ziekelijk oneerlijk belastingssysteem. De fiscaliteit in dit land zit al jarenlang boven zijn plafond te pushen, dat merkt ge aan het feit dat de meeste nieuwe regels om inkomsten te vergaren netto verlies genereren (suikertaks, alcoholaccijnzen, brandstofaccijnzen, etc..)

Elke euro die een vennootschap genereert wordt al dik belast als die euro er in blijft, wilt ge hem er uit halen dan moet de staat nog eens dubbel en dik langs de kassa passeren. Dus ja, dat drijft mensen om dure fiscale constructies op te zetten om toch hier en daar wat te kunnen optimaliseren. Dat wil dus zeggen dat onze fiscaliteit zo scheef is dat ge beter een paar consultants van 1k+ per dag kunt betalen om die structuren op te zetten en te beheren dan dat ge gewoon belastingen betaalt.

Dan is er ook nog de factor wanbeheer. Want zelfs al zijt ge behoorlijk rijk en hebt ge een groot kapitaal, wilt ge dat echt bijdragen aan een systeem dat walgelijk slecht wordt beheerd?
    Dat is zoals die fantasietjes van de PVDA om "de rijken te laten betalen". De rijken willen gerust betalen, maar wel als het iets oplost. Als ge bv de staatsschuld naar 0 kunt reduceren door de top 10% van België 5% van hun kapitaal te laten bijleggen en in ruil gaat de inkomstenbelasting met 20% omlaag én is er een overschot op de begroting zodat de staat kan sparen, zijt maar zeker dat er daar veel steun voor te vinden is.
    Maar als ge met dat kapitaal gewoon de putten van dit jaar vult en volgend jaar terug in dezelfde miserie zit, ja dan doet iedereen zoveel mogelijk zijn best om ervoor e zorgen dat ge niet aan hun centen kunt raken.

John1307's schermafbeelding
    iTrader
    53 (95%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ah ja want als België efficiënt bestuurd zou worden zouden de regio rijken met plezier hun belastingen betalen.. . Belastingontduiking en kapitaalvlucht zijn van alle tijden, dat gaat heus niet veranderen mocht België een fiscaal paradijs zijn... . Neemt niet weg dat de belastingdruk in België bijwijlen belachelijk is.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk

iTrader
    41 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Veel van de grootste kapitalen ter wereld zitten in de USA. En ook daar doet men niet liever dan proberen om zo weinig mogelijk belastingen te betalen.
    Kijk maar naar Facebook & die belastingen die ze daar (kinda) ontduikt hebben in Europa via Ierland.

Europa was ni akkoord ... FB heeft dat aan 't hof uiteindelijk aangevochten & geloof ook gewonnen.
    Maar zo zie je maar dat ook de gigantisch rijke organisaties liever 0,0 EUR/GBP/USD/... belasting betalen.

Je ziet ook dat er heel veel rijken zijn die veel liever in de zakken van hun WN's zitten om toch zichzelf te blijven verrijken, ondanks dat ze al 'genoeg' hebben.
    Zo zie je soms van die situaties als bij Electronic Arts een jaar of 2 geleden waar men in een jaar van record winsten toch honderden op straat gooien. Den bonus van de CEO aan de andere kant ... oh nee e, die moet omhoog.

Algemeen, zonder specifieke voorbeelden zie je zelfs situaties waarbij top level management zit die zichzelf exorbitante bonussen uitkeert terwijl men aan hun werkvolk durft vragen om hun loon te verminderen. Want jah ... de zaak heeft 'problemen'.
    Ik geef niet aan dat een bedrijf geen problemen kan hebben, maar dan moet iedereen inboeten, niet enkel 't werkvolk.

Anyway ...
    Als ge bv de staatsschuld naar 0 kunt reduceren door de top 10% van België 5% van hun kapitaal te laten bijleggen en in ruil gaat de inkomstenbelasting met 20% omlaag én is er een overschot op de begroting zodat de staat kan sparen, zijt maar zeker dat er daar veel steun voor te vinden is.
    -> Nah, not really.
    Niet echt akkoord.

desolation's schermafbeelding
    iTrader
    28 (97%)
    Mentioned
    20 Post(s)
    Toch wel. Want als de inkomstenbelasting gigantisch zakt dan stijgt het besteedbaar inkomen van uw personeel. Dat zorgt ervoor dat op termijn uw loonkost omlaag kan. En laat dat nu een van dé grote kosten van ondernemen zijn in België.

Vergeet ook niet waarom al die uitzonderingen en fiscale optimalisaties er zijn he. De regering heeft dat systematisch ingevoerd om onze concurrentiepositie tov andere Europese landen te verbeteren zodat bedrijven niet naar daar zouden trekken en export houdbaar bleef. Dat was toen allemaal zo geen spel omdat iedereen die werkte het goed had. Echter door open grenzen, importeren van goedkope arbeid en producten, de blijvend verdikkende migratiefactuur, totaal wanbeleid van de regering (sale & lease back van ons compleet patrimonium om een paar jaar goede cijfers voor te leggen bv), etc... is de belastingdruk systematisch geklommen tot een punt waar er eigenlijk heel veel mensen full time werken en het niet meer zo goed hebben. En wat is er dan ineens het probleem? Die andere mensen die werken maar door wat perfect legale optimalisaties het iets beter hebben.

Ik ben ook geen fan van die IP ruling, maar ze laat in veel gevallen het wel toe voor jonge groeibedrijven om personeel aan te trekken en concurrentieel te blijven met bv het oostblok zonder dat het een financiële strop is met onverantwoorde risico's.
    Tis allemaal niet zo zwart wit aan de kant van de werkgever/werknemer, de kern van het probleem zit bij de staat.

iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    De media en links focust nu natuurlijk ook wel keihard op de 1% allerrijksten die minder dan 1% belastingen betalen.
    Er zijn er nog andere rijke mensen ook hé, niet iedereen heeft het slechtste met hun land voor.
    Ik ken er zelfs enkele die geen problemen zouden hebben met een eenmalige coronataks.
    Maar 1 ding blijft terugkomen bij iedereen, het vertrouwen dat de overheid dat geld goed gaat spenderen is er gewoonweg niet.

zaj's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vega Bekijk bericht
    Dan zeg je dat het de schuld is van de overheid en dat je zelf allicht die fiscale omwegen ook zou gebruiken, om dan wel te eindigen met dat ze de bedrijven moeten aanpakken doordat ze die fiscale omwegen gebruiken...

Iets klopt niet in je betoog.
    het is toch simpel? Als je zulke dingen verbied/veranderd kunnen ze ook niet misbruikt worden. Ik heb er een probleem mee dat dit allemaal mogelijk is, niet dat mensen het doen. want zoals ik al zei, ge moet zot zijn om er zelf niet van te profiteren want anders doet iemand anders het wel in u plaats.

de mentaliteit van alles zo veel en zo duur mogelijk op de zaak te kopen is ook gewoon belachelijk. ik ben netwerk engineer en de moment dat ik beslist op zelfstandige te worden heb ik 2 keuzes : ofwel betaal ik netjes mijn belasting, ofwel koop ik al het volgende op de zaak om zo weinig mogelijk belasting te betalen :

- super high end 4k hdr1000 pc monitor van 1500 euro ipv eentje van 400...
    - in de hoogte herstelbare design bureau van +1000 euro
    -cpu van 1000 euro in mijn desktop ipv eentje van 300 euro
    - gpu van 1500 euro ipv eentje van 600 euro
    - 64GB ram ipv 16 GB, het is toch op de zaak.
    -4k cinema beamer van +-2K op mijne zolder voor die 2 vergaderingen per jaar eens een presentatie op te tonen. voor de rest gebruik ik die wel als cinema.
    - mijn bureaustoel van 200 euro vervang ik wel door een herman Miller van 1500 euro.
    - een koffiemachine van 600-700 euro dat op verse bonen draait. voor mijn klanten natuurlijk.
    - al mijn netwerk apparatuur in huis veranderen van netgear naar ubiqiti ( camera's, switches, routers, access points,)
    - mijn mazda cx-5 van 40k geef ik wel aan de madam. nu delen we 1 wagen, ik koop mij wel een xc60, bmw x3 of audi q5 op de zaak..
    - Airco laten installeren in mijn bureau voor die 5 dagen dat het warm is op het jaar. maar zeker eentje die groot genoeg is die heel het verdiep kan koelen.
    - iphone van 1200 euro ipv een SE van 450.
    - deurbel van paar 100 euro met camera etc ingebouwd ipv de prul van 10 euro die er nu hangt.
    - heel de baan in huis naar mijn bureau, en in mijn bureau verlichten met dure hue lampen omdat het kan
    - snoep, water( ik koop wel spa i.p.v. kraantjes water als het mij toch niets kost), frisdrank, wijn, pralines, op de zaak.
    - oplaad paal voor plugin hybride op de oprit met apparte electriciteitsteller.
    - NAS inc HDD's voor paar duizenden euro's op de zaak

alles hierboven in mijn zak steken, praktisch gratis, voor privé te gebruiken, met praktisch 0 verantwoording...

of je betaalt netjes uw belasting en koopt de zaken die je anders ook zou kopen... maar welke zot doet dat. enkele degenen die het niet weten.

En niet afkomen met : waarom wordt je dan niet zelfstandig. Daar gaat de discussie niet om. Ik weet maar al te goed dat ik harder en meer zal mogen werken dan nu. Het is gewoon triest dat je gepushte wordt om een hele hoop overbodig materiaal te kopen in plaats van een redelijke som geld te krijgen in ruil voor uw belasting bijdrage.

Iedereen wordt gepusht om zoveel mogelijk tax te ontwijken op elke mogelijke manier. Ik vraag me echt af hoeveel de totale belasting omlaag kan moesten al die soort zaken aangepakt worden op één of andere manier, en naar iedereen voortvloeien.
    Laatst gewijzigd door zaj; 28 oktober 2020 om 11:06
    Like retro longplays? check out my youtube channel!

Regels voor berichten