Li1quid's schermafbeelding
    iTrader
    99 (98%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Die IP-ruling wordt toch maar voor 5 jaar toegekend aan één bedrijf? Als ze dat afschaffen dooft het principe gewoon uit zonder veel klachten.
    Zelf ben ik blije ontvanger van die ruling, maar ik vind het totaal oneerlijk tov andere werknemers.
    PSN: Li1quid

Bv202's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Volgens mij baseert de rulingcommissie zich wel op de wetgeving. Dus als de wetgeving niet verandert, blijft het mogelijk?

JPV, jij weet hier misschien meer over?
    ...

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Li1quid Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Die IP-ruling wordt toch maar voor 5 jaar toegekend aan één bedrijf? Als ze dat afschaffen dooft het principe gewoon uit zonder veel klachten.
    Zelf ben ik blije ontvanger van die ruling, maar ik vind het totaal oneerlijk tov andere werknemers.
    Ja klopt per bedrijf, dan dooft het inderdaad uit maar het zal geen big bang zijn.
    Ik dacht dat je je wel kon baseren op een ruling van een concullega en die auteursrechten uitbetalen zonder zelf een ruling aan te vragen,
    maar dan riskeer je door de fiscus teruggefloten te worden.

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bv202 Bekijk bericht
    Volgens mij baseert de rulingcommissie zich wel op de wetgeving. Dus als de wetgeving niet verandert, blijft het mogelijk?

JPV, jij weet hier misschien meer over?
    Het feit dat ze een ruling aanvragen betekent dat de wetgeving voor interpretatie vatbaar is, anders hadden ze geen aparte ruling nodig.

beryl's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    8 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Li1quid Bekijk bericht
    Die ruling is er gewoon om rechtszekerheid te krijgen en bijna alle bedrijven die het toepassen vragen een ruling net omdat het zo moeilijk is om daar een getal/percentage op te kleven. Maar je bent volledig vrij om dat gewoon zelf toe te passen zonder ruling. De wetgeving zegt ook niets over maximum percentages, je zou misschien nog veel hogere percentages kunnen toepassen dan wat de rulingcommissie geeft maar in de praktijk gebeurt dat niet of toch amper.

beryl's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    8 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DogFacedGod Bekijk bericht
    Meh, misschien dat er ooit een aanpassing komt maar er zitten daar toch ook deftige lobby's bij. Niet vergeten dat niet enkel "IT-boites" profiteren van lager belaste auteursrechten maar ook de culturele sector, journalisten,...
    Het lijkt mij wettelijk moeilijk om zomaar een scheiding te maken tussen IT-auteursrechten en culturele auteursrechten. (Gelijkheidsprincipe?)
    Lijkt me eigenlijk heel eenvoudig, ik zou niet meteen inzien waarom het gelijkheidsprincipe hier speelt. Journalist is een andere job dan IT-er, net zoals IT-er en bakker andere jobs zijn. De enige voorwaarde voor discriminatie is dat er een relevante, geldige reden moet zijn om dat onderscheid te maken en dat lijkt me hier wel makkelijk, cultuur/geen cultuur bijvoorbeeld. Of gewoon IT expliciet uitsluiten (zoals het volgens fiscus ook al impliciet was uitgesloten in het begin). Landbouwers, advocaten, parlementsleden, schippers, en nog wel wat andere worden nu ook al anders belast met als onderscheid hun beroep en grondwettelijk lijkt dat geen probleem te zijn.

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    31 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door beryl Bekijk bericht
    Die ruling is er gewoon om rechtszekerheid te krijgen en bijna alle bedrijven die het toepassen vragen een ruling net omdat het zo moeilijk is om daar een getal/percentage op te kleven. Maar je bent volledig vrij om dat gewoon zelf toe te passen zonder ruling. De wetgeving zegt ook niets over maximum percentages, je zou misschien nog veel hogere percentages kunnen toepassen dan wat de rulingcommissie geeft maar in de praktijk gebeurt dat niet of toch amper.
    Klopt de rulingscommissie bepaalt helemaal niet of je al dan niet auteursrechten mag uitkeren, die verifieert gewoon of het percentage dat je wil uitkeren wel correct is.
    Zelfs al stopt de rulingscommissie morgen met die rulings, dan nog mag je als IT-er u gewoon auteursrechten blijven uitkeren. Software is nu eenmaal even hard auteursrechtelijk beschermd dan een boek of een cd.

Het is niet de fout van de IT-er dat die maatregel er komt voor sectoren met een onstabiele cashflow terwijl zij een stabiele cashflow hebben...
    Dan hadden ze een andere oplossing moeten zoeken ipv auteursrechten minder te belasten. Puur de IT-sector uitsluiten van die IP-regeling zal al veel moeilijker zijn.

Lijkt me eigenlijk heel eenvoudig, ik zou niet meteen inzien waarom het gelijkheidsprincipe hier speelt. Journalist is een andere job dan IT-er, net zoals IT-er en bakker andere jobs zijn. De enige voorwaarde voor discriminatie is dat er een relevante, geldige reden moet zijn om dat onderscheid te maken en dat lijkt me hier wel makkelijk, cultuur/geen cultuur bijvoorbeeld. Of gewoon IT expliciet uitsluiten (zoals het volgens fiscus ook al impliciet was uitgesloten in het begin).
    Cultuur/geen cultuur zou kunnen, maar dan gaan ze heel de cultuursector anders moeten belasten en niet enkel die met IP. (maar waar ligt die grens, sommige games zijn meer cultuur dan veel tv-programma's/krantenartikels).

IT expliciet uitsluiten, dan gaan ze een hoop rechtzaken op hun dak krijgen, want leg maar eens uit dat een auteur van een boek over computers geen auteursrechten mag krijgen. Daarnaast moet je dan ook alle auteursrechten op software afschaffen (wat internationaal al niet kan). Ofwel moet je een ander percentage belastingen voor hetzelfde type inkomsten gaan heffen, en dan bots je wel op het gelijkheidsprincipe?

beryl's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    8 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    Klopt de rulingscommissie bepaalt helemaal niet of je al dan niet auteursrechten mag uitkeren, die verifieert gewoon of het percentage dat je wil uitkeren wel correct is.
    Zelfs al stopt de rulingscommissie morgen met die rulings, dan nog mag je als IT-er u gewoon auteursrechten blijven uitkeren. Software is nu eenmaal even hard auteursrechtelijk beschermd dan een boek of een cd.

Het is niet de fout van de IT-er dat die maatregel er komt voor sectoren met een onstabiele cashflow terwijl zij een stabiele cashflow hebben...
    Dan hadden ze een andere oplossing moeten zoeken ipv auteursrechten minder te belasten. Puur de IT-sector uitsluiten van die IP-regeling zal al veel moeilijker zijn.

Cultuur/geen cultuur zou kunnen, maar dan gaan ze heel de cultuursector anders moeten belasten en niet enkel die met IP.

IT expliciet uitsluiten, dan gaan ze een hoop rechtzaken op hun dak krijgen, want leg maar eens uit dat een auteur van een boek over computers geen auteursrechten mag krijgen. Daarnaast moet je dan ook alle auteursrechten op software afschaffen (wat internationaal al niet kan). Ofwel moet je een ander percentage belastingen voor hetzelfde type inkomsten gaan heffen, en dan bots je wel op het gelijkheidsprincipe?
    Ja idd, het is zeker geen verwijt aan IT-ers, de wet is zoals ze is.

Je mag als IT-er wel auteursrechten krijgen, dat mocht voor de IT-rulings ook, het gaat over de fiscale behandeling ervan. Voor die wetgeving, een 15-tal jaar geleden, werden alle auteursrechten gewoon als beroepsinkomsten belast. Je zou die speciale fiscale behandeling ook afhankelijk kunnen maken van bepaalde soorten auteursrechten ipv auteursrechten in het algemeen en zo IT uitsluiten. Je hoeft als overheid helemaal niet aan de auteursrechten regeling zelf te sleutelen, maar enkel aan de fiscale wetgeving die zich nu baseert op de definities van die auteursrechten-wetgeving. Koppel die twee weer los van elkaar en je bent als wetgever vrij te bepalen wie die fiscale behandeling krijgt (binnen het kader van de grondwet).

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    31 Post(s)
    Ja idd, het is zeker geen verwijt aan IT-ers, de wet is zoals ze is.

Je mag als IT-er wel auteursrechten krijgen, dat mocht voor de IT-rulings ook, het gaat over de fiscale behandeling ervan. Voor die wetgeving werden alle auteursrechten gewoon als beroepsinkomsten belast. Je zou die speciale fiscale behandeling ook afhankelijk kunnen maken van bepaalde soorten auteursrechten ipv auteursrechten in het algemeen en zo IT uitsluiten.
    Klopt, en het meest realistische lijkt me een soort "vereniging" die dan publicaties controleert ofzo (iets als Sabam dus). Maar die lijn trekken zal niet zo heel makkelijk zijn, en ik vermoed ook niet dat de overheid hier miljoenen aan inkomsten door mist. Dus persoonlijk zie ik dat nog niet direct gebeuren.

VVPR-Bis regeling, verlaagde vennootschapsbelasting etc zal er wel eerst aan moeten geloven.

beryl's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    8 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    Klopt, en het meest realistische lijkt me een soort "vereniging" die dan publicaties controleert ofzo (iets als Sabam dus). Maar die lijn trekken zal niet zo heel makkelijk zijn, en ik vermoed ook niet dat de overheid hier miljoenen aan inkomsten door mist. Dus persoonlijk zie ik dat nog niet direct gebeuren.

VVPR-Bis regeling, verlaagde vennootschapsbelasting etc zal er wel eerst aan moeten geloven.
    Nee denk ook niet dat ze dat willen afschaffen. Het is bovendien de politiek geweest die definitief groen licht gegeven heeft aan IT-ers om de regeling toe te passen. De fiscus liet het indertijd niet toe op basis van de interpretatie van de wettekst zoals ze nu nog steeds bestaat en dat was een heel redelijke, zij het geen onbetwistbare, interpretatie. Dus misschien zou er zelfs geen wetswijziging moeten komen, de minister van financiën die zegt dat de fiscus toch weer moet terugkeren naar hun eerdere positie zou misschien al kunnen volstaan om IT uit te sluiten (al zou dat nu wel moeilijker zijn nadat ze zelf jarenlang de visie in het voordeel van de belastingplichtige gevolgd hebben)

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DogFacedGod Bekijk bericht
    Ik kan mij moeilijk inbeelden dat je "maar" gemiddeld 40u per week moet presteren voor zo'n loon?

On average, the average Swiss worker works 42 hours and 24 minutes a week - the highest rate in Europe.
    https://www.thelocal.ch/20200513/swi...ntry-in-europe
    Als je daar nog rekening houdt dat daar ook de part-timers insteken,...
    Ik kan niet voor anderen spreken maar persoonlijk sta ik vrij hard om mijn 8 uur per dag en werk zelden meer dan 40.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SSS95 Bekijk bericht
    Hoe heb je daar eigenlijk werk gevonden? Interne transfer via werkgever? Op afstand online solliciteren? Of was je daar al ?

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk
    Gewoon gesolliciteerd vanop afstand en dan de verschillende coding tests doorlopen.

ThekillingGoku's schermafbeelding
    iTrader
    41 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door drs23 Bekijk bericht
    Gewoon gesolliciteerd vanop afstand en dan de verschillende coding tests doorlopen.
    #LearnToCode huh

Anyway ... ooit een booming business. Redelijk zeker om daarin globaal werk te vinden.
    Maar nu zien we toch, zeker in de states, dat ook die branche, een slagveld is geworden v/d COVID.

RIP Silicon Valley
    Nuja ... 't is te zeggen ... nog altijd niet zo erg als sommige andere sectoren natuurlijk.

Oh well, hier in BE is het toch zo erg nog niet. IT gaat gewoon door. Heb nog niet veel horror verhalen zien passeren van die sector.
    't Is dan ook een van die sectoren die perfect kan blijven draaien van thuis uit e (mits z'n voor- en nadelen natuurlijk).

iTrader
    23 (100%)
    Mentioned
    41 Post(s)
    Er worden wel redelijk wat IT-projecten en daaropvolgend contracten stopgezet hoor. Een aantal sectoren zijn serieus geraakt en hebben heel snel geschakeld om hun geldreserve te beschermen. Klanten waar tot 75% (en soms meer) van de externen gevlogen zijn zijn niet zeldzaam.

Maar al bij al kan je idd je werk vaak nog doen en denk ik ook wel dat je in de IT goed blijft zitten. Misschien als starter zal het nu lastig worden.

ThekillingGoku's schermafbeelding
    iTrader
    41 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eniac Bekijk bericht
    Er worden wel redelijk wat IT-projecten en daaropvolgend contracten stopgezet hoor. Een aantal sectoren zijn serieus geraakt en hebben heel snel geschakeld om hun geldreserve te beschermen. Klanten waar tot 75% (en soms meer) van de externen gevlogen zijn zijn niet zeldzaam.

Maar al bij al kan je idd je werk vaak nog doen en denk ik ook wel dat je in de IT goed blijft zitten. Misschien als starter zal het nu lastig worden.
    Als je IT KMO's hebt die voornamelijk leven van klanten in de evenementen sector (en dus een niet al te divers klantenbestand hebben, qua sectoren), dan kan ik er wel in komen dat die bedrijven het moeilijk zullen hebben.
    Eventueel ook IT voor horeca, als dat echt uw specialiteit is.

Er zullen er zeker wel zijn. Maar dat zal niet het gros van de IT bedrijven zijn verwacht ik.

Regels voor berichten