Renegadexxripxx's schermafbeelding
    iTrader
    17 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Ik heb het hier eens uitgerekend. Als ze volledig netto-inkomen nemen (wat ze wel zullen bedoelen zeker, anders is het een vrij nutteloze regel), kom ik echt op absurde bedragen uit die ik extra belast zou worden. En ik zit écht niet in de regionen "dat dat niet zal voelen" hoor. Dat is gewoon een compleet absurd systeem he, dat is een belastingsschijf van 70% op uw hoogste inkomens.

Daarnaast is het natuurlijk ook een complete onuitvoerbare regel. Want zolang zo'n regeling bestaat, haal ik niet meer uit mijn vennootschap dan strikt nodig he...
    Daarnaast kan je die rekening ook niet maken voor andere mensen. De ene heeft misschien een hypotheek lopen van 100€/maand, de andere van 10000€/maand. Die met 10000€/maand kan dat evengoed niet betalen als je hem 20% extra belast.
    Deze regeling is dan in mijn ogen een schot voor de boeg over het principe en enkel voorzien op basis van het loon als verloning. Voorbeelden nemen als degene van een hypotheek van 10000€ is niet iets waar naar gekeken moet en zal worden. Dat is dan spijtig hé, maar zo zijn er 101 zaken die spijtig zijn wanneer men een maatregel neemt.

Als men de berekening kan maken voor wat iemand nodig heeft om minimaal te overleven, dan zal men ook wel zoiets kunnen doen om als gezin "goed" te kunnen leven. Maar het spreekt voor zich dat die personen dat wel gaan voelen. Net zoals dat een miljardair of een miljonair die een stuk van zijn vermogen wordt afgenomen dat ook wel zal voelen. Maar als je ergens het geld zult moeten gaan halen, zal het makkelijker daar te halen zijn en zal het leed dat je berokkent als objectief kleiner kunnen gezien worden.

Verwacht ik dat dit werkbaar is in zijn huidige vorm, neen, maar men zal waarschijnlijk wel iets in deze trend gaan gebruiken. Maar je begint eerst met extreme punten om dan deze af te zwakken om te kunnen zeggen van kijk, dit was toch beter dan het alternatief hé. De soep wordt nooit zo heet gegeten als men ze serveert... maar het blijft wel soep hé.

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    25 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Renegadexxripxx Bekijk bericht
    Deze regeling is dan in mijn ogen een schot voor de boeg over het principe en enkel voorzien op basis van het loon als verloning. Voorbeelden nemen als degene van een hypotheek van 10000€ is niet iets waar naar gekeken moet en zal worden. Dat is dan spijtig hé, maar zo zijn er 101 zaken die spijtig zijn wanneer men een maatregel neemt.

Als men de berekening kan maken voor wat iemand nodig heeft om minimaal te overleven, dan zal men ook wel zoiets kunnen doen om als gezin "goed" te kunnen leven. Maar het spreekt voor zich dat die personen dat wel gaan voelen. Net zoals dat een miljardair of een miljonair die een stuk van zijn vermogen wordt afgenomen dat ook wel zal voelen. Maar als je ergens het geld zult moeten gaan halen, zal het makkelijker daar te halen zijn en zal het leed dat je berokkent als objectief kleiner kunnen gezien worden.

Verwacht ik dat dit werkbaar is in zijn huidige vorm, neen, maar men zal waarschijnlijk wel iets in deze trend gaan gebruiken. Maar je begint eerst met extreme punten om dan deze af te zwakken om te kunnen zeggen van kijk, dit was toch beter dan het alternatief hé. De soep wordt nooit zo heet gegeten als men ze serveert... maar het blijft wel soep hé.
    of, je zorgt ervoor dat de inactieve groep geactiveerd wordt en ook effectief belastingen begint te betalen...

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Maar een gezin is de combinatie. Waardoor het dan ook minder dan 30% zal zijn. Als je de grauwe zijn uitleg las ging hij er duidelijk van uit dat in zijn definitie van "rijk", het eerder bemiddeld is. Dat je er geen boterham minder zult voor eten.
    En een definitie van rijk is exact dat (https://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoordenboek/Rijk/1 - het is maar welke link dat je legt).

Ik weet niet of je 4500€ als inkomen voor een gezin nog als gewone mens moet en kunt categoriseren. Ken er meer dan genoeg die daar niet aan komen. Uiteindelijk is den 9lives al een zekere outlier op gebied van inkomsten hé.

Als je de put zou laten opvullen door iedereen op dezelfde manier, dan pas creëerde je armoede. Ik zie echt niet in hoe dit armoede zou creëren.
    Het zou het meest effectief zijn indien de ons omringende landen eenzelfde strategie zouden toepassen. Maar het laat nog eens perfect zien waarom europa de grootste nonsens is. Verschillende regels maar wel open grenzen. Idioot...
    Dat ze eens het geld gaan halen bij die bedrijven en voetballers in hun belastingparadijzen.

Solidair zijn? Ja, absoluut. Maar heb dan ook de ballen om de fraudeurs en belastingsontduikers eerst aan te spreken. Dat gaat het 'm weer zijn; de brave Belgen mogen betalen terwijl het meeste geld buiten schot blijft.

Belast desnoods luxeproducten wat meer. En zaken zoals 2e verblijven. Inkomen uit kapitaal boven een bepaalde grens.

En blijf van mijn spaargeld af. Ik ben al 10j aant sparen voor eigen inbreng in een woning. Als ge mij daar nu pakt 10% van af neemt ga ik het niet laten om met geweld te protesteren.

SomeDude's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    16 Post(s)
    Ik verwacht dat men wel zal voorzien dat mensen die vrijwillig opteren voor een tijdskrediet dat die datzelfde bedrag zullen blijven betalen. Als solidariteit en "anti misbruik" maatregel. Allez dat zou ik toch doen... wij belgen zijn te gekend om dergelijke truks te gebruiken... kzou het dan ook idioot vinden als een paar doctors in de economie daar dan geen oplossing voor hebben ingebouwd...
    Ok dan pak ik mij een dikkere auto met eigen bijdrage zodat wij onder de limiet zitten.

Dat ze eerst besparen ipv belasten. Vriendin krijgt volgend schooljaar weer nieuwe collega: vastbenoemd overkoepeld directeur in een of ander scholengroep die 8k bruto schept maar komt gewoon wat administratief jobke doen, idem als mijn vriendin die bruto ong 1/3 van die man heeft. En ondertussen wordt er iemand anders in zijn dik betaalde job gezet en schept die ook zoveel hé. In het onderwijs is nog veel geld dat verloren gaat en zo zijn er nog wel een pak overheidszaken

Renegadexxripxx's schermafbeelding
    iTrader
    17 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    of, je zorgt ervoor dat de inactieve groep geactiveerd wordt en ook effectief belastingen begint te betalen...
    Dat was de strategie voor Corona die al tekort kwam (13 miljard tekort, weet je nog ? ). Nu gaat het over de strategie om de tekorten tgv corona aan te zuiveren. Rekening houdende met ontslagen die er aan lijken te komen. (vb : BMW heeft vandaag aangekondigd om 5000 man te ontslaan)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Diatonico Bekijk bericht
    Dat ze eens het geld gaan halen bij die bedrijven en voetballers in hun belastingparadijzen.
    Dat was het principe 2 van onze goede vriend de grauw.
    Vergeet echter niet dat België zelf een belastingsparadijs is (oa vennootschappen).

Solidair zijn? Ja, absoluut. Maar heb dan ook de ballen om de fraudeurs en belastingsontduikers eerst aan te spreken. Dat gaat het 'm weer zijn; de brave Belgen mogen betalen terwijl het meeste geld buiten schot blijft.
    Je kunt een begroting niet laten kloppen op fraudeurs en belastingsontduikers - want wij zijn een rechtstaat. Dat zijn echter wel winfalls.

Belast desnoods luxeproducten wat meer. En zaken zoals 2e verblijven. Inkomen uit kapitaal boven een bepaalde grens.
    Mja, mensen gaan nu al in nederland, frankrijk of duitsland winkelen want goedkoper... zolang je open grenzen hebt lukt dat dus niet.
    Rest stond in voorstel van degrauw (uitgezonderd 2e verblijven, kan ik mij niet over uitspreken).

En blijf van mijn spaargeld af. Ik ben al 10j aant sparen voor eigen inbreng in een woning. Als ge mij daar nu pakt 10% van af neemt ga ik het niet laten om met geweld te protesteren.
    Als je geen miljoen op uw rekening hebt staan moest je u volgens dat voorstel niet ongerust maken.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SomeDude Bekijk bericht
    Ok dan pak ik mij een dikkere auto met eigen bijdrage zodat wij onder de limiet zitten.

Dat ze eerst besparen ipv belasten. Vriendin krijgt volgend schooljaar weer nieuwe collega: vastbenoemd overkoepeld directeur in een of ander scholengroep die 8k bruto schept maar komt gewoon wat administratief jobke doen, idem als mijn vriendin die bruto ong 1/3 van die man heeft. En ondertussen wordt er iemand anders in zijn dik betaalde job gezet en schept die ook zoveel hé. In het onderwijs is nog veel geld dat verloren gaat en zo zijn er nog wel een pak overheidszaken
    Wat vlaanderen zelf doet, doet het beter hé.
    Daarnaast lijkt mij 1 van de eerste stappen die ze zullen ondernemen om niet enkel te starten bij 4500 maar bij het minimumloon en dan een curve te gebruiken. Zodanig dat elke belg bijdraagt.
    Laatst gewijzigd door Renegadexxripxx; 19 juni 2020 om 15:58

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Op zich heb ik niets tegen het principe dat diegene die het best verdienen een bijdrage leveren. Maar enkel indien:

A) de middelen adequaat worden ingezet. Dat geldt ook voor de algemene belastingen. Ik heb geen probleem met de aanslagvoet, ik heb een probleem met wat de staat mij als diensten levert in vergelijking met mijn aanslagvoet. De landen met een gelijkaardige belastingdruk geven over het algemeen een betere 'return on investment' dan België.
    Ook nu weer, ik ben realist genoeg om te beseffen dat ik als werkmens op de een of andere manier wel zal opdraaien voor bepaalde kosten gerelateerd met Corona. En op zich wil ik best solidair zijn met mensen die niet het geluk hadden om te kunnen blijven doorwerken, of die hun job hebben verloren. Ik heb het echter veel moeilijker om solidariteit te tonen met diegene die geprofiteerd hebben van de situatie. We kennen allemaal wel een voorbeeld, o.a. de werkgevers die personeel op technische werkloosheid hebben gezet omdat het hen goed uitkwam, niet omdat het noodzakelijk was.
    B) er geen achterpoortjes op z'n Belgisch zijn, hoewel ons systeem nu eenmaal zo ingewikkeld is dat je het nooit helemaal eerlijk kunt uitvoeren. Wat met mensen die bewust hebben gekozen voor meer brutoloon ipv een bedrijfswagen? Wat met mensen die zich 5 jaar minder uit hun zaak kunnen uitkeren en het gewoon als dividend ipv loon uitbetalen? Wat met nettovergoedingen, auteursrechten, etc etc.
    C) proportionaliteit. Even snel gerekend en zo'n maatregel zou ons meerdere tienduizenden euro's kosten. Wij verdienen goed, maar zo'n extra belasting zou er toch zwaar inhakken. 20% op loon boven drempel X versus 1% op kapitaal boven drempel Y lijkt me toch weer harder in te hakken op het inkomen uit arbeid dan op het kapitaal.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Vega's schermafbeelding
    iTrader
    93 (99%)
    Mentioned
    11 Post(s)
    Toch onvoorstelbaar dat iemand hier nog maar een voorstel moet posten van één of andere senator die overigens niets te bepalen/voor te stellen heeft onmiddellijk kan zorgen dat iedereen uit zijn krammen schiet :-)

Relax mensen, dat voorstel is niet realistisch en zal zelfs nooit gestemd worden. Vervang die 20% door 50%, het zou de discussie niet minder absurd maken maar de reacties zouden wel hetzelfde zijn...
    \0/

SomeDude's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    16 Post(s)
    Wat vlaanderen zelf doet, doet het beter hé.
    Hoeveel % van de Walen werkt en hoeveel ervan betaald door overheid?

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    5 Post(s)

Ik weet niet of je 4500€ als inkomen voor een gezin nog als gewone mens moet en kunt categoriseren. Ken er meer dan genoeg die daar niet aan komen. Uiteindelijk is den 9lives al een zekere outlier op gebied van inkomsten hé.
    Kan aan mij en mijn omgeving liggen. Maar ik heb niemand in mijn familie, vrienden of kennissenkring die daar niet aan komt. Op voorwaarde dat je jaarlijks inkomen gedeeld door 12 doet.
    Ga je zuiver over maandloon exclusief extra's dan misschien niet allemaal, maar toch nog veel meer dan de helft hoor.

Uiteindelijk is dat ook niet zo een gigantisch hoog bedrag. Maar het is wel de groep die je daar het hardst mee treft. Logisch ook want dit zijn de mensen die hard werken, dit ook graag compenseren door voldoende ontspanning die niet gratis is. Eventueel een iets mooiere wagen of huis aanschaffen om zichzelf ook iets te gunnen en ga zo maar door.

Rijk zou ik deze mensen en mezelf allesbehalve noemen. We komen niks te kort. Maar het is nu toch al opletten wat er met het geld gedaan wordt.
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l

iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Al de hoogste belastingen hebben op arbeid, en dan het idee om daar nog een hele schep bij te doen, only in Belgium zeker.

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zarathustra Bekijk bericht
    En dan stelt men samenwonen gewoon gelijk aan getrouwd zijn. Dat is elders ook al het geval
    Feitelijk samenwonen gelijk stellen aan getrouwd zijn?
    Dat is toch ne moeilijke hoor. Zooooooooooveel situaties waar dat niet opgaat, co-housing na studies, inwonende ouders, volwassen kinderen,...

Sent from my SM-G970F using Tapatalk

beryl's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    7 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lint Bekijk bericht
    Feitelijk samenwonen gelijk stellen aan getrouwd zijn?
    Dat is toch ne moeilijke hoor. Zooooooooooveel situaties waar dat niet opgaat, co-housing na studies, inwonende ouders, volwassen kinderen,...

Voor werkloosheidsuitkeringen (en andere uitkeringen) doen ze dat nu ook al, die hangen af van of je als enige op je adres staat.

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    ja... maar dat is niet hetzelfde als "gelijkstellen aan getrouwd" en "gezamenlijke belastingaangifte doen" eh.
    En die impact is enkel op de persoon zelf (die uitkering krijgt), terwijl in dit geval de impact op alle partijen is.

Nu bon, belachelijk voorstel dat er toch nooit door geraakt.

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    25 Post(s)
    Net zijn interview bij Knack eens gelezen:
    "De armen hebben verhoudingsgewijs op alle vlakken veel meer afgezien van de coronacrisis dan de rijken. Ik zou het niet fair vinden als zij nu nog eens extra zouden moeten betalen. Nee, de rijken moeten dan over de brug komen." Leg mij eens uit hoe iemand die van een hoog inkomen plots naar 2750€ bruto gaat. Minder afziet dan iemand die zijn loon helemaal niet ziet zakken. Daarnaast zal iemand met een hoog inkomen ook relatief gezien hogere vaste kosten hebben. En dus verhoudingsgewijs gezien harder afzien. Misschien moeten we aan De Grauwe uitleggen wat "verhoudingsgewijs" wil zeggen...

En dan die percentages bij die vermogenbelasting. 1-4% belasting daar op. Dat is dus 100-400% van het rendement van de spaarboekjes momenteel? Om dan met de vinger te kunnen wijzen van wie er niet betaald heeft. Veel succes daarmee, dan zullen die rijken misschien ook zeggen: ge hebt gelijk, ik heb dat niet betaald, en hoe gaat ge nu het extra gat in de begroting dat ge door de belastingen die ik normaal wel ging betalen oplossen?

FlatSix's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    12 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zarathustra Bekijk bericht
    En dan stelt men samenwonen gewoon gelijk aan getrouwd zijn. Dat is elders ook al het geval
    Dat zou niet zomaar kunnen denk ik, want dan verplicht je mensen tot een belastingsaangifte samen te doen, dus ook niet koppels. Feitelijk samenwonen heeft wel degelijk een solide bestaansreden.

EDIT: zoals anderen dus zeiden...

Regels voor berichten