iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Topgear Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    @Chauffagist Uiteraard is hij al lang binnen. Het is een levensstijl, het voelt niet aan als werken. Het draait om intelligentie, integriteit, dossierkennis en leiderschap.
    Chapeau, jarenlang keihard werken en trouw blijven aan je WG en er nu de vruchten van plukken. Ik denk dat het niet voor mij zou weggelegd zijn, zelf als ik zou beslissen als zelfstandige verder te gaan zou ik het willen beperken tot 50u/week om voldoende aanwezig te zijn in mijn gezin. Feit dat ik uit een onderwijsfamilie kom en nooit anders gekend heb dan lange gezinsvakanties van een maand in Italië of Frankrijk, ouders die altijd thuis waren, veel weg met het gezin, doet er misschien ook aan toe.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Op een anoniem forum wilde ik dit wel eens delen. Mede omdat er in het verleden al eens forumleden lieten weten dat de echte grote verdieners hier niet posten.
    We lachen thuis wel eens dat hij 2 keer getrouwd is. Met mijn moeder en zijn werk. :-) Vroeger had ik het er heel moeilijk mee, maar nu kan ik het plaatsen, ook omdat hij nu wat gas terugneemt. Elke medaille heeft een keerzijde.
    Wij gingen vroeger ook 2 weken naar Frankrijk of Spanje, maar op het strand ging zijn telefoon af en ging hij al wandelend bellen of even terug naar appartement om wat documenten door te nemen..
    Hij bouwt het nu stilaan wat af, maar zolang de gezondheid het toelaat zal hij altijd wel blijven werken.

iTrader
    8 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Topgear Bekijk bericht
    Op een anoniem forum wilde ik dit wel eens delen. Mede omdat er in het verleden al eens forumleden lieten weten dat de echte grote verdieners hier niet posten.
    We lachen thuis wel eens dat hij 2 keer getrouwd is. Met mijn moeder en zijn werk. :-) Vroeger had ik het er heel moeilijk mee, maar nu kan ik het plaatsen, ook omdat hij nu wat gas terugneemt. Elke medaille heeft een keerzijde.
    Wij gingen vroeger ook 2 weken naar Frankrijk of Spanje, maar op het strand ging zijn telefoon af en ging hij al wandelend bellen of even terug naar appartement om wat documenten door te nemen..
    Hij bouwt het nu stilaan wat af, maar zolang de gezondheid het toelaat zal hij altijd wel blijven werken.
    Nuja zo een verhalen kunnen ook een andere afloop hebben.

Schoonvader was svp bij multinational
    +/- 200k jaarloon, bonus en al de rest.

Kinderen hem amper gezien, geen band opgebouwd en tijdens hogere studies op kot gegaan.

Leuk veel geld hebben, maar de vrouw wenste liever een warmer gezin en minder geld. En dit wilt ze nu kost wat kost vermijden in ons gezien (niet dat ik voor svp wou gaan.).

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Heb het ook eens ingevuld, gemiddeld verloningspakket voor ervaring/diploma, wel redelijk goede work-life balans.

1. PERSONALIA
    Leeftijd: 24
    Opleiding: industrieel ingenieur EM
    Werkervaring (wat/hoelang) : 2 jaar
    Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: alleenstaand
    Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
    Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
    Werkgever/Industrie waar je in werkt (+ paritair comité?): Elektrische installaties in industrie, PC200
    Huidige functie: Projectleider
    Functiebeschrijving: Engineering en organisatie uitvoering van elektrische projecten
    Anciënniteit: 2 jaar
    Werkweek (parttime/fulltime/hoeveel uren/week effectief): 40u/week
    Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
    Land waar je werkzaam bent: Enkel invullen indien je in het buitenland werkt.
    Plaats waar je werkzaam bent: (Stad/Provincie) Oost-Vlaanderen
    Verantwoordelijkheid over personeel: Elektrisch tekenaar (beperkte verantwoordelijkheid) + enkele arbeiders (afhankelijk van planning/project) + onderaannemers

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
    Maand salaris (bruto): 3100
    Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 1990
    Nettovergoedingen: /
    13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
    14e maand of winstuitkering: /
    GSM (eigen bijdrage)?: Ja, ongelimiteerd bellen + internet
    Auto (VAA & Budget?): Skoda octavia
    Woon-werkverkeer vergoed?: /
    Tankkaart: Ja, ongelimiteerd in België
    Laptop (eigen bijdrage?): Ja, gebruik echter zelden m'n werklaptop privé
    Maaltijdcheques (eigen bijdrage?): 8 euro, 1.09 euro bijdrage
    Ecocheques: 250 euro/jaar
    Groepsverzekering: 120 euro/maand
    Hospitalisatieverzekering: Ja
    Andere voordelen: /

4. WERKOMSTANDIGHEDEN
    Afstand woon/werk in km's: 20km
    Afstand woon/werk in tijd: 25min enkel
    Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
    Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
    Vakantiedagen (andere extra): /
    Vrijheid om verlof te nemen: Ja
    Aantal uur/week voor werk bezig/onderweg?: 47 u/week inclusief woon/werk
    Glijdende werkuren: Ja
    Oproepbaar door werkgever?: /
    Stress? Beperkt
    Hoe vaak overuren te presteren? zelden
    Auto nodig voor het werk? Ja, soms werven gaan bezoeken
    Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Eerder beperkt
    Telewerk: Ja, 1 dag in de week voor de coronacrisis

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cobra... Bekijk bericht
    Heb het ook eens ingevuld, gemiddeld verloningspakket voor ervaring/diploma, wel redelijk goede work-life balans.

1. PERSONALIA
    Leeftijd: 24
    Opleiding: industrieel ingenieur EM
    Werkervaring (wat/hoelang) : 2 jaar
    Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: alleenstaand
    Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
    Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
    Werkgever/Industrie waar je in werkt (+ paritair comité?): Elektrische installaties in industrie, PC200
    Huidige functie: Projectleider
    Functiebeschrijving: Engineering en organisatie uitvoering van elektrische projecten
    Anciënniteit: 2 jaar
    Werkweek (parttime/fulltime/hoeveel uren/week effectief): 40u/week
    Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
    Land waar je werkzaam bent: Enkel invullen indien je in het buitenland werkt.
    Plaats waar je werkzaam bent: (Stad/Provincie) Oost-Vlaanderen
    Verantwoordelijkheid over personeel: Elektrisch tekenaar (beperkte verantwoordelijkheid) + enkele arbeiders (afhankelijk van planning/project) + onderaannemers

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
    Maand salaris (bruto): 3100
    Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 1990
    Nettovergoedingen: /
    13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
    14e maand of winstuitkering: /
    GSM (eigen bijdrage)?: Ja, ongelimiteerd bellen + internet
    Auto (VAA & Budget?): Skoda octavia
    Woon-werkverkeer vergoed?: /
    Tankkaart: Ja, ongelimiteerd in België
    Laptop (eigen bijdrage?): Ja, gebruik echter zelden m'n werklaptop privé
    Maaltijdcheques (eigen bijdrage?): 8 euro, 1.09 euro bijdrage
    Ecocheques: 250 euro/jaar
    Groepsverzekering: 120 euro/maand
    Hospitalisatieverzekering: Ja
    Andere voordelen: /

4. WERKOMSTANDIGHEDEN
    Afstand woon/werk in km's: 20km
    Afstand woon/werk in tijd: 25min enkel
    Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
    Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
    Vakantiedagen (andere extra): /
    Vrijheid om verlof te nemen: Ja
    Aantal uur/week voor werk bezig/onderweg?: 47 u/week inclusief woon/werk
    Glijdende werkuren: Ja
    Oproepbaar door werkgever?: /
    Stress? Beperkt
    Hoe vaak overuren te presteren? zelden
    Auto nodig voor het werk? Ja, soms werven gaan bezoeken
    Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Eerder beperkt
    Telewerk: Ja, 1 dag in de week voor de coronacrisis
    Is dat niet boven gemiddeld? Wat was je startsalaris? Vind ik toch zeer degelijk voor iemand van 24.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DogoArgentino Bekijk bericht
    Is dat niet boven gemiddeld? Wat was je startsalaris? Vind ik toch zeer degelijk voor iemand van 24.
    Gestart aan 2550 + extra legale voordelen, maar door combinatie van goede resultaten + een collega die doorging o.w.v.verloning (en andere zaken ivm HR-beleid) 2x een mooie opslag (10%) kunnen krijgen.

Brutoloon in combinatie met de wagen zal inderdaad bovengemiddeld zijn, maar vind dat mijn nettoloon niet bijzonder gestegen is ivg met mijn startloon.
    Ik heb studiegenoten die door varia extralegale voordelen (netto onkostenvergoeding, internetvergoeding, thuiswerkvergoeding, carwashvergoeding etc) zeker evenveel netto verdienen.

Vega's schermafbeelding
    iTrader
    93 (99%)
    Mentioned
    10 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cobra... Bekijk bericht
    Gestart aan 2550 + extra legale voordelen, maar door combinatie van goede resultaten + een collega die doorging o.w.v.verloning (en andere zaken ivm HR-beleid) 2x een mooie opslag (10%) kunnen krijgen.

Brutoloon in combinatie met de wagen zal inderdaad bovengemiddeld zijn, maar vind dat mijn nettoloon niet bijzonder gestegen is ivg met mijn startloon.
    Ik heb studiegenoten die door varia extralegale voordelen (netto onkostenvergoeding, internetvergoeding, thuiswerkvergoeding, carwashvergoeding etc) zeker evenveel netto verdienen.
    Dat is het effect van de werkbonus waardoor je brutoloon sterk omhoog ging maar je nettoloon amper... Is nu eenmaal zo, op zich toch een goeie zaak dat je brutoloon netjes kan stijgen, je zal nu uit het werkbonusdal gekropen zijn, je kan er dus van uitgaan dat toekomstige bruto loonsverhogingen wél eerlijker vertaald zullen worden in je nettoloon stijging.

Trouwens eens vragen aan je studiegenoten hoeveel vakantiegeld/13e/14e maand zij krijgen, zal ook wel een stuk minder zijn dan jij als hun brutoloon lager is :-)
    \0/

Bv202's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Dat is het effect van de werkbonus waardoor je brutoloon sterk omhoog ging maar je nettoloon amper... Is nu eenmaal zo, op zich toch een goeie zaak dat je brutoloon netjes kan stijgen, je zal nu uit het werkbonusdal gekropen zijn, je kan er dus van uitgaan dat toekomstige bruto loonsverhogingen wél eerlijker vertaald zullen worden in je nettoloon stijging.
    Verdere loonsverhogingen zitten dan weer in een hogere tax bracket, waardoor dat verschil dan weer een beetje verminderd.

Trouwens eens vragen aan je studiegenoten hoeveel vakantiegeld/13e/14e maand zij krijgen, zal ook wel een stuk minder zijn dan jij als hun brutoloon lager is :-)
    Met die nettovergoedingen kom je op jaarbasis wel een pak voordeliger uit dan met dat beetje extra vakantiegeld hoor.
    ...

Vega's schermafbeelding
    iTrader
    93 (99%)
    Mentioned
    10 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bv202 Bekijk bericht
    Verdere loonsverhogingen zitten dan weer in een hogere tax bracket, waardoor dat verschil dan weer een beetje verminderd.
    Met de werkbonus zal van 2.550 EUR naar 3.100 EUR (550 EUR bruto loonsverhoging) vermoedelijk nog geen 200 EUR netto extra geweest zijn, ik gok ongeveer 150 EUR zelfs.

Vanaf nu als hij 500 EUR bruto erbij krijgt zal hij wel ongeveer 250 EUR netto erbij krijgen, voor mij is dat wel degelijk een groot verschil.

Met die nettovergoedingen kom je op jaarbasis wel een pak voordeliger uit dan met dat beetje extra vakantiegeld hoor.
    Hoe kan je dit nu zeggen? Dat weet je toch niet tenzij je weet wat de netto vergoedingen zijn die zijn studiegenoten krijgen en het brutoloon van deze? Als zijn studiegenoten netto 100 EUR meer verdienen netto per maand maar bruto wel 500 EUR minder per maand, wees dan maar zeker dat het verschil op jaarbasis niet spectaculair zal zijn. En dan hebben we het nog niet bij ziekteuitkeringen e.d. als beiden langdurig ziek zouden worden.
    \0/

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vega Bekijk bericht
    Met de werkbonus zal van 2.550 EUR naar 3.100 EUR (550 EUR bruto loonsverhoging) vermoedelijk nog geen 200 EUR netto extra geweest zijn, ik gok ongeveer 150 EUR zelfs.

Vanaf nu als hij 500 EUR bruto erbij krijgt zal hij wel ongeveer 250 EUR netto erbij krijgen, voor mij is dat wel degelijk een groot verschil.
    Van 2550 naar 3100 stijg je netto 230 euro. Het einde van de werkbonus zit ergens rond de 2600 euro.

Hoe kan je dit nu zeggen? Dat weet je toch niet tenzij je weet wat de netto vergoedingen zijn die zijn studiegenoten krijgen en het brutoloon van deze? Als zijn studiegenoten netto 100 EUR meer verdienen netto per maand maar bruto wel 500 EUR minder per maand, wees dan maar zeker dat het verschil op jaarbasis niet spectaculair zal zijn. En dan hebben we het nog niet bij ziekteuitkeringen e.d. als beiden langdurig ziek zouden worden.
    Belasting op vakantiegeld en eindejaarspremie is gigantisch. Die 1200 euro dat iemand meer verdient door nettovergoeding, haal je heel moeilijk in met hoger brutoloon.
    Ik gok dat je met die 500 bruto zelfs geen 600 euro netto extra vakantiegeld en eindejaarspremie zal hebben.
    Het is eigenlijk enkel maar goed voor pensioen en ziekteuitkering, iets waar veel jongeren eigenlijk weinig waarde aan hechten (ik ook).

Vega's schermafbeelding
    iTrader
    93 (99%)
    Mentioned
    10 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nineshots Bekijk bericht
    Van 2550 naar 3100 stijg je netto 230 euro. Het einde van de werkbonus zit ergens rond de 2600 euro.

Belasting op vakantiegeld en eindejaarspremie is gigantisch. Die 1200 euro dat iemand meer verdient door nettovergoeding, haal je heel moeilijk in met hoger brutoloon.
    Ik gok dat je met die 500 bruto zelfs geen 600 euro netto extra vakantiegeld en eindejaarspremie zal hebben.
    Het is eigenlijk enkel maar goed voor pensioen en ziekteuitkering, iets waar veel jongeren eigenlijk weinig waarde aan hechten (ik ook).
    Prima, ik blijf erbij dat op termijn een werkgever die gemakkelijk bruto loonsverhogingen gaat geven qua loon beter gaat uitkomen dan iemand waarvan de werkgever liever met netto vergoedingen werkt om de bruto loonkost zo laag mogelijk te houden. In het eerste scenario lijkt het mij dat een loonsverhoging gemakkelijker wordt gegeven, in het tweede denkt de WG meer na over een lage loonkost en zal er harder onderhandeld worden (heb ik natuurlijk geen concreet bewijs voor, is meer een gedachte).

Ik zie Cobra.. graag over 3 à 5 jaar nog eens dezelfde vergelijking maken met zijn studiegenoten :-)
    \0/

iTrader
    69 (99%)
    Mentioned
    2 Post(s)

Broodje aap verhaal.

Het blijft me verbazen hoe weinig mensen iets afweten van fiscaliteit, terwijl het allemaal in ons eigen belang zou zijn goed te weten hoe het systeem werkt.

Op vakantiegeld en eindejaarspremie wordt veel voorheffing ingehouden.

Voorheffing is niet gelijk aan te betalen belastingen, dit is enkel een voorschot.

Voor je uiteindelijke belasting te berekenen wordt je loon, eindejaarspremie en vakantiegeld zonder onderscheid op één grote hoop gesmeten, daar wordt dan uit berekend hoeveel belasting je moet betalen.

Dan wordt er gekeken hoeveel voorheffing er reeds betaald is, heb je teveel betaald dan trek je terug, heb je te weinig betaald, dan mag je bijbetalen.

Bij arbeiders wordt er minder voorheffing op hun vakantiegeld ingehouden, die hebben netto niet meer vakantiegeld hoor, want die mogen het te weinig betaalde achteraf wel bijbetalen!

HUSKE's schermafbeelding
    iTrader
    32 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door berenod Bekijk bericht
    Broodje aap verhaal.

Het blijft me verbazen hoe weinig mensen iets afweten van fiscaliteit, terwijl het allemaal in ons eigen belang zou zijn goed te weten hoe het systeem werkt.

Voorheffing is niet gelijk aan te betalen belastingen, dit is enkel een voorschot.

Voor je uiteindelijke belasting te berekenen wordt je loon, eindejaarspremie en vakantiegeld zonder onderscheid op één grote hoop gesmeten, daar wordt dan uit berekend hoeveel belasting je moet betalen.

Dan wordt er gekeken hoeveel voorheffing er reeds betaald is, heb je teveel betaald dan trek je terug, heb je te weinig betaald, dan mag je bijbetalen.

Bij arbeiders wordt er minder voorheffing op hun vakantiegeld ingehouden, die hebben netto niet meer vakantiegeld hoor, want die mogen het te weinig betaalde achteraf wel bijbetalen!
    Klopt. Heb dat bij mijn bonus ook altijd, initieel schiet daar niet zoveel van over. Maar dat komt met de PB allemaal in orde.
    Nu, ik probeer mijn bonus nu meer in materiële zaken te steken. Wou een fiets leasen die dan van jou wordt, maar dat is door corona een beetje moeilijk gebleken. Heb me dit jaar dan meer eens laten gaan met een nieuwe ipad pro (2020). Maar eigenlijk was dat (1500 euro) te goedkoop, zet niet veel zoden aan de dijk. Dus volgend jaar nieuwe poging om een fiets te leasen.

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door berenod Bekijk bericht
    Broodje aap verhaal.
    Op wat is die eindejaarspremie en vakantiegeld calculator van jobat dan gebaseerd? Die getallen die daar uit komen klopt dan helemaal niet?
    Ik heb daarop eens gekeken voor het verschil tussen 2500 en 3000 bruto. Zo veel verschil zit er volgens die site niet in.
    Vandaar dat het mij veel voordeliger lijkt om elke maand 100 netto extra te hebben dan 500 bruto.

Prima, ik blijf erbij dat op termijn een werkgever die gemakkelijk bruto loonsverhogingen gaat geven qua loon beter gaat uitkomen dan iemand waarvan de werkgever liever met netto vergoedingen werkt om de bruto loonkost zo laag mogelijk te houden. In het eerste scenario lijkt het mij dat een loonsverhoging gemakkelijker wordt gegeven, in het tweede denkt de WG meer na over een lage loonkost en zal er harder onderhandeld worden (heb ik natuurlijk geen concreet bewijs voor, is meer een gedachte).

Ik zie Cobra.. graag over 3 à 5 jaar nog eens dezelfde vergelijking maken met zijn studiegenoten :-)
    Dat is een andere discussie. En in mijn ervaring was de nettoverhoging vooral om het gebrek aan nettoloonsverhoging bij de werkbonus goed te maken.

Vega's schermafbeelding
    iTrader
    93 (99%)
    Mentioned
    10 Post(s)
    Op wat is die eindejaarspremie en vakantiegeld calculator van jobat dan gebaseerd? Die getallen die daar uit komen klopt dan helemaal niet?
    Heb met de jobat tools slechte ervaringen, ook de looncalculator klopt langs geen kanten (die van SD Worx op dat vlak veel accurater).
    \0/

Regels voor berichten