iTrader
    65 (99%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rekt Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Dat soort redeneringen vind ik altijd vreemd, alé ge kunt morgen ook doodvallen of sterven in't verkeer...
    Wie houdt daar nu rekening mee?

Lijkt me niet echt leuk om zo pessimistisch in't leven te staan.
    Been breken met het skiën is rap gebeurd ze.

Ik ga heel optimistisch door het leven, en toch heb ik (zoals quasi elken Belg) een brandverzekering, omnium op mijnen auto, familiale en een schuldsaldoverzekering op mijnen hypotheek!

Wil nog niet zeggen dat ik vrees dat morgen mijn kot gaat afbranden, mijnen auto gaat perte total zijn, mijne kleine iemand gaat omver rijden met zijne velo en ikzelf gaan doodvallen!

Die verzekeringen zijn een bom geld elk jaar hoor!

Dus eigenlijk houdt iedereen er eigenlijk rekening mee!

Verstuurd vanaf mijn VOG-L29 met Tapatalk

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door berenod Bekijk bericht
    , zo veel is een 1900€ netto nu ook weer niet (weerom, tenzij ge nog thuis woont natuurlijk).

Vertel dat maar eens aan veel Vlamingen. En die moeten daar dan nog een wagen mee financieren ook. 1900€ is een zeer mooi nettoloon waar velen voor zouden tekenen. Ik kom maar bed er niet voor uit, maar ik kus beide handen dat ik dat niet hoef te doen.

Ik volg uw punt van loonsverlies. Maar je moet het volledig fiscaal plaatje bekijken. 60% van 2000€ kom je uit op net geen 1200€ netto. Ja dat is pijnlijk. Maar het grote verschil is dat diegene met 3000€ hetzelfde nettoloon heeft. Maar daar wel nog elke maand zijn wagen van moet betalen.

En laat ons een kat ook een kat noemen. Hoeveel kans heb je als jongere dat je langdurig ziek wordt? Die kans is zeer beperkt. Als je ouder bent, regio 50 is die kans veel groter, maar dan zit je al lang op een niveau dat uw loon een stuk hoger is dan die 2000€ bruto.

En ik moet u ook tegenspreken. De grote spaartegoeden en beleggers zijn net diegene die een laag brutoloon en bedrijfswagen hebben. Net omdat zij meestal beseffen dat ze een groot loonsvoordeel hebben en dit ook ter harte nemen.
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l

beryl's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Mjah, tot ge de tegenslag hebt van langer dan 30 dagen buiten strijd te vallen en ge moet overleven op 60% van dat brutoloontje.
    Kans is groot dat ze uwe wagen afpakken (staat in de meeste car policies), uiteraard geen nettovergoeding en MC's meer....

Geen probleem als ge nog op hotel mama woont, voor een jong persoon die net een huis met hypotheek gekocht heeft kan dat een katastrofe zijn!

Dat loon zonder wagen en netto voordeel zou al over de 3000€ bruto zijn, toch liever 60% daar van, tot je wat beter en financieel steviger op je poten staat.
    Maar ja, daar trekken ze de jonge schoolverlaters niet echt mee aan natuurlijk, die bmw1 is leuker natuurlijk.

Vergeet niet dat er zéér weinigen die 250€ netto voordelen onmiddelijk gaan beginnen oppotten hé (wat het slimste zou zijn), zo veel is een 1900€ netto nu ook weer niet (weerom, tenzij ge nog thuis woont natuurlijk).

Als je werkgever 200 euro meer wil uitgeven aan een werknemer, dan zal de werknemer 200 per maand netto extra hebben als ie dat via een onkostenvergoeding doet, als dit als loon betaalt wordt(veronderstellend dat ie nog niet in de hoogste schijf zit), heb je hier 200/1,275( werkgeversbijdragen)/1,1307 (sociale zekerheid)*45% (belastingen) = 75 euro van over. Da's 125 euro die je elke maand betaalt aan de staat om bij langdurige ziekte 120 (200*60%) euro meer te krijgen van de staat. Als je niet de helft van je carrière ziek bent ga je er niet aan winnen.

Als je bovendien zelf naar een verzekeraar zou stappen en hem vragen hoeveel je maandelijks moet betalen om bij langdurige ziekte recht op 120 euro uitkering per maand te hebben zal dat een pak minder zijn dan 125 euro per maand.

Er is idd ook nog pensioen maar voor veel mensen doet dat er weinig toe aangezien ze teveel verdienen om het nog invloed te laten hebben op het bedrag van hun pensioen, en zelfs als het er wel toe doet is ook dit iets waarvoor ze zich met die 120 zelf zouden kunnen verzekeren. Als je 125 euro per maand extra pensioensparen doet zal je een pak meer extra pensioen krijgen dan als je 125 per maand extra belastingen betaalt.
    Laatst gewijzigd door beryl; 28 januari 2020 om 18:18

zarathustra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Dat soort redeneringen vind ik altijd vreemd, alé ge kunt morgen ook doodvallen of sterven in't verkeer...
    Wie houdt daar nu rekening mee?

Lijkt me niet echt leuk om zo pessimistisch in't leven te staan.
    Hoeveel mensen hebben het wettelijke minimum aan verzekeringen? Ik denk dat de meeste mensen daar rekening mee houden.
    *** Also sprach Zarathustra ***

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Been breken met het skiën is rap gebeurd ze.

Ik ga heel optimistisch door het leven, en toch heb ik (zoals quasi elken Belg) een brandverzekering, omnium op mijnen auto, familiale en een schuldsaldoverzekering op mijnen hypotheek!

Wil nog niet zeggen dat ik vrees dat morgen mijn kot gaat afbranden, mijnen auto gaat perte total zijn, mijne kleine iemand gaat omver rijden met zijne velo en ikzelf gaan doodvallen!

Die verzekeringen zijn een bom geld elk jaar hoor!

Dus eigenlijk houdt iedereen er eigenlijk rekening mee!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zarathustra Bekijk bericht
    Hoeveel mensen hebben het wettelijke minimum aan verzekeringen? Ik denk dat de meeste mensen daar rekening mee houden.
    Alé dat is toch iets totaal anders.

Geef mensen de keuze 250€ nettobonus (zoals waarover de quote ging) of 250€ meer brutoloon, we zullen eens zien wat men kiest.

Ohm's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Het is ook een systeem dat op lange termijn niet houdbaar is.
    Een laag brutoloon, maar met onbelaste nettovergoedingen en daar nog een auto en etc bij, levert de overheid niet veel op.

Een verlies die ze gaan moeten compenseren met extra belastingen die ook de hogere brutolonen gaan moeten ophoesten, terwijl die laatste harder belast is.

Die nettovergoedingen mogen ze toch eens onder de loop nemen imo.
    ...Ω...

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ohm Bekijk bericht
    In een perfecte wereld zou het hele belastingsysteem eens grondig uitgemest worden en getransformeerd worden tot een transparant, sober maar rechtvaardig geheel.

In deze wereld zijn al die speciale regelingen en het ondoorzichtig kluwen aan uitzonderingen en achterpoortjes een manier voor onze verkozenen om kiezers(groepen) voor zich te winnen. Pur et simple. Spreek over het afschaffen of afbouwen van bepaalde voordelen, en zij die de voordelen ontvingen zullen uw naam uitspuwen. Eigenbelang voor het gemeenschappelijk belang.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    65 (99%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door beryl Bekijk bericht
    Als je werkgever 200 euro meer wil uitgeven aan een werknemer, dan zal de werknemer 200 per maand netto extra hebben als ie dat via een onkostenvergoeding doet, als dit als loon betaalt wordt(veronderstellend dat ie nog niet in de hoogste schijf zit), heb je hier 200/1,275( werkgeversbijdragen)/1,1307 (sociale zekerheid)*45% (belastingen) = 75 euro van over. Da's 125 euro die je elke maand betaalt aan de staat om bij langdurige ziekte 120 (200*60%) euro meer te krijgen van de staat. Als je niet de helft van je carrière ziek bent ga je er niet aan winnen.

Als je bovendien zelf naar een verzekeraar zou stappen en hem vragen hoeveel je maandelijks moet betalen om bij langdurige ziekte recht op 120 euro uitkering per maand te hebben zal dat een pak minder zijn dan 125 euro per maand.

Er is idd ook nog pensioen maar voor veel mensen doet dat er weinig toe aangezien ze teveel verdienen om het nog invloed te laten hebben op het bedrag van hun pensioen, en zelfs als het er wel toe doet is ook dit iets waarvoor ze zich met die 120 zelf zouden kunnen verzekeren. Als je 125 euro per maand extra pensioensparen doet zal je een pak meer extra pensioen krijgen dan als je 125 per maand extra belastingen betaalt.
    Alé dat is toch iets totaal anders.

Geef mensen de keuze 250€ nettobonus (zoals waarover de quote ging) of 250€ meer brutoloon, we zullen eens zien wat men kiest.
    Rekenfoutje, ik had het niet over 250€ nettobonus (bonus bestaat trouwens niet, het is 250€ netto vergoeding voor meestal niet bestaande onkosten, illegaal, enkel mogelijk wegens onderbemande controlediensten die dan maar forfaitair bedragen toelaten om minder werk te hebben) PLUS de salariswagen. Pakweg een 800 à 1000€ bruto. Niet iedereen heeft een auto nodig, of toch geen nieuwe bmw!

Het grote probleem is dat met die werkbonus en onrechtmatige onkostenvergoeding (want onbestaande onkosten) de werkgever de grote winnaar is.

Want inderdaad, zoals Mr Kendl aangeeft is 2260€ bruto plus nettovergoedingen van 270€ net evenveel nettoloon als 3000€ bruto. Dus evenveel in de pocket van de werknemer elke maand voor bijna 800€/maand minder kosten aan de werkgever (wanneer je patronale bijdragen en kost eindejaarspremie/vakantiegeld rekent).

Maar die 800€ vloeit dus wel van de andere werknemers in hogere loonklassen, niet naar werknemers in lagere loonklassen (zoals het hoort, voor zij die wat minder sterk in hun schoenen staan zoals laaggeschoolden etc), maar naar de werkgevers! Een master in Finance hoort voor mij niet bij de zwakkeren in de maatschappij!

En alle bedrijven moeten wel meelopen in dit spelletje, want die 800€ uitgespaard geeft hun de mogelijkheid om een mooie BMW 1 (of zelfs nipt een 3) aan het pakket toe te voegen en zo werknemers aan te trekken, zonder één euro meer uit te geven dan zij die niet meegaan in het salariswagen/hoge nettovergoedingen spelletje.

Ga je als werkgever niet mee in dat spelletje dan betaal je ofwel een pak meer als de concurrentie (niet houdbaar), ofwel heb je geen werkvolk.

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Je gaat er volgens mij wel foutief van uit dat de werkgever hetzelfde netto bedrag zou geven als je alles in brutobedragen zou willen krijgen ipv met nettovergoedingen en dergelijke.
    Kijk maar eens naar werkgevers in dezelfde sector die geen auto en geen nettovergoedingen geven, die geven niet opeens 1000 bruto er bij ofzo. Eerder een 500 bruto.
    En zolang er werknemers zijn die daarmee akkoord gaan, zal de werkgever de nettovergoedingen en auto nooit willen compenseren met een gelijkwaardig brutobedrag.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iamhollywood's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ohm Bekijk bericht

Die grote consulting boîtes hebben daar net goedgekeurde rulings voor. Die zijn onderbouwd.
    Anderzijds is een ruling slechts 5 jaar geldig en kan de overheid bij een vernieuwing altijd een ander standpunt innemen.
    Al denk ik niet dat dat snel zal gebeuren, er zit een redelijke redenering achter, het zijn geen buitensporige kosten.
    Everybody wants to be hollywood

StarSeeker's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Om effe de mythe uit de wereld te helpen dat met zomaar met bmw's smijt:

https://www.vroom.be/nl/dossier/auto...fswagens-21300

De eerste bmw staat op de 7de plaats met vw, fiat, skoda, renault, etc, er allemaal voor. Enorm veel bedrijfswagens zijn een pak bescheidener dan dat men hier laat uitschijnen. Een beetje minder framing mag ook aub.
    Luck > Skill

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    24 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door iamhollywood Bekijk bericht
    Al denk ik niet dat dat snel zal gebeuren, er zit een redelijke redenering achter, het zijn geen buitensporige kosten.
    Maar het zijn wel meestal niet-gemaakte kosten, genre carwash, dagvergoedingen, ...

Van zodra het een feit is dat héél veel mensen dit krijgen, moet je toch eens nadenken of dit wel overeenstemt met de werkelijkheid. De RSZ heeft bij mijn vorige werkgever zelfs een aantal euro's per maand toegestaan om klanten te trakteren op café na de werkuren...
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    24 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door StarSeeker Bekijk bericht
    Om effe de mythe uit de wereld te helpen dat met zomaar met bmw's smijt:

https://www.vroom.be/nl/dossier/auto...fswagens-21300

De eerste bmw staat op de 7de plaats met vw, fiat, skoda, renault, etc, er allemaal voor. Enorm veel bedrijfswagens zijn een pak bescheidener dan dat men hier laat uitschijnen. Een beetje minder framing mag ook aub.
    ik heb de indruk dat er evenveel verschillende aanpak qua cijfermateriaal ivm bedrijfswagens is als er dagen in de maand zijn.

https://www.fleet.be/de-favoriete-be...-in-2108-zijn/ <- zie laatste tabellen

Met 9 "klasse"-duitsers (BMW/Mercedes/Audi) in de top 20, zit je toch met een correcte verhouding van de werkelijkheid in deze statistieken, lijkt me.

Nu, dat BMW's en co eerder voor de hogere profielen zijn, klopt. Die hogere profielen krijgen echter zeker niet allemaal ook een hoog brutoloon.
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

Bv202's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Iemand een idee waarom ik in december steeds een pak meer "bijzondere sociale bijdrage" betaal? Kunnen ze dat niet evenredig delen door 12?
    ...

iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bv202 Bekijk bericht
    Iemand een idee waarom ik in december steeds een pak meer "bijzondere sociale bijdrage" betaal? Kunnen ze dat niet evenredig delen door 12?
    Eindejaarspremie

Regels voor berichten