Discussie: efficiënt studeren

iTrader
    0

efficiënt studeren

Beste afgestudeeerden/studenten/professoren/...,

Ik hoor vaak van mensen zeggen dat ze na de universiteit gedaan te hebben, geleerd hebben hoe ze echt moeten studeren en wat efficiënt studeren inhoudt. Dat ze in het eerste jaar veel onvoldoendes moesten doorstaan en daardoor leerden wat studeren inhoudt.
    Nu wil ik jullie vragen of jullie mij kunnen uitleggen wat dat ‘efficiënt studeren’ eigenlijk is, zodat ik het makkelijker zal hebben in mijn eerste jaar aan de universiteit.

Alvast bedankt!
    Laatst gewijzigd door Kolaz; 1 mei 2019 om 14:10
    no votes  

Lexx's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    1e jaar: ofwel lessen skippen of nooit fatsoenlijk opletten in de les. Door het jaar totaal niets bijhouden of lezen. Opsluiten in de blok en 10 tot 12u per dag studeren
    -> 10/20 met wat chance

Volgende jaren: gewoon goed opletten tijdens de les zodat ge alles al gezien hebt en effectief snapt. Af en toe (~regelmatig) eens uw boek pakken en lezen (enkel zodat ge alles al eens hebt gezien en het zeker snapt). Tijdens de blok 6u per dag deftig studeren en 15+ halen.

Bruteforcen gaat nog, maar is niet de "meest efficiente manier". Ook al lukte dat in het middelbaar om >90% op alles te halen
    "You don't stop riding because you get old, you get old because you stop riding."
    no votes  

Nahrtent's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Efficiënt studeren draait imo vooral rond correct inschatten wat de bedoeling is van een vak/prof/cursus.
    Niet aan een cursus beginnen met het gedacht "Ik moet dit hier uit het hoofd leren", maar wel vanuit de vraag: "Wat wilt de prof nu eigenlijk dat ik hiervan opsteek?"
    Het is niet aan iedereen gegeven om dat onderscheid te kunnen maken.
    no votes  

iTrader
    0
    Examenvoorbeelden bekijken van vorige jaren om een idee te hebben wat voor vragen er gesteld worden om je studiemethode daarop aan te passen. Van sommigen heb ik ook gehoord dat ze zich ziek melden tijdens examens om een inhaalexamen te krijgen. Sommige profs veranderen hun inhaalexamen niet of nauwelijks. De ziek gemelde student haalt info op over het examen via medestudenten en scoort hierdoor belachelijk hoog. Efficiënter dan dit kan niet. Maar ik zou het niet aanraden.
    no votes  

iTrader
    0
    Ik ben er ook zo eentje, eerste jaar voor 2 vakken geslaagd (toen moest je nog 12/20 halen ipv 10/20 voor elk vak afzonderlijk) en voor 4 vakken minder dan 10.

2 maanden mezelf op moeten sluiten van mijn ouders om te blokken.
    Efficiënt studeren was voor mij:

Geen afleiding (zorgden mijn ouders wel voor )

Samenvattingen maken waarbij je alles in eigen woorden noteert zodat je begrijpt wat je moet leren (dus geen samenvatting van een ander gebruiken). Dat was 2/3de van mijn tijd uiteindelijk. Ik maakte ook een aparte categorie definities zodat die niet verloren geraken tussen de tekst van de samenvatting.

In de 2de fase schematiseerde ik mijn samenvatting. Alles wat ik in eigen woorden had staan in korte puntjes weergeven.

Dan leerde ik de schema's van fase 2.

Nooit meer een 2de zit gehad en 2 bachelors en een postgraduaat op zak. Maar leren is een leerproces. Je moet vooral uitzoeken wat voor JOU werkt. En ook de profs wat toetsen. Er zijn er heel wat die je echt wel herkennen als je meewerkt in de lessen. 2x bij een mondeling examen niet eens al mijn vragen moeten afwerken omdat ze na 2 vragen al wisten dat ik de theorie ook beheerste en ze mij herkenden als actieve leerling in de les.
    Ook verschillende profs gehad waarbij ik na enkele lessen het verloren tijd vond om iemand zijn cursus te zien voorlezen zonder enige extra uitleg. Tja, lezen kan ik ook...

Als ik door omstandigheden niet goed voorbereid was op een examen (griep bvb) heb ik het examen in eerst zit altijd meegemaakt. Niet alleen weet je maar nooit dat het toch mee zal vallen, maar ik noteerde nadien altijd de vragen die ik mij nog herinnerde zodat je de vraagstelling en de grootte van het examen al wat kent. Een examen van 5 vragen of een examen van 30 vragen is een groot verschil. Als je maar 5 vragen krijgt zal daar bvb al geen definitie meer tussen zitten. Krijg je er 30, kan je het je al iets meer permitteren om een hoofdstuk te skippen
    no votes  

NEOMATRIX's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Intéressante vraag.
    Ikzelf ben van plan om gwn men best te doen.
    Zorgen dat je van 't begin goed mee bent met alles. En indien je een deel niet snapt je dit goed doorneemt voor de volgende les..

Ik zou afwachten niet teveel zorgen maken en zien hoe je het doet . Ik heb veel verhalen gehoord van dat men veel buizen heeft in 't eerste jaar.
    Maar k heb ook veel gehoord die dat in 't middelbaar er altijd nipt door waren 50-60%, in de universiteit toch hoog scoren.

Ik denk dat die in het middelbaar voorbeeldige leerlingen zijn. (je kent het wel altijd samenvatten, altijd alles goed blokken, elke dag 2uur leren en tijdens exaam van 8u uit bed voor te leren..) en toch maar 60-80% halen
    Zo'n leerlingen hebben meer problemen in 't unief dan diegene heel weinig leerde maar wel 50-70% haalden.

Dus zie 't voor jezelf. Het verschilt enorm met het secundair, in hoeveelheid maar ook de inhoud.
    Ik merk dat als je de inhoud van de lessen al super interessant vindt, je het ook gemakkelijker studeerd.

Ook zelfzeker zijn is een ++. Natuurlijk wil dit niet zeggen dat je niet moet studeren.. In tegendeel maar je moet met een mindset beginnen van. Dit kan ik, dit ga ik kunnen zonder problemen.
    Zo heb ik van Chemie waar ik altijd 20-30% op haalde men beste vak gemaakt waar ik mijn vorig exaam 97% had op chemie. Mijn beste score dat ik ooit heb gehaald op eender welk exaam.

Dus vooral niet denken dat iets onmogelijk is, je goed voelen en zeker zijn dat je het gaat kunnen is al voor 50% gewonnen. Het leren komt vanzelf wel je zal het moeten aanvoelen.
    no votes  

iTrader
    46 (100%)
    Het is ook een kwestie van interesse hebben in je vak. Als je dat niet hebt, ga je heel veel moeite hebben om mee te zijn.

Dus, als je een vak begint te volgen. Denk vooral goed na voor jezelf, "Wat ben ik hiermee, hoe kan dit mij helpen naar de toekomst, etc". En probeer die interesse voor jezelf wat op te wekken door het positief in te schatten.

Het klinkt stom, maar imo is dit het belangrijkste wat je kan doen.
    no votes  

cdp1193's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Eerst en vooral moet je weten of het een meerwaarde is om de lessen bij te wonen. Bij ons was er bv. een vak waar de helft van de vragen kwamen uit zaken die enkel tijdens de les vermeld werden. Van de vakken waar het niet zozeer de moeite was om lessen bij te wonen, verdeelden we de vakken zodat we max. 3u/dag in de les zaten maar wel goede nota's hadden van ieder vak (=handig wanneer de cursus uit ppt's bestaat). Vervolgens moet je oude examens bekijken zodat je een beeld krijgt van de manier waarop men het vak ondervraagt. Zuivere feitenkennis (vocabulaire etc.) moet je studeren met anki. Inzichtsvakken moet je kunnen uitleggen waarom je iets doet. Bij zo'n vak leg je dus iedere stap uit aan uw kat/hond/whatever tot je klakkeloos kent.
    All men dream: but not equally. Those who dream by night in the dusty recesses of their minds wake in the day to find that it was vanity: but the dreamers of the day are dangerous men, for they may act their dreams with open eyes, to make it possible.
    Last.fm | RYM
    no votes  

iTrader
    0
    De truuk van het efficient studeren is uzelf kunnen wijs maken dat hetgeen je aan het studeren bent enorm interessant is. Je moet in een soort positieve flow geraken van "en het volgende super interessant ding dat we gaan studeren is dit... en dat zit zo in elkaar omdat dit en dat, wat logisch is! super!" waarbij je ook veel tegen uzelf praat als het ware een super enthousiaste lesgever. Zelfs bij het van buiten leren van wiskundige bewijzen stelde ik mezelf in de plaats van de man die dit bewijs ontdekt had en hoe enthousiast die wel moet geweest zijn.

Mensen zeggen mij soms ook wel dat ik hun bepaalde dingen op een heel goede interessante manier kan uitleggen, en dat komt ook daar door.

Als ik het daar niet van kon hebben dan was ik 0,0 waard geweest. Bovenstaande techniek is me bijvoorbeeld nooit gelukt bij vakken zoals Frans. Van zodra er teveel termen van buiten geleerd moeten worden of dingen erin moeten geramd worden zonder enige vorm van logica achter, ging het minder.
    Laatst gewijzigd door Dieter85; 1 mei 2019 om 13:17
    1 leden vonden dit bericht nuttig.  

iTrader
    0
    Echt ONTZETTEND bedankt allemaal! Heb er veel uit kunnen halen!
    no votes  

vishnusixclix's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Beste gebruikers. Glieve even op te letten en niet te reageren op deze troll. Quasi alle schoolberichten zijn van dit onnozel figuur.
    ❀❀❀❀❀❀❀❀❀❀ THINK before you POST ❀❀❀❀❀❀❀❀❀❀
    ❀❀❀❀M E N I N G E N❀❀❀❀
    no votes  

Tags for this Thread

Regels voor berichten