Pagina 2 van 3 Eerste 123 Laatste
    SomeDude's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    21 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HansP Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Dure bakken die BMW's :\
    Of gewoon veel kilometers waardoor uw kost ook enorm stijgt

iTrader
    17 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SomeDude Bekijk bericht
    Of gewoon veel kilometers waardoor uw kost ook enorm stijgt
    da kan idd ook...

ik zou +- 1.5 - 2000km per mnd doen
    New Rig: - Skylake i7-6700k - MSI Z170 Krait Gaming - BeQuiet Dark Rock PRO 3 - Corsair Vengeance 16gb
    EVGA 970GTX SSC+ AC2.0 - Samsung evo 850 500gb - Corsair Carbide 300 titanium - Dual Dell 2415u - Creative Gigaworks T40 ii

HUSKE's schermafbeelding
    iTrader
    36 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gumball4000 Bekijk bericht
    Idem hier, had vroeger eens de berekening gemaakt wat mijn huidige wagen mij zou kosten mocht ik hem privé hebben.
    Met de ritten die ik nu moet doen, zit ik aan 1300€ NETTO per maand. 15600€/jaar netto kost die wagen het bedrijg (effe zonder aftrek BTW,... dus simplistisch berekent).
    En dan hebben we het nog maar over een 1-reeks die jaarlijks 70k km rijdt.
    Zijn de uitzonderingen eh. Ik vermoed dat mijn wagen wat duurder is dan een 1-serie en de TCO van mijn wagen is 850€/maand, ik doe ongeveer de helft van de kilometers.
    Aan 70k/jaar zullen het wel eigen wagens zijn, lease is belachelijk duur op die kilometers.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HansP Bekijk bericht
    Wou de vraag eens stellen wat een bedrijfswagen zou waard zijn naar bruto/nettoloon compensatie?

Waarom?

Momenteel tewerkgesteld met bedrijfswagen als contractor in zeer groot bedrijf ( Budget van wagen 425€ ex btw - voor zeer goed uitgeruste Focus break, Octavia break, astra break, matig uitgeruste Superb, basis passat, ... )

Ik heb nu een aanbieding gekregen om intern voor die firma te werken voor een iets hogere functie maar zonder bedrijfswagen... Laagste loon in de loonschaal is 800eur bruto meer als ik nu heb. maar denk niet dat ik daar het voordeel auto mee kan coveren?

Natuurlijk, hoger loon is beter voor pensioen later dan lager loon met voordeel auto.
    Veel hangt af van je eigen voorkeuren, uiteraard, maar safe to say dat 800 bruto in geen enkel geval een wagen compenseert. Afhankelijk van in welke loonschaal je al zit, blijft daar amper 350 tot 500 net van over. Daar ga je zelden naft, afschrijving/afbetaling, full omnium, onderhoud en de hele rimram mee betalen. (tenzij je die wagen letterlijk 1 keer per week van stal haalt en een goeikoop tweedehandske tegen minimum-verzekering gebruikt).

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    105 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SlashDotDash Bekijk bericht
    Mijn nieuwe wagen komt op 1300€/maand TCO; dus dat zou imho moeten netto gecompenseerd worden bij een alternatief pakket zonder wagen. Maar dan zou mijn brutoloon boven de 10k uitkomen en dat zie ik nu ook niet meteen gebeuren
    Niet noodzakelijk, hé. Als je bvb 55000 km per jaar doet waarvan 45000k voor het werk, dan kan je een vergoeding van ongeveer 1300 euro per maand krijgen (35 cent per km), belastingsvrij. Aan een (bij mij) geschatte kost van 22 cent per gereden kilometer, kost je dat maar zo'n 12000 euro per jaar en doe je dus nog meer dan 3000 euro netto voordeel door die wagen.

Het kan dus voordeliger zijn om géén bedrijfswagen te hebben, zolang je werkgever wil meestappen in dit systeem én je relatief veel kilometers voor het werk rijdt.
    “ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk wel dat ik het kan"

[ Tot 25/12/2020 hier te vinden, daarna enkel op https://www.beyondgaming.be/forum/ ]
    Mij nodig? Tag me @JPV @Beyondgaming.be

Matthias92's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Vraag mij af wat de OP uiteindelijk beslist heeft?

Ik nl. in dezelfde situatie, heb nu als contractor bedrijfswagen Ford Focus Break + tankkaart (traject is 50 km enkel), maar kan intern aan de slag in dezelfde functie, maar dan zonder bedrijfswagen.

Loonvoorstel zou bruto 900 meer zijn + andere bonussen (bruto 3000 op op jaarbasis) die ik nu niet heb.
    Als ik alles verreken zou ik ongeveer op hetzelfde uitkomen ik nu heb, als ik mijn firmawagen verreken als 450 € netto.

iTrader
    12 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Matthias92 Bekijk bericht
    Vraag mij af wat de OP uiteindelijk beslist heeft?

Ik nl. in dezelfde situatie, heb nu als contractor bedrijfswagen Ford Focus Break + tankkaart (traject is 50 km enkel), maar kan intern aan de slag in dezelfde functie, maar dan zonder bedrijfswagen.

Loonvoorstel zou bruto 900 meer zijn + andere bonussen (bruto 3000 op op jaarbasis) die ik nu niet heb.
    Als ik alles verreken zou ik ongeveer op hetzelfde uitkomen ik nu heb, als ik mijn firmawagen verreken als 450 € netto.
    Heb je bij het netto verschil ook rekening gehouden met een hogere eindejaarspremie en hoger vakantiegeld door het hogere nettoloon? Als je elke dag 100km rijdt telt dat toch ook al door voor tankkosten.

Matthias92's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Xcessive- Bekijk bericht
    Heb je bij het netto verschil ook rekening gehouden met een hogere eindejaarspremie en hoger vakantiegeld door het hogere nettoloon? Als je elke dag 100km rijdt telt dat toch ook al door voor tankkosten.
    Hogere eindejaarspremie en vakantie is iets meer of 500€ netto samen.

Verder als interne medewerker ook garantie op min. 1 dag telewerk, dit was voor corona als contractor niet mogelijk.
    Km vergoeding zou 100€/maand zijn

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Niet noodzakelijk, hé. Als je bvb 55000 km per jaar doet waarvan 45000k voor het werk, dan kan je een vergoeding van ongeveer 1300 euro per maand krijgen (35 cent per km), belastingsvrij. Aan een (bij mij) geschatte kost van 22 cent per gereden kilometer, kost je dat maar zo'n 12000 euro per jaar en doe je dus nog meer dan 3000 euro netto voordeel door die wagen.

Het kan dus voordeliger zijn om géén bedrijfswagen te hebben, zolang je werkgever wil meestappen in dit systeem én je relatief veel kilometers voor het werk rijdt.
    Er zijn een aantal aspecten waarmee men moet rekening houden.
    1. Als je geen bedrijfswagen hebt, heb je recht op een vergoeding voor woon-werk verkeer, fietsvergoeding en betaalt ook geen Voordeel in Natura. Dit verschil is toch ook een paar honderd euro.
    2. Vroeger heb ik bewust gekozen om geen firmawagen te hebben, niettegenstaande de vele kilometers dat ik voor het werk moest rijden. De kilometervergoedingen liepen soms op tot meer dan 2000 € per maand, netto
    3. Om de vergelijking te maken, vergelijkt iedereen dat hij dezelfde nieuwe auto koopt als in het bedrijf en deze ook na 5 jaar weg doet. Dit is meestal niet het geval. Voor persoonlijk gebruik zou ik nooit geen BMW 520d of zoiets kopen, voor professioneel gebruik misschien wel.
    Zoals het vele personen niets kan schelen als ze een Dell, Lenovo of een HP laptop krijgen voor hun werk, maakt het hen ook niet uit waarmee ze rijden. In het voorbeeld hoger reed ik met een auto die niet meer gekost had dan 3000 €, in dit geval zat ik nog ferm onder de 22 cent per kilometer en zo kun je veel geld winnen natuurlijk.
    Het gras groeit niet sneller door er aan te trekken

iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Het is ook wel heel uitzonderlijk dat je een werkgever zou hebben die zo veel vergoeding wilt betalen ipv je gewoon te verplichten een bedrijfswagen te nemen.

SomeDude's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    21 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nineshots Bekijk bericht
    Het is ook wel heel uitzonderlijk dat je een werkgever zou hebben die zo veel vergoeding wilt betalen ipv je gewoon te verplichten een bedrijfswagen te nemen.
    Mijn pa was bij hem op de dienst de laatste die nog kilometervergoeding kreeg, al de rest was bedrijfswagen (bij hun eigen (andere dienst) in lease dus nog goedkoper wss dan normaal).
    Die schreef elke ochtend en avond zijn kilometerstand in een boekje en dan dat elke maand ergens indienen, ook wel een overhead

iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PeterVercruysse Bekijk bericht
    3. Om de vergelijking te maken, vergelijkt iedereen dat hij dezelfde nieuwe auto koopt als in het bedrijf en deze ook na 5 jaar weg doet. Dit is meestal niet het geval.
    Zeer goed punt dat veel mensen inderdaad snel uit het oog verliezen. Ik denk niet dat ook maar één van mijn collega's dezelfde wagen privé nieuw zouden gekocht hebben.
    Langs de andere kant: als je vergelijking uitkomt op 100 euro netto meer per maand zonder de bedrijfswagen zou ik nog steeds voor de bedrijfswagen kiezen. De luxe van een omnium en u niets te moeten aantrekken is ook wat waard. Collega was zijn auto 3 weken kwijt door een probleem met de versnellingsbak, net buiten de garantieperiode. Discussies over de herstellingen gingen tussen leasemaatschappij en garage en hij kon gewoon met een vervangwagen rijden. Als dat je eigen wagen is ben je denk ik een paar maand aan het bekvechten met je verzekering...

ThekillingGoku's schermafbeelding
    iTrader
    41 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Momenteel, met de corona, zou het mij wat moeilijk zijn. Feitelijk gebruik ik de wagen momenteel zo goed als niet meer.
    Tervoren deed ik tot 40K km/jaar & heb ik er uiteraard expliciet voor gekozen om meer budget in m'n bedrijfswagen te steken voor meer comfort etc.

Privé zou ik idd ook moeilijk voor mezelf kunnen verdedigen hetzelfde bedrag uit te geven, of zelfs dezelfde wagen privé aan te schaffen.
    Als het leven moest blijven zoals nu, nl. enkel eens de wagen bezigen om over & weer naar de Colruyt/Delhaize/... te bollen of zoiets, dan zou ik ook moeilijk nog een premium privé wagen kunnen over m'n hart krijgen.

Echter, moest ik switchen van werk, en dagelijks toch nog een goei 100 km moeten gaan met m'n privé wagen dan zou ik toch zeker niet af willen stappen van een wagen die ik graag zie.
    Dus nee, dan zou ik nooit een Clio of iets dergelijks willen aanschaffen.

Privé zou ik dan uiteraard nooit nieuw kopen, maar of er dan een 5 reeks vanaf zou kunnen is nog maar zeer de vraag natuurlijk. Zelfs 2e hands is dit niet goeikoop.
    Ik zou wel willen uiteraard, maar mss eerder een 3 reeks met wat kilometers op of zo dan een 5, puur wegens kost. Beetje afhankelijk van hoeveel je stijgt in netto natuurlijk.

Verder ... men spreekt altijd over status alsof dat de enige reden is waarom je een Audi/BMW/Mercedes/... zou willen. Dat lijkt mij nu niet echt het geval te zijn. Er zullen er wel zijn, but still.
    Ik zelf heb toch echt niemand om tegen te stoefen met m'n wagen ze. Nobody cares/knows.

Bottom line ... voor mij doet het type wagen dat ik nu als bedrijfswagen heb er wel toe. Ik zou dan ook niet snel willen af stappen van het voordeel van de wagen als ik te zwaar zou moeten dalen bij een privé aankoop, dus de bruto/netto compensatie zou navenant moeten zijn om toch iets leuks te kunnen aanschaffen.

Ik zou 'm wel eerder langer laten rijden natuurlijk. Eerder niet elke 5j per sé een nieuwe waarschijnlijk.

gumball4000's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PeterVercruysse Bekijk bericht
    Er zijn een aantal aspecten waarmee men moet rekening houden.
    1. Als je geen bedrijfswagen hebt, heb je recht op een vergoeding voor woon-werk verkeer, fietsvergoeding en betaalt ook geen Voordeel in Natura. Dit verschil is toch ook een paar honderd euro.
    2. Vroeger heb ik bewust gekozen om geen firmawagen te hebben, niettegenstaande de vele kilometers dat ik voor het werk moest rijden. De kilometervergoedingen liepen soms op tot meer dan 2000 € per maand, netto
    3. Om de vergelijking te maken, vergelijkt iedereen dat hij dezelfde nieuwe auto koopt als in het bedrijf en deze ook na 5 jaar weg doet. Dit is meestal niet het geval. Voor persoonlijk gebruik zou ik nooit geen BMW 520d of zoiets kopen, voor professioneel gebruik misschien wel.
    Zoals het vele personen niets kan schelen als ze een Dell, Lenovo of een HP laptop krijgen voor hun werk, maakt het hen ook niet uit waarmee ze rijden. In het voorbeeld hoger reed ik met een auto die niet meer gekost had dan 3000 €, in dit geval zat ik nog ferm onder de 22 cent per kilometer en zo kun je veel geld winnen natuurlijk.
    True.
    Hoor van collega's en familie dat hun bedrijfswagen na 4 jaar of 150k km wordt vervangen. Mijne is nu 4 jaar en zit aan 216k km. Waarschijnlijk krijg ik binnenkort een nieuwe, maar eerlijk..die wagen is net ingereden. Ik doe ook 99% van de tijd snelweg kilometers. Mocht ik een vergelijkbaar bedrag in Kmvergoeding krijgen, ik zou die wagen uitbuiten tot hij uit mekaar valt.
    Nuja, met de kilometers dat ik doe zou ik misschien wel voor luxe kiezen, maar zou ik het "terug pakken" door hem pas te wisselen als er echt grote problemen/hoge kilometerstand is. En met grote kilometerstand bedoel ik richting 500-600.000 km. Iets of wat deftige wagen die goed onderhouden wordt, kan deze kilometerstanden halen. Wij belgen doen onze wagen ook veel te snel weg

Ps- effectief als particulier/jan modaal een dikke bmw kopen om te kunnen showen, ge zou goed zot moeten zijn. Ik was vroeger de grootste autofreak die ge u maar kon inbeelden. SInds ik een bedrijfswagen heb lach ik mensen die +30k € aan een eigen wagen uitgeven gewoon uit. Dat is echt zot..
    Ge betaalt zoveel geld voor een wagen die ge grotendeels gebruikt om uw brood mee te gaan verdienen lol..hoe cynisch

Maarja, onze cultuur is insane car-minded. Mijn schoonbroer heeft ook een bedrijfswagen, zegt die letterlijk "Hah, de mijne is groter dan den uwe".. denk ik echt van "ja en? het is maar om van punt A naar B te rijden eh"

Misterblort's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Een bedrijfswagen is mij heel veel waard, als ge dat allemaal zelf moet betalen.. Verzekering/onderhoud/naft etc.. En om de 4/5 jaar kunde hem veranderen en een nieuwe kiezen aangepast aan u noden, 4 jaar geleden had nog geen kinderen nu 2, dus ben blij dat ik binnenkort een nieuwe grotere kan kiezen
    Wss kan dit ook als je hem zelf koopt en cash krijgt ipv u auto, maar dan zal het toch een 2de-hands autoke zijn ipv ne nieuwe BMW..

Regels voor berichten