iTrader
    0

Van unief naar HOwest? Iemand hier die game development gestudeert heeft?

Hallo allemaal.
    Ik zal eerst de situatie wat schetsen.
    Ik zit momenteel in mijn eerste bachelor fase in een academische opleiding (faculteit wetenschappen)

Hoewel de stof me interesseert denk ik niet dat unief iets voor mij is.

Ik heb nog al serieuze add en lichte ass waardoor ik organisatorisch het wat moeilijker heb.
    Ik kan echt niet goed om met de vrijheid, het gebrek aan structuur en het gebrek aan feedback aan de unief.
    Ik ben motorisch vrij zwak waardoor practica voor mij een hell zijn. (Voor examens krijg ik neer tijd wat echt wel nodig is maar bij practica die mee op punten staan is er niets)
    Ik voel me hier gewoon een nummer.
    Ik ben niet echt het feestjestype en ben vrij introvert.
    Kort samengevat ben ik hier niet echt gelukkig en mijn motivatie neemt dagelijks af.

Het is niet zo dat ik helemaal niets doe, ik heb de voorbije twee jaren uitzonderlijk hard gewerkt en ben vrij sterk begonnen ten opzichte van de groep.
    Hoewel ik wetenschappen wel boeiend vind zit mijn passie denk ik echt in videogames.
    Ik heb al een gezonde interresse in modding sinds ik 6 ben ook 3d modeling en programeren zijn zaken waar ik al lang interesse in heb en die ik ook al uitvoerig geprobeerd heb.
    (Kan al zeker 3 programeertalen)

Ik zag deze zaken altijd als een hobby. Game development heeft nooit echt geleken als een haalbare richting.
    Ik had het in het verleden maar een klein beetje overwogen vooral omdat ik bang ben voor werkzekerheid hierin.
    Tevens zou het voor mij een enorme stap in het onbekende zijn.
    Ik zou de eerste uit mijn familie worden die niet minstens een master haalt.
    Mijn nichtjes hebben allemaal phd's en wij hebben eigenlijk enkel dokters, ingenieurs en wetenschappers in de familie.
    Dit klinkt mischien nogal stom maar ik heb het gevoel dat door hogeschool te studeren ik als het ware een klasse zou dalen en mijn kinderen niet hetzelfde kan geven als ik gekregen heb.
    Middelbare school was voor mij nooit makkelijk. Door extra inspanning ben ik wel met uitstekende punten afgestudeerd. Het is niet zo dat ik gewoon wat aanmodder.

Ik durf niet een stap in het onbekende te nemen. Ik ben als de dood dat ik een onzekere en middelmatige toekomst tegemoet ga. Ik heb me altijd wat schuldig gevoeld als ik me volledig wou toeleggen op modding of minigames maken omdat ik hier vooral mee bezig was als ik zou moeten studeren.
    Ik heb mede door mijn add een sterke drang om zelf dingen creeren. In het lessenrooster zit ook geen enkel vak waar ik geen ervaring mee heb door a) het al gevolgd te hebben of b) er in mijn vrije tijd al mee bezig te zijn geweest

Als ik hierin zou beginnen wil ik echt een van de beste worden. Ik heb het gevoel dat als ik maar middelmatig zou zijn dat echt niet oke is. Ik wil niet de loser van de familie zijn die niets bereikt in zijn leven.
    Ik heb een hoop ideeen die ik wil gebruiken en het lijkt mij geweldig om mijn kennis van fysica en wiskunde te kunnen gebruiken op een toegepaste manier in de vorm van een physics engine.
    Momenteel is tijdens natuurkunde het enige waar ik aan kan denken hoe cool het wel niet zou zijn om het te gebruiken in een spel (we waren tot kort bezig met herhaling over kinematica en de impuls.
    Ik weet dat qua moeilijkheid de richting zeker haalbaar is voor mij.

Door gestudeert te hebben heb ik wel het gevoel dat ik nu echt een bewuste keuze maak. Het schrikte mij voordien erg af dat ik gewoon uit pure middelmatigheid maar ergens terecht zou komen en ongelukkig zou worden in die richting.

Ik heb echt zin om als beroep games te maken.
    Door naar de unief te gaan heb ik een veel beter beeld gekregen op de wereld en welke vaardigheden ik al heb.

Mijn ouders weten hier nog niets van. Ik dacht ook sws mijn jaar af te maken.

Ik weet dat je voor HOwest een motivatiebrief met daarbij eerder gemaakt werk.
    Ik heb een heleboel dingen gemaakt maar 90% van die bestanden heb ik weer verwijderd.

Zijn er hier mensen die de procedure doorlopen zijn en zijn binnen geraakt bij howest?

Zoja zou ik eventueel kunnen zien wat jullie ingezonden hebben? Ik wil vooral een idee krijgen of ik uberhaupt momenteel genoeg kan

Ik maak sws eerst mijn jaar af aan de unief.

iTrader
    0
    Geen studiebegeleiding waar je eens een babbel mee kan doen? Eventueel de coördinator van howest contacteren om te zien of je eerst een overleg kan hebben om je verwachtingen te toetsen?

Lijkt me ook dat je best wat begeleiding bij je zelfbeeld/verwachtingen van een ander kan gebruiken. Daarvoor zou ik een psycholoog raadplegen want vroeg of laat kom je hierdoor in de problemen wat depressie of burnout betreft als ik het zo lees. Je hebt het over potentiële kinderen tekort doen door je studieniveau wat voor mij een alarm bel doet afgaan hieromtrent. Wat wil je ze dan later wel meegeven? Doe jezelf tekort enkel om een ander te plezieren? Zijn kinderen van verpleegkundigen inferieur aan die van dokters? Zijn de kinderen van een bachelor in de logopedie minder dan die van een master in de logopedie?
    Laatst gewijzigd door Mulan; 4 december 2018 om 13:02

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mulan Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Geen studiebegeleiding waar je eens een babbel mee kan doen? Eventueel de coördinator van howest contacteren om te zien of je eerst een overleg kan hebben om je verwachtingen te toetsen?
    Ik denk dat ik de sid ins ga afwachten, eens gaan kijken en me daar informeren kan geen kwaad.

Studiebegeleiding probeer ik al 2 weken een afspraak te krijgen maar ze blijven mij datums geven die middenin mijn lessen vallen. Ik heb mijn lessenrooster doorgestuurd maar nu al een week niets meer gehoord :/

Lijkt me ook dat je best wat begeleiding bij je zelfbeeld/verwachtingen van een ander kan gebruiken. Daarvoor zou ik een psycholoog raadplegen want vroeg of laat kom je hierdoor in de problemen wat depressie of burnout betreft als ik het zo lees.
    Klopt wel, zou ik ook moeten doen.
    Het helpt denk ik sws wel met kleinere groepen te werken. Bij hoge scholen is er ook veel meer begeleiding voor mensen met leerstoornissen die veel minder beschikbaar is aan de unief. (De mensen die ik sprak zijn heel bekwaam maar het is echt heel ingewikkeld een afspraak vast te leggen omdat bv in mijn geval de campus waar ik studeer een half uur fietsen is van de plaats waar de studiebegeleiding zit en ik binnen hun openingsuren nooit echt genoeg tijd heb tussen mijn lessen door om op en neer te gaan.
    Dit allemaal gepland krijgen bovenop alle stress van oefenzittingen en practica is iets waar ik juist heel erg slecht in Ben

Je hebt wel gelijk dat een afspraak bij de psycholoog mss wel nodig is.

Je hebt het over potentiële kinderen tekort doen door je studieniveau wat voor mij een alarm bel doet afgaan hieromtrent. Wat wil je ze dan later wel meegeven? Doe jezelf tekort enkel om een ander te plezieren? Zijn kinderen van verpleegkundigen inferieur aan die van dokters? Zijn de kinderen van een bachelor in de logopedie minder dan die van een master in de logopedie?
    Daar ben ik zelf nog niet helemaal over uit. Ik denk dat de diploma zelf minder meespeelt dan het belang van studie doorgeven.
    Sws helpt het wel als je genoeg wiskunde kan om je kinderen te helpen als ze vastzitten.
    Aan de unief zie je ook weinig tot geen mensen wiens ouders niet gestudeerd hebben.
    In aso heb ik bv nooit echt armoede gezien maar in tso weet ik wel van een aantal mensen dat ze het niet al te breed hadden thuis. Ik heb genoeg mensen ontmoet die onder hun niveau presteerden en toevallig ook niet de beste thuissituatie hadden. En dat de kinderen van ouders die gestudeerd hadden het bijna allemaal opmerkelijk beter deden.
    Ik denk ondertussen wel dat er meer speelt.
    Over het algemeen dacht ik dat de enige manier om echt sterk in het leven te staan was door te studeren.

iTrader
    0
    Tja, talloze voorbeelden in beide richtingen hoor genoeg mensen die alle kansen in het leven hebben gehad maar ze zelf hebben verkl##t.
    Ik volgde les in het secundair in een goed college met allemaal de "gegoede" kinderen in de klas. Zelden zo een bende egoisten en asociale a-holes gezien. (vb: leerling krijgt voor haar 18de verjaardag een gloednieuwe vw cadeau. Commentaar dat het "maar" een vw was.... Dat zijn geen mensen die ver gaan komen in het leven!)
    Zowel mijn zus als ik zijn de eersten in de familie met een hoger diploma. Mijn vader heeft zijn eerste graad secundair gevolgd in avondonderwijs toen hij midden in de 20 was. Voor elke regel zijn er uitzonderingen en je kinderen gaan heus niet minder kansen krijgen omdat je geen PhD hebt maar "slechts" een hogeschool diploma. Het is trouwens het opleidingsniveau van de moeder die de meest bepalende factor is (voor het toekennen van extra zorgbudgetten in het basisonderwijs is dat 1 van de paramaters).

orac's schermafbeelding
    iTrader
    26 (100%)
    Zelfs zonder universitair diploma kan ik mijn denkbeeldige kinderen leren hoe ze "gestudeerd" moeten schrijven. Veel succes !

iTrader
    0
    Heb je het over digital arts and entertainment: game development of over digital design and development? dat zijn namelijk twee verschillende richtingen binnen HoWest.

Sowieso zou ik je wel willen waarschuwen dat het niveau van hogeschool toch een stuk lager ligt, al zijn die opleidingen van de howest wel van degelijk niveau hoor. Toch is er een serieus verschil tegenover unief (in mijn ervaring dan toch). Je spreekt over natuurkunde etc. gebruiken in je games, maar al die theorie omtrent wiskunde en natuurkunde krijg je niet. Als ik je zo hoor, heb je al ruime ervaring met game development dus waarschijnlijk zal de richting u wel liggen qua interesses. Ik zou zeker eens een afspraak maken met de studiebegeleider van de richting, op SID-ins krijg je heel veel algemene info maar die info ga je waarschijnlijk al weten (aangezien je al wat hebt opgezocht), de studiebegeleider kan je in een meer persoonlijk gesprek uitgebreid vertellen wat ze verwachten en wat ze u gaan leren. Als je dan hoort dat je eigenlijk de helft zelf al hebt geleerd, zal de leerstof misschien te traag gaan voor u.

Qua jobs komt de game-wereld wel steeds meer tot bloei hier in België, maar als je echt top wilt worden in u vak, dan zal je toch naar het buitenland moeten gaan voor de echte topjob.

En in de game-wereld (of bij uitbreiding heel de IT-wereld) is diploma nog niet zo een ding. Met een bachelor diploma kan je zeker even ver geraken dan met een master diploma. In u wereld leer je u vak dan ook door te doen en niet door te studeren. Binnen de 5 jaar kijken ze niet meer naar u diploma, maar naar u ervaring en dingen die je kan voorleggen.

iTrader
    8 (100%)
    Ga zeker eens op de open deur naar daar. Ik ben na mijn 2e jaar geneeskunde DAE gaan doen, toen was er wel nog geen vereiste om al eerder werk te tonen. Maar ik vermoed dat als je gewoon kan tonen dat je al wat kan programmeren dat dat op zich al voldoende kan zijn, als ze zien dat je gemotiveerd bent. Toen ik daar nog studeerde werd er wel over gesproken om een soort toelatingsproef in te voeren, gezien studenten die op geen enkel punt (Tekenen, Modelling, Programmeren) een voorsprong hadden het maar zeer zelden halen.
    Als je echt in de games industrie terecht wil komen, en dus bijgevolg bijna sowieso in het buitenland, dan is DAE een super opleiding. Hou wel in het hoofd dat er binnen belgie maar beperkte optie zijn!
    Zelf werk ik nu aan medische software, persoonlijk vind ik dit super interessant, gezien ik hier 2 interesses kan combineren. Soms mis ik echter wel de meer theoretische achtergrond die een universitaire opleiding mij zou hebben gegeven. (En die bijna al mijn collegas wel hebben.)
    Stuur gerust een PM als je nog vragen hebt!

iTrader
    0
    + welke richting doe je nu op de unief? Want ik zie niet in waarom je je jaar zou afmaken als je eigenlijk al weet dat je iets anders wilt doen.

Carrion's schermafbeelding
    iTrader
    67 (100%)
    Best indrukwekkend dat jij al bezig was met modden op een leeftijd waarop 95% hoop en al woordjes zoals "kat" kunnen lezen...

Nu de kans dat je aan de grote titels zal werken is praktisch onbestaand, net zoals de meeste programmeurs ook niet aan de nieuwe Windows zullen werken.
    I know that there's a part of me, doomed to face eternity.

iTrader
    8 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Carrion Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Best indrukwekkend dat jij al bezig was met modden op een leeftijd waarop 95% hoop en al woordjes zoals "kat" kunnen lezen...

Nu de kans dat je aan de grote titels zal werken is praktisch onbestaand, net zoals de meeste programmeurs ook niet aan de nieuwe Windows zullen werken.
    Kweetni, van mijn jaar zijn er nu die bij ubisoft, rockstar, dice, unity, turtle rock,... werken. Er zijn echt veel grote studios, die allemaal veel volk nodig hebben, als je doelstelling is voor een triple A studio werken is DAE zeker geen slechte optie. Maar reken er inderdaad niet op dat je daar direct na je studies kan beginnen, of dat het uberhaupt ooit lukt, maar het is zeker een mogelijkheid.

Regels voor berichten