Pagina 1 van 2 12 Laatste
    iFr34k's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)

Question Bachelor in afstandonderwijs toegepaste informatica

Hallo iedereen

Zoals de titel zegt zou ik graag in afstandsonderwijs de opleiding toegepaste informatica willen volgen. Ik zou dit combineren met een voltijdse en volcontinu ploegensysteem.
    Na wat opzoekwerk kan ik deze opleiding volgen aan HoGent of Vives in Kortrijk. Zijn er hier soms personen die al ervaring hebben met 1 van de 2 scholen? Of die een andere school aanraden regio oost en west vlaanderen?

Bedankt!

Tammiej's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)
    Ik volg mee want ik zou die bachelor ook in afstand willen volgen in Howest.

iTrader
    0
    Tweede jaar aan het afronden @ HoGent. Wat wil je weten?

Wick3D65's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Ik heb zonet de opleiding Toegepaste Informatica afgerond aan de Hogeschool Gent, wel gewoon dagonderwijs. Mocht je bepaalde vragen hebben, mag je ze altijd sturen.

iFr34k's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Welke vooropleiding hadden jullie beiden in het secundair onderwijs? Vonden jullie de opleiding moeilijk en denken jullie dat deze haalbaar te combineren is met een job en de nodige inzet? Bij afstandsonderwijs is het wel verspreid over 4-5 jaar ipv de gewoonlijke 3 jaar.

Wick3D65's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door iFr34k Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Welke vooropleiding hadden jullie beiden in het secundair onderwijs? Vonden jullie de opleiding moeilijk en denken jullie dat deze haalbaar te combineren is met een job en de nodige inzet? Bij afstandsonderwijs is het wel verspreid over 4-5 jaar ipv de gewoonlijke 3 jaar.
    Ik heb de opleiding Technische Wetenschappen gevolgd. Totaal geen voorkennis van IT, maar wel de juiste motivatie. Het is wel handig als je in het middelbaar minstens of zelfs meer dan 3u wiskunde per week hebt gehad. Motivatie is heel belangrijk in deze richting. De opleiding op zich is uitdagend maar niet bijzonder moeilijk. Het vraagt wel de nodige discipline om telkens je leerstof bij te houden.

Het is zeker te combineren met een job. Ik ken zelf iemand die de job van kinesist combineert met afstandsonderwijs informatica. Je moet wel tijd kunnen vrijmaken om telkens je leerstof te kunnen inoefenen, wat daar draait het toch allemaal rond in de informatica.

Mocht je nog vragen hebben, stuur maar.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door iFr34k Bekijk bericht
    Economie Moderne talen + Bachelor Bedrijfsmanagement als vooropleiding.

Ik vind de opleiding persoonlijk niet moeilijk — ze vraagt vooral inzet (zeker bij de projecten die wekelijks opgevolgd worden en sommige taken). De leerstof is haalbaar (niet "gemakkelijk" maar ook geen kernfysica) maar je moet veel oefeningen maken. Over het algemeen zit het afstandsonderwijs bij HoGent goed ineen vind ik; cursussen zijn goed, met modeloplossingen voor oefeningen etc. en de lectoren zijn meestal wel vlot te bereiken. Projecten zijn met andere afstandsstudenten en worden goed opgevolgd.

Het is combineerbaar met een job, gewoon een beetje slim spelen met de volgtijdelijkheid en de herexamens gebruiken om te spreiden. Ook mensen zonder hoger diploma kunnen het halen.

Maar het vergt wel een inspanning, eentje die je 3-5 jaar zal moeten volhouden. In het begin ben je gemotiveerd, en als je goed door de eerste examens geraakt zal je nog even gemotiveerd blijven. Je zal wel keuzes moeten maken. Je kan nog altijd een sociaal leven/hobby's/sport onderhouden, maar het zal minder zijn dan nu. Je zal geregeld "nee" moeten zeggen, moeten omgaan met teleurgestelde familie/lief/vrienden. En je zal af en toe momenten hebben dat je je afvraagt waarom je het in godsnaam doet gezien wat je moet opgeven — zorg dus dat je weet waarom en zoek mensen waaraan je je kan optrekken als het minder gaat.

iTrader
    0
    Ik heb ook TI gedaan aan de HoGent in dagonderwijs (en ik heb ook wel soms contact gehad met de afstandsstudenten) en ik heb in het middelbaar Latijn - Wiskunde gestudeerd. Voor mij was de opleiding dan ook wel wat gemakkelijk. De meeste van mijn medestudenten hedden TSO gedaan (informatica boekhouden, TW, IW,..) of ASO (economie of wetenschappen). Ik heb de indruk dat aan de HoGent toch wat tamelijk veel wiskunde wordt gegeven, meer dan op andere scholen. De vakken Math4IT, probleemoplossend denken, onderzoekstechnieken en AI zijn eigenlijk allemaal wiskunde maar wel altijd toegepast. Ik heb ook de indruk dat de opleiding van de HoGent iets theoretischer is dan in andere scholen, maar dat is relatief natuurlijk, want de opleiding blijft erg praktisch. Zoals eerder vermeld, zijn er veel taken en projecten. In die projecten kruipt veel tijd omdat het groepswerken zijn en zoals in elke opleiding zitten er soms ook studenten tussen waarvan je weet dat ze het einde niet zullen halen. Al heb ik de indruk dat dat tussen afstandsstudenten veel minder is en dat de afstandsstudenten altijd veel meer gemotiveerd zijn.

Over de combinatie tussen werk en studie kan ik niet veel zeggen. Alleen dat er dus al veel voorgangers zijn geweest dus het is niet onmogelijk, en de HoGent biedt wel veel ondersteuning aan aan zijn afstandsstudenten. Volgens mij is de uitdaging vooral om dezelfde motivatie gedurende 4-5 jaar aan te houden. Al je vrije tijd opofferen om te studeren, bezig zijn met projecten,... maar als je alles goed bijhoudt en regelmatig de leerstof oefent, zou het in principe zeker haalbaar moeten zijn.

iTrader
    0
    Ik heb 2 bachelors behaald via Vives afstandsonderwijs (geen it) en die zijn heel geschikt voor afstandsonderwijs. Hun cursussen zijn echt gericht op zelfstudie, lectoren contacteren lukt prima op een enkele uitzondering na, en vooral het gigantische voordeel dat je niet zoals in het dagonderwijs een examenperiode hebt maar examens doorheen het jaar kan maken.

Maar het is zwaar. Ik heb mijn eerste bachelor op 2j gedaan (vrijstellingen van een andere opleiding) in combinatie met voltijds werken en een sociaal leven, dat bestond niet meer. Sommige periodes waren vrij rustig, andere periodes kwam ik enkel nog vanachter mijn bureau om te slapen en naar het wc te gaan. Ik heb er wel altijd voor gezorgd geen 2de zit te hebben zodat ik toch enkele maanden schoolvrij was om de batterijen op te kunnen laden.
    Ik schat dat ongeveer 25% van de starters het heeft volgehouden, waarvan het overgrote deel afhaakte omwille van de work-life balans.

Ik zou je dan ook aanraden om het eerste jaar maar 30 studiepunten op te nemen. Zo heb je een realistisch aantal studiepunten om te toetsen of het lukt of niet. Het jaar daarop kan je dan nog altijd kijken of meer haalbaar is of niet.
    Ik ken iemand die 7j heeft gedaan over de bachelor die ik op 2j behaalde. Regelmatig contact gehouden en haar blijven zeggen dat ze het beter traag doet en met balans dan er volledig mee te stoppen en altijd te blijven vloeken dat ze dat ene diploma niet heeft behaald...

Leauleau's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ik heb interesse om TI in afstandsonderwijs te doen. Ik zelf heb werk in een totaal andere sector maar ik zou het een meerwaarde vinden om mij in dergelijke materie te onderrichten. Mijn eerste selectiecriterium was afstand. Dan komen EHB en HoGent er als beste uit.
    Mijn concrete vragen:
    Volgt iemand afstandsonderwijs aan één van deze instellingen?
    Zoja, wat zijn uw ervaringen. Begeleiding, cursussen, communicatie, rekening houden met de mindere flexibiliteit van een iemand met een full-time job.
    De examenperiode/-dagen? 's Avonds in het weekend of met de reguliere studenten?
    Hoe zit dat met de stage want 2-3 maanden congé pakken is niet mogelijk?

Alvast bedankt

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Leauleau Bekijk bericht
    Volgt iemand afstandsonderwijs aan één van deze instellingen?
    HoGent, toegepaste informatica in afstandsonderwijs. Volgend jaar studeer ik af, als alles goed gaat.

Zoja, wat zijn uw ervaringen. Begeleiding, cursussen, communicatie, rekening houden met de mindere flexibiliteit van een iemand met een full-time job.
    Ben best wel tevreden in het algemeen; buiten de examens trachten ze wel zoveel mogelijk rekening te houden met mensen met full-time job (projectmeetings na 17u, zo weinig mogelijk sessies ter plaatse, iets langere deadlines, heel flexibel wat betreft stage-inhoud) MAAR je volgt nog steeds de academische kalender en grosso modo dezelfde vereisten als de dagstudenten. Water bij de wijn.

Veel lectoren geven oplossingen voor de oefeningen (de cursussen voor wiskunde/probleemoplossend denken/artificiële intelligentie zijn in het bijzonder zeer goed) of verbeteren oefeningen (sommigen op vraag en antwoorden heel snel, anderen reageren traag of verwachten dat je naar het contactmoment komt).

Niet alle cursussen zijn even goed aangepast aan afstandsleren + sommige leerstof leent zich niet goed tot leren op afstand. Soms kan je thuis uren op iets sukkelen wat op 2min opgelost was had je in een klasomgeving gezeten. Je hebt meestal 2-3 contactmomenten 's avonds om vragen te stellen, veel lectoren kan je per mail/forum vragen stellen maar zijn niet allemaal even snel/consequent om te reageren.

Het is zeker haalbaar. Ter vergelijking: ik woon alleen (dus zelf koken, was, kuisen) + full time job + deze studie, maar heb nog tijd om wekelijks te sporten, zie m'n familie en vrienden geregeld (wel iets minder dan vroeger), en ga nog 2-3 op reis of weekendje weg per jaar. Anderen hebben kinderen of werken in ploegen maar slagen er ook in.

Maar je zal zelfstandig moeten zijn en moeten leren ZELF leerstof meester te worden of leren hoe iets werkt (niet altijd even leuk). Je planning zal soms totaal niet uitkomen en je zal perioden hebben dat je werkt, studeert, 5u slaapt en herhaalt. Je zal je soms afvragen waarom je er aan begonnen bent. Maar het maakt van je een andere mens. Zelfstandiger, efficiënter, sterker in plannen, beter omgaan met stress en drukte. En, als je het afwerkt, mag je de rest van je leven trots zijn op die prestatie.

Probeer het gewoon eens, start met 4/5 vakken en zie wat het geeft. Wie niet waagt, blijft maagd.

De examenperiode/-dagen? 's Avonds in het weekend of met de reguliere studenten?
    Examens overdag samen met dagstudenten. Voor projecten (1 groot project per jaar) moet je 3-6 keer 's avonds afkomen voor evaluatie etc. Voor enkele andere vakken moet je ook eens afkomen voor een verdediging / tussentijdse proef, maar voor meeste vakken is het gewoon examen (overdag) of project (met een deadline).

Hoe zit dat met de stage want 2-3 maanden congé pakken is niet mogelijk?
    Je kan educatief verlof nemen (gaat nu vlaams onderwijsverlof worden, iets gemakkelijkere regeling), denk 125u per jaar (4u / studiepunt).

Voor stage kan je tijdskrediet nemen, is voor educatieve doeleinden dus met uitkering. Velen vinden ondertussen wel een job in de IT en kunnen als stage dan hun job gewoon doen (je moet wel een soort project kunnen voorleggen, maar voor TILE studenten zijn ze wat losser) + een bachelorproef. Was voor mij ook zo, aangenomen bij een heel mooie werkgever als functioneel analist. Mijn kennis vanuit mijn studie heeft de doorslag gegeven om mij aan te werven.

Succes!

iTrader
    0
    Bedankt voor je uitgebreid antwoord Diatonico!
    Zou je lesmateriaal van de moeilijkere en meer SP-tellende vakken willen delen? Kwestie van een schatting te kunnen maken qua uren, niveaun...?

Voor andere forumgangers: geen EhB'ers?

Affinity's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Even iets anders. Wat is de specifieke reden dat je voor een bachelor TI wil gaan?

Als het is om je om te scholen naar IT en werk te vinden dan heb je eigenlijk zelfs geen bachelor nodig.

Je kan bvb via een CVO voor een HBO diploma gaan. Dat kan je ook in avondschool doen, en ook in dagschool (2 jarige opleiding). Ik weet dat je nu werkt, maar toch vermeld ik de dagopleiding omdat je normaalgezien deze kunt volgen en genieten van een uitkering die gedurende die 2 jaar bevroren blijft omdat je voor een knelpuntberoep studeert.

iTrader
    0
    Hoofdreden is voornamelijk interesse. Om jobkansen te verhogen minder.

Bedankt voor dit te vermelden maar ik voel mij meer aangetrokken tot de bachelor. Ik vermoed dat er daar ook minder contactmomenten zijn en dat vind ik een belangrijk gegeven

Affinity's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)

Bachelor in afstandonderwijs toegepaste informatica

Bij enkel intresse dan is een HBO in mijn ogen zelfs beter, omdat je daar enkel de praktijkvakken krijgt.

Bij TI heb je ook Frans, computerarchitectuur, ... bij HBO is het veel praktijkgerichter denk ik.

Het blijft natuurlijk je keuze he, maar ik wou deze info alvast delen. Eventueel hebben andere mensen er iets aan.

Bij HBO is het ook niet afstandsonderwijs denk ik maar effectief avondschool... dus wss toch niet wat jij zoekt.

Succes alvast!

Pagina 1 van 2 12 Laatste

Regels voor berichten