Pagina 7 van 7 Eerste ... 34567

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Hebben jullie ook een verzekering gewaarborgd inkomen?
    Alles hangt af van je persoonlijke situatie.
    Alleenstaand of kostwinner van het gezin?
    Privé grote kosten zoals een hypotheek afbetalen of niet?
    Groot verschil

Na 10 jaar zonder, heb ik er nu een, en begint na de zesde maand, dus enkel voor langdurige ziekte of revalidatie.

Je voordelen die je hebt via je vennootschap blijven allemaal onverminderd doorlopen, dat kan zijn: Auto, woning, water, electriciteit, internet.
    Dus je echte privé uitgaven kunnen minimaal zijn in dergelijk geval.

Maar elke polis heeft tal van opties die de prijs bepalen
    - hoeveel procent minimum invalide moet je zijn?
    - wordt het bedrag jaarlijks geindexeerd? Met hoeveel?
    - welke oorzaken zijn gecovered?
    - eigenrisicotermijn
    - ...

Meestal wordt gezegd dat je moet rekenen op een 2000eur voor een degelijke polis
    600eur om 4k te verzekeren na de eerste maand lijkt me verdacht goedkoop.

En hoe jonger je bent hoe duurder, want meer jaren te verzekeren.
    ik heb hier verschillende offertes
    1740eur om 3k bruto te verzekeren bij Baloise, en 1099 eur om hetzelfde te verzekeren na 3maand ipv 1 maand

Maar combineer gewaardborgd inkomen met VAPZ of IPT dan kan het veel goedkoper,
    Ik betaal rond de 750eur voor 3k na 6 maand.

Merk ook op dat burnouts en al dergelijke psychologische aandoeningen nooit verzekerd zijn.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    600euro om dan 4k bruto te onvangen lijkt mij een no-brainer en zou ik niet laten liggen. Maar hoelang wordt dit bedrag uitbetaald als je uitvalt ?

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Als IT-er zou ik een verzekering gewaarborgd inkomen nooit laten liggen voor de worst-case scenario's: je hebt een ongeval of ernstige ziekte en je kan een lange periode (voor mij is dat > 6 maand) niet werken. Voor korte periodes ga je normaal gezien een buffer opbouwen in je vennootschap. Je kan dan gerust loon blijven uitbetalen.

Je moet eens kijken hoeveel je vervangingsinkomen van je ziekenfonds zou zijn als je uitvalt als zelfstandige. Voor een alleenstaande is dat rond de €1200/maand dacht ik (en dat is nog niet netto, maar weet niet precies hoeveel belastingen daar nog vanaf moeten). Bovendien kan je in de meeste verzekeringen GI ook meenemen dat uw pensioenpremies betaald worden tijdens uw arbeidsongeschiktheid. Want als je op "pensioen" gaat stopt je GI en vervangingsinkomen. Dan wil je ook niet terugvallen op je minimumpensioen als zelfstandige.

Qua bedragen heb je hierboven al wat voorbeelden - ikzelf zit rond een €700/j om rond de 3.5k bruto te verzekeren (met 2% jaarlijks stijgende rente) met 3 maand wachttijd. Dat is voor mij nog geen 2 dagen factureren op een jaar voor een héél groot stuk gemoedsrust.

Een alternatief (of aanvulling) is een omzetverzekering, maar dat was bij mij een pak duurder. En vooral interessant als je veel kosten hebt voor je vennootschap (vastgoed dat moet afbetaald worden, bijvoorbeeld).

iTrader
    11 (93%)
    Mentioned
    1 Post(s)

Zelfstandig IT consultant

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Faun Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Is dat 4k netto dat je krijgt of bruto als inkomen in je vennootschap?
    Eenmanszaak, brutto. Ik word er dus nog op belast. Maar met mijn maandelijkse kosten ben ik blij met die 4k hoor. Begint trouwens altijd vanaf begin 2e maand ziekte en loopt tot mijn 65e als ik bv een zwaar ongeval heb.

Het is inderdaad goedkoop, maar als IT’er heb je veel minder risico dan een dakwerker. Ik zit ook met alles bij dezelfde speler dus ja...
    Laatst gewijzigd door Fransz; Gisteren om 13:22

Pagina 7 van 7 Eerste ... 34567

Tags for this Thread

Regels voor berichten