Pagina 3 van 3 Eerste 123
    qflame's schermafbeelding
    iTrader
    69 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kelderke Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    De eerste maand al? Je bedoelt dan enorm veel voorafbetalingen ofzo? Ik kan me moeilijk voorstellen dat iemand die pakweg 600 Euro per dag factureert daar na twee maand (+- 24000 Euro) niets van over houdt, zeker niet als je daar nog je startkapitaal bij telt.
    Stel dat je elke maand 10000 euro verdient (12100 inclusief btw)
    je keert je sowieso zelf loon uit => pak netto 2200 => dan schiet er nog 9900 over
    Je gaat sowieso voorafbetalingen doen pak 1700 eur elke maand => 7200 over
    Je moet later vennootschapbelasting betalen , pak 1000 euro = > 6200 over
    Je neemt een verzekering ( grofweg 100 euro) = 6100
    Je neemt een goeie boekhouder (250-300 euro) = 5800 ero
    Je wilt een wagen (dit maak je zelf zo duur je wilt) (400-1200, maar pak 600 euro) = 5200
    Je moet tanken (250 euro) = 4950
    Je doet mee aan IPT (100-200 euro) = 4850 euro
    Je bedrijfsvoorheffing die je moet betalen (800) = 4050 euro
    Autoverzekeringen ( 100-200) = 3950
    Internet, gsm (50-100) = 3900

Stel dat je standaard nu 3900 euro over houdt. Je moet er bij denken deze maand heb je fulltime gewerkt (12100) , als je verlof pakt of je wordt ziek verdien je niets.
    Dit is een kleine marge dat je dus overhoudt voor je "verlofdagen"
    En je wilt natuurlijk wel steeds nieuwe spullen kopen als IT'er.

Zoveel hou je echt niet over... (hoe meer je verdient, ga je ook meer belastingen moeten betalen)
    het is daarom interessant om zo goed mogelijk je kapitaal te optimaliseren.

Let op 2200 netto = geen 2200 netto want je moet nog sociale bijdragen betalen elke kwartaal
    => das per maand ongeveer 800-900 euro. Je houdt in werkelijkheid mss 1500 over (prive)

En stel dat je altijd full time werkt je wilt het geld naar je prive uitkeren, dan betaal je ook nog een belastingen er op (dividenden)

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door qflame Bekijk bericht
    je keert je sowieso zelf loon uit => pak netto 2200 => dan schiet er nog 9900 over
    Je wilt een wagen (dit maak je zelf zo duur je wilt) (400-1200, maar pak 600 euro) = 5200

Stel dat je standaard nu 3900 euro over houdt. Je moet er bij denken deze maand heb je fulltime gewerkt (12100) , als je verlof pakt of je wordt ziek verdien je niets.

Zoveel hou je echt niet over... (hoe meer je verdient, ga je ook meer belastingen moeten betalen)

Let op 2200 netto = geen 2200 netto want je moet nog sociale bijdragen betalen elke kwartaal
    => das per maand ongeveer 800-900 euro. Je houdt in werkelijkheid mss 1500 over (prive)

En stel dat je altijd full time werkt je wilt het geld naar je prive uitkeren, dan betaal je ook nog een belastingen er op (dividenden)
    Hoe hij het nu laat uitschijnen is het alsof iemand die in loondienst 3400 bruto verdient beter af is dan een freelancer die 600 per dag factureert?

iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kelderke Bekijk bericht
    Hoe hij het nu laat uitschijnen is het alsof iemand die in loondienst 3400 bruto verdient beter af is dan een freelancer die 600 per dag factureert?
    Nee, want bovenop de 2200 netto + gsm+ auto + ... Komt dus nog 2650 euro netto dividend (bvb).

Ik heb na 6 maand bvb 18000 extra netto uitgekeerd als voorafbetaling huur kantoor. Vandaar dat er nu dus weinig geld op de rekening staat.

Maar die eerste maanden:
    1) opstartkosten
    2) voorschotfactuur boekhouder
    3) aankopen laptop en gsm
    4) standaard kosten (internet, sociaal secretariaat, ...)
    5) uw eerste factuur wordt betaald de eerste dag van uw 3e maand. Dus ook nog 2 lonen incl belastingen daarop.

Dan is 12000 euro er wel echt snel door. Vooral door die 2 lonen natuurlijk.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk

beryl's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    Nee, want bovenop de 2200 netto + gsm+ auto + ... Komt dus nog 2650 euro netto dividend (bvb).

Ik heb na 6 maand bvb 18000 extra netto uitgekeerd als voorafbetaling huur kantoor. Vandaar dat er nu dus weinig geld op de rekening staat.

Maar die eerste maanden:
    1) opstartkosten
    2) voorschotfactuur boekhouder
    3) aankopen laptop en gsm
    4) standaard kosten (internet, sociaal secretariaat, ...)
    5) uw eerste factuur wordt betaald de eerste dag van uw 3e maand. Dus ook nog 2 lonen incl belastingen daarop.

Dan is 12000 euro er wel echt snel door. Vooral door die 2 lonen natuurlijk.

Maar behalve als je dat geld echt meteen nodig hebt kan je toch ook gewoon twee maand wachten met dat loon?

iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door beryl Bekijk bericht
    Maar behalve als je dat geld echt meteen nodig hebt kan je toch ook gewoon twee maand wachten met dat loon?
    Dat zou je inderdaad kunnen maar sociaal secretariaat doet dit automatisch he. Maar als je erachter vraagt zal dat inderdaad ook wel kunnen.

mrc's schermafbeelding
    iTrader
    8 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door qflame Bekijk bericht

How how, jij rekent BTW mee om je loon enzo mee te betalen. Je kan dat proberen, maar de staat gaat daar niet akkoord mee hoor
    Verder zijn niet alle kosten 100% aftrekbaar, dus ook die berekening gaat hier wat kort door de bocht.

Ook rekening houden dat je niet elke maand 10.000 verdient. Reken eerder dat je op jaarbasis tussen de 200 en 220 gewerkte dagen gaat hebben aan je dagprijs (500 euro in dit geval).
    Dan heb je je jaaromzet en daar kan je dan je jaarlijkse kosten vanaf houden. Dat rekent voor mij vlotter dan per maand te rekenen. Ik vind dat ook een correctere weergave van de getallen.

Waarom:
    * ziekte, verlof, feestdagen,... betekent dat je goeie maanden hebt van 23 werkdagen maar ook maanden van 7 werkdagen.
    * Sommige maanden heb je veel meer kosten (bv einde van kwartalen, de maanden waarin je de verzekeringen ed dient te betalen, jaarafsluiting met extra boekhouderkosten en optimalisaties,...), andere maanden dan weer veel minder.

Je vaste kosten: die blijven vaak min of meer gelijk. Dat schommelt weinig, dus da's makkelijk per maand te berekenen. Doe die dus maal 12, gooi er al je jaarlijks éénmalige kosten (autoverzekering ed) bovenop en je zit aan je jaarkosten.
    Vergelijk dat met je jaaromzet en je hebt een idee.

Met dividend ed trouwens oppassen: vanaf een bepaald bedrag (en in een bvba is dat niet zo gek hoog) uit te keren val je niet meer onder het meest gunstige vennootschapbelastingstarief, dus daar altijd goed de puzzel maken. Ander "nadeel" van minder loon uitkeren is dat je backservice veel kleiner blijft.

Voor mij: ik keer een aardig loon uit, heb nog niks via dividend gedaan. Mijne winst ging ofwel in ne backservice (heb zo toch al een 60.000 kunnen wegzetten doorheen de jaren) ofwel in liquidatiereserve.
    Control your life through insanity

iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mrc Bekijk bericht
    How how, jij rekent BTW mee om je loon enzo mee te betalen. Je kan dat proberen, maar de staat gaat daar niet akkoord mee hoor
    Verder zijn niet alle kosten 100% aftrekbaar, dus ook die berekening gaat hier wat kort door de bocht.

Ook rekening houden dat je niet elke maand 10.000 verdient. Reken eerder dat je op jaarbasis tussen de 200 en 220 gewerkte dagen gaat hebben aan je dagprijs (500 euro in dit geval).
    Dan heb je je jaaromzet en daar kan je dan je jaarlijkse kosten vanaf houden. Dat rekent voor mij vlotter dan per maand te rekenen. Ik vind dat ook een correctere weergave van de getallen.

Waarom:
    * ziekte, verlof, feestdagen,... betekent dat je goeie maanden hebt van 23 werkdagen maar ook maanden van 7 werkdagen.
    * Sommige maanden heb je veel meer kosten (bv einde van kwartalen, de maanden waarin je de verzekeringen ed dient te betalen, jaarafsluiting met extra boekhouderkosten en optimalisaties,...), andere maanden dan weer veel minder.

Je vaste kosten: die blijven vaak min of meer gelijk. Dat schommelt weinig, dus da's makkelijk per maand te berekenen. Doe die dus maal 12, gooi er al je jaarlijks éénmalige kosten (autoverzekering ed) bovenop en je zit aan je jaarkosten.
    Vergelijk dat met je jaaromzet en je hebt een idee.

Met dividend ed trouwens oppassen: vanaf een bepaald bedrag (en in een bvba is dat niet zo gek hoog) uit te keren val je niet meer onder het meest gunstige vennootschapbelastingstarief, dus daar altijd goed de puzzel maken. Ander "nadeel" van minder loon uitkeren is dat je backservice veel kleiner blijft.

Voor mij: ik keer een aardig loon uit, heb nog niks via dividend gedaan. Mijne winst ging ofwel in ne backservice (heb zo toch al een 60.000 kunnen wegzetten doorheen de jaren) ofwel in liquidatiereserve.
    Eigenlijk is die 200-220 dagen wel vrij conservatief geteld. 2018 heeft 252 werkbare dagen. Dan reken je dus al op 32-52 dagen "verlof" (al dan niet gewild) wat toch aanzienlijk meer is dan de 20-32 die een bediende heeft.

mrc's schermafbeelding
    iTrader
    8 (100%)
    Goh ja, 252 werkbare, -32 dagen verlof (de meeste IT-consultants zitten in een 40-uren week met 12 ADV dagen) -5 ziektedagen is 215 dagen gewerkt op een jaar. Misschien nog een paar dagen training en je gaat toch rap naar de 210, niet ?
    Die 200 is inderdaad wat laag. 210 a 220 was beter geweest. Ik ken anderzijds ook wel wat zelfstandigen die het vooral ook doen voor het extra "verlof". Zij zullen dichter bij die 200 zitten dan. Wat natuurlijk ook een voordeel is he, het kán als je dat wilt
    Control your life through insanity

iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mrc Bekijk bericht
    Goh ja, 252 werkbare, -32 dagen verlof (de meeste IT-consultants zitten in een 40-uren week met 12 ADV dagen) -5 ziektedagen is 215 dagen gewerkt op een jaar. Misschien nog een paar dagen training en je gaat toch rap naar de 220, niet ?
    Die 200 is inderdaad wat laag. 210 a 220 was beter geweest. Ik ken anderzijds ook wel wat zelfstandigen die het vooral ook doen voor het extra "verlof". Zij zullen dichter bij die 200 zitten dan. Wat natuurlijk ook een voordeel is he, het kán als je dat wilt
    Daar ben ik mee akkoord. Momenteel neem ik geen verlof en zal dit jaar richting die 250 dagen gaan. Maar dat is wel met het idee om volgende jaren makkelijker richting die 200 dagen te gaan. Imo is dat 1 van de grootste voordelen.

Faun's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Ik ben ook aan het twijfelen om stilaan richting freelance te gaan in information security, waar ik nu als consultant voor een multinational werk. Ik merk de laatste tijd dat ik niet veel meer bijleer (integendeel, ik leid de nieuwe mensen op). Als ik dan mijn loon naast mijn dagrate dan wil ik echt de stap ztten.

Ik weet alleen niet goed hoe je als nieuwe freelancer aan klanten komt, heeft iemand daar advies over?

iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Faun Bekijk bericht
    Ik ben ook aan het twijfelen om stilaan richting freelance te gaan in information security, waar ik nu als consultant voor een multinational werk. Ik merk de laatste tijd dat ik niet veel meer bijleer (integendeel, ik leid de nieuwe mensen op). Als ik dan mijn loon naast mijn dagrate dan wil ik echt de stap ztten.

Ik weet alleen niet goed hoe je als nieuwe freelancer aan klanten komt, heeft iemand daar advies over?
    LinkedIn hopen requests via linkedin

Faun's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)

Ik krijg dagelijks wel recruiters op mijn linkedin voor jobs, maar veel freelance zit daar nog niet tussen. Maar kan me idd wel voorstellen dat dit wel anders is als je echt als freelance profiel staat.

iTrader
    0

Ook voor ings., niet it gerelateerd?

iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RETYPE Bekijk bericht
    Ook voor ings., niet it gerelateerd?
    Geen idee. Maar sinds ik als freelancer er op sta krijg ik nog dagelijks voorstellen ivm projecten. Ik gok dat het voor de meeste ingenieurs soortgelijk gaat zijn, misschien enkele meer "technische" sectoren (wegenbouw ofzo) waar ik me kan inbeelden dat het daar via andere wegen kan gebeuren.

iTrader
    0
    natuurlijk, het sociaal kantoor houdt de personenbelasting af, maar verplicht je om het nettoloon effectief te storten.

Ik heb in 10 jaar nog nooit mijn maandelijks loon maandelijks uitbetaald. Elke maand komt er dan 1800 eur bij op mijn rekening courant.
    Af en toe neem wat op.

Pagina 3 van 3 Eerste 123

Tags for this Thread

Regels voor berichten