Pagina 7 van 12 Eerste ... 34567891011 ... Laatste

iTrader
    22 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bassie82 Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Maar die 1800€ van 21 jaar geleden is nu gelijk aan je 3200€ bruto nu qua geldkracht. Daarom hebben we de indexatie
    Ja, dat is net m'n punt he. De "gemiddelde werknemer" zit ongeveer daar qua loon. Maar de gemiddelde werknemer, als je zo iemand al zou kunnen voorstellen, is geen twintiger die een paar jaar in zijn carrière zit... De gemiddelde werknemer heeft er al wat jaartjes opzitten en heeft ook al die jaren van indexering kunnen genieten (uitzonderingen daargelaten). En m'n punt is zowat dat als die werknemer ooit startte met een gemiddeld startloon, hij al niet ver van die €3200 af zit door enkel maar indexeringen.

Maar 3200€ bruto is voor veel mensen wel al een hoog bedrag.
    Mja, wat is "veel"? Als 3200 het mediaanloon is, dan zit 50% daarboven en zit er ook nog wel een deftige hoop daar niet al te ver van.

Allez soit, het enige wat ik wou zeggen is dat het op zich toch niet hoeft te verbazen dat het mediaanloon rond de 3200 zit.

Herman De Croo's schermafbeelding
    iTrader
    12 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Je zit echt fout eniac. Je zegt dat 3200 niet veel is, omdat mensen die 20j werken er door automatisch ook geraken. Maar de 3200 euro in 2039 gaat niet meer veel zijn..
    Niemand geniet van indexering, en leeftijd van de werknemer is daarin irrelevant.
    Tenzij je indexering en ancienniteit als synoniemen gebruikt.
    10% korting bij alle hotels op booking.com via deze link

iTrader
    22 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Herman De Croo Bekijk bericht
    Je zit echt fout eniac. Je zegt dat 3200 niet veel is, omdat mensen die 20j werken er door automatisch ook geraken. Maar de 3200 euro in 2039 gaat niet meer veel zijn..[
    Niemand geniet van indexering, en leeftijd van de werknemer is daarin irrelevant.
    Tenzij je indexering en ancienniteit als synoniemen gebruikt.
    Neen, jij zit fout. Die 3200 gaat over het heden en die 20j gaat niet over wat mensen binnen 20j zullen hebben, maar wat de gemiddelde werknemer met een gemiddelde carriere van 20j tot nu toe heeft. En mijn punt is dat die werknemers 21 jaar geleden vermoedelijk gestart zijn aan iets tussen de €1500 en €1800. Pas voor hen al die jaren tot op de dag van vandaag de indexering toe en je zit al niet gigantisch ver van die 3200. En dan spreken we niet eens over opslagen en jobwissels.
    Natuurlijk zijn er groepen die niets meer dan de indexering moeten verwachten en die in sectoren zitten waar weinig werkgelegenheid zitten, maar het omgekeerde is ook waar.

In 2039 zal 3200 niet zoveel zijn, maar tegen dan zal het mediaanloon OOK een pak gestegen zijn. Enfin, tenzij alles in elkaar stuikt natuurlijk, maar een glazen bol heb ik niet.
    Als ik met huidige startlonen zou rekenen en daar een gemiddelde indexering op toepassen dan doe je 2225 (huidig mediaan startloon) * 1,025^21 en kom je al boven de 3700 uit.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eniac Bekijk bericht
    Ja, dat is net m'n punt he. De "gemiddelde werknemer" zit ongeveer daar qua loon. Maar de gemiddelde werknemer, als je zo iemand al zou kunnen voorstellen, is geen twintiger die een paar jaar in zijn carrière zit... De gemiddelde werknemer heeft er al wat jaartjes opzitten en heeft ook al die jaren van indexering kunnen genieten (uitzonderingen daargelaten). En m'n punt is zowat dat als die werknemer ooit startte met een gemiddeld startloon, hij al niet ver van die €3200 af zit door enkel maar indexeringen.
    Je vergeet wel dat 21 jaar geleden 1800 euro geen gemiddeld startersloon was. (Toch? )

iTrader
    22 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nineshots Bekijk bericht
    Je vergeet wel dat 21 jaar geleden 1800 euro geen gemiddeld startersloon was. (Toch? )
    Maar ik had ook al aangegeven dat dat misschien eerder richting 1500 ging. Denk niet dat dat zo ver van de waarheid zal afliggen... Maar ik kan verkeerd zijn.
    Ik heb wat proberen opzoeken maar ik vind weinig cijfers.

zarathustra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Denk niet dat dat er ver af zit. De start lonen die ik hier zie zijn nog redelijk gelijk met wat ik kreeg 13 jaar geleden
    *** Also sprach Zarathustra ***

scriptkiddie's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Hoe zou het dan komen dat de startlonen zoveel zijn gedaald, uitgedrukt in koopkracht, terwijl er een krapte op de arbeidsmarkt is?

MIjn vader is in het jaar 1985 beginnen werken als boekhouder aan 65.000 Belgische frank bruto, in de chemiesector. In euro uitgedrukt is dat 1625 euro bruto. Pas daar de index op toe, en je komt uit op een bruto startloon van 3500 euro, voor een bachelor.

Aan welk loon startte indertijd dan een industrieel of burgerlijk ingenieur?
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

beryl's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door scriptkiddie Bekijk bericht
    Hoe zou het dan komen dat de startlonen zoveel zijn gedaald, uitgedrukt in koopkracht, terwijl er een krapte op de arbeidsmarkt is?

MIjn vader is in het jaar 1985 beginnen werken als boekhouder aan 65.000 Belgische frank bruto, in de chemiesector. In euro uitgedrukt is dat 1625 euro bruto. Pas daar de index op toe, en je komt uit op een bruto startloon van 3500 euro, voor een bachelor.

Aan welk loon startte indertijd dan een industrieel of burgerlijk ingenieur?
    Er zijn heel wat meer voordelen dan vroeger. Geen idee of bvb ook al de dertiende maand en dubbel vakantiegeld al bestond toen. De werkweek is ook in de jaren 80 verlaagd dacht ik. Geen idee hoe die mediaan hier berekend werd maar in veel studies houden ze enkel rekening met de bedragen die op loonfiches staan. Dus misschien is dat de verklaring.

Arkaine's schermafbeelding
    iTrader
    20 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Neen, jij zit fout. Die 3200 gaat over het heden en die 20j gaat niet over wat mensen binnen 20j zullen hebben, maar wat de gemiddelde werknemer met een gemiddelde carriere van 20j tot nu toe heeft.
    Nee, jij zit echt wel fout.

Je spreekt over een persoon met een loon van 1800€ die enkel de indexatie krijgt, en vandaag op 3200 euro zou uitkomen, de mediaan.
    Dat betekent dat hij 20 jaar geleden ook op de mediaan zat en er dus geen stap op vooruit is gegaan terwijl je verwacht dat je onder de mediaan begint, en gaandeweg in je carrière erboven uit stijgt.

Jouw persoon blijft gewoon precies waar hij twintig jaar geleden ook zat

edit: ik zie dat iemand hierboven hetzelfde al heeft gezegd.
    Het punt is dat je met een startloon dat enkel wordt geïndexeerd, je niet tot de mediaan zal komen... wat jij wel beweert.
    Je komt misschien wel ietsje naar voren omdat een procentuele stijging naarmate je loon hoger is, in absolute cijfers wat hoger is. Ik ga niet beginnen aan de wiskunde erachter. De koopkracht blijft sowieso gelijk.

iTrader
    22 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Arkaine Bekijk bericht
    Sorry hoor, maar wat Herman zei was een volledige misinterpretatie van mijn uitleg en sloeg bijgevolg op weinig. En mijn antwoord op hem klopt dan ook weer.

Je mag gerust aangeven op mijn andere posts dat ik denkfouten maak, maar het wordt wat verwarrend als je dat doet op posts waar er geen fouten in zitten

Het punt is dat je met een startloon dat enkel wordt geïndexeerd, je niet tot de mediaan zal komen... wat jij wel beweert.
    Ik hoef het toch niet te "beweren"? Ik geef toch gewoon een eenvoudige berekening?
    En nee ik zeg niet dat je enkel daarmee op de mediaan komt, maar dat je er ook niet belachelijk veraf mee zit en dat er relatief weinig loonsverhoging nodig is om er wel te raken.

Je komt misschien wel ietsje naar voren omdat een procentuele stijging naarmate je loon hoger is, in absolute cijfers wat hoger is. Ik ga niet beginnen aan de wiskunde erachter. De koopkracht blijft sowieso gelijk.
    Wie had het hier over koopkracht? Het ging over het mediaanloon, niet meer, niet minder.

Allez, we kunnen hier lang en breed over discussiëren, maar als puntje bij paaltje komt blijf ik het raar vinden dat men "verwonderd" is dat de mediaan is wat hij is. Hoe kan je nu verwonderd zijn over een bedrag dat letterlijk bereikt is door de helft van voltijds werkende Belgen? Dat is gewoon een meetpunt en dat is wat het is.

SomeDude's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Nee het was in BEF toen
    Mijn pa is aan 1200 euro begonnen dacht ik als je het omrekende maar dat is al 45 jaar geleden.

FlatSix's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SomeDude Bekijk bericht
    Nee het was in BEF toen
    Mijn pa is aan 1200 euro begonnen dacht ik als je het omrekende maar dat is al 45 jaar geleden.
    Mijn moeder bij de bank aan €800.

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Arkaine Bekijk bericht

Je spreekt over een persoon met een loon van 1800€ die enkel de indexatie krijgt, en vandaag op 3200 euro zou uitkomen, de mediaan.
    Dat betekent dat hij 20 jaar geleden ook op de mediaan zat en er dus geen stap op vooruit is gegaan terwijl je verwacht dat je onder de mediaan begint, en gaandeweg in je carrière erboven uit stijgt.

Jouw persoon blijft gewoon precies waar hij twintig jaar geleden ook zat

edit: ik zie dat iemand hierboven hetzelfde al heeft gezegd.
    Wat eniac zegt is dat de koopkracht van het gemiddeld startersloon van 20 jaar geleden nu de mediaan over alle lonen is. Bijgevolg is het gemiddeld startersloon gezakt. (of zo interpreteer ik het toch).

en om dat te staven:

Die grafiek sugereert dat er sind 1980 geen inflatie meer is. Zoals we weten, is die inflatie er wel en zakken de lonen dus.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door scriptkiddie Bekijk bericht

Amai we hebben het dus echt wel veel slechter dan onze ouders, het leven is (veel) duurder geworden en onze lonen zijn er gewoonweg op achteruit gegaan.

josilirios's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    ...
    Er zit wel een foutje in je denkwijze.

Je geeft aan dat een gemiddelde loon vooral gevormd wordt door de mensen die al wat meer verdienen en dus ouder zijn.
    Als die dan op 40 jarige leeftijd het gemiddelde loon verdienen, maar ze verdienden 20 jaar geleden X indexaties minder, zou dat willen zeggen dat ze logisch gezien op hun 20 jarige leeftijd OOK het gemiddelde loon van die tijd verdienden. Dat is een tegenstrijdigheid in je aanname want eigenlijk zou het gemiddelde loon 20 jaar terug evengoed ergens het loon van een 40 jarige moeten zijn.

Alleen al daarom heeft die 40 jarige dus meer dan enkel wat indexaties nodig gehad en impliceert je denkwijze dat hij wel degelijk lager is moeten starten dan het gemiddelde loon van nu - alle indexaties tot dan
    Cheer up, the worst is yet to come.

Pagina 7 van 12 Eerste ... 34567891011 ... Laatste

Regels voor berichten