Pagina 1 van 3 123 Laatste

Discussie: ontslag en C4

iTrader
    0

ontslag en C4

Hallo

Gisteren heb ik mijn ontslag gekregen als bediende na een jaar gewerkt te hebben. Ik heb al veel gelezen/opgezocht rond ontslag en het verloop van het proces, maar wat ik niet terug kan vinden is:
    Kan een volgende werkgever je C4 nagaan of op een andere manier de reden van ontslag achterhalen? Volgens de vakbond kan een volgende werkgever nooit je C4 inkijken vanwege schending van de privacy. Men zou enkel de reden weten als je het zelf verteld of door referenties. Om de simpele reden dat ik de reden van ontslag een beetje wil verdoezelen/niet aanhalen bij een volgende sollicitatie..

Klopt dit? Iemand die mij hierover meer uitleg kan geven?

Groetjes
    Nely
    Laatst gewijzigd door Nelytje; 23 maart 2018 om 12:09

rscaboy's schermafbeelding
    iTrader
    111 (98%)
    Vakbond heeft gelijk.
    PSN: rscaboy_belgium

iTrader
    0
    Dus ik kan even goed zeggen dat ik zelf niet ontslagen ben maar dat ik zelf mijn ontslag wil nemen en uitkijk naar iets anders bv..

Bompaization's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)
    Ja, maar daar zou ik toch mee oppassen. Een veel voorkomende vraag tijdens een sollicitatiegesprek is "Zou ik eventueel uw laatste werkgever mogen contacteren om een referentie te vragen?". Als je daar 'nee' op antwoordt - wat jouw volledig recht is, gaat die al genoeg weten.
    Als je 'ja' antwoordt (wat iedereen uiteraard doet) is de kans klein dat die effectief gaat bellen, maar de kans bestaat wel, en dan ben je ook gejost natuurlijk.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bompaization Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Ja, maar daar zou ik toch mee oppassen. Een veel voorkomende vraag tijdens een sollicitatiegesprek is "Zou ik eventueel uw laatste werkgever mogen contacteren om een referentie te vragen?". Als je daar 'nee' op antwoordt - wat jouw volledig recht is, gaat die al genoeg weten.
    Als je 'ja' antwoordt (wat iedereen uiteraard doet) is de kans klein dat die effectief gaat bellen, maar de kans bestaat wel, en dan ben je ook gejost natuurlijk.
    Tgho ja maar als ik zeg van ja ik ben gewoon aant kijken naar ander werk, mijn huidige werknemer weet dit nog niet dat ik weg wil gaan. Op zich denk ik niet dat ze dan zouden bellen aangezien mijn huidige werkgever nog niet weet dat ik zogezegt zelf ontslag zou willen nemen. Dan denk ik ook niet dat ze zouden bellen..? Komt dan op neer dat ik zelf ontslag zou willen geven in de toekomst,

Radiance's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Dat is niet echt een goed idee om 2 redenen:
    • Je bent nu vlakaf aan het liegen tegen je nieuwe werkgever, nog voor je er begint; dat je fouten of problemen uit het verleden liever wil toedekken is te begrijpen, maar actief liegen is sowieso een slecht idee
    • Het zal ook gewoon uitkomen, als bediende zal je een vakantieattest krijgen en moeten afgeven aan je nieuwe werkgever waarop je periode van tewerkstelli en je gebruikte vakantiedagen staan!

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Radiance Bekijk bericht
    • Je bent nu vlakaf aan het liegen tegen je nieuwe werkgever, nog voor je er begint; dat je fouten of problemen uit het verleden liever wil toedekken is te begrijpen, maar actief liegen is sowieso een slecht idee
    • Het zal ook gewoon uitkomen, als bediende zal je een vakantieattest krijgen en moeten afgeven aan je nieuwe werkgever waarop je periode van tewerkstelli en je gebruikte vakantiedagen staan!
    hmm ja een goed idee is het idd niet, ben ik me van bewust. Vind het alleen moeilijk om het aan te kaarten .. Heb dees ook al besproken met de mensen in mijn omgeving en sommigen zeggen ook dat het geen goed idee is, maarja

Bompaization's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)
    Je kan ook zeggen dat je ontslagen bent owv iets onschuldig, zoals een herstructurering, besparingen etc. Aangezien je er nog maar een jaar werkte zou dit perfect kunnen en dan hoef je niet flagrant te liegen dat je er nog werkt.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bompaization Bekijk bericht
    Je kan ook zeggen dat je ontslagen bent owv iets onschuldig, zoals een herstructurering, besparingen etc. Aangezien je er nog maar een jaar werkte zou dit perfect kunnen en dan hoef je niet flagrant te liegen dat je er nog werkt.
    Tgho ik weet niet dat ik dat argument zou kunnen gebruiken. De reden is gewoon, ik ben verpleegkundige van beroep, en tijdens een van de nachten had ik mij 5 min ongev neergelegd en dit werd gezien door de collega's van spoed en doorgegeven. Blijkbaar kreeg ik geen waarschuwing of dergelijke (aangezien ik hier niet de eerste en al zeker nie de laatste ben) maar onmiddelijk mijn ontslag tot gevolg. Ik vind het gewoon moeilijk om op een sollicitatie dit uit te leggen qua imago /reputatie/.. Met momenten denk ik gewoon de waarheid te zeggen, met momenten denk ik dan toch misschien een bocht in te nemen

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nelytje Bekijk bericht
    Tgho ik weet niet dat ik dat argument zou kunnen gebruiken. De reden is gewoon, ik ben verpleegkundige van beroep, en tijdens een van de nachten had ik mij 5 min ongev neergelegd en dit werd gezien door de collega's van spoed en doorgegeven. Blijkbaar kreeg ik geen waarschuwing of dergelijke (aangezien ik hier niet de eerste en al zeker nie de laatste ben) maar onmiddelijk mijn ontslag tot gevolg. Ik vind het gewoon moeilijk om op een sollicitatie dit uit te leggen qua imago /reputatie/.. Met momenten denk ik gewoon de waarheid te zeggen, met momenten denk ik dan toch misschien een bocht in te nemen
    Waarom zou je dat moeten uitleggen?
    "Het klikte niet op mijn vorig werk met mijn overste en ik kon me niet vinden in de Bedrijfscultuur dus werd mijn contract stopgezet"
    Weinig kans dat ze dan je vorige werk als referentie gaan bellen én je liegt niet, je gaat gewoon niet in detail. Daarbij, knelpuntberoep... Denk je écht dat ze zo kieskeurig gaan zijn? Enkel als je een jobhopper bent gaan er alarmbellen rinkelen...

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mulan Bekijk bericht
    Waarom zou je dat moeten uitleggen?
    "Het klikte niet op mijn vorig werk met mijn overste en ik kon me niet vinden in de Bedrijfscultuur dus werd mijn contract stopgezet"
    Weinig kans dat ze dan je vorige werk als referentie gaan bellen én je liegt niet, je gaat gewoon niet in detail. Daarbij, knelpuntberoep... Denk je écht dat ze zo kieskeurig gaan zijn? Enkel als je een jobhopper bent gaan er alarmbellen rinkelen...
    Hmm ja, zo misschien wel. Maar zouden ze dan ook niet zo iets hebben dat ze meer gaan willen weten wat er dan juist niet klikte.. Ale voor mij is dit de eerste keer dat ik ontslagen wordt en heb zoveel scenario's in mijn hoofd. Ja klopt knelpuntberoep, maar toch ondervind ik toch dat ze vrij kritisch en selectief te werk gaan als je komt solliciteren, zelfs in de verpleging.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RETYPE Bekijk bericht
    Om nu toch dit topic te gebruiken:

Om mijn c4 van enkele maanden terug stond; " betrokkene gaf eerder aan dat de job hem niet ligt en kan onvoldoende competenties voorleggen op samenwerking en analyse" Die worsten van de overheid hebben 3 keer die c4 opnieuw moeten opstellen omdat hij foutief ingevuld was en telkens geweigerd werd door de HVW In totaal 2 maand moeten wachten op een correcte c4, vorige week brief in bus van HVW dat de RVA mij geschorst heeft vanaf dag 1 van mijn werkloosheid. Ik moet die binnenkort gaan toelichten bij de RVA. Ze gaan mij dus uitnodigen voor een gesprek ofzo? Is dit iets dat frequent voorkomt? Ik hoef toch niet akkoord te gaan met wat die loser van de overheid op mijn c4 heeft gezet? Ik ben natuurlijk niet gesyndiceerd en met mijn lange werkdagen heb ik weinig tijd om mij hiermee bezig te houden.

Ik ben slechts 3 weken werkloos geweest, gaat dus over een 1000 euro uitkering die ik niet ga krijgen? Komt dit vaker voor? Ik ben onverwacht ontslagen zonder verwittiging of evaluatie.
    De RVA heeft je niet geschorst, de RVA heeft je uitkering voorlopig on hold gezet. Dit omdat een deel van de reden aangeeft dat jij zelf mogelijks verantwoordelijk bent voor je ontslag (omdat je verteld hebt dat die job niks voor jou is én dat je niet competent bent op vlak van samenwerking).

Uiteindelijk zal de RVA moeten oordelen of je effectief ontslagen bent door een verkeerde houding of niet. De RVA vraagt gegevens/bewijzen op bij de werkgever en geeft nu ook aan jou de kans om jouw visie te geven. Als zij geen bewijzen zien dat je houding verkeerd was, zal je wel degelijk nog alle uitkeringen krijgen.

Je kan je uitleg trouwens ook schriftelijk doen, maar dan kan je niet reageren op wat ze jouw voorleggen van de zaken die ze via de werkgever vernomen hebben.
    “Bezuinigen op onderwijs? Hebben we nog niets geleert?”
    Loesje

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Radiance Bekijk bericht
    1. Ja, idd gewoon af te raden.
    2. Daarop zien ze niet of je ontslagen werd of je ontslag nam.
    Loesje

HUSKE's schermafbeelding
    iTrader
    30 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nelytje Bekijk bericht
    Hmm, je kan je toch even minder voelen. Nuja, als er iemand aan het belletje hangt moet je wel reageren natuurlijk.
    Ik heb mij op mijn vorig werk en huidig werk al meermaals neergelegd, soms is dat nodig om nog goed te kunnen functioneren. Meer zelfs, we hebben een gym, ontspanningsruimte en een relax ruimte om u even neer te leggen. Ik doe dat gewoon op mijne bureau

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    De RVA heeft je niet geschorst, de RVA heeft je uitkering voorlopig on hold gezet. Dit omdat een deel van de reden aangeeft dat jij zelf mogelijks verantwoordelijk bent voor je ontslag (omdat je verteld hebt dat die job niks voor jou is én dat je niet competent bent op vlak van samenwerking).

Uiteindelijk zal de RVA moeten oordelen of je effectief ontslagen bent door een verkeerde houding of niet. De RVA vraagt gegevens/bewijzen op bij de werkgever en geeft nu ook aan jou de kans om jouw visie te geven. Als zij geen bewijzen zien dat je houding verkeerd was, zal je wel degelijk nog alle uitkeringen krijgen.

Je kan je uitleg trouwens ook schriftelijk doen, maar dan kan je niet reageren op wat ze jouw voorleggen van de zaken die ze via de werkgever vernomen hebben.
    Dat kan toch perfect dat de job je niet ligt. Dat de werkgever u daarop ontslaat is toch ook niet netjes als je je werk goed doet.
    Dat hij na 3 weken ander werk heeft 'bewijst' toch dat het geen luierik is.
    Laatst gewijzigd door HUSKE; 23 maart 2018 om 13:48

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Negatief doen over je huidig werk tegen een werkgever wordt door de RVA wel degelijk beschouwd als zelf je eigen ontslag uitlokken. Dan heb je geen recht op dop, zelfs al heb je later wel vlug terug werk.

Onthou dat recht hebben op dop, ook soms andere voordelen oplevert. Het kan dus ook zijn dat je je ontslag wilt, niet per se om dop te kunnen trekken, maar wel om de bijhorende voordelen (subsidies, ...) te kunnen krijgen
    Loesje

Pagina 1 van 3 123 Laatste

Regels voor berichten