Pagina 1 van 2 12 Laatste

iTrader
    0

Toegepaste Informatica afstandsonderwijs VIVES

Hallo allemaal,

Even mijn situatie schetsen. Ik ben vader van 2 kinderen en werk momenteel 4/5 aan de technische dienst van een stad. Graag wil ik iets anders doen. Ik heb vroeger nooit de kans gegrepen om verder te studeren en dit betreur ik nu. Dit weekend waren de opendeurdagen bij VIVES hogeschool. Ik zat al een tijdje met het idee om een HBO5 opleiding te volgen. Het zou dan de richting programmeren zijn. Mijn ontgoocheling is groot want nu blijkt dat men deze opleiding niet meer aanbied in avondonderwijs. Dit is voor mij de enige mogelijkheid om de opleiding te volgen.

Na mijn eerste ontgoocheling ben ik dan gaan kijken als een bachelor toegepaste informatica niks voor mij zou zijn. Deze zou ik dan halen in afstandsonderwijs. Mijn middelbare opleiding heb ik voltooid en ik behaalde het diploma A2 opvoeder. Mijn wiskundekennis is niet bijster groot. Dit schrikt me wel af. Zeker omdat het afstandsonderwijs is.

Zijn er hier nog mensen die deze opleiding recent gevolgd hebben? Nog bezig zijn en die me enige ervaringen kunnen vertellen van hoe het er aan toe gaat? Zeker met wiskunde en hoe ik de moeilijkheid moet inschatten.

Mijn motivatie is groot maar het moet ook nog te doen zijn.

Groeten,

Noktra
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Ohm's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Tis hard.

Normaal traject is 4 jaar, maar je bent vrij om het langer te rekken naar 6 a 7 jaar.
    Qua wiskunde heb je maar 1 vak en dat is Problem Solving mbv Maxima software. Tis nen free download, dus je kunt hier eens achter googelen.
    Voor de rest heb je Ethiek, Business management (algemene + bedrijfseconomie), Nederlands, Engels en Frans.
    Dan komen u programmeervakken. Je begint met Java mbv van BlueJ software. Is ook eens free download dat je eens kunt downloaden. Het boek dat hier gebruikt wordt is:
    https://www.bol.com/nl/f/programmere...73/?country=BE

Verder heb je SQL, Webdesign, CSS, System Management, Computer Systems, Netwerken,...

Examens vinden om de 2 maanden plaats omdat het modulair is opgebouwd. Er zijn ook taken die je tegen een bepaalde datum moet uploaden. Zo heb je oefeningen programmeren, moet je voor engels zakelijke mails opstellen, moet je een ppt maken dat gaat over een bepaald computercomponent, moet je verslagen maken, groepsopdrachten,...

Je hebt wel een forum en dergelijke waar je vragen kunt stellen aan medestudenten en waarop ook de lector op actief is.
    Verder zijn er ook contactmomenten (meestal vrijdags) waar je vragen kunt stellen en gewoon les krijgt in zeer snel tempo. Sommige contactmomenten zijn verplicht. Examens vinden avonds of in het weekend plaats.

Ik heb het geprobeerd, maar gefaald in het 2de jaar. Programmeren is echt niets voor mij.
    Het gaat snel en het is heel veel. Avonds, na het werk, studeren is aangeraden.
    Als je u email geeft (via pm), kan ik enkele cursussen doorsturen zodat je weet waar je aan toe bent.
    Slaagpercentage bedraagt +- 20% (meegegeven tijdens een infosessie).
    ...Ω...

iTrader
    0
    Dag Noktra,

Misschien moet je eens een kijkje nemen bij andere cvo's? In Gent bieden ze de opleiding 'informatica' aan in avondonderwijs zag ik. Zie: Informatica | CVO Panta Rhei

Tegenwoordig zijn ze de HB05 opleidingen nog verder aan het opwaarderen, dus ik denk dat een goeie keuze is.

iTrader
    0
    Hoi Seba,

Gent zal niet haalbaar zijn. Ik heb maar gedaan met werken om 18.30. Als ik dan nog moet vertrekken van Roeselare richting Gent... Dat is onmogelijk.
    Het CVO Miras die gelinkt is aan Vives biedt de opleiding niet meer aan in avondonderwijs. Dat vind ik persoonlijk erg. Je kan als werkstudent met een gezin niet zomaar je job opgeven om dagonderwijs te volgen.
    Mochten ze nu een graduaatsopleiding aanbieden in afstandsonderwijs. Dat lijkt me meer haalbaar maar dat bestaat tot op heden niet.

Volgens mij zal TI net iets te zwaar zijn en ging de graduaatsopleiding wel lukken. Dikke pech natuurlijk.

iTrader
    0
    In het CREO in Kortrijk bieden ze wel de opleiding computeroperator aan. Iemand enig idee wat de waarde is van de opleiding?
    Het lijkt me jammer om iets te volgen en dan te merken dat je er uiteindelijk niks mee bent.

In de HoWest bieden ze wel nog avondonderwijs aan voor HBO5 maar aangezien ik stop maar met werken om 18.30. De lessen beginnen in Brugge om 18.10 en gaan ook door op zaterdag.
    Ik werk ook 3 zaterdagen op 4 wat het nogmaals niet te doen maakt.

I

Aynix's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ik zit nu in m'n 4de jaar afstandsonderwijs toegepaste informatica bij Vives en alles gevolgd via het modeltraject (in 4 jaar).
    Je moet wel weten waar je aan begint want het is zwaar. Op vlak van moeilijkheid valt het goed mee, maar er zijn heel veel opdrachten. En gecombineerd met een full-time job moet je veel avonden en weekends aan je bureau doorbrengen, dus dat weet je best op voorhand. Indien je dat niet ziet zitten kan je het uiteraard nog spreiden over iets meer jaren.
    Daarnaast moet je bijna alles zelf uitzoeken aangezien het afstandsonderwijs is en je voor sommige vakken maar beperkte cursussen/instructies krijgt.
    Veel afstandsstudenten vallen om die redenen al in de eerste 2 jaren af.
    Ik zit nog net in het oude systeem waarbij de wiskunde verdeeld is in 2 vakken, namelijk statistiek en algoritmische technieken. De nieuwe cursus 'problem solving' is net hetzelfde denk ik maar dan samen genomen. Voor de wiskunde hoef je echter niet bang te zijn. Ik vond dit gemakkelijk. En als je de mogelijkheid hebt om soms eens een facultatieve les bij te wonen, dan zal je ook al veel opsteken tijdens die les.

Samengevat heb ik de verschillende jaren als volgt ervaren
    1ste jaar: valt goed mee
    2de jaar: iets meer opdrachten, waaronder een paar omvangrijke, maar ook goed te doen
    3de jaar: ongetwijfeld het zwaarste jaar. Veel opdrachten waarvan de meeste erg omvangrijk zijn
    4de jaar: weer meer op 't gemak in vergelijking met 2de en 3de

In het 4de jaar heb je de eerste 3 modules van de 5 in totaal nog examens, daarna alleen nog eindwerk in de laatste 2 modules. (Ik heb net vorige week mijn allerlaatste examens afgelegd ). Voor het onderdeel 'stage' krijg je een vrijstelling als je vast werk hebt.
    Aangezien ik het modeltraject heb gevolgd heb ik het mezelf uiteraard zwaar gemaakt. Je kan dus meer spreiden indien gewenst. Met het nieuwe systeem weet ik ook niet of mijn bovenstaande lijstje nog klopt. Misschien hebben ze de opdrachten meer verdeeld over de jaren of modules.

Bv202's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Om eerlijk te zijn is de kans groot dat dit niet gaat lukken, zeker als je al vele jaren niet meer naar school bent gegaan en privé ook bepaalde verplichtingen (kinderen...) hebt.

CVO/HBO5/Graduaat in avondschool is daarentegen wel mogelijk en zeer realistisch. De mogelijkheden na de graduaat (werkgelegenheid) zijn zowat hetzelfde als met de bachelor vanwege het groot tekort aan IT'ers. Hooguit zal je tegen een iets lager loon starten, maar na enkele jaren wordt dat wel gecompenseerd.

Ik zou toch eens kijken of er echt niet ergens een mogelijkheid voor zo'n graduaat is...
    ...

iTrader
    0
    Bij HoWest in Brugge bieden ze de opleiding wel aan in avondonderwijs. Met een traject op maat zou ik blijkbaar de zaterdag niet moeten gaan naar de les.
    Het zou natuurlijk wel langer duren maar dat heb ik er dan wel voor over. Het zou blijkbaar ook niet erg zijn als ik wat later ben in de les.
    Zolang ik meer dan 50 procent van de lessen bijwoon kan ik zonder problemen mijn graduaatsdiploma halen. De docent in kwestie zou ook op de hoogte moeten gebracht worden want het verkeer tss Roeselare en Brugge in de avond is no fun. Dit zorgt ervoor dat ik zeker een halfuur mis iedere dag in de les.

Heeft er iemand ervaring met HoWest? Ik weet dat Vives met Toledo werkt maar hoe gaat alles in zijn werk bij HoWest?
    Is er iemand op dit forum die het avondonderwijs traject volgt?
    Wat informatie over de cursussen en modules zou zeer welkom zijn.

Groeten,

iTrader
    3 (100%)
    Ik heb het topic niet volledig doorgelezen maar moest dit helpen, IVO Brugge heeft een HBO5 opleiding voor Toegepaste Informatica in zowel dag als avondonderwijs. Die opleiding is in modules/vakken en er is behoorlijk wat flexibiliteit errond. Je schrijft je eigenlijk in per vak ipv een semester. IVO brugge-knokke-heist-maldegem

Ik heb bij IVO Brugge al eens een HBO5 opleiding gevolgd (maar het werk vinden boekt weinig succes, mede door mijn handicap ook) en ik ben daar positief over. Enkel de lokalen kunnen misschien wat tegenvallen, in de zomer kan het daar behoorlijk warm oplopen.

Afhankelijk van dag/avond gaan die lessen door in het gebouw van Howest in de Rijselstraat (anders in de Manitobalaan, dat ligt langs de Expressweg). Ik ben zelf aan het overwegen om daar vanaf september die opleiding te volgen.

Dagopleiding duurt 1.5 jaar, avond duurt 3 jaar.

Proto's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Probeer toch maar ergens een HBO5 te doen. Is echt super easy ze geven dat bijna cadeau en je kan er overal mee aan de slag. Heb geen klop moeten uitsteken, paar taken en wat groepswerkjes en hoppa diploma binnen.
    Ik ben Silvio niet.
    http://twitch.tv/GroozL

iTrader
    0
    Dat zijn handige tips. Ik onderschat het wel niet. Er zijn veel mensen binnen dit forum die zegge dat een HBO5 opleiding programmeren een 'walk in the park' is.
    Volgens mij kan dit toch dik tegenvallen. Niet vergeten dat ik al 12 jaar werk en vergeten ben dikke pakken leerstof te blokken. Ik heb ook totaal geen voorkennis van computers.
    Games dat wel maar dat is toch nog altijd iets helemaal anders. Dat in combinatie met werk en twee kinderen... Als de motivatie dan geraak je al ver maar om nu te zeggen dat het super easy is?

iTrader
    22 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Noktra Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Ik heb ook totaal geen voorkennis van computers.
    Games dat wel maar dat is toch nog altijd iets helemaal anders.
    Dat zit niet eens in hetzelfde spectrum...

Misschien een toepasselijke vraag: heb je enig idee wat programmeren inhoudt? Of wat doet je dit kiezen? Is het omdat je de IT als een aanlokkelijke sector ziet of is het omdat je het inhoudelijk interessant vindt? En hoe weet je dit, aangezien je zelf zegt geen voorkennis van 'computers' te hebben?

Je zou zeker de eerste niet zijn die aan een IT-studie begint omdat hij graag games speelt en dat "ook iets met computers" is, maar dan een serieuze opdoffer krijgt als hij ziet wat het eigenlijk ook allemaal inhoudt.

Enfin, ik wil je niet afschrikken, gewoon even laten nadenken over het waarom hiervan. Moet je echt van overtuigd zijn voor je het lastig traject begint dat studeren combineren met een fulltime job altijd is.

Anoniem06's schermafbeelding
    iTrader
    162 (99%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Proto Bekijk bericht
    Probeer toch maar ergens een HBO5 te doen. Is echt super easy ze geven dat bijna cadeau en je kan er overal mee aan de slag. Heb geen klop moeten uitsteken, paar taken en wat groepswerkjes en hoppa diploma binnen.
    En ben je er dan iets mee met die HBO? Wat kan je ermee doen? Wat doe jij ermee?

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eniac Bekijk bericht
    Dat zit niet eens in hetzelfde spectrum...

Misschien een toepasselijke vraag: heb je enig idee wat programmeren inhoudt? Of wat doet je dit kiezen? Is het omdat je de IT als een aanlokkelijke sector ziet of is het omdat je het inhoudelijk interessant vindt? En hoe weet je dit, aangezien je zelf zegt geen voorkennis van 'computers' te hebben?

Je zou zeker de eerste niet zijn die aan een IT-studie begint omdat hij graag games speelt en dat "ook iets met computers" is, maar dan een serieuze opdoffer krijgt als hij ziet wat het eigenlijk ook allemaal inhoudt.

Enfin, ik wil je niet afschrikken, gewoon even laten nadenken over het waarom hiervan. Moet je echt van overtuigd zijn voor je het lastig traject begint dat studeren combineren met een fulltime job altijd is.
    Programmeren en computers interesseren me. Het was de bedoeling om na mijn middelbaar verder te studeren in die richting. Dit is helaas niet gelukt.
    Je hebt volledig gelijk dat gamen en programmeren een ander spectrum zijn. Juist daarom dat ik dit niet onderschat.
    De opmerking die je maakt snijdt zeker hout. Vandaar dat ik de opmerking van Proto minder goed kan plaatsen. Met de vingers in de neus een HBO5 zonder voorkennis...

Ik zie het ook zeker als een aanlokkelijke sector zoals je zegt. Met heel wat toekomstmogelijkheden.
    Dat samen met het feit dat ik echt uitgekeken ben op mijn huidig werk zorgen ervoor dat ik wel goede motivatie heb.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eniac Bekijk bericht

Can confirm. Ik ben een van die kerels. Ik dacht dat het wel zou meevallen omdat ik wat VB en php kon en het me best lag. In het middelbaar...

Tot je 40+ uur op een week aan het programmeren bent en het helemaal uitkotst. Ik heb het zo lang gehaat dat ik heel lang van mening geweest dat programmeren puur voor autisten was...

Ik zou OP aanraden om zeker een programmeertaal zelf te leren en dan zien of het iets voor hem is.
    Laatst gewijzigd door Rasetsu; 14 maart 2018 om 18:21

Pagina 1 van 2 12 Laatste

Regels voor berichten