Pagina 1 van 9 12345 ... Laatste
    Herman De Croo's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)

Met de fiets naar het werk

Zijn er van jullie die lange ritten doen met de fiets naar het werk? Hoe organiseren jullie zich qua kleding? Qua afstand en inspanning ideaal en gezond. k zie er echter nogal tegenop om met een rugzak vol propere kledij naar het werk te rijden, daar aankomen, douchen, wisselen, en dan 's avonds hetzelfde maar omgekeerd.
    10% korting bij alle hotels op booking.com via deze link

Zorba's schermafbeelding
    iTrader
    107 (99%)
    Ik rij 27km enkel en neem inderdaad een rugzak met kleding mee. Enkel mijn schoenen staan reeds op het werk.
    Is goed te doen en valt mee qua gewicht, maar ik moet niets van materiaal meenemen voor het werk. Als je nog extra dingen moet meenemen zal het wel wat beginnen wegen.

Desnoods kan je verse kleren op het werk laten en die om de enkele dagen wisselen.
    If I can bicycle, I bicycle.

[MgC]Hammer's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Ik moet niet echt ver. Maximaal 15 kilometer naar m'n werk. Maar heb bij decathlon een fietsrugzak gekocht.
    Ik heb een kastje op m'n werk, waar ik een paar schoenen in laat staan. Dan moet ik alleen maar de kleren meenemen. Meestal maar shirt, broek, kousen en zo. Dat valt dan eigenlijk nog goed mee ze.

Heb bij decathlon ook thermisch ondergoed gekocht, thermische vest en regenvestje. Northwave broek bij van Eyck.
    Heb ook northwave artic commuter schoenen, want overschoenen is toch ook altijd een gedoe.

Ik maak dat ik 20 minuten heb voor een snelle douche. Kan daar mn kleren ophangen en zijn s avonds altijd droog.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Ik rij in koerskledij naar mijn werk en heb daar een kastje waar mijn kleren en schoenen inliggen. Elke dag wissel ik iets anders (broek, tshirt, trui, handdoek,..) om de load in mijn rugzak te beperken aangezien er altijd een laptop meemoet. Kleren wegen eigenlijk zoveel niet. Maak dat je gewoon een goede rugzak hebt

iTrader
    0
    ik heb ook een lockertje op mijn werk (ik neem er eigenlijk 3) waar ik 3-4 hemden, 2 paar schoenen, 2 broeken en vers ondergoed in bewaar. Ik douche op het werk en kan dan steeds een andere outfit aandoen. ik varieer tussen auto en fiets, afhankelijk van stijfheid en eventueel het weer. Traject is 28 enkel

https://www.cube.eu/en/equipment/bac...-5-bluengreen/

Ik heb deze rugzak voor wanneer er echt veel in moet, schoenen, veel kledij, eten, water, tools... Superzalige zak, wel aan de prijzige kant. Wanneer ik weet dat ik alles voorhanden heb op het werk gebruik ik altijd mijn Mavic 8.5 Crossmax rugzakje.

Wat je ook kan doen indien je je wagen nodig hebt tijdens het werk (ik ben IT-sales bv.)

maandag met de wagen naar het werk en de fiets meenemen - savonds terug met de fiets (en je laat je kledij en/of verse kledij in de wagen)
    dinsdag ben je verplicht om te gaan werken met de fiets - 's avonds kan je terug kiezen in functie van afspraken op woensdag
    ...
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Bimmer's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Geen mogelijkheid op het werk voor een locker ofzo? Kun je misschien wel eens voorstellen.

Zelf kom ik niet met de fiets, fiets niet zo graag en ben er ook te tam voor.

Maar heb wel veel collega's die met de fiets komen. Hebben allemaal koers kleding, wij hebben ook allemaal een locker. Die komen hieraan zetten hun fiets in de fietskot, is met een kaartlezer. Dan douchen die hier in eigen en kleden zich nadien om, kleren hangen in de locker. Als de koerskledij onder de slijk hangen, steken ze het in wasmachine (als het geen handwas kledij is). In onze badzaal hebben wij ook een wasmachine en droogkast. Handdoeken van de douches worden gewassen door de werkgever, dus is gewoon uit het schap te pakken.

Op dat gebied is dat hier wel goed geregeld, fietskot heeft nu zelfs stopcontacten voor de e-bikes.

Eigenlijk douche en scheer ik mij altijd op het werk, is makkelijk. En blijft mijn badkamer thuis proper

iTrader
    0
    wow @ Bimmer, dat moet wel echt heerlijk zijn.

Ik werk in een kantoorgebouw waar nog andere bedrijven aanwezig zijn, waarvan één actief in bodem- en luchtsanering. De reden waarom de douches er zijn is omdat die werkmannen hun kleren (vol met modder) ergens moeten kunnen uitdoen om nadien een kort doucheke te pakken. Het gevolg is dat de doucheruimte vol met aarde, werkschoenen, modder, vuil ligt. Dus ik moet na het douchen echt trippelen om proper tot aan het bankske te geraken 't Is al gebeurd dat mijn hemd van de kapstok valt, met als gevolg, tja... Da's een andere reden waarom ik meerdere outfits liggen heb.

Robin75's schermafbeelding
    iTrader
    0
    heb het een jaartje gedaan, 46 km enkel Halen-Everberg. Had ginder wel een locker, maar geen douche. Merkte dat ik vaak wat geïrriteerd rondliep als ik op het werk aankwam en die dag net de heel rit wind tegen/regen of wat dan ook had gehad. Vermits ik vroeges en lates had, was het ook vaak in het donker naar huis /werk. Conditie was top en kon eten wat ik wou, maar na de winter heb ik letterlijk mijn koersfiets de wei achter ons ingesmeten van colère, dus doe het niet meer. Teveel nadelen, je kan je echt niet kleden om anderhalf in de regen en koude te rijden en het redelijk aangenaam te hebben op de fiets. Heb een avond gehad dat ik te verkleumd was om de sleutel in de voordeur omgedraaid te krijgen.

Had een mooie fietsvergoeding voor die afstand ( rond de 240 euro/maand) en moest daarvoor 80% ook daadwerkelijk met de fiets afkomen, maar geld ging grotendeels op aan kledij, onderhoud, etc
    Nam nooit voeding mee voor onderweg, wel een drinkbus, kledij lag in locker.
    Rotste was als je platviel en het rotweer was of nadat je een zware shift achter de rug had. Neen, zou het niet opnieuw doen, zover.. Max 20 of 25km misschien ooit en dan alleen als het goed weer is

Timmos's schermafbeelding
    iTrader
    41 (100%)
    Ik doe geen grote afstanden, slechts 6.7 km nu. Vroeger zelfs minder, een goeie 4km, woonde toen aan andere kant Gent en mijn werk was daar ook. Echter, toen ik verhuisde moest ik met de auto de ring afrijden om op mijn vorig werk te raken.

Dan, op mijn nieuw werk, kon ik eindelijk terug met de fiets. Ook al was de afstand met de auto tot mijn werk slechts de ring de helft afrijden, ik zou nooit terug met de auto willen gaan. Regen of geen regen: ik heb een fietsbroek met aangenaaide schoenen, en een regenjas met grote kap, en dat is gewoon heerlijk. Perfect droge voeten en broek. En best nog aangenaam in de regen, wetende dat de regen je niets kan maken.

Op mijn vorig werk had ik douche, lockers, paar wasbakken. Veel mensen die dit gebruikten. Waren mensen bij met ligfietsen, elektrische fietsen, koersfietsen, stadsfietsen. Er was zelfs iemand bij die vanuit Limburg tot aan Antwerpen reed en dan van daar met de koersfiets naar het werk kwam.

Fietsen is zalig en zeker in de stad het ideale vervoermiddel. Beetje investeren in goed gerief en er kan je niets overkomen. Ik heb altijd een plakkit bij en lepels. Meer heb je niet nodig, een band kan je plakken zonder het wiel eruit te halen, en het duurt 5 minuten.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door poeperman2 Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    wow @ Bimmer, dat moet wel echt heerlijk zijn.

Ik werk in een kantoorgebouw waar nog andere bedrijven aanwezig zijn, waarvan één actief in bodem- en luchtsanering. De reden waarom de douches er zijn is omdat die werkmannen hun kleren (vol met modder) ergens moeten kunnen uitdoen om nadien een kort doucheke te pakken. Het gevolg is dat de doucheruimte vol met aarde, werkschoenen, modder, vuil ligt. Dus ik moet na het douchen echt trippelen om proper tot aan het bankske te geraken 't Is al gebeurd dat mijn hemd van de kapstok valt, met als gevolg, tja... Da's een andere reden waarom ik meerdere outfits liggen heb.
    Omdat het allemaal wel goed geregeld is, zie je ook dat er echt veel volk dan bereid is om met de fiets te komen en zeker dan nog eens met combinatie met fietsvergoeding. Er komen er bij ons heel veel met de fiets, nu zoveel dat ze zelfs het fietskot moeten gaan uitbreiden.
    Door de opkomst van de E-bikes, hebben ze wel wat schrik (werkgever). Momenteel is dat het gevaarlijkste bij ons op de raffinaderij, woon-werk verkeer met fiets (en dan vooral e-bikes) gebeuren de meeste ongelukken mee en ook de meeste ongelukken met werkverlet. (doordat dit onder de verzekering valt van de werkgever, zit dat mee in de statistieken)

De douches hier worden per dag 3x gewassen. Werk voor een bedrijf dat 24/24 7/7 draait, dus elke shift worden die dan gewassen, hierdoor stap je altijd in een propere douche/zaal. Alsook is de zaal per afdeling, dus is het enkel u ploeg die daar komt (gemiddeld zo'n 5-6 man)

Fietskledij kun je dan ook via werkgever kopen met kortingen en als je bij hun fietsclub zit en je doet dan zoveel routes mee per jaar krijg je ze gratis.
    Laatst gewijzigd door Bimmer; 25 augustus 2017 om 17:02

iTrader
    0
    Hoeveel bedraagt de fietsvergoeding eigenlijk?

In mijn geval gaat het om 2km enkel. Tis eigenlijk schandalig dat ik met de auto ga, maar dat 15min extra slaaprust is mij véél waard. Fietsvergoeding moet wel een serieuze meerprijs bieden om mij vroeger te doen opstaan/vertrekken.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ResX Bekijk bericht

In mijn geval gaat het om 2km enkel. Tis eigenlijk schandalig dat ik met de auto ga, maar dat 15min extra slaaprust is mij véél waard. Fietsvergoeding moet wel een serieuze meerprijs bieden om mij vroeger te doen opstaan/vertrekken.
    max vrijgesteld is 0.23 cent/km. Ligt eraan wat er in u CAO staat (is geen verplichting, dus werkgever moet dat niet geven, als het niet in de CAO staat).

Dus bij ons zou dit 4 km x 0.23cent = 0.92 cent per dag x 20 dagen = 18,4 euro netto per maand en dan de brandstof dat je bespaart.

Nuja 2km is niks en 15 minuten is dan wel zeer veel voor die afstand. En dan spreek je nog over extra 15 minuten, dus zou je nog langer fietsen, want tijd van de auto moet je er dan nog bijtellen. Dan fiets je wel zeer traag hoor. Als je 15 minuten doet over 2 km is een gemiddelde snelheid van 8 per uur, gemiddelde wandelsnelheid is 4a 5 km per uur.

Veel mensen bezien die fiets route ook als hun beweging van de dag, deze moet je dan niet meer doen en is dat leuk dat je dat combineert met woon-werk, waar je dan toch tijd verliest. (nu is 2km daarvoor dan weer wel te weinig)
    Met 2km zou ik in de zomer altijd met de fiets gaan, ook al zou ik geen fietsvergoeding krijgen.
    Laatst gewijzigd door Bimmer; 25 augustus 2017 om 17:52

the_fox's schermafbeelding
    iTrader
    20 (100%)
    Is te zien hoe je het bekijkt hé. Ik ga tevoet van/naar het station (1.1km) omdat het sneller is dan met de fiets. Niet het deel fietsen, maar alles dat er bij komt
    Mijn fiets staat onder mijn afdak achteraan, dus moet die uithalen, door mijn huis ermee, lichten opklikken (als ik ze eraf gehaald heb), rekker of broeksklemmen aandoen (ik wil niet dat mijn propere broek waarmee ik naar het werk ga vuil wordt). Dan naar't station fietsen, plekske zoeken in de fietsenstalling, fiets vasthangen, lichten eraf halen, rekkers/broeksklemmen uit doen en alles in mijn rugzak steken en dan pas naar perron stappen.

Voor korte ritten, komt er vrij veel "extra tijd" bij als je het zo bekijkt

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door the_fox Bekijk bericht
    Is te zien hoe je het bekijkt hé. Ik ga tevoet van/naar het station (1.1km) omdat het sneller is dan met de fiets. Niet het deel fietsen, maar alles dat er bij komt
    Mijn fiets staat onder mijn afdak achteraan, dus moet die uithalen, door mijn huis ermee, lichten opklikken (als ik ze eraf gehaald heb), rekker of broeksklemmen aandoen (ik wil niet dat mijn propere broek waarmee ik naar het werk ga vuil wordt). Dan naar't station fietsen, plekske zoeken in de fietsenstalling, fiets vasthangen, lichten eraf halen, rekkers/broeksklemmen uit doen en alles in mijn rugzak steken en dan pas naar perron stappen.

Voor korte ritten, komt er vrij veel "extra tijd" bij als je het zo bekijkt
    Ik vergelijk het nu ook met de auto.

Zou denken dat de handelingen dat je zou moeten doen gelijk kunt maken voor de auto (omdat het maar 2km), ale bij mij zou dat toch zo zijn. Maar zoals ik zeg zou ik in de zomer dat doen, omdat je dan droog rijd. Bij regen weer is het een ander verhaal. Als ik naar het station rijd moet ik niet zoveel handelingen als u doen, fiets wegzetten kost mij dan ook maar 15 seconden extra ofzo. Als ik vroeger naar school ging, pakte ik ook altijd de trein. Regenbroek deed ik uit op de trein, dus zit mee in de tijd van reis. Regenbroek thuis aandoen koste mij ook maar 15 seconden ofzo. Ligt daar klaar trek dat over mijn broek en klaar. Dat was 1.7km, dat deed ik op 5 minuten, te voet was dat een heel pak langer, met de auto was je daar maar 1 minuut vroeger tov de fiets. Bij hevige regen deed mijn moeder mij dan wel eens weg, vertrok dan op hetzelfde uur als met de fiets. (daarop baseerde ik mij)
    Als ik dan zelf met de wagen zou rijden, zou ik meer tijd kwijt zijn, omdat de parking vol zal staan en enkel achteraan nog plek zal zijn, bijgevolg een stuk moet wandelen. Dan ben ik met de fiets sneller, omdat de fietsstalling dichterbij staat.

Er bestaan natuurlijk verschillende scenario's, maar 15 minuten extra op 2km is wel een extreem scenario.
    Laatst gewijzigd door Bimmer; 25 augustus 2017 om 18:33

dee's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Ik doe 25km enkel.
    Koersfiets en koerskledij.
    Koerskledij is zeer comfortabeler, zelfs op een gewone fiets.
    Douchen op het werk. Ik werk ook op een groot bedrijf in de haven waar er 24/7 shift is met grote kleedzalen, douches en droogruimtes voor uw kledij.
    Ik zou nooit zoveel km's doen met de fiets moest ik niet kunnen douchen.
    Als kleding doe ik werkkleding aan.
    In principe moet ik dat niet altijd dragen aangezien dat enkel verplicht is in de productiezones is maar dat is normaal om dat ook te dragen als je met de fiets of motor bent.
    Van hoger kader tot arbeider is dat zeer normaal. In een kleine KMO gaan ze wss wel raar zien

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ResX Bekijk bericht

2km met de auto is echt wel schandalig.
    ( \_/ )
    (='.'=)
    (")_(")*

Pagina 1 van 9 12345 ... Laatste

Regels voor berichten